Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524714 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #645 : Lokakuu 19, 2016, 11:59:49 ap »
Lainaus
Huh. Täytyy ottaa aikaa ja olla hyvät unet takana että saa tuon homman tehtyä. Ei nimittäin ole kovin kokemusta vastaavasta.

Näyttää hassummalta kun on. Lue ensin läpi ja kokeile sitten. Pikku juttu. ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #646 : Lokakuu 19, 2016, 12:06:59 ip »
Luin kyllä läpi ja yritin ajatella samalla. Pitää vielä lukea ja ajatella vasta jälkeenpäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #647 : Lokakuu 19, 2016, 12:23:13 ip »
Toisessa pussista löytyi OBD II -> usb -kaapeli ja adapteri usb naaras -> usb mini uros (se mikä on nykypuhelimissa, se litteä). Lisänä kaksipuolinen A4 ohjeistus ajurien asentamisestaja laitteen kytkemisestä. Sama ...


Oliko tarkoitus käytellä Android vempeleellä? Tai älykköpuhelimella ylipäänsä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #648 : Lokakuu 19, 2016, 12:55:14 ip »
No ei ollut tarkoitus, mutta hetkinen, onhan mulla jossain laatikon pohjalla mitääntekemätön Samsungin android padi. Se oliskin näppärä vekotin tässä hommassa noin kokonsa puolesta. Olishan androidille jotakin softaakin: https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanmM5.AllinOne&hl=en.
Selityksenä on  ScanM5X is a tool OBD for the ECU Marelli M59, M5A of Italian, Ducati, Guzzi motorcycles after 2001.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #649 : Lokakuu 19, 2016, 13:40:39 ip »
Tämä vähän itseäni kiinnostaisi, kun läppärin raahaaminen tuntuu niin eilispäivältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #650 : Lokakuu 19, 2016, 13:48:20 ip »
Olen ollut varsin yllättynyt siitä kuinka vähän ovat ihmiset kiinnostuneet mahdollisuudesta tehdä itse omalle moottoripyörälleen pientä säätöä niin että se toimii halutummalla tavalla ja sillä ajaminen on miellyttävämpää. Toki opetteluun menee hetki. Lisäksi maailmalta saa ilmaisia "karttoja" joita voi hyödyntää sellaisenaan ja muokata edelleen omaan makuun sopivaksi.

Eivät alkuperäistiedostot moottoripyörässä ole ne optimaalisimmat uutenakaan. Koko ajan valmistajat laittavat päivityksiä tulemaan. Omaakin Californiaani päivitettiin keväällä liki tunnin ajan vaikka on varsin uusi malli. Itse voi aikaa käyttää enemmän kuin mitä huolto tekee kun se vain päivittää mitä ylhäältä annetaan. Kun vie pyörän huoltoon niin kannattaa taltioida siihen mennessä ollut tiedosto jos huollon tekemä päivitys onkin huonompi.

Samalla kertaa kun vaihdetaan imu- ja pakopuolen osia (saati moottorin osia) on siihen kokoonpanoon päivittäminen erittäin ajankohtaista. Pyörä itse adaptoituu ja tulee vastaan hiukan mutta ei varsinaisesti ulosmittaa muutosten käytännön hyötyä. Monet vievätkin penkittäjälle ja asennuttavat PowerCommanderin tms. sen sijaan että säätäisivät suoraan pyörän omaa moottorinohjausta. Parempi toimintavarmuus eikä kustannuksia lisäosista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #651 : Lokakuu 19, 2016, 13:56:15 ip »
Tästähän on käyty keskustelua enemmänkin, mutta omaan boksiin koskevia penkittäjiä on niin harvassa, että on helpompi ja nopeampi hoitaa säätö Commanderilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #652 : Lokakuu 19, 2016, 20:31:12 ip »
Lainaus
on helpompi ja nopeampi hoitaa säätö Commanderilla.
Sanoo PC:n käyttäjä. Varmaan niin onkin yksinkertaisempaa mutta ei halvempaa. Lisälaitteissa on kuitenkin aina häiriövaara olemassa. Laitteen hankinta ja asennus maksaa myös.

Silloin kun aloitin moottorinohjauksien tutkimisen niin ensimmäiseksi oli iso pöytäkone joka piti laittaa yhteyteen moottoripyörän kanssa. Piti kone kantaa kolmannesta kerroksesta kellaritalliin. Sitä sitten kaverit ihmettelivät ja olivat varmoja että ei onnistu.
Toki lastuttaminen oli jo tuttu homma mutta se ei passannut kun tein yleisestä linjasta poikkeavia rakenteita pyörääni.

Sitten kun ostin käytetyn läppärin ja olin jo muutaman koneen saanut toimimaan joko lisälaitteella tai saanut alkuperäisen laitteen tekemään mitä haluan. Silloin ihmeteltiin sitä että tuhlasin rahaa kalliiseen laitteeseen jota en tarvitse mihinkään muuhun. Osoitin asian vääräksi: tallillani pidettiin koneelle lataamallani ohjelmalla kosteita sauna-karaokeiltamia. Sauna oli tallin seinän takana.

Toki tarvitsin apua mutta naapurissa asuva uusiopoikamies Rauno oli tietotekniikan opettaja ja hän muokkasi sujuvasti koodia ja heksalukuja. Asia josta en ymmärrä vieläkään mitään. Mutta tuloksia tuli. Lisäksi Jyväskylän Yliopistolta tuli kimppaan hra Laiho tekemineen manipulaattoreineen. Silloin kytkin ensimmäisen kerran lisälaitteen alkuperäisen moottorinohjauksen rinnalle. Mutta se ei tehnyt mitään alkuperäiselle ohjaussignaalille vaan ohjasi erikseen erillistä polttoainejärjestelmää joka oli integroitu pyörän alkuperäiseen mekaniikkaan. Sillä liikkuu -96 Centauro edelleenkin.

Nyt kun kaikilla on läppäri tai tabletti sitä ei enää lasketa kustannukseksi moottorinohjauksen säädössä vaan on taloudessa ihan muista syistä eivätkä ole enää niin kalliita kuin kaksikymmentä vuotta sitten.

Kun on laitteet niin miksi niitä sitten ei käyttäisi myös harrastukseen kun siitä ei juuri kuluja enempää synny?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #653 : Lokakuu 19, 2016, 21:03:09 ip »
Lainaus
on helpompi ja nopeampi hoitaa säätö Commanderilla.
Sanoo PC:n käyttäjä. Varmaan niin onkin yksinkertaisempaa mutta ei halvempaa. Lisälaitteissa on kuitenkin aina häiriövaara olemassa.



Commanderin saa parilla kolmella sadalla. Sillä hinnalla ei tarvi montaa iltaa baarissa kekkuloida tai ei sillä kummoista tixtex tai hapsutakkia osta. Fyysinen asennus Guzzinkin tapauksessa vie ehkä vartin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #654 : Lokakuu 19, 2016, 21:38:35 ip »
Lainaus
Commanderin saa parilla kolmella sadalla. Sillä hinnalla ei tarvi montaa iltaa baarissa kekkuloida tai ei sillä kummoista tixtex tai hapsutakkia osta. Fyysinen asennus Guzzinkin tapauksessa vie ehkä vartin..
Hehee, masokistinaruja en ole palttooseeni tarvinnut ja Bilteman ajokamppeilla mennyt jo kohta kymmenen vuotta. Epäoleelliseen en hyvin säännöllistä mutta pientä eläkettäni laita.

Olenpa noita kikkareita laittanut "poikien pyöriin". Ei se silti mikään myyntivaltti ole. Myyvät sitten pyörän ja lisäboksin erikseen.
Lasken kyseiset laitteet toistaitoisten yrityksiksi.

Se on totta että kunnon "kierros" tekee helposti jopa luottotietoihin loven kun oikein laukalle lähtee. Minulle ne rahat eivät ole verrannollisia harrastuksen suhteen vaan aivan tarpeellinen menoerä tunteakseni olevani vielä elossa ja pysyäkseni sosiaalisena. Meillä on sellainen pienimuotoinen Boozing society jonka riennoissa kyllä viihdyn ja mieltäni kohotan. Joskus ihan teemarientojakin sivistyksen nimissä.

Jos elämä on aina samaa ja samojen naamojen kanssa niin tylsäksi käy. Harrastus pitää olla mutta ei siitä saa tulla rasite. Tänäänkin piti mennä tallille mutta kävin vain lähinnä sorvia pyöräyttämässä ja löysin itseni paikallisesta muutamalta. Mutta ei sinne baaritiskille kannata asumaan jäädä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #655 : Lokakuu 19, 2016, 23:15:05 ip »

. Myyvät sitten pyörän ja lisäboksin erikseen.
Lasken kyseiset laitteet toistaitoisten yrityksiksi.
 

Commander on ollut se ainoa tapa päästä ronkkimaan ruiskutusta. Ilmainen Guzzidiag ei ollut vielä edes villejä unelmia, kun PC on keksitty. Jos siitä pitäisi rahaa maksaa, vaikka vähänkin, niin yhä veikkaan Power Commanderin olevan suositumpi. Pidit sitä henkilökohtaisesti minä hyvänsä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #656 : Lokakuu 20, 2016, 00:19:32 ap »
Lainaus
Olen ollut varsin yllättynyt siitä kuinka vähän ovat ihmiset kiinnostuneet mahdollisuudesta tehdä itse omalle moottoripyörälleen pientä säätöä niin että se toimii halutummalla tavalla ja sillä ajaminen on miellyttävämpää
Arvelen että se että tuohon pääsee, vaatii kuitenkin niin paljon erilaisia perustaitoja (tietotekniikka), välineitä (päätelaite, johdot) ja perustietoja ottomoottorin toiminnasta, että jää kohtuullisista haluista huolimatta karttoihin puuttumatta. Lisäksi pitänee olla aika lailla yleistä uteliaisuutta osastolla "miten kaikki toimii" ja ehkä aavistus hullunrohkeutta ("painan nyt tuota enteriä vaikka en ole ihan varma miten tässä käy").
Lainaus
ScanM5X
Tuon kun laittaa hakuun, löytyy mitä tähän asti on tästä kirjoitettu.
Lainaus
MIUG3:Engine management can be selected by the rider through two different mappings
Yllä oleva on Marellin omilta sivuilta. GuzziDiag koodaaja kirjoitti tänään että Guzzi ei ole ottanut käyttöön MIUG3:ssa tuota kahden kartan valintamahdollisuutta, mutta että hänellä on "patch" -tiedosto, jonka avulla tämä on mahdollista. Ymmärrän tuon niin, että jos on asian harrastusta ja MIUG3 -eculla varustettu peli, on mahdollista asentaa vaihtokytkin ja värkätä kahdet kartat.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2016, 09:17:20 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #657 : Lokakuu 20, 2016, 08:38:41 ap »
V11:een laittoi Nurmen Make Commanderin ja penkitti v. 2004. On toiminut hyvin,
ei ole ollut säätö- eikä muutoshaluja.
Bimotassa on Get Athena -ECU ja Dynojet O2 optimizer. Sitä ECUa voisi
hyvinkin säädellä, mutta koko värkki on salasanasuojattu tehtaalla. Jyväskylässä
Turbotec voisi toimittaa uuden salasanasuojaamattoman ECUn, joka sitten
pitäisi ohjelmoida kokonaan uudelleen omasta päästä. Jos jollain on Get Athenasta
lisätietoja, tässä saa kertoa.


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #658 : Lokakuu 20, 2016, 13:00:38 ip »
Maailma välillä mataa tai kiitää ohitseni ja seuraan sitä huvittuneena ja joskus harmistuneenakin kun toisten ajatuksia tai asenteita en ymmärrä.
Vika on siis kokonaan täälläpäin. Onneksi seuraaminen ja osallistuminen tuottaa useimmiten mielihyvää että sikäli katson olevani voiton puolella ja usein oikeassakin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #659 : Lokakuu 20, 2016, 21:11:02 ip »
Tämä vähän itseäni kiinnostaisi, kun läppärin raahaaminen tuntuu niin eilispäivältä.

Niinpä. Tai ei se nyt "eilispäiväiseltä" tunnu mutta hemmetin hankalaa se on reissuun mukaan ottaa kun muutenkin tilaa vähän.

Että sikäli se commanderi on parempi kun pystyy vähän rukaamaan ilman tietokonettakin. Ja PC5:n autotuner mahdollisuus on iso plussa. Toisaalta guzzidiag vie voiton 6-0 säätömahdollisuuksien puolesta ja onhan se käytännössä ilmainen. Mutta hankala ja hidas, kartan muokkaus yms vaatii monen ohjelman käyttöä. Ehdottomasti paras ja kehittynein säätösydeemi mitä olen käyttänyt on tuo Dynojetin Power Vision. Ainut miinus on hinta (ja se ettei sitä saa Guzziin.)

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125