Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524983 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #585 : Huhtikuu 24, 2016, 21:18:59 ip »
Kyllä meillä on aina saanut guzzidiagia lainata jos on pihaan ajettu ja moista haluttu. Kartat ladattu ja vikakoodit kurkistettu. Karttoja vaihdeltu ja joskus vähän muuteltukin jos on ollu "selvää pässinlihaa".
Jos sportilla matkassa niin yleensä nuo vehkeet on kyytissä. Nyppii vaikka hihasta jos haluaa lainalle -toki tarvittaessa avun kanssa. 5AM:n reader on vaan niin hidas että sitä ei paljoa viitsi tehdä kun kotona. Samaten tunerpro on pääasiassa kotohommaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #586 : Huhtikuu 24, 2016, 21:32:43 ip »
Voin minäkin lainata jos tarvitsija itse tekee homman. Neuvon kyllä. Mutta en asenna tiedostoja toisten peleihin. Tarvitsija painaa itse enteriä.

Ongelma on usein siinä että tarvitsija ei tiedä mitä haluaa. Sen selvittäminen on se suurin ongelma. Ei sillä GuzziDiagilla ihmeitä tehdä vakiokuntoiseen koneeseen. Usein ihmettä kuitenkin halutaan.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #587 : Huhtikuu 25, 2016, 00:11:59 ap »
Ongelmana on se, että lambdallisissa (15RC -> ) malleissa ECU sopeutuu hiljalleen kehittyviin poikkeamiin ja korjaa esim. läppärunkojen lievää epäbalanssia, venttiiliensäätöjen heittoja, ruiskusuuttimien syötön eroja yms. Kun sitten mennään vaihtamaan kartta tai muuten vain resetoidaan itseopitut arvot, niin nämä piilossa pysyneet mekaaniset säätövirheet tulevat esiin ja siitä saa "GD velho" syyn niskoilleen.
Eli ennen elektroniseen ohjaukseen puuttumista pitäisi imubalanssit ja venttiilit olla oikeissa säädöissä. PA-suodin ja tulpat uusittu, että homma lähtee tikittämään.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #588 : Huhtikuu 25, 2016, 09:40:55 ap »
Lainaus
pitäisi imubalanssit ja venttiilit olla oikeissa säädöissä. PA-suodin ja tulpat uusittu
Hyvin sanottu. Täysturvalliseksi jää siis jokatapauksessa GuzziDiag -ohjelman käyttö niin, että vaan katsellaan. Versionumerot, vikakoodit, käytönopastusta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2016, 13:47:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #589 : Huhtikuu 25, 2016, 10:31:04 ap »
Tuo 7SM-rasia on täynnä tiukkaan pakattua nykyelektroniikkaa ja on silti saman suuruinen kuin P8 tai 16M-rasia. Välillä nämä aivolaatikot olivat alle kämmennen kokoisia kuten 15RC eikä edes 5AM, joka oli jo todella paljon teknisesti edellä edeltäjiään, ole paljoa sitä isompi. Koosta voi siis päätellä että rasia sisätää todella paljon toimintoja, muistia ja laskentatehoa. Veikkaisin että tehokkuutta on sata tai tuhatkertaisesti mitä oli samankokoisella P8-ECUlla. Asiaa enemmän tuntevat voinevat arvioida tarkemmin. Tämä höpinä vain siksi että olin yllättynyt kun näin 7SM-ECUn ensimmäisen kerran luonnollisessa ympäristössään.

Vaikka säätöjärjestelmä olisikin eri niin silti haluaisin tietoa 7SM "sielunelämästä" ja sen toiminnoista ja miten sen tiedostoja olisi paras tutkia ja jopa muokata.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:47:02 ip kirjoittanut motomatti »

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #590 : Toukokuu 02, 2016, 20:40:06 ip »
Kävin "välipenkittämässä" Grison yhden kesän GD/TunerPro säätöjen jäljiltä. Pahimmat ~4Krmin kuopat taitaa olla oiottu, tehoa on tullut parhaimmillaan lisää noin 10 hp ja vääntöä noin 15 Nm - molemmat noin 4500-4750 rmin kohdilla. Tuossa kuva uusista käppyröistä jos niistä saa selvää. Alkuperäinen mittaus reilun vuoden takaa samassa penkissä eli jos noista uusista käppyröistä nappaa pois nuo 10 hp/15 Nm niin onhan monttu ollut ihan reippaanlainen. Vielä jäi vähän säätöhommia - enimmäkseen 3K-4K rmin väliin. Halpoja hevosia täytyy sanoa kun omalle työlle ei laske hintaa - laajakaista lambda maksoi noin 200 eur, muutama piuha ja siinä se.

Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #591 : Toukokuu 02, 2016, 22:10:56 ip »
 :) Hienoa työtä. Antaa uskoa ja rohkeutta myös muille asian harrastajille tarttua toimeen. Varmasti moni olisi halukas näkemään laitteistosi ja kuulemaan säätöasioista.
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #592 : Toukokuu 26, 2016, 14:31:16 ip »
Mikä olisi hyvä ja luotettava GD adapteri? Näistä on jo varmaankin kokemusta kertynyt. Tilauslinkki olisi kiva.

Minulla on ollut se sininen puoliksi läpinäkyvä mokkula ja se on hyvin toiminutkin, mutta nyt lakkasi saamasta yhteyttä. Oli siellä yksi johdin irronnut juotoksestaan ja ehkä se pää on huidellut jossain ja kärventänyt jotain kun ei korjaus parantanut asiaa. Ei toimi GD eikä adapteritesti. Kun sen kuoret avaa niin huomaa, että ei ole kovin huolellista työtä. Onhan noita suosituksia tuolla aiempana, mutta kun on niin monta ja aikaakin on jo kulunut.

Annin käynti on kovin remputtavaa pienillä kierroksilla pintakaasulla. Aikaisemmin tilanne on korjaantunut TPS resetillä ja oppivien arvojen nollauksella. Tämä tilanne on ollut koko kevään ja viimeksi Annilla on ajettu vuosi sitten etelän lämmössä Ranskassa muutama tuhat kilometriä. Olisikohan ne sikäläisen ilmaston ja polttoaineen erilaisuudet opettaneet Suomeen sopimattomia tapoja? Niin, ja olihan Anni puoli talvea ilman akkusähköä...
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #593 : Toukokuu 26, 2016, 21:00:07 ip »
obd.fi on, kuulemma, varma kotimainen toimittaja. Hinta on sen mukainen.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #594 : Toukokuu 26, 2016, 21:40:45 ip »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #595 : Kesäkuu 12, 2016, 20:11:56 ip »
Sain GuzziDiagin jälleen toimimaan uudella adapterilla. Kiito taas avusta. Palikka oli kuvassa netissä eri näköinen kuin entinen. Yritin saada toista mallia kuin entinen, joka meni rikki, mutta täsmälleen sama malli tuli. Olihan se vanha kyllä kovassa ravistuksessa pitkät matkat sivulaukun pohjalla ja yhdessä rajussa onnettomuudessakin, joten ei se varmaankaan yksin huonottaan särkynyt.

Nykimistä en ole saanut täysin loppumaan. Siis kylmällä koneella nyppii aina ensimmäisen kilometrin. Myös pientä nykimistä tuntuu hitaassa ajossa pintakaasulla kylien läpi ajaessa. Olen säätänyt venttiilivälykset ja imutasapainon. Imua oli vaikea saada kohdalleen ja luulen, että se ei ole kunnossa vieläkään. Sen säätö oli vaikeaa kun se riippui niin kovasti kierroksista. Sellainen aavistus on, että ilmaa menee kumitötteröiden välistä, eikä kaikki läppien kautta. Luulen, että se nykiminenkin johtuu siitä. Oikeassa imukurkussa oli ulkokyljessä nokea, joka ei ole voinut tulla muualta kuin kumin välistä aivastelemalla. Yritän sitä kumia vielä saada paremmin istumaan.

Tein joutessani uuden ohjeen GuzziDiag Linux version asennukseen. Vanha, jonka jo Moto Matillekin lähetin, on puutteellinen ja vanhentunut. Kaikki elementit: Linux-ydin, GuzziDiag ja FTDI-ajuri, ovat muuttuneet. Tämä korvaa sitä. Sen saa minun Dropboxista oheisella linkillä. Malli .odt aukeaa parhaiten LibreOfficella, mutta niille, jotka eivät sitä ilmaista avoimen koodin ohjelmistoa saa koneellensa ladatuksi on myös .pdf versio, niin voivat siitä muuntaa vaikka copypastella vanhaan vöördiinsä.


Dropboxin käyttöehdot muuttuivat ja jouduin poistamaan linkin täältä. tarvitessa lähetän tiedoston privaattina tarvitseville.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2016, 18:39:00 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #596 : Heinäkuu 07, 2016, 23:03:27 ip »
Koodaaja muistutti sattuneen tapauksen perusteella Saksan punaisella foorumilla hauenleuoista:

Miten saa ecun tärviölle sähläämällä „Fiat“ -kaapelin hauenleukojen kanssa?

Huolellisuutta, rauhallisuutta. Omalla kohdalla liikaa vaadittu… mutta onneksi 15M ecussa 3-napaisen diagnoosipistokkeen keskimmäinen maajohto (ainakin sähkökaavion mukaan) menee myös suoraan runkomaahan, ei pelkästään ecun läpi maihin. Kipinää on vaan iskenyt, kun musta kaapeli on hipaissut akun plussaa… Ehkä on ollut vaan onni matkassa?

P8 ecun kohdalla runkomaa tulee ecun pinniin 1 ja 19 ja lähtee ulos pinnistä 11 antureille ja diagnoosipistokkeelle. Diagnoosipistokkeen maa ei ole kytketty suoraan runkomaahan. Jos ”Fiat” -kaapeli on kiinni ecun diagnoosipistokkeessa ja musta hauenleuka osuu +12V sähköön, kulkee oikosulkuvirta ecun kortin ohutta sähkönjohdetta pitkin, joka toimii tässä tilanteessa ”sulakkeena” ja antautuu (voi olla korjattavissa juottamalla johto rikkoutuneen kohdan yli).

Miten tällaisen voi estää?

Käyttämällä sellaista „Fiat“ -kaapelia, jossa ei ole lainkaan mustaa hauenleukaa (OBD muunnin saa maan diagnoosipistokkeen keskipinnin kautta).

Poistamalla ”Fiat” -kaapelistaan mustan hauenleuan johtoineen.

Paketoimalla ja pakkaamalla mustan hauenleuan syrjään, eristyksiin.

Kytkemällä hauenleuat huolellisesti aina ensin ja liittämällä diagnoosipistokkeen aina viimeisenä sen jälkeen kun on tarkistanut vielä kerran, että hauenleuat ovat oikein.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #597 : Heinäkuu 07, 2016, 23:18:33 ip »
Tiedän tapauksen jossa väsynyt GD:n käyttäjä päätti tehdä iltasella "viimeisen säädön" ja vahingossa kytki 5AM ECUun plussan miinukseen ja miinuksen plussaan. Seurauksena pamaus joka kuului FIAT-kaapelista kun sen sisukset pyrkivät eristeen läpi ulos. Lisäksi pimeni FTDI-sirun sisältävä muunninkaapeli. Pyörä jäi kuitenkin toimintakuntoon. Väittäisin että oli enemmän onnea kuin tavallisesti.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #598 : Syyskuu 02, 2016, 14:31:24 ip »
Voi myös tehdä oman liitäntäkaapelisarjan kkl-usb adapterin ja ajopelin väliin siten, että on vain 3-napainen liitin ECU.uun ja 2-napainen liitin pyörän sähköön, josta voi ottaa virran moniin muihinkin tarpeisiin. Silloin ei pääse vahinko noiden hauenleukojen kanssa sattumaan. Varuilta voi sitten pitää työkalupakissa "fiat-kaapelin" satunnaisia vieraita varten.

Tiedoksi Linux käyttäjille, että olemme ystävämme Berndin kanssa tulleet tutkimuksissamme siihen tulokseen, että uusin Linux kernel, käyttöjärjestelmän ydinosa, on ajanut kehityksessä ohi FTDI sirun valmistajien kehityksen ja kernel no: 4.4. nn ei salli sirun ajurin toimia. GuzziDiag ei siis toimi uusimmilla Linux käyttöjärjestelmillä lainkaan. Emme ole ainakaan löytäneet markkinoilta ajuria, joka olisi toimiva. Ratkaisuna on vain asentaa koneeseen 3.3.nn kernel tai vanhempi Linuxin virallisista repositoryistä. Se käy aivan hyvin ja helposti päinsä kaikilla Linuxeilla. Tilanteeseen saattaa tullaa muutos piankin. Asia on ainoastaan sirun ja sen ajurin valmistajien käsissä, koska kyseessä on suljettu koodi. Linux yhteisö ei mahda asialle mitään, ennen kuin saa ajurin lähdekoodin avoimena GNU tai Copyleft lisenssillä, ja sitä ei taida tapahtua. Tilanne johtuu yksinkertaisesti siitä, että juuri 25 v täyttänyt Linux on markkinoiden saatavissa olevista nopeimmin kehittyvä käyttöjärjestelmä. Esim. suurin jakelu Ubuntu uusiutuu täydellisesti kerneliänsä myöten puolen vuoden välein. Laitevalmistajat, jotka ahneuksissaan pitävät koodinsa salaisena, eivät omin voimin pysy kehityksessä mukana.

Edit2: Tämä asia on jo vanhentunut ja korjaantunut. Siksi yliviivaus.

Edit: Kovattu sana "markkinoiden" sanoilla "saatavissa olevista", koska Linux ydin ei ole markkinoilla vaan ilmainen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2016, 18:41:33 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #599 : Syyskuu 30, 2016, 17:59:07 ip »
Hankin, tai pikemminkin sain palveluksistani, kymmenen vuotta vanhan, sen aikaisen tehokoneen, käyttööni. Laite on liki käyttämätön.

Asentelin myllyyn Ubuntu 16.04.1LTS käyttöjärjestelmän koska Windows10 ei ehkä tässä kokoonpanossa toimisi. Ubuntu pelaa hienosti ja on todella nopea toimissaan. Mutta näköjään tällä yhdistelmällä ei toistaiseksi pääse käyttelemään GuzziDiagia eikä TunerProta. Pitää siis pitää vanhaa Windows7-myllyä rinnalla jos haluan asioida Californiani ytimessä.
On tosin vanhemmalla Ubuntulla ladattu miniläppäri jolla voisi koittaa. TunerPro-jakelu on vain WindowsXP ja sitä uudempiin joten menee monimutkaiseksi jos edes yrittäisi mitään muuta kuin GuzziDiagin perustoimintoa. Onko kukaan koittanut imuroida bin-tiedostoja Linux-laitteella ja käsitellyt sitten niitä Windows -koneella ja syöttänyt takaisin Linuxiin?
Löytyykö TunerProta vastaavaa ohjelmaa Linux -ympäristöön?

Aikaahan minulla on odotella että ajurit alkaisivat toimia.