Kirjoittaja Aihe: CARC perän purku, hyvät kuvat.  (Luettu 35673 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #60 : Helmikuu 12, 2016, 13:40:49 ip »
Laakereiden hinnoissa on eroa. Tovin aikaa sitten etsin erästä vaikeankokoista,
tuumamittaista laakeria kotikylän laakerikaupoista. Ei ollut hyllytavaraa missään,
tilaamalla olisi saanut. Ns. merkkilaakerin hintaan €38/kpl tai kiinalaisia hintaan €1/kpl.
Montako laitetaan?
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #61 : Helmikuu 18, 2016, 19:21:31 ip »
Nykyisessä laakerissa on muuten 17 kuulaa. Netti tiesi kertoa että pemarin käyttämissä laakereissa on joskus ollut sama määrä mutta nykyään 19 palloa. Johtuen siitä ettei 17 kuulainen kestä. Saapi nähdä montako uudessa on.

On 19 pallukkaa ja merkki on kuin onkinkin FAG. (Kuvassa pemarin varaosanumero jos joku tarvii)

Enää ei tarvisi kun jaksaa vaihtaa... joku harrikanraato on vaan just ruuvauspaikalla >:(
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #62 : Helmikuu 18, 2016, 21:12:13 ip »
Tää on tärkeä tieto CARC-omistajille. Yksi kuula pelastaa.
Kyseinen laakeri kantaa pyörän takapään painon kokonaan sillä takapyörässä ei ole muita laakereita lainkaan. Paikka on siis tavallaan kriittinen mutta tehty järeästi kuten laakerin koosta voi päätellä. Sitä en osaa suoralta kädeltä arvioida paljonko itse voiman siirtäminen eli vetopyöräparin aiheuttama aksiaalikuormitus rasittaa kyseista urakuulalaakeria.
Vanhassa kaksiaisessa peräratkaisussa takapyörän laakerit ottavat vastaan kaiken tiestä ja pyörästä laakerointiin johtuva kuormituksen ja iso perän laakeri ottaa vastaan vain hammaspyöräparin luoman aksiaalikuorman.

Vaikka hammaspyöräkuormaa ei huomioitaisi niin CARC-perän laakerilla on huomattavasti kovempi homma kuin perinneperän laakeroinnilla. Toki se perän neulalaakerikin jotain perän akselin vipuvarren mittaista kuormaa joutuu kantamaan mutta isohkolle neulalaakerille se on kevyttä kauraa mutta on kuitenkin välttämätön pitämään akselin suunnassaan ja kohdistamaan säteettäiskuorman kuulalaakerille. Siis takapyörän aksiaalikuormituksen lisäksi. Neulalaakeri kantaa vain vähäistä säteettäiskuormaa eikä aksiaalikuormaa grammaakaan.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #63 : Helmikuu 19, 2016, 08:05:46 ap »
Tuon kokoisen laakerin dynaaminen kantavuus on luokkaa 2500 kp. Jos taka-akselin kuormitus lastattuna olisi vaikkapa 300 kp, tulisi odotettavissa olevaksi kestoiäksi  (2500/300) potenssiin kolme  = 588 miljoonaa kierrosta, eli yli miljoona kilometriä.

Laakerikuormituksessa täytyy määräävä rooli olla hammaskosketuksen aiheuttamassa aksiaalikompomentissa. Tasaisessa 120 km/h vauhdissa 20 asteen kylkikulmalla aksiaalikomponentiksi tulee vain noin 60 kp, mutta kiihdytyksessä se tietenkin kasvaa moninkertaiseksi, jolloin sillä alkaa olla oikeaa merkitystä. Myös spiraalipyörän työnnöstä tulee laakerikuormaa. Se on kai vähän kaikaissa komponenteissa sama juttu, että kestoikä riippuu pääasiallisesti siitä, miten kovaa konetta käsketään.

Jos Samin laakerissa on numero näkyvissä, niin kerro mikä se on, niin katsotaan FAG:n luettelosta tarkemmin nuo kantavuusasiat.
 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2016, 11:43:23 ap kirjoittanut egon »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #64 : Helmikuu 24, 2016, 22:41:34 ip »
Jos Samin laakerissa on numero näkyvissä, niin kerro mikä se on, niin katsotaan FAG:n luettelosta tarkemmin nuo kantavuusasiat.
 

Onhan tässä numeroita näkösällä, tässä koko litania mitä kyljessä näkyy: FAG 61917-H79-C3 Germany L065 0200
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #65 : Helmikuu 25, 2016, 15:22:56 ip »
Minun vanha uskollinen kataloogini ei tuntenut noin uutta laakerityyppiä, mutta se on riittävän lähellä 6017:aa, joten heitin hiharavistuksella dynaamisen kantavuuden 25500 N:n kohdalle.

Sitten aletaan tekemään arvailua:

Tasaista nopeutta 120 kmph = 33m/s ja tuulenpaine sekä vierimisvastus yhteensä 445 N. Tehontarpeeksi tulee sillon 15 kW.
Takanavassa on silloin vääntömomenttia 126 Nm ja kun se välittyy hammaspyörien kautta takapyörään, tulee hampaan pystyvoimaksi noin 1970 N. Pystyvoimasta aiheutuu taaksepäin suuntautuva pinionin voima 790 N ja poikittainen, laakeria aksiaalisesti kuormittava voima 840 N.

Otaksutaan pyörän omasta painosta taka-akselille tulevan 1240N, kuljettajan painosta 800 N, matkustajan painosta 600 N ja matkatavaroista 200N. Tuulenpaine siirtää taka-akselille pystyvoimaa noin 350 N. 
Yhteensä takapyörän akseli painaa maata kohden silloin noin 3200 N:n voimalla.

Koska laakeri ei ole takapyörän keskilinjalla ja kuulalaakerin ja neulalaakerin välimatka on noin 100 mm, pitää tuo massoista ja tuulenpaineesta tuleva voima kertoa 1.75:llä, jollon saadaan 5600 N.

Perävaihteen hammasvoima on vastakkaismerkkinen massojen aiheuttamalle voimalle, joten nettovaikutukseksi jää silloin 5600N - 1970 = 3630 N. Kun pystykuorman kanssa lasketaan yhteen pyörän pituusakselin suuntainen ruuvipyörän voima, saadaan summaksi noin 3700 N. 

Sitten aletaan laskemaan:  Laakeria kuormittava aksiaalikomponetti on noin 3% dynaamisesta kantavuudesta, josta nähdään, ettei aksiaalikomponentti dominoi odotettavissa olevaa kestoikää, ts. ei vaikuta merkittävästi.

Saadaan:  N = (25500/3700) potensiin 3, joka on 327 miljoonaa kierrosta, eli 570 000 km.   

Laakerikuorma menee jännästi niin päin, että kun kiihdytetään, niin hammasvoimat keventävät massasta aiheutuvaa pystykuormaa, ilman matkustajaa kiihdyttäessä napa todennäköisesti painaa laakeria alakuolokohtaan. Aksiaalivomista ei tule voimakkaasti kestoikää alentavia komponentteja vaikka kuskilla olisi ranne herkällä.

Tuota samaa 61917 laakerityyppiä käytetään laajasti eräässä Baierilaisessa kardaanivetoisessa pyörässä ja heikäläisten keskusteluissa on nähty suosituksia vaihtaa tuo laakeri 100 000 välein?????  Kysymyksessä voi olla tyypillinen vyö-ja henkselit -varmistelu tai sitten ihan kokemusperäinen tieto laakerivaurioista. Klubiaskin kanteen laskettuna laakeri ei ole mitenkään alimitoitettu, joskaan ei ikuinenkaan. On mahdollisuuksien rajoissa, että tuolle laakerille pystyy käymään niinkuin itselleni joitakin vuosia sitten, että kuulanpitimet meni epäkuntoon ja laakeri purkautui kävelyvauhdissa. 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #66 : Helmikuu 25, 2016, 15:51:17 ip »
Tuota samaa 61917 laakerityyppiä käytetään laajasti eräässä Baierilaisessa kardaanivetoisessa pyörässä ja heikäläisten keskusteluissa on nähty suosituksia vaihtaa tuo laakeri 100 000 välein????

Olipa laskuhommia, en ala väittää vastaan.

Mulla se laakeri pirahti pemarissa noin 125tkm mittarissa. Kyllä se bmw:n tapauksessa varmaan on ihan hyvä vaihtaa satkun välein, LT sohvassa kuulemma 50tkm välein. Kevyissä mopoissa kestää, painavissa ei, kuulemma. Mutta tuollahan ei ole mitään tekoa Guzzin perän kanssa, sama laakeri voi CARC perässä mennä sen 1/2 miljoonaa helposti. On se sen verran paremmin tehty keksintö vaikka sama laakeri sattuu olla  ;D


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #67 : Helmikuu 25, 2016, 16:22:22 ip »
En ole tutkinut Bayerilaisen perän mittoja, mutta takapyörän laakereiden keskinäisellä etäisyydellä, siis kuulalaakerin ja akselin toista päätä kantavan neulalaakerin välisellä etäisyydellä on todella iso vaikutus omasta painosta tulevaan laakerikuormitukseen. Ne kun toimii tavallaan vivun kiinnityspisteinä. Sen vivun toisen pään tukena on neulalaakeri, keskellä kuulalaakeri ja toisessa päässä takapyörä. Jos nuo laakerit on kovin lähellä tosiaan ja etäällä renkaan keskilinjasta, kasvaa laakerivoima nopeasti. 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #68 : Maaliskuu 10, 2016, 20:33:17 ip »
Pemarin osat meni kutsiin kun tyhjää vaan.

Eipä se vanhakaan laakeri miksikään ollu menny. Ehkä vähän enempi rahisi kun tämä uusi. Mutta turha tuon kanssa on näköjään jännittää ja pelkästään varmuuden vuoksi vaihtaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #69 : Maaliskuu 10, 2016, 22:02:09 ip »
Rahisiko vanha kuorman alla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #70 : Maaliskuu 11, 2016, 10:24:20 ap »
Ei sieltä mitään kuulunu. Sitten vasta kun irtonaista pyöritteli oli hiven "kihinää". Emmä sitä muuten olisi vaihtanu mutta kun on jääny pemarista kammo noita kohtaan. Mutta nyt se vaiva on selätetty.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125