Eikös Centaurossa ole suorahampaiset rattaat? Nehän on kyllä äänekkäät.
Juu on ne suorahampaiset ja todella leveät. Se iso alumiininen väliratas on se joka kuluu. Onneksi sitä voi kiertää akselillaan siten että kulumakohdat asettuvat pienemmän rasituksen kohtiin. Pitänee kuitenkin vaihtaa jossain vaiheessa.
Enpä ajatellut että kukaan vinohampaisia laittaisi. Kaksoisvinohammas olisi tietysti neutraali ratkaisu. Vinohampaisessa on myös sellainen ilmiö että kuluessaan syntyy välystä ja sytkää pitäisi säätää kuluman perässä.
TTT tuossa mainitsikin että vinohampainen tuottaa sivuttaisvoimia. Öljypumpun laakerointi voi olla silloin kovilla. Saatavilla lienee kyllä vahvistettuja ja hieman tehokkaampia pumppuja. Jotkut ovat laittanee kuplavolkkarin pumpun tehostamaan kiertoa.
Tuo edellisessä viestissäni oleva kaksipuolinen hammashihnaveto öljykylvussä voisi olla se paras jos ei oteta huomioon sitä että sen kestoiikä voi olla satunnainen. Vaatii siis säännöllistä tarkkailua.
Hammashihnavetojahan on ollut useilla merkeillä käytössä se helpon huollettavuuden ansiosta mutta ns kuivalla puolella. Ducati lienee tunnetuin mutta siinä moottorissahan ei ole venttiilinjousia pistämässä vastaan. Moto Morini luotti hammashihnaan jo seitsemänkymmentäluvun alkupuolelta alkaen. Autoissa niitä on liki joka toisella merkillä.
Mutta paras tulee kun käyttää ketjua ja siinä asiallista ketjunohjainta/kiristintä. Ketju ilmoittaa hyvissä ajoin vaihtotarpeestaan ja jos vaihtaa jo ajoissa niin pääsee vaihtamasta ketjupyöriä myös.
Kuten noista liittämistäni kuvista selviää niin runkoa ei paljoa tarvitse purkaa kun jakopäähän on jo helppo päästä käsiksi.