Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524618 kertaa)

motomatti

Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #615 : Lokakuu 05, 2016, 20:12:09 ip »
Kunhan kysyin. Joskus asioista tulee liki elämää suurempia.
Uskon että Linux käyttäjiä on melko taajassa.
Itse aloitin Linuxin käytön jo yli kymmenen vuotta sitten miniläppärillä jossa kaivattu SSD-muisti.
Sille on edelleenkin "pyöräteline" olemassa että voi ajossa säätää on-line. Laite on ehyt vaikkakin aika harsittu.

Näkyiköhän tässä kyseinen läppäri: http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ensikaynnistys-ahdettuna_12.html
Puuttuu vielä jokin sovellus jolla saan näkyviin itse tekemäni videot.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #616 : Lokakuu 05, 2016, 20:18:52 ip »
Urpolla on yhdessä läppärissä Ubuntu. Sen multimediaominaisuuksia tuli testattua,
mutta valitettavasti se joutui luovuttamaan paikkansa Windows-koneelle, suurimpina
ongelmina Silverlight- ja Spotify-puute. Sitä ei saanut myöskään tukemaan
ulkoista Cambridge Audio-äänikorttia (jotkut nörtit on kuulemma saaneet toimimaan).
Läppäri ja Ubuntu ovat kyllä edelleen olemassa testejä varten.

motomatti

« Vastaus #617 : Lokakuu 05, 2016, 20:30:23 ip »
Spotifyä en kaipaa. Taltioitu ääni ei enää säväytä. Käyn konserteissa. Silverlight, outo asia mulle. Katsoin videoni vanhan koneen näytöltä. Ei siinä ollutkaan kuin pieni kulma näkyvissä alumiinisesta läppäritelineestä. Järjestelmä pyörässä on MegaSquirt-merkkinen, kaverin kolvaama. Suorastaan rakastettava laite.

Summu

« Vastaus #618 : Lokakuu 05, 2016, 20:43:44 ip »
P.S. Vieläköhän tämä sivuaa tarpeeksi työkalupalstaa, vai pitäisiköhän meidän siirtyä säätämään Linuxia privaatille puolelle?  ::)

Vai... onkohan täällä muitakin Linux-käyttäjiä kuin Motomatti ja minä?

Joo, vuodesta -95. Slackware oli ensimmäinen jakelu. En tosin käytä Guzzidiagnostiikkaa, mutta sen verran kuitenkin viisastelen, että pieniä 8 Gb sd-kortteja voi hyvin käyttää linux-asennukseen ja muutamalla kortilla saa testattua eri ympäristöjä ja ohjelmia. Uusimmissa tietokojeissa perinteinen bios on korvattu jollain hämärällä windows-salaliitto-uefilla, jolla on mahdollista rikkoa kone, tai saa sen taas toimimaan kun vähän oikosulkee emolevyä. Ai mistäkö tiedän ;)

Tällä hetkellä distro on linux mint ja koska siinä ei ole upuntun työpöytäkikkaretta, joka vie koneesta mehut uusimman windowsin tapaan.

motomatti

« Vastaus #619 : Lokakuu 05, 2016, 21:00:39 ip »
Joskus ennen -95:ttä olin tietokonekurssilla. Silloin homma alkoi naputtelemalla mustaan ruutuun ceekaksoispistekenoviiva ja sitten ohjelman nimi. Mustalle pinnalle ilmestyi vihreitä merkkejä. Itse olen siis erittäinkin myöhäissyntyinenasiassa. Ammattikouluaikoina seitsemänkymmentäluvulla opiskelija-asuntolassa oli jo nörttejä ja heillä joitain alkeellisia suorittimia. Mutta tärkeältä se tuntui heistä. Olivat oikeassa.

TunturiTT

« Vastaus #620 : Lokakuu 05, 2016, 21:06:17 ip »
Kieltämättä alkaa olla sivussa GD:stä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

« Vastaus #621 : Lokakuu 05, 2016, 21:23:30 ip »
Silverlight ja Spotify toimivat kyllä Linuxilla. Avainsana Silverlightille on Pipelight kääntäjäohjelma. Se on opetettu Ubuntun suomenkielisellä keskustelupalstalla. Olen sen saanut toimimaan. Siinä on huonona puolena Microsoft riippuvuus, joten poistin kokeilujen jälkeen. Samoin Spotify toimii näköjään Linuxeilla. Sitä en ole kokeillut. Ubuntu-One vastaa sitä ja toimii rehellisellä kaupalla. Myös indiemusiikkipalvelu Jamendo löytyy Ubuntun sovellusvalikoimasta ilmaiseksi. Noista ulkoisista äänikorteista en tiedä. Ostan aina vain Linux-yhteensopivaa kalustoa. Mediasoittimeksi olen huomannut parhaimmaksi VLC sovelluksen. Sen saa ilmaiseksi Ubuntun sovellusvalikoimasta. Se toimii mainiosti myös Windowsilla, mutta en tiedä mitä se maksaa siellä pimeällä puolella. Tietenkin täytyy käyttää uusinta LTS (long term support) Linuxia, esim: Ubuntu 16.04 LTS. Vanhoilla jakeluilla ei sovellukset välttämättä toimi, vaikka itse järjestelmä näyttäisi olevan kunnossa.

Minullakin on tuollainen miniläppäri. Juuri siihen asensin uuden Xubuntu Xenialin ja hoksasin tämän ongelman FTDI-sirun ajurien kanssa, josta sitten syntyi tämä juttutuokio. Siinä on SSD muisti ja tilaa vain 16 GB, tai siis reilut 13 GiB ja se on nyt suht kaikki varattuna. Olen parhaillaan kaivelemassa USB-tikku varastoja ja asennan Xubuntu Trustyn tikkuun. Kohtahan tässä talvi tulee, eikä minulla ole aikomusta tallissa askarrella talvella. Diagnostiikan tarve on siis aika satunnaista, joten voin hyvin tökätä tikun koneeseen kiinni ja bootata siltä Trustyn säätääkseni diagnostiikalla jotain. Tikkuun asennus tehdään juuri samalla tavalla kuin levyllekin. Tarkkana vaan pitää olla laitenimien kanssa ettei käy kämmi. Moni on erehtynyt luulemaaan, että tikkuun asentaminen on sama kuin asennusmedian teko USB-tikulle DVD-levyn asemasta, mutta se ei suinkaan ole sama asia. USB-asennusmedia tai SD-kortille tehty asennusmedia ovat tarpeen silloin kun tietokoneella ei ole DVD-asemaa. Tosin – USB-DVD-levyasemaa voi myös käyttää, kuten aion tehdäkin.

Jaahas... Summu ehti viestittää samalla kun runoilin tätä lyriikkaa. Hauska kuulla, että on muitakin. Slackista minäkin aloitin.  ;)

Ei se ole viisastelua, kyllä tikkuasennusta kannatta käyttää, jos haluaa eri jakeluita kokeilla. Ja sillä asialla olinkin juuri.

Myös Mintussa toimii Guzzidiag. En ole sitä itse kokeillut, mutta hyvät ihmiset puolestani kokeilivat Ubuntu-Suomi foorumilla. Minttu tosiaan on kevyt juuri samasta syystä kuin Xubuntukin... se möhkälemäinen Unity puuttuu.

Kokeilin myös viime talvena Arch-Linuxin varianttia Manjaro xfce. Vaikutti erittäin miellyttävältä ja kevyeltä. En ehtinyt koittaa siinä GuzziDiagia kun Anni oli Tampereella telakalla ja sitten piti antaa se vanha läppäriraato lapsenlapselle hrjoittelukoneeksi. Sieltä kasvaa näköjään Linux-käyttäjä. Hmmm... pitänee tehdä siitäkin tikkuasennus. Manjaro on rolling-release, eli ei tarvitse päivittää uuteen jakeluun lainkaan, vaan se pidetään tuoreena jatkuvilla päivityksillä.

Sillä tavallahan tässä ollaan asian äärellä kyllä, että etsitään sopivaa työkalua GuzziDiagin ym. ajamiseen.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

« Vastaus #622 : Lokakuu 05, 2016, 21:46:07 ip »
Eikös se ole hyvinkin soveliasta käyttää ilmaissovellusta ilmaiskäyttöjärjestelmällä?
Tämä päivä on tosin mennyt erään opiskelijan nettisivulopputyön tukemiseen. Olenpa oppinut jossain määrin käyttämään vaativaa Gimp:iä ja yksinkertaista Pinta-kuvankäsittelyä. Tekstinkäsittely on helpompaa. LibreOffice kun on kokolailla samanlainen kuin vastaavat ohjelmat mainitulla "pimeällä puolella".

Josko ylläpito säilyttäisi tämän keskusteluosuuden parikin viikkoa niin ehtisin saamaan tiedon talteen korvien väliin. Vai pitääkö ryhtyä leikkaa-liimaa-talkoisiin?

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #623 : Lokakuu 05, 2016, 22:26:06 ip »

Taidan olla hieman jäljessä... myin juuri Saloran lerppuaseman.  ;D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

« Vastaus #624 : Lokakuu 05, 2016, 22:47:34 ip »
Mulla oli lerppuasema kirjoituskoneessa jota tekstinkäsittelylaitteeksi tituleerattiin. Yhden rivin korjausmahdollisuus ennen tulostusta.
Kun tallensi lerpulle niin siitä yhdeltä riviltä saattoi lukea mitä on kirjoittanut. Muutama Il Falcone silläkin laadittiin.

TunturiTT

« Vastaus #625 : Lokakuu 05, 2016, 23:04:37 ip »
Tuolla oli jo aiemmin, kannattaisiko aloittaa Linuxille oma ketjunsa.

Hajakenttä

« Vastaus #626 : Lokakuu 06, 2016, 00:07:35 ap »

Ei täällä kannata Linux palstaa aloittaa. Niitä on kyllä riittävästi ihan suomenkielisiäkin ja kansainväliset lisäksi.

https://foorumi.linux.fi/

http://www.ubuntu-fi.org/

https://bbs.archlinux.org/

https://manjaro.github.io/

http://linuxmint-fi.info/

Mutta jos työkaluista puhutaan niin ei tietokoneet ole siinä mitään poikkeuksia, samaa tauhkaa kuin muutkin kalupakit.
Sentire la forza!

Urpo ja Turpo

« Vastaus #627 : Lokakuu 06, 2016, 10:53:51 ap »
Spotify-puute

Moite takaisin!
Sain Spotifyn toimimaan kirjoittamalla terminaaliin useamman rivin käsittämätöntä
salakirjoitusta.
Tästä rohkaistuneena ehkä otan jonain päivänä Silverlightinkin haltuun.

TunturiTT

« Vastaus #628 : Lokakuu 06, 2016, 11:16:51 ap »

Ei täällä kannata Linux palstaa aloittaa. Niitä on kyllä riittävästi ihan suomenkielisiäkin ja kansainväliset lisäksi.

https://foorumi.linux.fi/

http://www.ubuntu-fi.org/

https://bbs.archlinux.org/

https://manjaro.github.io/

http://linuxmint-fi.info/

Mutta jos työkaluista puhutaan niin ei tietokoneet ole siinä mitään poikkeuksia, samaa tauhkaa kuin muutkin kalupakit.

Lähinnä liittyen tähän Linux-GD askarointiin. Ei hukkuisi tähän ketjuun ja syventävämpiä asetuksia varten sitten saisi tukensa oikeilta foorumeilta.

Hajakenttä

« Vastaus #629 : Lokakuu 12, 2016, 18:36:52 ip »
On taas väärässä paikassa tätä GD-keskustelua. Palataanko tänne...

Kyllä kaikkein helpoin tapa saada KKL-sarjaliikenne läppärin ja moottorinohjeuspurkin välille on tuo USB-KKL mokkula, jota täällä on suositeltu. Sen sirun valmistaja FTDI on tehnyt ajurit sirullensa ja ne kyllä toimivat omilla reunaehdoillansa. Kun meidän huushollissa tehtiin käyttöjärjestelmien suursiivous ja hävitettiin yksi ja korjattiin kaksi, niin nyt olen kokeillut ja toimivaksi todennut yhdistelmän Linux ydin 3.13.0-98 + Ubuntu ja sen variantit + GuzziDiag V0.47 + FTDI mokkula + FTDI-ajuri 1.5.0.

Milloin tahansa saattaa Linux ydin 4.nn alkaa toimia myös tässä käytössä, mutta minulla ei ole nyt sitä käytössä. Se on vielä hiukan epävakaa, enkä halua konstailla sen kanssa. Jos veljeskunta sattuu saamaan senkin yhteistyöhön niin kertokoon ilosanoman. Asiaa kannatta kokeilla aina kun ytimen kajoavia päivityksiä tulee, ja uuteen Ubuntuun, varsinkin LTS jakeluun, tulee lähes päivittäin.

Windowsista en tiedä mitään.

Uteliaana kuuntelen: kuinka pelittää Apple tässä hommassa.

Virhemahdollisuuksia on GD:n käytössäkin. Olen huomannut, että on ensin kytkettävä kolmijohtoinen diagnostiikkaliitin. Toisena mokkulan syöttösähkö yhdellä tai kahdella johtimella, ensin miinus ja sitten plus, ja vilkaistaan, että mokkulan led syttyy. Kolmantena kytketään USB johto tietokoneeseen. Neljäntenä käynnistetään GuzziDiag ohjelma, ja Linuxilla se on tehtävä pääkäyttäjänä, ja arvaan, että niin on tehtävä muillakin UNIX-serkuilla. Viidentenä yhdisteään diagnostiikkaohjema ajopeliin klikkaamalla "yhdistä". Kuudentena käännetään virta päälle kun diagnostiikka sitä ehdottaa, ja se on tehtävä niin, että virta myös tulee päälle l. moottorinohjauksen merkkivalo syttyy hetkeksi. Ainakin Nevadan Annilla virta ei tule ECUlle jos vaihde ei ole vapaalla pyörän seistessä sivutuella.

Onnea harrastukseen.  ;D

EDIT: Kirotusvire korjattu.
Sentire la forza!