kampuran pään mutteri oli kiristetty "ryssän meisselillä" ja avatessa mutteri oli löysällä
Se miksi avasin 80000 km kohdalla V10:n jakopään oli kova hakkaava melu ja vedon huonontuminen pienillä kierroksilla. (Muutenkin melu on kovaa mutta tämä oli sen verran ylimaallista laatua että herätti toimenpiteisiin.) Ahdin oli asennettu samana keväänä. Sillä voi olla syynsä rattaan löystymiselle. Ehkä myös laturin siirrolla taapäin kampiakselilla että ahtimen hihnapyörä mahtuu akselin päähän.
Syy löytyi löystyneestä mutterista ja sen myötä akselilla heiluvasta teräsrattaasta. Oli muotoillut kiilansa uudelleen. Silloin oli kiirus lähteä jonnekin ryyppäämään moottoripyörällä ja tein remontin pika-moodilla enkä ottanut kuvia tilanteesta lainkaan.
Pitää tuonne kannen alle vilkaista että onko tuon jälkeen nykyiset kuormituskohdat kärsineet vai oliko syynä tuo vetorattaan välys ja siitä johtuva hakkaava käynti. Pitänee laittaa tilaukseen ko alumiiniratas ja uudet hihnat. Öljypumppuakin voi ihmetellä lisää.
Asensin uuden kyymmensosamilliä paksumman kiilan kiilauraan ja runsaana akselilukitteen saattelemana hammaspyörän paikoilleen ja mutterin ruuvilukitteella perään. Samalla käänsin alumiinipyörää 180 astetta että kuormittuneet kohdat osuvat eri paikkoihin. Kotelo, hihnat ja laturi paikoilleen, eturunko kiinni, tankki päälle ja baanalle. Siinä ei kovin montaa kymmentä minuuttia mennyt.
Se onkin ollut pisin yksittäinen -pois liikenteestä- vika joka on ilmennyt.
Samalla avauksella huomasin että öljypumpun akselissa on väljää. Myöhemmin korjasin/korjautin ko vaivan: JL Meccanica teki kovasta alumiinista holkituksen akselin reikään. Poiketen muista malleista V10:ssä ei ole erillisiä laakereita öljypumpussa vaan akselille on vain koneistettu reikä pumpun valussa.
Seuraavan ahtimen asennuksen teen työntötankokoneeseen: vähemmän liikkuvia ja hajoavia osia.