Syy tuohon yskimiseen on nimittäin se että orkkis-ECUn laskennassa on sellainen "resonanssi", joka aiheuttaa tietyssä tilanteessa yhden sytty/ruiskutustahdin missaamisen kun ajoitusantureiden signaalit osuvat tietyllä tavalla.
Tämän on Cliff Jeffries aikoinaan analysoinut aika tavalla ja omakohtaista kokemusta on paristakin ajokista (1 Sport, 1 Centauro, 1 Daytona RS) että näin käy.
Huomaan että tämän olisi voinut kirjoittaa selvemmin, joten yritetäänpä uudelleen.
Eli tässä tarkoitettu 16M ECUn itsensä aiheuttama nykiminen on sellaista että
a) se esiintyy vain tasakaasulla
b) se esiintyy tismalleen jollain tietyllä kierrosluvulla n. 3000 rpm kohdalla
c) sitä esiintyy ehkä kerran pari kilometrillä
ECU on mikroprosessori, joka suorittaa kellotaajuudellaan ohjelmaa jossa luetaan antureita, lasketaan karttojen avulla sytytysennakkoa ja polttoaineenruiskutusta ja ohjataan sitten antoja esim. puolille ja ruiskusuuttimille.
Huonosta tuurista tai suunnittelusta johtuen 16M:n kanssa käy jostain syystä niin että tuo kellotaajuus ja tietty moottorin kierrosluku aiheuttavat tilanteen, jossa ilmeisesti joku anturi- tai triggaussignaali jää joskus (erittäin harvoin) lukematta oikein ja tuloksena on se että ko. syklillä ei tule syttyä ja/tai ruiskutusta. Virheen pituus on vain yksi missattu työtahti. Seuraavalla tahdilla kaikki menee taas oikein. Tästä seuraa se että joskus nyppäsee.
Ilmiötä voi pahentaa sopiva nokkaketjun löysyys, mutta omakohtaista kokemusta sen vaikutuksesta ei ole vaikka aikanaan sen Sporti:iin vaihdoin. Centaurossa on sitten taas remmit mutta sekin nykii samalla tavoin samasta syystä.
Jos nykimistä esiintyy useammin, niin syy on sitten jossain muualla, eli tyypillisesti liian laihassa seoksessa ja/tai väärässä balanssissa. Se balanssihan vääristää myös "automaattisesti" pyttyjen keskinäistä seosta koska TPS on vain toisessa ruiskurungossa.
Eli ECUsta itsestään näin aiheutuva ongelma on vähäinen ja sen voi mieltymyksistä riippuen lukea Moto Guzzin luonteeseen kuuluvaksi tai sitten ei

Ongelman voi välttää kun ajaa vähän kovempaa tai hiljempaa jolloin ei osu tuohon "resonanssiin".
Viikonloppuja !
- JuhaV