Kirjoittaja Aihe: Sportin jakopää.  (Luettu 20113 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #30 : Tammikuu 31, 2013, 13:08:13 ip »
Kuulostaisi loogiselta ketjulta. Ilmeisen tarkka vaan oikeasta nokan ajoituksesta. 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #31 : Tammikuu 31, 2013, 16:24:22 ip »
Vielä ei oo uus kiristin saapunu, eikä vanhaakaan purettu, mutta jatketaan kuitenkin pikkusen koska löysin guzzitech-foorumilta aika mielenkiintoisen jutun. Lainaus Centauron, 1100 sportin ja V11-mallien eroja käsittelevästä ketjusta:
The only downside in my mind of the older 1100 Sport/Daytona is the 1.6M ECU, fueling issues and a 3k RPM hiccup that can be fixed with a bow style cam chain tensioner.
Edellisen kirjoitti nimimerkillä GT-Rx esiintyvä uskoakseni jotain guzzeista tietävä hemmo. Mullahan yskiminen väheni jo commanderin avulla vaikka dynosäädöt menikin vähän pieleen TPS:n säätövirheen takia, parantamisen varaa kuitenkin jäi vielä.

Kun kaikki muu on kunnossa koneessa ja säädöissä niin yskiminen 3000 rpmssä alenee varmaan siedettävälle tasolle ja hyvin satunnaiseksi, mutta ei katoa kokonaan muuten kuin vaihtamalla ECU esim. My16M ECU:uun.

Syy tuohon yskimiseen on nimittäin se että orkkis-ECUn laskennassa on sellainen "resonanssi", joka aiheuttaa tietyssä tilanteessa yhden sytty/ruiskutustahdin missaamisen kun ajoitusantureiden signaalit osuvat tietyllä tavalla.
Tämän on Cliff Jeffries aikoinaan analysoinut aika tavalla ja omakohtaista kokemusta on paristakin ajokista (1 Sport, 1 Centauro, 1 Daytona RS) että näin käy.

Tämän voi sekoittaa yskimiseen joka johtuu vääristä säädöistä joko balanssissa tai seoksissa.

Toiset ovat tuolle ilmiölle herkempiä kuin toiset, joten vakio-ECUllakin pyörä pelaa ihan jees mutta ihan kokonaan satunnaisista nyppäisyistä ei tuolla alueella vakio-ECUlla eroon pääse.

t: JuhaV


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #32 : Tammikuu 31, 2013, 19:07:26 ip »
Kyse ei siis JuhaVeen mukaan ole moottorinohjausohjelmassa vaan on rakenteellinen ongelma? Aina sitä uutta oppii... Sitä olen ihmetellyt usein että joillakin V11 tai V10 -omistajilla on erilainen käsitys moottorin nykimisestä.

Kolme suhtautumistapaa:
1.) Moottori nykii silloin tällöin mutta kuljettaja on sitä mieltä että pienet karkeudet ovat vain osa ajoneuvon persoonallisuutta ja haaste kuljettajalle.
2.) Moottori nykii aina ja sitä on säädetty sen kymmenen kertaa mutta vika ei korjaudu. Kuljettajasta tulee toisen merkin kuljettaja.
3.) Moottori nykii ja sitä on säädetty mutta nykii silti ja kuljettaja on sitä mieltä että vika haetaan vaikka kannonkolosta ja korjataan. Pyörästä tulee tylsä ja se vaihdetaan johonkin toiseen jossa on omat juttunsa.

Mulla saa pyörä vähän nykiä ja sitä pitää saada silti säätää. Kunhan pysyy ajokunnossa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #33 : Tammikuu 31, 2013, 19:15:42 ip »
Koskeekohan tuo sama muuten V11 Calia? Omassani on nimittäin silloin tällöin sopivassa tilanteessa vähän tuon tapaista oiretta, eli jättää ikäänkuin kerran iskemättä tms. Kierroksista en osaa sanoa mitään, kun en ole nähnyt asiaksi asentaa runtukelloa. Voi toki olla tuossa vaikka mikä syynä; huono tulpanhattu, liitokset sähköpuolella, kulunut TPS tai ihan mitä vain. Mutta tulipahan vaan mieleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #34 : Tammikuu 31, 2013, 19:34:38 ip »
Ei koske V11 mitään mallia. Vain niitä joissa on Weber Marelli 16 M ECU eli 1100 sport, daytona ja centauro.
Muut mallit nykii sitten muista syistä esim. vääristä säädöistä.
Usein nykiminen on monen asian summa ja siksi vain yhtä asiaa säätämällä homma ei oikene.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #35 : Tammikuu 31, 2013, 20:19:47 ip »
Saattas kyllä Centauronkin ja muiden 16M -nyinnät vähetä jos laittaa vauhtipyörän vanhasta Calista.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #36 : Tammikuu 31, 2013, 23:30:15 ip »
Lainaus
Ei koske V11 mitään mallia. Vain niitä joissa on Weber Marelli 16 M ECU eli 1100 sport, daytona ja centauro

V11 CAT malleissa on Marelli IAW 15RC ja vanhemmissa 15M. Kuten myös 1100 Calit, ennen (15M) ja jälkeen (15RC) kattien (ainakin tarrojen perusteella softa on eri V11/Cali ecuissa vaikka ecu:n mallinumero olisi sama). Varsinkin kattimallisten V11 kohdalla on tuo 3000 rpm pätkiminen raportoitu ongelma, josta kerrotaan päästävän eroon säädöillä (imubalanssi, tps) tai viimeistään ecu:n uudelleen ohjelmoinnilla. Joka taas käy harvoissa paikoissa tätä nykyä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2013, 19:31:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #37 : Helmikuu 01, 2013, 00:13:01 ap »
Centaurosta ko kohta poistui rikastamalla seosta sillä kohtaa. Eli epätasainen käynti ei aivan välttämättä ole ketjun syytä.
Syy voi olla myös imukanavien virtauksen resonoiminen kyseisellä läpän avauksella. Jos täyttö onkin epämääräinen.
Asiaa voisi tutkia alipainemittauksella ajon aikana.

Power commanderilla seoksia säätämällä multakin saatiin nykiminen käytännössä katoamaan, tai ainakin vähenemään epäsäännölliseksi. Aikaisemmin pätkiminen ilmestyi aina reilun 3000 kiekan tuntumassa kaikilla nopeuksilla, nyt vaan harvakseltaan tasakaasulla, ja seoksetkin oli vaan vähän sinnepäin TPS säädön ja Moto-Italiassa tehdyn commanderin kartan nollakohdan siirtämisen jälkeen.
Niin pitkälle en ajatellut mennä että alkaisin ratkaista JuhaV:n mainitsemaa ECU ongelmaa, mutta muuten haluan kyllä pienentää nykimisiä mahdollisimman paljon. Ketjunkiristin ja uusi dynokäynti ovat kumpikin sen verran helppoja kokeiluja että ne teen ihan vaan mielenkiinnosta, ajettavuuden takia niitäkään ei välttämättä tarvittaisi. Kiristimen lisäksi Stein-Dinseltä on tulossa myös mm. uudet imukurkut kun oon pikkusen epäillyt imuvuotoakin.

Kolme suhtautumistapaa:
1.) Moottori nykii silloin tällöin mutta kuljettaja on sitä mieltä että pienet karkeudet ovat vain osa ajoneuvon persoonallisuutta ja haaste kuljettajalle.
2.) Moottori nykii aina ja sitä on säädetty sen kymmenen kertaa mutta vika ei korjaudu. Kuljettajasta tulee toisen merkin kuljettaja.
3.) Moottori nykii ja sitä on säädetty mutta nykii silti ja kuljettaja on sitä mieltä että vika haetaan vaikka kannonkolosta ja korjataan. Pyörästä tulee tylsä ja se vaihdetaan johonkin toiseen jossa on omat juttunsa.

Mulla saa pyörä vähän nykiä ja sitä pitää saada silti säätää. Kunhan pysyy ajokunnossa.

Mun suhtautuminen ei oikeen osu mihinkään noista. Pienet karkeudet kuuluu Guzziin eikä ne mua häiritse, mutta jos ne on mahdollista korjata tuntuu kuin jättäisi osan pyörän potentiaalista käyttämättä. Säätöhommatkin haluaisin saada aina kerralla kuntoon niin ettei niitä tarvitse enää myöhemmin miettiä.

Ja vielä yks jakopää kysymys: Saako uudenmallisen kiristimen vaihdettua irroittamatta rattaita? Vai pitäiskö mun hommata sopiva avain/avaimet?


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #38 : Helmikuu 01, 2013, 09:45:22 ap »
Kireäpuristeisissa koneissa saattaa ketju venähtää nopeammin, mutta nyt on menty samalla jakoketjulla reippaasti päälle 200k ja pyörät ja kiristinkin ovat vielä alkuperäiset.
Alkuperäinen ketju venyi niin että siinä kiristysvara loppui alle 100k. Sen verran kuuluu nyt jakopäästä rapinaa, että ehkä tässä kevään mittaan laitetaan sinne uusi vitja pyörimään. 

JuhaV

  • Vieras
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #39 : Helmikuu 01, 2013, 16:24:43 ip »
Syy tuohon yskimiseen on nimittäin se että orkkis-ECUn laskennassa on sellainen "resonanssi", joka aiheuttaa tietyssä tilanteessa yhden sytty/ruiskutustahdin missaamisen kun ajoitusantureiden signaalit osuvat tietyllä tavalla.
Tämän on Cliff Jeffries aikoinaan analysoinut aika tavalla ja omakohtaista kokemusta on paristakin ajokista (1 Sport, 1 Centauro, 1 Daytona RS) että näin käy.

Huomaan että tämän olisi voinut kirjoittaa selvemmin, joten yritetäänpä uudelleen.

Eli tässä tarkoitettu 16M ECUn itsensä aiheuttama nykiminen on sellaista että
a) se esiintyy vain tasakaasulla
b) se esiintyy tismalleen jollain tietyllä kierrosluvulla n. 3000 rpm kohdalla
c) sitä esiintyy ehkä kerran pari kilometrillä

ECU on mikroprosessori, joka suorittaa kellotaajuudellaan ohjelmaa jossa luetaan antureita, lasketaan karttojen avulla sytytysennakkoa ja polttoaineenruiskutusta ja ohjataan sitten antoja esim. puolille ja ruiskusuuttimille.
Huonosta tuurista tai suunnittelusta johtuen 16M:n kanssa käy jostain syystä niin että tuo kellotaajuus ja tietty moottorin kierrosluku aiheuttavat tilanteen, jossa ilmeisesti joku anturi- tai triggaussignaali jää joskus (erittäin harvoin) lukematta oikein ja tuloksena on se että ko. syklillä ei tule syttyä ja/tai ruiskutusta. Virheen pituus on vain yksi missattu työtahti. Seuraavalla tahdilla kaikki menee taas oikein. Tästä seuraa se että joskus nyppäsee.

Ilmiötä voi pahentaa sopiva nokkaketjun löysyys, mutta omakohtaista kokemusta sen vaikutuksesta ei ole vaikka aikanaan sen Sporti:iin vaihdoin. Centaurossa on sitten taas remmit mutta sekin nykii samalla tavoin samasta syystä.

Jos nykimistä esiintyy useammin, niin syy on sitten jossain muualla, eli tyypillisesti liian laihassa seoksessa ja/tai väärässä balanssissa. Se balanssihan vääristää myös "automaattisesti" pyttyjen keskinäistä seosta koska TPS on vain toisessa ruiskurungossa.

Eli ECUsta itsestään näin aiheutuva ongelma on vähäinen ja sen voi mieltymyksistä riippuen lukea Moto Guzzin luonteeseen kuuluvaksi tai sitten ei :) Ongelman voi välttää kun ajaa vähän kovempaa tai hiljempaa jolloin ei osu tuohon "resonanssiin".

Viikonloppuja !

- JuhaV





 


TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #40 : Helmikuu 05, 2013, 09:45:13 ap »
Eli tässä tarkoitettu 16M ECUn itsensä aiheuttama nykiminen on sellaista että
a) se esiintyy vain tasakaasulla
b) se esiintyy tismalleen jollain tietyllä kierrosluvulla n. 3000 rpm kohdalla
c) sitä esiintyy ehkä kerran pari kilometrillä

- JuhaV
Tämänkin perusteella aikaisemmin vaivanneet nykimiset johtuivat lähinnä seoksien ja balanssin säädöistä, koska commanderin ja säätöjen jälkeen jäljelle jäivät ainoastaan Juhan kuvaamat yksittäiset katkokset, niitä en koe ongelmaksi kunhan vaan saan tyhjäkäynnillä tapahtuvat yskäisyt ja sammumiset korjattua.

Purin vihdoin jakopäätäkin sen verran että sain ketjun näkyviin ja alkuperäinen kiristin tuntuu toivottaman löysältä. Öljypumpunpyörästä kevyesti sormin pyörittämällä saa kiristimen pohjaamaan. Kiristin on vielä paikoillaan mutta ei siinä mitään selkeää vikaa näy.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #41 : Helmikuu 05, 2013, 11:49:42 ap »
Huonoon tyhjäkäyntiin/sammumisiin -varsinkin kuumana hellekeleissä- auttaa kun laittaa venttiilinvälykset isommalle. Minulla vaiva katosi (V11) kun sääti 0,05mm suuremmalle =>  0,15 & 0,20

Vanhemmissahan välykset ovat olleetkin 0,20 & 0,25

-KG-

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #42 : Helmikuu 05, 2013, 13:05:32 ip »
Joo, sitäkin aion kokeilla. Muistaakseni Camn joskus linkitti jonkun ulkomaisen gurun säätöohjeet 1100 sportille jossa mainittiin myös venttiilivälysten suurentaminen ohjearvoista. Melun takia oli ilmeisesti ohjearvoja joskus pienennetty.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #43 : Helmikuu 05, 2013, 14:02:38 ip »
Jenkkilässä on venttiilivälyksille eri speksit kuin euroopassa.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #44 : Helmikuu 10, 2013, 18:37:29 ip »
Jenkkilässä on venttiilivälyksille eri speksit kuin euroopassa.

Näissä ohjeissa käsketään laittamaan 0,20 ja 0,25 myös "moderneihin" guzzeihin: http://www.raceco.com/technical.html#tappet