Guzzi ECUjen automaattiset ja itseoppivat toiminnot ovat tietääkseni tutkimatonta aluetta - valitettavasti. Lambdan takaisinkytkentä riittänee opiskelemiseen ja ohjekirjan mukaan se vaatii 20° ilman- ja 30° moottorinlämmön tyhjäkäynnillä. Mittausteni mukaan kytkeytyy kylmemmälläkin imuilmalla. Takaisinkytkentä on logien mukaan sitkeästi käytössä koko ajan. Tehtaan mukaan 5500rpm alapuolella.
Syksyn kokeiluissani sopeutuminen eri seossuhteille (eri etanolipitoisuuksien vaatima lisärikastus) ei vaatinut, kuin 10-15 km ajomatkan. Nollattujen itseopittujen arvojen oppiminen vie enemmän ja jostain muistelen, että uuden pyörän ostajan tai ison huollon (tps:n, lambda:n tai ruiskusuuttimen vaihdon) jälkeen olisi ollut ohje muutaman sadan tai jopa parin tuhannen kilometrin vaihtelevasta kaikkien vaihteiden sopeuttamis-/totuttamisajosta.
Hyvin viisaasti tuo minun 15RC on ainakin hommansa hoitanut lisäämällä pitkäaikaisen säädön rikastusta tehdasasetuksen 640mV:stä 780mV:een. Muistan pakoputkenpäiden olleen keski "samettihousun ruskeat". Kun nyt putsaa pillinpäät kiiltävälle rosterille ja ajaa vaikka 100km, ei kiilto edes himmene. Bensana 95E10 ja tulppien posliini lähes valkoinen.
Täytyy nyt vielä kokeilla GuzziDiag 0.42, 0.43 ja 0.44 versioita, jotka koneelta löytyy,
josko saisi tuota CO:ta säädettyä. Jos sen saisi toimimaan, niin apulaiseksi voisi ottaa yleismittarilla suoraan lambda-anturilta mV lukemat.
p.s. RPM anturi on myös putsattu (ei likaa) ja kaikki liittimet, sulakkeet sekä relejalat
kontaktispraylla käyty läpi.
Ihan noin varmuuden vuoksi. Ja kaatumis-/tappokytkin liitin irroitettu. Seisontatuen mikrokytkin on unohtunut huoltaa ja puhdistaa. Teenpä nyt vkl:na senkin.
---------------------------------------------------------
Lisäys 18.7:
Win 7 :lla ja GuzziDiag 0.46 :lla CO säätö toimi 15RC :lle. Ei tosin ohjelman ohjeen mukaan alkaen moottori sammutettuna, vaan koko ajan moottori käyden. Yhteys on aina katkennut startatessa (eriävistä näkemyksistä huolimatta). Eilen iltapuhteena sen vielä irrotin, putsasin ja voitelin, että surraa ja hyrrää parhaansa mukaan.
Nostin CO arvon 15 :een, jolla GD:n Lambda-arvo on kiinteä 715mV. Lambdan johdoilta yleismittari antaa 790mV lämpimällä koneella tehdyn 30 km testiajon jälkeen. Ajaminenhan se on aina mukavaa

. Harrastuksen ja testitoiminnan pisteinä siellä u kirjaimen päällä

Nykiminen on havaittavaa, muttei niin häiritsevää, etteikö uutta suutinta ajelematta malttaisi odotella
p.s. En pidä tuollaisista fiktiivisistä "käännös-arvoista", kuten GD:n lambda-off mV . Sama kuin seosmittarien "lambdakäännös-AFR", jonka E85 :llä ajaessakin tulee näyttää 14,7 :ää. Ennemmin tosiarvo --- (GD) ja/tai λ/mV.