Minun vanha uskollinen kataloogini ei tuntenut noin uutta laakerityyppiä, mutta se on riittävän lähellä 6017:aa, joten heitin hiharavistuksella dynaamisen kantavuuden 25500 N:n kohdalle.
Sitten aletaan tekemään arvailua:
Tasaista nopeutta 120 kmph = 33m/s ja tuulenpaine sekä vierimisvastus yhteensä 445 N. Tehontarpeeksi tulee sillon 15 kW.
Takanavassa on silloin vääntömomenttia 126 Nm ja kun se välittyy hammaspyörien kautta takapyörään, tulee hampaan pystyvoimaksi noin 1970 N. Pystyvoimasta aiheutuu taaksepäin suuntautuva pinionin voima 790 N ja poikittainen, laakeria aksiaalisesti kuormittava voima 840 N.
Otaksutaan pyörän omasta painosta taka-akselille tulevan 1240N, kuljettajan painosta 800 N, matkustajan painosta 600 N ja matkatavaroista 200N. Tuulenpaine siirtää taka-akselille pystyvoimaa noin 350 N.
Yhteensä takapyörän akseli painaa maata kohden silloin noin 3200 N:n voimalla.
Koska laakeri ei ole takapyörän keskilinjalla ja kuulalaakerin ja neulalaakerin välimatka on noin 100 mm, pitää tuo massoista ja tuulenpaineesta tuleva voima kertoa 1.75:llä, jollon saadaan 5600 N.
Perävaihteen hammasvoima on vastakkaismerkkinen massojen aiheuttamalle voimalle, joten nettovaikutukseksi jää silloin 5600N - 1970 = 3630 N. Kun pystykuorman kanssa lasketaan yhteen pyörän pituusakselin suuntainen ruuvipyörän voima, saadaan summaksi noin 3700 N.
Sitten aletaan laskemaan: Laakeria kuormittava aksiaalikomponetti on noin 3% dynaamisesta kantavuudesta, josta nähdään, ettei aksiaalikomponentti dominoi odotettavissa olevaa kestoikää, ts. ei vaikuta merkittävästi.
Saadaan: N = (25500/3700) potensiin 3, joka on 327 miljoonaa kierrosta, eli 570 000 km.
Laakerikuorma menee jännästi niin päin, että kun kiihdytetään, niin hammasvoimat keventävät massasta aiheutuvaa pystykuormaa, ilman matkustajaa kiihdyttäessä napa todennäköisesti painaa laakeria alakuolokohtaan. Aksiaalivomista ei tule voimakkaasti kestoikää alentavia komponentteja vaikka kuskilla olisi ranne herkällä.
Tuota samaa 61917 laakerityyppiä käytetään laajasti eräässä Baierilaisessa kardaanivetoisessa pyörässä ja heikäläisten keskusteluissa on nähty suosituksia vaihtaa tuo laakeri 100 000 välein?

? Kysymyksessä voi olla tyypillinen vyö-ja henkselit -varmistelu tai sitten ihan kokemusperäinen tieto laakerivaurioista. Klubiaskin kanteen laskettuna laakeri ei ole mitenkään alimitoitettu, joskaan ei ikuinenkaan. On mahdollisuuksien rajoissa, että tuolle laakerille pystyy käymään niinkuin itselleni joitakin vuosia sitten, että kuulanpitimet meni epäkuntoon ja laakeri purkautui kävelyvauhdissa.