Tästä mitään ymmärtäen
Reader, eli lukutoiminto millä moottorinohjaustiedosto kopioidaan toiseen, pyörän ulkoiseen muistipiiriin. Nyt siis voi tallentaa vaikka muistitikulle ECUn sisältöä
Muinoin minua sieppasi, kun "kirjoittavat omahyväisesti niin, että asioista vähemmin perillä olevat tahot eivät pääse kärryille". Esimerkkinä että TPS on Throttle Position Sensor, potentiometri joka ilmoittaa moottorinohjausjärjestelmälle imukurkun läppien asennon. Sitten kun asia on vakaasti omassa muistissa, tulee noista termeistä niin tuttuja että ehkä tulee itse syyllistyttyä samaan asiaa sen enemmin ajattelematta.
Siispä varmemmaksi vakuudeksi toista sitaattia mukaellen:
"Writer, eli kirjoitustoiminto millä moottorinohjaustiedosto kirjoitetaan toiselta, pyörän ulkoiselta muistipiiriltä moottorinohjauslaitteeseen. Nyt siis voi siirtää vaikka muistitikulta sisältöä ECUun."
7SM on Marellin uudehkön moottorinohjauslaitteen nimi, käytössä esim. Cali 1400 ja Aprilia RSV. Ensimmäisen omistajat voivat nyt esim. tehdä muutoksia pyörän käytökseen (kulutus, vääntö, teho jne.) ja jälkimäiset pääsevät esim. syöttämään tehtaan "Race Ecu" -ohjelmiston sisään ilman käyntiä auktorisoidun edustajan tykönä. Puhe on ollut ohjelmasta "IAW 7SMReader ja IAW7SMWriter" (PC, Linux, Mac tulossa). Sitten kun tuo moottorinohjaustiedosto on luettuna (Reader), sitä voi käsitellä ja syöttää sen jälkeen takaisin (Writer). Tai syöttää vaikka jonkun ostetun ("Race Ecu") tai vaikka kaverin tiedoston sisään. Tiedoston muokkaaminen vaatii ehdottomasti osaamista työvälineen (esim. PC, käytettävien ohjelmien ja kaapeleiden asentaminen) ja erityisesti todellista osaamista polttomoottoreiden ja niiden ruiskutusjärjestelmien tiimoilta. Nykyisin kun mukana on vielä luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja "Read By Wire" -kaasut (ei mekaanista yhteyttä kaasukahvasta imukurkun läppiin), arvelen, että jos ei ole asioista perillä, ei parane koskea (näin olen myös itse menetellyt vaikka kyseessä on 90 -luvun lopun järjestelmä, pieniä muutoksia lukuunottamatta).
PS.
Edellinen
ei koske suomenkielistä "GuzziDiag" - ohjelmaa, jolla
ei lueta/muokata/syötetä takaisin moottorinohjausjärjestelmän "koodia". GuzziDiag on hyödyllinen ja helppokäyttöinen ohjelma jolla voi asiasta kiinnostuneet tutkailla kulkineensa syvempää olemusta (lukea vikakoodeja, tutkia monien antureiden asentoja ja arvoja, tehdä huolto- ja säätötoimia jne.).
Omakohtainen kokemus vanhan auton kanssa joka meni "limp mode" vikasietotilaan (ilmeisesti siksi että vettä pääsi ecun liittimiin): "vikakoodien luku ja vianhaku": 190€.