Kirjoittaja Aihe: CARC perän purku, hyvät kuvat.  (Luettu 35661 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #30 : Huhtikuu 30, 2014, 12:28:25 ip »
Onkos tuo perämalli ihan vaan liimaten kasattu? Eli sen verran moderni laitos?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #31 : Huhtikuu 30, 2014, 20:39:20 ip »
Vai onko tiivisteliimat nykyään niin sopivia tarkoitukseensa, että tiivisteen voi rauhallisin mielin jättää tarpeettomana pois esim. öljypohjasta tai vaihdelaatikosta?
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #32 : Huhtikuu 30, 2014, 20:45:01 ip »
Tiivistettä ei perän puoliskojen välissä ole jos sitä tarkoitat. Samoin vaihdelootan puolikkaat selviää ilman tiivistettä.

Aika suolainen on kokomurikan hinta. Siinä vaiheessa kun sen tunnit tulevat täyteen on koko pyörän
hinta siinä mallissa, että perä maksaa yli puolet pyörän arvosta. Toivokaamme sen olevan kestävä.
Stein-Dinsen hinta n. €3000.

Pekka

Näimpä. Ja myynnissä on vain kokonaisia periä. Rattaita yms ei saa varaosana. Näitä kahta laakeria vaan mitkä nyt kyllä saa ihan tavan laakerikaupastakin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #33 : Toukokuu 01, 2014, 20:27:01 ip »
Moskaa oli propussa entiseen malliin eli uudestaan auki.

Nyt huomasin että tuo aksila heiluu kun hullun mulkku.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #34 : Toukokuu 01, 2014, 20:28:33 ip »
Tuo päällyshässäkkä irti ja alta paljastuu tämmönen näky. Tuo mutteri on löyhällä, ei ihme että aksila pääsee heilumaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #35 : Toukokuu 01, 2014, 20:41:07 ip »
Tuo lukkosokkasysteemi on antanut periksi ja mutteri löystynyt.

Kartiolaakerit tuntuu olevan vielä kunnossa. Toivottavasti rattaat ei ehtineet ottaa kovan paljoa itteensä, hammaskosketukset on mahtaneet olla paljonkin persiillään ja sieltä se metallimoska on luultavasti peräisin.

Missään ei ole kiristysmomenttia tuolle mutterille. Ehkä siksi ettei guzzin mielestä tuota koskaan pureta vaan ostetaan koko 3000-4000 euron perä.

Pitääköhän tässä seuraavaksi vaihtaa johonkin huolettomaan ketju- tai remmivetoiseen mopoon.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #36 : Toukokuu 02, 2014, 00:46:08 ap »
Pitääköhän tässä seuraavaksi vaihtaa johonkin huolettomaan remmivetoiseen mopoon.

Kokeile ::) ::) ::)
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #37 : Toukokuu 02, 2014, 10:00:18 ap »
Nyt vasta katselin nuo kuvat ajatuksella. HUH HUH!!  :o Taisit vielä selvitä suurelta katastrofilta. Voi toki olla väljäkin, mutta minkäs teet. Aika jännän näköinen lukitusrikka. Ei ihan tuon näköistä ole vastaan pyörinyt. Saisko tuossa toimimaan sellaisen yhtenäisen peltirikan? Mistä siis naputellaan (tässä tapauksessa nostetaan) mutterin koloon jonkinlainen kyhmy. Käytännössä pitää olla jonkinasteinen asennusvirhe tai materiaalimoka tuossa lukkorikassa, kun on noin katkennut. Eihän siihen oikeasti tule mitään vääntävää voimaa, kun on asennettu oikein. Ja pelkkä mutterin paino ei riitä sarvea katkaisemaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #38 : Toukokuu 02, 2014, 10:30:50 ap »
Jonkinlainen lukitusprikka sinne pitää löytää. Katotaan nyt mitä kylältä löytyy. Ettei sitä tarvisi sentäs hitsata kiinni...

En tiiä mikä sen päälle on voinut käydä. Eikä tämä ole edes eka kerta kun tuo mutteri löystyy jos ameriikan foorumeita on uskominen. Tulee vaan mieleen että monessakohan carc perässä tuo on löyhällä.

Magneettiproppu muuten on maailma parhaita keksintöjä. Tuuria oli kun satuin vaihtamaan peräöljyt muuten vaan vaikka edellisillä oli ajettu vasta 3000km. Jos olis sen virallisen 10tkm vaihtovälin ajanu niin paskaksihan tuo olis kerenny mennä. Ei nimittäin varootellu päällepäin mitenkään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #39 : Toukokuu 02, 2014, 13:03:06 ip »
Pinionin mutterin momentti lienee jotain 200Nm? Käyköhän tässä helposti niin että,
lukkoprikka menee rikki jo mutteria kiristettäessä ja vaurioituneena/ pehmeästä
materiaalista valmistettuna, käytössä muokkautuu ja mutteri sitten aukeaa.
Tuollaisia sakaramallisia lukkolevyjä taitaa olla laakerikaupoissa, samoin
muttereita.
Miten jos jättäisi koko lukkoprikan pois ja uskoisi kierrelukitteen pitävyyteen.

Pekka

edit. Lue ketjua eteenpäin, mutteria ei kiristetä momenttiin! :o
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #40 : Toukokuu 02, 2014, 13:15:13 ip »
Eikös tuollaisen lukitusrenkaan idea ole, että rengas ikään kuin lukittuu ensin johonkin kohtaan ja sen sakaralla taas lukitaan tuo iso mutteri? Jos tuo lukitusrengas pääsee mutterin alla pyörimään vapaasti, niin eihän se sakara estä mutterin pyörimistä. Onkos tuo järjestys rengas-mutteri oikein vai pitäiskös olla päinvastoin ja rengas lukittais akselissa olevaan koloon ( näkyy kuvassakin )? Ja rengas pysyy paikallaan ( ei nouse akselin suuntaisesti ) kuorella tms.
Periaatteessahan mitään voimia ei tuollaiseen asetelmaan pitäis tulla, joten epäilisin vahvasti Luigi Macaronin erhettä...

Tai mistäpä minä tiedän... Kun koulukin meni huonosti...enkä missään pärjännyt, niin pääsi itten vesivaltiolle töihin...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #41 : Toukokuu 02, 2014, 13:42:02 ip »
GuzziTecin sivuilta lainaus pinionin momenttiin liittyen:

As long as the locking tang is bent up on the lock washer that goes behind the peg-nut leave it alone for pity's sake! There is no specified torque but the CARC pinion does NOTuse a spacer or shims between the two bearings. they are just lightly pre-loaded and then the nut is secured with the tab-washer. Over torquing will lad to bearing failure, under torquing will lead to play in the pinion and the gears will flog out!!! If it looks OK? Leave it alone.. The peg nut is inidentally identical to the ones used to hold the crank sprocket for the camchain on on Bosch alternator equipped Tonti's! Same lock washer too!

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #42 : Toukokuu 02, 2014, 13:57:49 ip »
No jos on noin tehty ettei ole väliholkkia laakereilla niin lukkolevyhän siihen täytyy laittaa.
Eikä mitään kiristystä saa tehdä muuten kuin sormilla.
Koko paketti on silloin kasassa sen lukkolevyn varassa.
Onhan tällainen rakenne ollut ja on kuorma-autonkin vetoakselin napojen kiinnityksessä.
Käytäntö on osoittanut että vaatii jatkuvaa säätöä ettei laakerivälys kasvaisi liian suureksi.
Ei ole napa-paripyöräpaketteja karkaillut mutta jatkuva huollon tarve ja tiivistevauriot johtivat lopulta
rakenteen muuttamiseen normaaliksi. Väliholkit käytössä nyt.
Vaikuttaa CARC peränkin osalta rakenteelta mikä vaatii tarkkailua/säätöä. Kummallista, lienee
valmistuskustannus kysymys.
Saako modattua väliholkille?

Pekka
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #43 : Toukokuu 02, 2014, 16:12:57 ip »
Löytyyhän näitä lukitusprikkoja naapurin laakerikaupasta. Vaikka guzzin varaosalistan mukaan tuommosta ei pyörässä edes ole....  otin seuraavaakin kertaa varten valmiiksi, ne kun on euron/kpl.

Josko taas kasataan ja kokeillaan. Laitan mutterin hellästi kiinni ja vielä liiman kanssa niin eikö perhana jo pysy.

Kiitoksia Pekalle tiedoista. Se vaan että uskallankohan mä tuolla enää ajaa... ::)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #44 : Toukokuu 02, 2014, 21:05:09 ip »
Mutterin laitoin niin kireelle kun sormin ilman työkaluja sai. Sitten seuraavaan kohtaan missä lukitusprikka ja mutterin ura kohtaa löin "ryssänmeisselillä" (siis ihan vähän vaan). Aika näyttää onko sopiva kireys.

Noin sadan kilometrin testilenkin jälkeen laskin "huuhteluöljyt" pois ja proppu oli hyvinkin puhdas! Ehkä tämä nyt oli tässä, ainakin tällä erää.  

Lämpimästi suosittelen kaikkia CARC peräisillä pyörillä ajavia tarkistamaan tuon pinionin mutterin tilanteen. Se ei kauaa vie ja motivaattorina voi pitää perän älytöntä hintaa. Tarkistamista varten perää ei tarvi mitenkään purkaa, riittää kun ottaa irti. Samalla tulee katsottua onko gardaanitunnelissa eli takahaarukassa vettä. Työkaluiksi riittää 13 ja 17 milliset avaimet. Renkaan irrotukseen 17mm hylsy.

Perän irrotus on helppo, takapyörä ilmaan ja irti->takajarru irti-> perän reaktiotanko irti perästä-> perän pultit irti takahaarukasta ja siinäpä se. Perä näyttää siinä vaiheessa tummoselta kun kuvassa. Koko keksintö liikkuu keltaisten nuolten mukaan ylös-alas, se on koko CARC:n idea ja normaalia. Sivuttain ei saa liikkua. Jos pelkkä aksila tuola keskellä, punaiset nuolet, liikkuu yhtään mihinkään tuola keskellä heiluteltaessa niin jotain vikaa on. Tehtaan jäljiltä mutterissa ja lukkosokassa on vihreät maalimerkinnät. Ne näkee tuonne keskelle jos tarkasti katsoo. Jos ovat kohdakkain niin hyvä, jos ei niin.... Tuossa kuvassa näkyy kultatussilla tehty merkintä, tein sinne uudet (sininen ympyrä). Mutteria voi myös kokeilla pyöräyttää kapealla ruuvarilla, vihreä rinkula.

Näin alkuvaiheessa ainakaan tuota mutterin läystymistä ei päälepäin huomaa yhtään mitenkään. Ei äänestä eikä perän lämmöstä. Jos huomaa niin taitaa olla jo myöhäistä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125