Kirjoittaja Aihe: Sportin jakopää.  (Luettu 20113 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2013, 22:03:54 ip »
Konealaa opiskelleena, kauan sitten, Pidettiin sääntönä että kova vasten pehmeää toimii parhaiten. Kaksi kovaa tai kaksi pehmeää syövät itseään ja toisiaan.

V10:n ja V11:n lohkot lienevät identtiset. V10:n hammashihnapyörät ovat siinä missä työntötankokoneessa on nokka-akseli. Lisää on tullut vain hihnakotelot ja omituinen kansityyppi liki samanlaisine venttiilikoneistoineen kuin on työntötankomoottorissakin paitsi että on tuplamäärä venttiilejä. Hihnavedolla on tehty mahdolliseksi pienemmät edestakaisin liikkuvat massat ja erikseen säädettävät nokka-akselit. V10:n moottori on hieman painavampi kuin V11:n kone.

Itse olen asettanut kierrosluvunrajoittimen 9800 rpm tasoon. Kone kiertää kyllä iloisesti yli 11000 rpm jos uskaltaa kierrättää. Mitään rajoitinta alkuperäisestä moottorinohjauksesta en ole löytänyt.

Räjäytyskuvasta näkee osat ja toinen kuva on keinuvivuista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #16 : Tammikuu 24, 2013, 22:19:18 ip »
Joo (itse myös koneoppimiehenä ammattinikin puolesta) pitäisi olla kova ja pehmeä pareina. Kätevintähän tuossa olisi, kun kampuran päässä olisi teräspyörä ja muuta alumiinia.
Jotenkin sellainen mielikuva, että Ekun rata-Le mansissa olisi näin..?

Mitä nokan ketjuvetoon tulee, niin eiköhän se ole sama ollut siitä lähtien kun se on Guzziin tullut. Kiristimen malli vain muuttuu jossain vaiheessa. Sileälohkoisissa, Loop-runkoisissa taitaa kaikissa olla ratasveto. Niistä on niitä maailmalla vanhuuttaan haljennut kevennysporausten kohdalta. Ne taitaa olla kaikki pyörät valuterästä.

Ruiskumallin (ainakin V11) nokan ratas on ymmärtääkseni takapuolelta erilailla sorvattu, kuin vanhemmissa. Johtuen nokan takana olevasta triggerpyörästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #17 : Tammikuu 24, 2013, 22:41:05 ip »
Eipä tullut mulle ainakaan vielä ratasjakopäätä, vaikka en oo vielä ehtiny edes pyörää purkaa, tilasin Stein-Dinseltä uuden kiristimen ja kaikkea muutakin sälää.
Melko asiallisen tuntuiset hinnat, jostain syystä en oo ennen tuolta mitään tilannu.

Tulevaisuutta ajatellen kuitenkin kiinnostais mistä ootte rattaita ostanu? Guzzibitsiltä löyty pelkästään täysin alumiinisia, ja jotenkin kuullostais mukavammalta esim. toi TunturinTT:n mainitsema rakenne. Suorahampainenkin mulle kyllä kelpais, äänet ei sinänsä häiritse, paitsi kaikki selittämättömät ja epäsäännölliset.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2013, 23:41:52 ip »
Älkää uskoko kaikkea mitä teille on koulussa opetettu ;D.
Joku raja se on kovuudella ja pehmeydelläkin.
Tuossa alla kuvassa taitaa olla em. rata LeMansin jakopään hammaspyörät.
Ovat ajautuneet minulle jossain vaihtokaupassa.
Eivät hyviltä näytä.
Täysalumiiniset eivät sentään ole menneet likikään tuohon kuntoon vaikka on 100kkm ajettu.

Pekka

Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #19 : Tammikuu 25, 2013, 10:34:23 ap »
Osuutensa noiden rattaiden kulumiseen ehkä oli sillä, että se kampuran pään mutteri oli kiristetty "ryssän meisselillä" ja avatessa mutteri oli löysällä ja liki tippúnut pois paikaltaan...


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #20 : Tammikuu 25, 2013, 11:14:30 ap »
Lainaus
kampuran pään mutteri oli kiristetty "ryssän meisselillä" ja avatessa mutteri oli löysällä

Se miksi avasin 80000 km kohdalla V10:n jakopään oli kova hakkaava melu ja vedon huonontuminen pienillä kierroksilla.  (Muutenkin melu on kovaa mutta tämä oli sen verran ylimaallista laatua että herätti toimenpiteisiin.) Ahdin oli asennettu samana keväänä. Sillä voi olla syynsä rattaan löystymiselle. Ehkä myös laturin siirrolla taapäin kampiakselilla että ahtimen hihnapyörä mahtuu akselin päähän.

Syy löytyi löystyneestä mutterista ja sen myötä akselilla heiluvasta teräsrattaasta. Oli muotoillut kiilansa uudelleen. Silloin oli kiirus lähteä jonnekin ryyppäämään moottoripyörällä  ja tein remontin pika-moodilla enkä ottanut kuvia tilanteesta lainkaan.
Pitää tuonne kannen alle vilkaista että onko tuon jälkeen nykyiset kuormituskohdat kärsineet vai oliko syynä tuo vetorattaan välys ja siitä johtuva hakkaava käynti. Pitänee laittaa tilaukseen ko alumiiniratas ja uudet hihnat. Öljypumppuakin voi ihmetellä lisää.

Asensin uuden kyymmensosamilliä paksumman kiilan kiilauraan ja runsaana akselilukitteen saattelemana hammaspyörän paikoilleen ja mutterin ruuvilukitteella perään. Samalla käänsin alumiinipyörää 180 astetta että kuormittuneet kohdat osuvat eri paikkoihin. Kotelo, hihnat ja laturi paikoilleen, eturunko kiinni, tankki päälle ja baanalle. Siinä ei kovin montaa kymmentä minuuttia mennyt.
Se onkin ollut pisin yksittäinen -pois liikenteestä- vika joka on ilmennyt.

Samalla avauksella huomasin että öljypumpun akselissa on väljää. Myöhemmin korjasin/korjautin ko vaivan: JL Meccanica teki kovasta alumiinista holkituksen akselin reikään. Poiketen muista malleista V10:ssä ei ole erillisiä laakereita öljypumpussa vaan akselille on vain koneistettu reikä pumpun valussa.

Seuraavan ahtimen asennuksen teen työntötankokoneeseen: vähemmän liikkuvia ja hajoavia osia.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #21 : Tammikuu 25, 2013, 12:02:55 ip »
Jos olet Matti lukenut COG-foorumia, niin siellä on kokeiltu lukuisia eri parannuksia esittämääsi vaivaan.

Jotkut ovat teetättäneet rattaita teräksestä, öljypumppuja saa aftermarket-osana laakeroituna ja yksi modi on hankkiutua kokonaan eroon siitä kuluvasta alumiinirattaasta käyttämällä V11-mallin osia. ;Muuttuu kuulemma koneen käyntiäänikin vähemmän mekaaniseksi. Tässä konversiossa pitää käyttää v11-mallin öljypumppua ja siinä on kuulemma vähän eri specsit kuin alkuperäisessä. Jotkut epäilevät, että öljyntuotto ei riittäisi 4v-koneessa, mutta ne ketkä ovat muutoksen tehneet eivät ole raportoineet vaurioista.

Omassa projektissa täytyy pohtia tuota asiaa sitten, kun ollaan ohitettu koeajovaihe ja kasataan pyörä siten, että sitä ei ihan heti tarvitsisi purkaa. Öljypumpun uusin kyllä, koska olen nähnyt sen verran rumia kuvia siitä, mitä tapahtuu kun se öljypumpun akseli väljistyy liikaa.

Ei näitä 4v-koneen osia kuitenkaan enää löydä kovin halvalla tai helpolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #22 : Tammikuu 25, 2013, 12:10:39 ip »
Meinasin just kirjoittaa samasta, että maailmalla yleisesti tunnustettu vika tuo v10:n öljypumppu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #23 : Tammikuu 25, 2013, 19:22:21 ip »
Vanhassa Lemussa (-87) menossa kolmas satsi alumiini rattaita. Vaihdettu 100tkm välein  "varmuuden vuoksi" ja koska monet sanovat ettei kestä mitään.
Ensimmäinen pari oli suorahampainen -ja pitää kamalaa ääntä vinohampaiseen verrattuna. Rattaissa on havaittavissa pientä "vasaroinnin" jälkeä hampaissa kun oikeen tarkasti syynää l. näkee että ovat olleet käytössä. Ei kuitenkaan varsinaista kulumista.

Piikkiöstä ostettu.

.. se viimeksi ostettu sarja on mallia mistä Pekka mainitsi , 5- reiällä . Ostamassani sarjassa oli ajoitusmerkki laitettu ko. nokka-akselin rattaassa väärin eli piti laittaa eri reikään. Pienen pajan tuotteissa voi siis olla virheitä. Oikea ajoitus kannattaa varmistaa astelevyn kanssa.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #24 : Tammikuu 25, 2013, 23:52:32 ip »
Mielialasyista en ole noita ulkomaan palstoja lukenut eikä kielitaitokaan kunnolla riitä. Pitää laittaa korvan taa nuo edellä esitetyt vinkit. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan muuta Centauron suhteen kuin vaihtaa hihnat jakopäähän ja öljyt vaiihteestoon. Tällä tietoa ei pitäisi olla häiriöitä tiedossa.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #25 : Tammikuu 29, 2013, 23:47:59 ip »
Vielä ei oo uus kiristin saapunu, eikä vanhaakaan purettu, mutta jatketaan kuitenkin pikkusen koska löysin guzzitech-foorumilta aika mielenkiintoisen jutun. Lainaus Centauron, 1100 sportin ja V11-mallien eroja käsittelevästä ketjusta:
The only downside in my mind of the older 1100 Sport/Daytona is the 1.6M ECU, fueling issues and a 3k RPM hiccup that can be fixed with a bow style cam chain tensioner.
Edellisen kirjoitti nimimerkillä GT-Rx esiintyvä uskoakseni jotain guzzeista tietävä hemmo. Mullahan yskiminen väheni jo commanderin avulla vaikka dynosäädöt menikin vähän pieleen TPS:n säätövirheen takia, parantamisen varaa kuitenkin jäi vielä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #26 : Tammikuu 31, 2013, 08:36:27 ap »
Haettaisko tässä ehkä jotain sellaista, että tuo 3000 on sopiva kierrosalue rytkyttämään vähänkään löysälle pääsevää nokkaketjua ja täten siinä kohden kävisi ajoitus hieman pielessä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #27 : Tammikuu 31, 2013, 12:34:32 ip »
Sama asia tuli mieleen.

Centaurosta ko kohta poistui rikastamalla seosta sillä kohtaa. Eli epätasainen käynti ei aivan välttämättä ole ketjun syytä.
Syy voi olla myös imukanavien virtauksen resonoiminen kyseisellä läpän avauksella. Jos täyttö onkin epämääräinen.
Asiaa voisi tutkia alipainemittauksella ajon aikana.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #28 : Tammikuu 31, 2013, 12:35:18 ip »
Eli joku muu seikka pistää rytkytyksen alulle ja löysä nokkaketju pahentaa ilmiötä. Jos kerran kiristimen vaihtaminen toisenlaiseen auttaa.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sportin jakopää.
« Vastaus #29 : Tammikuu 31, 2013, 12:36:24 ip »
Yhteisvaikutusta epäillään.