Kirjoittaja Aihe: Sportin jakopää.  (Luettu 20114 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Sportin jakopää.
« : Tammikuu 22, 2013, 11:28:22 ap »
Nyt kun talvea on vielä vähän jäljellä ajattelin avata Guzzin jakopään ja tutkia löytyisikö sieltä jotain vikaa tai kulumaa joka selittäisi viime kaudella voimistuneita rallatuksia, varsinkin moottorijarrutuksissa kuulosti ja tuntui kuin ketju olisi löysällä.
Mahdollisesti tarvittavia osia etsiessäni törmäsin tällaiseen vaihtoehtoon: http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=ACA20013&f=d&Model=0&search=SEARCH
Onko kellään kokemusta? Kalliitahan noi on mutta varmaan myös aika pitkäikäisiä.
Viime kesänä Moto-Italiassakin oli puhetta ketjun aiheuttamasta epätarkkuudesta ruiskun ja sytkän säätöihin ja ratas-systeemihän ainakin teoriassa poistaisi ne kokonaan.
Uusi ketju ja kiristin maksoivat tuolla yhteensä 80e joten ne vaihdan varmaan joka tapauksessa.
Minkälaisia kilometrejä ketjuilla on yleensä ajettu? Omassani on mittarissa nyt noin 47tkm.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2013, 12:11:42 ip »
Mulla on V10:ssä alkuperäinen teräsratas-alumiiniratas-remmi-yhdistelmä ja se on hiton meluisa ollut uudesta asti ja kulumia on tullut matkan aikana kovasti. (120000km)
Ketju on hiljainen eikä rasita esimerkisi öljypumpun laakerointia niin kovin kuin ratasveto. Ketju kestää 100000 - 150000 km oman kokemukseni mukaan ja tiedän tapauksia joilla on ajettu yli 200000 km samalla ketjulla mutta silloin ketju oli venynyt jo niin että oli syönyt alumiinia kotelon seinämistä. Myös ketjurattaat olivat kuluneet vaihtokuntoon koska venynyt ketju oli ne syönyt väkisin. Jakoketjun vaihtoa voisin suositella jossain 100000 km kohdilla ja jos ei ole jo valmiina niin laittaa automaattikiristimen ketjulle. Pitää välykset laidassa ja melun vähäisenä.

Ei ole tainnut monenkaan isolohkon omistajan mieleen hetikään ensimmäisenä olla tullut jakoketjun vaihto. Niin varma peli se on. Onko muuten keltään koskaan ketju katkennut? Jos on niin mistä syystä?

Ratasveto on pätevä silloin jos harrastaa rata-ajoa ja haluaa varman päälle tarkat säädöt. Huoltotarve on ketjua suurempi.

Laitoin liitekuvia joissa on tarpeellisia osia ja vaihtoehtoja jakopäähän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2013, 12:53:43 ip »
Eikös Centaurossa ole suorahampaiset rattaat? Nehän on kyllä äänekkäät. Nuo kuvissa esiintyvät taasen ovat vinohampaista sorttia. En ainakaan itse vinoja laittaisi, niillä kun on pyrkimys vetää akselin suunnassa johonkin päin, eli toimivat itsensä ulosvetäjinä. Ja kun tuossa öljypumpussa ei ole painelaakerointia päittäissuunnassa, niin sen kuluminen on ainakin nopeampaa.
Jos siis rattaisiin haluat, niin äänenkin uhalla suorat. Noitahan aina välillä putkahtelee myyntiin, kun eri tahot veistävät uusia satseja hammaspyöriä ja jotkut ovat kaikki pyörät terästä, jotkut osa alumiinia ja yhden ainakin nähnyt, että öljypumpulla pronssinen ratas, muiden ollessa terästä.
Jos suoriin hammaspyöriin päädyt, niin öljyssä tulee olemaan pientä silppua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2013, 13:28:30 ip »
Lainaus
Eikös Centaurossa ole suorahampaiset rattaat? Nehän on kyllä äänekkäät.

Juu on ne suorahampaiset ja todella leveät. Se iso alumiininen väliratas on se joka kuluu. Onneksi sitä voi kiertää akselillaan siten että kulumakohdat asettuvat pienemmän rasituksen kohtiin. Pitänee kuitenkin vaihtaa jossain vaiheessa.

Enpä ajatellut että kukaan vinohampaisia laittaisi. Kaksoisvinohammas olisi tietysti neutraali ratkaisu. Vinohampaisessa on myös sellainen ilmiö että kuluessaan syntyy välystä ja sytkää pitäisi säätää kuluman perässä.
TTT tuossa mainitsikin että vinohampainen tuottaa sivuttaisvoimia. Öljypumpun laakerointi voi olla silloin kovilla. Saatavilla lienee kyllä vahvistettuja ja hieman tehokkaampia pumppuja. Jotkut ovat laittanee kuplavolkkarin pumpun tehostamaan kiertoa.

Tuo edellisessä viestissäni oleva kaksipuolinen hammashihnaveto öljykylvussä voisi olla se paras jos ei oteta huomioon sitä että sen kestoiikä voi olla satunnainen. Vaatii siis säännöllistä tarkkailua.

Hammashihnavetojahan on ollut useilla merkeillä käytössä se helpon huollettavuuden ansiosta mutta ns kuivalla puolella. Ducati lienee tunnetuin mutta siinä moottorissahan ei ole venttiilinjousia pistämässä vastaan. Moto Morini luotti hammashihnaan jo seitsemänkymmentäluvun alkupuolelta alkaen. Autoissa niitä on liki joka toisella merkillä.

Mutta paras tulee kun käyttää ketjua ja siinä asiallista ketjunohjainta/kiristintä. Ketju ilmoittaa hyvissä ajoin vaihtotarpeestaan ja jos vaihtaa jo ajoissa niin pääsee vaihtamasta ketjupyöriä myös.

Kuten noista liittämistäni kuvista selviää niin runkoa ei paljoa tarvitse purkaa kun jakopäähän on jo helppo päästä käsiksi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2013, 14:25:36 ip »
Jakoketjun vaihtoa voisin suositella jossain 100000 km kohdilla ja jos ei ole jo valmiina niin laittaa automaattikiristimen ketjulle. Pitää välykset laidassa ja melun vähäisenä.


Oot varmasti oikeessa, että lisääntynyttä melua ei vielä mun kilometreillä aiheuta pitkäksi venynyt ketju, ajattelin vaan että kun kerran availee niin menis siinä samalla. Syyllisiä ajatteluuni ovat selkeesti aikaisemmat japsipyörät joissa ketjunvaihto edellytti reilumpaa purkamista..

En oo vielä kattonut minkälainen systeemi mun yksilössä on, mutta tässä kuvassa: http://www.harpermoto.com/parts-by-motorcycle/1990-2000-moto-guzzi-motorcycles/sport-iniezione-1100-1996-1999/timing-system-en-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26-27-28.html kiristin näyttää kovin erilaiselta kun tossa ekassa kuvassasi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2013, 16:17:33 ip »
"Ei ole tainnut monenkaan isolohkon omistajan mieleen hetikään ensimmäisenä olla tullut jakoketjun vaihto. Niin varma peli se on. Onko muuten keltään koskaan ketju katkennut? Jos on niin mistä syystä?"

On katkennut ja tietenkin Saksan Autobahnilla, keskikaistalla tietyöalueella. Oli jännät paikat ennen kuin pääsi oikealle kahden kaistan yli pientareelle.

Syy: kiristin murtui ja joutui ketjun ja ketjupyörän väliin.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2013, 19:33:22 ip »
[En oo vielä kattonut minkälainen systeemi mun yksilössä on, mutta tässä kuvassa: http://www.harpermoto.com/parts-by-motorcycle/1990-2000-moto-guzzi-motorcycles/sport-iniezione-1100-1996-1999/timing-system-en-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26-27-28.html kiristin näyttää kovin erilaiselta kun tossa ekassa kuvassasi.

Tuo on se alkuperäinen :   http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/30057810.jpg

Matin liittämässä kuvassa on se paranneltu tarvikeversio, "Stucchi". Ei se alkuperäinenkään toki huono ole, minäkin vaihdoin calin kiristäjän+ketjun vasta 180 tkm kieppeillä.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Timing-chain-tensioner-kit::789.html
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2013, 21:50:28 ip »
Mulla on pikkulohkossa katkennut se kiristin. Silloin, kun sen Motoitaliasta tilasin, kertoivat olevan varmaan ensimmäinen myyty kiristin pikkulohkoon. Siinähän on se jousikuormitteinen muovikaari.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2013, 08:04:17 ap »
Joskus oikein paljon ajettuun pikkulohkoon on tarvinnut toimestani uusia kiristin kulumisen vuoksi. Katkenneita kiristimiä tai ketjuja ei ole tullut vastaan iso- eikä pikkulohkoissa. Tuossa tulikin jo viesti katkenneesta kiristimestä joka mennessään katkaisi ketjun. Lienee poikkeustapaus eikä silloinkaan siis ollut syynä ketju. Saitko, Aapo, takuuseen jakopään remontin? Kysehän oli ilmeisesti valmistusvirheestä ja silloin valmistaja vastaa kuluista.

Tuo isolohkon tarvikekiristin on hyvin paljon samanlainen teknisesti kuin pikkulohkon alkuperäinen. Itse olen ollut tyytyväinen. Vielä on ko palikka laittamatta California 3:een. Siinähän ei ole kiristintä lainkaan, vain pelkkä ohjuri jota voi säätää lähemmäksi ketjua jos on tarvis.

Pari aiempaa keskustelua aiheesta:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2377.msg14195#msg14195
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2752.msg17018#msg17018


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2013, 15:02:03 ip »
Ensimmäisen jakopääremontin tarpeen aiheutti omaan LeMansiin juurikin ketjun ohjaimen katkeaminen.
Ilmeni lisääntyneenä käyntimeluna ja moottoriöljyssä olevina pikkurillin kynnenkokoisina metallilastuina.
Ei aiheuttanut muita vaurioita. Kilometrejä oli silloin n.110000.
Vaihdoin tilalle vinohampaisen täysalumiini hammaspyöräjakopään. Sillä ajoin n.100000km kunnes
meteli jälleen kasvoi sietämättömäsi. Syynä oli lisääntynyt hammasvälys. Nyt on menossa seuraava samanlainen
satsi millä ajettu nyt vajaat 80000km. Melu alkaa taas lisääntyä.
En ole vielä havainnut vinosta hammastuksesta aiheutuneen mitään ongelmia.
Plussana nokka-akselin pyörässä viisi ohjuritapin reikää mitkä mahdollistavat ajoituksen säädön 2,5 asteen välein.
Tämä vinohampainekaan jakopää ei ole kovin hiljainen edes uutena.
Ketju+kiristin lienee näistä hiljaisin vaihtoehto.
Ja jos hommaan ryhdyt ja joudut irrottamaan ja kiinnittämään kampiakselilla olevan hammaspyörän
hakamutterin, hommaa oikea työkalu. Noissa Ikkalan linkittämissäkin kuvissa on käytetty ns. "ryssänmeisseliä".
Jos sillä mutterin saa auki, ei takuulla saa oikeaan momenttiin että pysyisi kiinni.

Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2013, 18:37:35 ip »
Olen itselle harkinnut ratasjakopäätä. Ainoastaan arvelluttanut tuo alumiinisten kesto. Pekan kirjoituksen mukaan saattaa helpottua päätöksen teko. Itse tosin meinaan hankkia suorahampaisen, melu ei pelota. Ihan aidosti Pekalle kiitos.
Ameriikan foorumilla olikin Ev:n muutos rattaille, siinä kun se triggerpyörä aiheuttaa sorvaustarpeen nokkapyörään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2013, 19:14:48 ip »
Nämä linkin kuvat taisivat olla jossain aikaisemmassa keskustelussa?  LM, Daytona ja V11 malleihin "Ergal" hammaspyöriä, myös vinohampaisia. Olen kuvitellut että 1100 Sportin ja V11 moottorit ovat kansia lukuunottamatta "samaa puuta" ?

Wikipedia + "Ergal": Aluminium alloy 7075 is an aluminium alloy, strong with a strength comparable to many steels. 7075 has been sold under various trade names including Zicral, Ergal and Fortal Constructal.

http://www.valpolini.com/index.php/home-en/catalogo/?sortBy=&cID=131&sets%5B%5D=41&keywords=&Search=Search+%C2%BB

(=>sivu 7)
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2013, 20:10:55 ip »
Lainaus
Olen kuvitellut että 1100 Sportin ja V11 moottorit ovat kansia lukuunottamatta "samaa puuta" ?

Mahdoinko ymmärtää oikein?
Tarkoititko niin kuin Honda CX:ssä? Kyllä nuo pytyt on tähän asti olleet irto-osia. Harvoinpa niitä tarvitsee vaihtaa kun ovat kovalla aineella pinnoitetut. Männänrenkaita voi vaihdella jos rupeaa puristukset heikkenemään.
Oman kokemuksen mukaan Guzzin isolohko alkaa olla 30000 - 40000 km kohdalla makeimmillaan ja pysyy sellaisena toiselle sadalle tuhannelle. Centauroon olen suunnitellut männänrengasvaihtoa ja katsoa venttiilien (8kpl) kunnon samalla. Mitään tehon heikkenemistä en ole huomannut mutta kun siinä on se ahdin niin se voi kompensoida pieniä kulumia huomaamatta. Öljyä ei vaihtovälillä kulu niin paljon että lisätä pitäisi. (Valvoline 20W50) Ajosuorite tällä hetkellä 120000 km.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2013, 21:22:44 ip »
Eihän toki, Hondaa en ajatellut - noin paljon ei ole yleistietämystä moottoripyöristä.  Oli mielessä se paljonko Sport 1100i -moottori eroaa sitä seuranneesta mallista, V11 -moottorista, pääasiassa lohkonsa puolesta. Ikään kuin "sisärakenne".  Nokka-akselin käytön osalta lienevät osat samat?
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2013, 21:30:06 ip »
snip>Wikipedia + "Ergal": Aluminium alloy 7075 is an aluminium alloy, strong with a strength comparable to many steels. 7075 has been sold under various trade names including Zicral, Ergal and Fortal Constructal<snip

Eivät ainakaan nämä minulle osunet "Ergal" hammaspyörät sentään teräksenveroisia ole olleet. On niiden hampaat
jotenkin "karkaistu". Hampaat ovat huomattavasti kovempaa/sitkeämpää kuin keskiö. Huomasin kun piti hieman kaventaa
nokka-akselin pyörää siitä ensimmäisestä satsista. Kavennustarve ei johtunut hammaspyöristä itsestään. Syynä oli
osin omatekoinen nokka-akselin päittäislaakeri. En silloin ostanut uutta vanhan ja kuluneen tilalle kun oli olevinaan
kallis.
Minulle on jostain syystä tullut sellainen käsitys että, jos hammaspyöräsatsissa on teräksinen kampiakselille tuleva
hammaspyörä, on nokka-akselin pyörä "pehmeää" tavaraa ja siten altis kulumiselle.

Pekka
Sohc van Helmi.