Silverlight ja Spotify toimivat kyllä Linuxilla. Avainsana Silverlightille on Pipelight kääntäjäohjelma. Se on opetettu Ubuntun suomenkielisellä keskustelupalstalla. Olen sen saanut toimimaan. Siinä on huonona puolena Microsoft riippuvuus, joten poistin kokeilujen jälkeen. Samoin Spotify toimii näköjään Linuxeilla. Sitä en ole kokeillut. Ubuntu-One vastaa sitä ja toimii rehellisellä kaupalla. Myös indiemusiikkipalvelu Jamendo löytyy Ubuntun sovellusvalikoimasta ilmaiseksi. Noista ulkoisista äänikorteista en tiedä. Ostan aina vain Linux-yhteensopivaa kalustoa. Mediasoittimeksi olen huomannut parhaimmaksi VLC sovelluksen. Sen saa ilmaiseksi Ubuntun sovellusvalikoimasta. Se toimii mainiosti myös Windowsilla, mutta en tiedä mitä se maksaa siellä pimeällä puolella. Tietenkin täytyy käyttää uusinta LTS (long term support) Linuxia, esim: Ubuntu 16.04 LTS. Vanhoilla jakeluilla ei sovellukset välttämättä toimi, vaikka itse järjestelmä näyttäisi olevan kunnossa.
Minullakin on tuollainen miniläppäri. Juuri siihen asensin uuden Xubuntu Xenialin ja hoksasin tämän ongelman FTDI-sirun ajurien kanssa, josta sitten syntyi tämä juttutuokio. Siinä on SSD muisti ja tilaa vain 16 GB, tai siis reilut 13 GiB ja se on nyt suht kaikki varattuna. Olen parhaillaan kaivelemassa USB-tikku varastoja ja asennan Xubuntu Trustyn tikkuun. Kohtahan tässä talvi tulee, eikä minulla ole aikomusta tallissa askarrella talvella. Diagnostiikan tarve on siis aika satunnaista, joten voin hyvin tökätä tikun koneeseen kiinni ja bootata siltä Trustyn säätääkseni diagnostiikalla jotain. Tikkuun asennus tehdään juuri samalla tavalla kuin levyllekin. Tarkkana vaan pitää olla laitenimien kanssa ettei käy kämmi. Moni on erehtynyt luulemaaan, että tikkuun asentaminen on sama kuin asennusmedian teko USB-tikulle DVD-levyn asemasta, mutta se ei suinkaan ole sama asia. USB-asennusmedia tai SD-kortille tehty asennusmedia ovat tarpeen silloin kun tietokoneella ei ole DVD-asemaa. Tosin – USB-DVD-levyasemaa voi myös käyttää, kuten aion tehdäkin.
Jaahas... Summu ehti viestittää samalla kun runoilin tätä lyriikkaa. Hauska kuulla, että on muitakin. Slackista minäkin aloitin.

Ei se ole viisastelua, kyllä tikkuasennusta kannatta käyttää, jos haluaa eri jakeluita kokeilla. Ja sillä asialla olinkin juuri.
Myös Mintussa toimii Guzzidiag. En ole sitä itse kokeillut, mutta hyvät ihmiset puolestani kokeilivat Ubuntu-Suomi foorumilla. Minttu tosiaan on kevyt juuri samasta syystä kuin Xubuntukin... se möhkälemäinen Unity puuttuu.
Kokeilin myös viime talvena Arch-Linuxin varianttia Manjaro xfce. Vaikutti erittäin miellyttävältä ja kevyeltä. En ehtinyt koittaa siinä GuzziDiagia kun Anni oli Tampereella telakalla ja sitten piti antaa se vanha läppäriraato lapsenlapselle hrjoittelukoneeksi. Sieltä kasvaa näköjään Linux-käyttäjä. Hmmm... pitänee tehdä siitäkin tikkuasennus. Manjaro on rolling-release, eli ei tarvitse päivittää uuteen jakeluun lainkaan, vaan se pidetään tuoreena jatkuvilla päivityksillä.
Sillä tavallahan tässä ollaan asian äärellä kyllä, että etsitään sopivaa työkalua GuzziDiagin ym. ajamiseen.