Kirjoittaja Aihe: Sportin jakopää.  (Luettu 20106 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #45 : Helmikuu 25, 2013, 23:28:57 ip »
Sain vihdoin hitsailtua sopivan hylsyn jakopään rattaan irrottamiseen ja just kun luulin että homma on hoidossa nuolen osoittama pultti päätti katketa. En löytänyt noille mitään erikseen ilmoitettua momenttia jolloin ilmeisesti pitäisi käyttää M8 pultille arvoa 2,5-3 kgm? Pultissa oli ilmeisesti jotain vikaa kun katkesi ennen kuin tuntui edes kiristyvän.

Ja sit taas pari mahdollisesti tyhmää kysymystä:
- Pultintynkään voisi päästä paremmin käsiksi jos irrottaisin koko laipan kampuranpäästä, mutta lähteekö se ihan vaan pultit avaamalla ja vetämällä? Hajoaako jotain tiivisteitä tms?
- Nokanmutterille löysin momentiksi 15kgm, mikähän on kampuranmutterille sopiva momentti? Irtosi ainakin paljon helpommin.
- Mitä korjausoppaan momentteissa oikeestaan meinaa pilkuilla varustettu viiva? Suttusesta paperista tallilla katoin että oli vaan esim. 2,5-3kgm mutta koneella huomasin noi pisteetkin..

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #46 : Helmikuu 26, 2013, 00:41:53 ap »
Mikä sen pultin katkaisi? Olikohan joskus aiemmin kiristetty liiaksi?
Tuon standardimomentin pitäisi olla ok.
Vaihtaisin varmuuden vuoksi  kaikki laakeripesän kiinnityspultit.
Sen laakeripesän voi irrottaa kunhan varoo ettei vedä kampiakselia mukana jos sattuu olemaan tiukassa.
Kokeilisin ensin pyörittää jämää ulos terävällä ruuvimeisselillä. Voi koetta varovaisesti
naputella sillä jämän päähän uraa mistä sitten voi ruuvata.
Se jakomerkin näköinen merkintä kiristysarvojen välissä tarkoittanee sallittua vaihteluväliä.
Jos pitää saada vaikka joku lukituskolo osumaan kohdalleen sallitaan ko. vaihtelu.
Korjaamokirjallisuudessa ilmoitetaan usein muutenkin kiristysmometeille joku +/- vaihteluväli.
Kampiakselin "pinionin" mutterille löysin momentin 110-120 Nm
http://guzzista.wetpaint.com/page/V11+Sport+Workshop+Manual

Pekka
Sohc van Helmi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #47 : Helmikuu 26, 2013, 11:57:36 ap »
Pultit näytti ihan koskemattomilta, mutta jostain syystä kuitenkin katkes näppituntumalta reilustikin alle 3 kgm momentilla.

Vaihteluväliksi mäkin sen merkinnän tarkemmin miettimättä tulkitsin kun ei arvojen perusteella voi +/- merkkikään olla.
1100 Sportin manuaalista en jostain syystä kampuranpään arvoja löytäny, mutta eiköhän toi 110-120 Nm oo aika sopiva siihenkin, kiitoksia avusta. Avaamisen helppouden perusteella ei kyllä ollu lähellekkään tossa momentissa aikaisemmin..

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #48 : Helmikuu 26, 2013, 15:41:01 ip »
Kokeilisin katkenneen pultin poistajaa, pitää vaan porata oikean kokoinen reikä pultin keskelle.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #49 : Helmikuu 26, 2013, 20:27:01 ip »
Väärinpäin eli vastapäivään pyörivä poranterä on varsin tehokas pultinirrottaja.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #50 : Helmikuu 27, 2013, 01:41:20 ap »
Joo ei näytä jostain syystä olevan kampiakselin pinionin momenttia 1100 manuaalissa. Centauron manuaalissa on myös
tuo 110-120Nm.
http://www.guzzista.com/ClassicGuzziManuals/SquadraGuzzistaSportiDaytonaCentauro.pdf
Näyttää muuten olevan jonkin verran eroja venttiliajoituksessa ainakin ottovalvolessa , silloin
kun sitä on viety tiukemman saastenormin maihin.

Pekka
Sohc van Helmi.