Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524564 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #495 : Heinäkuu 17, 2015, 18:46:28 ip »
Guzzi ECUjen automaattiset ja itseoppivat toiminnot ovat tietääkseni tutkimatonta aluetta - valitettavasti. Lambdan takaisinkytkentä riittänee opiskelemiseen ja ohjekirjan mukaan se vaatii 20° ilman- ja 30° moottorinlämmön tyhjäkäynnillä. Mittausteni mukaan kytkeytyy kylmemmälläkin imuilmalla. Takaisinkytkentä on logien mukaan sitkeästi käytössä koko ajan. Tehtaan mukaan 5500rpm alapuolella.

Syksyn kokeiluissani sopeutuminen eri seossuhteille (eri etanolipitoisuuksien vaatima lisärikastus) ei vaatinut, kuin 10-15 km ajomatkan. Nollattujen itseopittujen arvojen oppiminen vie enemmän ja jostain muistelen, että uuden pyörän ostajan tai ison huollon (tps:n, lambda:n tai ruiskusuuttimen vaihdon) jälkeen olisi ollut ohje muutaman sadan tai jopa parin tuhannen kilometrin vaihtelevasta kaikkien vaihteiden sopeuttamis-/totuttamisajosta.

Hyvin viisaasti tuo minun 15RC on ainakin hommansa hoitanut lisäämällä pitkäaikaisen säädön rikastusta tehdasasetuksen 640mV:stä 780mV:een. Muistan pakoputkenpäiden olleen keski "samettihousun ruskeat". Kun nyt putsaa pillinpäät kiiltävälle rosterille ja ajaa vaikka 100km, ei kiilto edes himmene. Bensana 95E10 ja tulppien posliini lähes valkoinen.
Täytyy nyt vielä kokeilla GuzziDiag 0.42, 0.43 ja 0.44 versioita, jotka koneelta löytyy, josko saisi tuota CO:ta säädettyä. Jos sen saisi toimimaan, niin apulaiseksi voisi ottaa yleismittarilla suoraan lambda-anturilta mV lukemat.

p.s. RPM anturi on myös putsattu (ei likaa) ja kaikki liittimet, sulakkeet sekä relejalat kontaktispraylla käyty läpi.
Ihan noin varmuuden vuoksi. Ja kaatumis-/tappokytkin liitin irroitettu. Seisontatuen mikrokytkin on unohtunut huoltaa ja puhdistaa. Teenpä nyt vkl:na senkin.
---------------------------------------------------------
Lisäys 18.7:
Win 7 :lla ja GuzziDiag 0.46 :lla CO säätö toimi 15RC :lle. Ei tosin ohjelman ohjeen mukaan alkaen moottori sammutettuna, vaan koko ajan moottori käyden. Yhteys on aina katkennut startatessa (eriävistä näkemyksistä huolimatta). Eilen iltapuhteena sen vielä irrotin, putsasin ja voitelin, että surraa ja hyrrää parhaansa mukaan.
Nostin CO arvon 15 :een, jolla GD:n Lambda-arvo on kiinteä 715mV.  Lambdan johdoilta yleismittari antaa 790mV lämpimällä koneella tehdyn 30 km testiajon jälkeen. Ajaminenhan se on aina mukavaa  8) . Harrastuksen ja testitoiminnan pisteinä siellä u kirjaimen päällä  ;D
Nykiminen on havaittavaa, muttei niin häiritsevää, etteikö uutta suutinta ajelematta malttaisi odotella  8)
p.s. En pidä tuollaisista fiktiivisistä "käännös-arvoista", kuten GD:n lambda-off mV . Sama kuin seosmittarien "lambdakäännös-AFR", jonka E85 :llä ajaessakin tulee näyttää 14,7 :ää. Ennemmin tosiarvo --- (GD) ja/tai λ/mV.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2015, 22:37:51 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #496 : Heinäkuu 23, 2015, 13:59:11 ip »
Huomatkaa myös että TunerPro kehittyy kaiken aikaa. Nyt uusin päivitys on 11.07.2015. 5.00.8713. Tallensin sen juuri koneelleni mutta en ole vielä ehtinyt reistaamaan. Kas kun on nyt noita analogisia pyöriä rassattavana harmillisesti niin jää nämä ditaali-ihmeet hieman varjoon. Jotain muutosta on myös tehty 15RC:n XDF-tiedostoon V2.12 vaikka nimike on pysynyt samana.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #497 : Elokuu 07, 2015, 16:10:42 ip »
Guzzidiag koodaaja:
"
Ennen kuin Windows 10 tulee koneelleni, täytyy ensin olla puolisen vuotta kulunut. Tällä hetkellä näyttäisi olevan koko lailla ongelmia, kuten oli odotettavissa. Ajurikonsepti "työstettiin" kokonaan Windows 10:ssä. Voi kestää vielä hetki jos toinen, kunnes kaikki taas toimii. Ikivanha kannettava jota raahaan perässäni, siinä toimii XP vielä verrattoman hyvin...
"
=>W10 versio on siis vielä kotvan "työn alla". Muutenkin hän on vinkannut, että jos epäilee että Windows (update) päivitys on muuttanut asioita niin että GuzziDiag -yhteys ei enää toimi, XP on käyttöjärjestelmä jota ei enää päivitetä...

GuzziDiag V0.47 on jaossa.
(http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/)
Uutta: ei mitään.
Muuttunutta:
5AM, MIUG3: Stepper -testi on jäänyt aina jumiin. Nyt pitäisi toimia.
5AM: Kaatokytkimen tilatieto on "käännetty". Aktiivinen = kaatuneena.
MIUG3: tps reset oli liian nopea eculle, nyt pitäisi toimia.

Pääsyy uudelle versiolle oli stepper -testin jumiutuminen.

Muille Marelli ecua käyttäville (ei Guzzit); IAW5xWriter V0.21 (5AM, 59M) on edelleen työn alla mutta koska V7-II Guzzit lisääntyvät jatkuvasti, se MIUG3 ecuineen on kiilannut ohi kehitystyössä. Ducatisteille on tulossa kuitenkin uutta; 5AM Ducati eeprom:in luku ja kirjoitus onnistuu.

Pete Roper: "The service code for the Cali has never been made available. Currently the service icon and any faults require PADS to remove."
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2015, 19:02:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #498 : Elokuu 14, 2015, 19:31:14 ip »
No niin. Ensimmäinen yhteys tuli koettua jo muutama päivä sitten, josta selveni ainakin se, että tyhjäkäynti on melko alhainen (tuntuisi ainakin siltä) n. 850-900 rpm ja CO arvo neutraali eli pyöreä 0. Alkuperäinen kartta tuli myös kopioitua talteen ja näyttäisi olevan ihan tehdaskartta, arvot täysin samat kuin tehdaskartan kopiossa jonka sain haltuuni. Oma fuel map on myös paikoitellen aika äkkijyrkkä verrattuna haltuuni saamaani muokattuun karttaan.
Ajattelin lähteä liikkeelle kaiken säätämisessä tuosta CO arvosta, jota ajattelin nostaa jonkin verran. Ei ole selvää käsitystä kylläkään kuinka paljon sitä kannattaa nostaa, ajattelin lähteä liikkeelle arvolla 10-15. Vinkkejä otetaan vastaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #499 : Elokuu 14, 2015, 19:51:36 ip »
Lainaus
Ajattelin lähteä liikkeelle kaiken säätämisessä tuosta CO arvosta, jota ajattelin nostaa jonkin verran. Ei ole selvää käsitystä kylläkään kuinka paljon sitä kannattaa nostaa, ajattelin lähteä liikkeelle arvolla 10-15.
Jep. Perusasioista on lähdettävä. Säätö on helppo ja vaikutus pitäisi tuntua heti.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #500 : Elokuu 14, 2015, 20:53:12 ip »
Onko sulla lambda(t)?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #501 : Elokuu 14, 2015, 21:49:50 ip »
Ei ole, 2001 Stone, 15M.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #502 : Elokuu 14, 2015, 23:40:53 ip »
Lainaus
2001 Stone, 15M.
Kun ei ole takaisinkytkentää niin se ei pääse sekoittamaan pakkaa. Toisaalta jos olisikin niin sen voi kytkeä pois.
15M toimii kuten aikaisemmatkin moottorinohjaustyypit: käyttää oletusarvoisesti oletusmoottoria. Vain kampiakselin asentotieto, kaasuläpän asento ja sen liikenopeus sekä suunta ja muutamia lämpöarvoja joiden perusteella ECU olettaa moottorin toimivan ja syöttää saamiensa ja yhteenlaskemiensa tietojen perusteella polttoainetta ja kipinää koneelle.
15M on siitä kätevä että sitä voi ohjelmoida helposti. Aiemmat ovat hankalampia tapauksia. Ja myöhemmät monimutkaisia. Ei silti ole haitaksi vaikka putkenmutkaan lambdan asentaisit ja ohjaustankoon seosnäytön niin ei mene ihan pelkällä persdynolla säätö.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #503 : Elokuu 15, 2015, 00:16:07 ap »
tässä yhteenvetoa "GuzziDiag" -kehittäjien foorumikeskusteluista 15M ja CO -arvo:

Yleistä:
Pakokaasuista mitattava CO –arvo kertoo palamistapahtumasta. Koska se on suhteellisen helppo mitata, sitä käytetään monissa maissa katsastuksessa. Useimmilla katittomilla Guzzeilla ohjearvo on 3-4,5% välillä. Kun CO –arvoa säädetään, moottorinohjausjärjestelmä (”ecu”) muuttaa ruiskutusaikaa.

Vanhempien P7, P8 ja 16M ecujen kohdalla säätö tehdään potentiometriä kääntämällä.15M kohdalla CO –säätö tehdään ohjelmallisesti (GuzziDiag, PADS). Uudempien ecujen kohdalla (15RC alkaen) CO arvo säätyy automaattisesti lambda-anturin ja ecun yhteistyönä. Jos tällainen uudempi ecu asetetaan "lambda off" -tilaan GuzziDiag -työkaluilla, CO -säätö ilmaantuu niilläkin käyttöön.

CO –arvoa mitattaessa on tärkeää muistaa, että alkuvaiheessa seosta rikastuttavat muuttujat eivät saa olla enää mukana ruiskutusaikoja pidentämässä. Näitä ovat käynnistysrikastus (esim. 4000 kampiakselin kierrosta) ja moottorin lämpötila. Moottori ei saa siis olla käynnistetty juuri äskettäin eikä alle normaalin käyntilämpötilansa (50C taitaa olla GuzziDiag:in alaraja millä se antaa muuttaa CO säätöä tätä nykyä).

15M ecu / reverse engineering tuloksia:

Vaikka CO –säätöä on totuttu pitämään työkaluna tyhjäkäynnin säätöön, 15M ecun kohdalla CO –säätö on aina mukana ruiskutusaikaa laskettaessa, se vaikuttaa aina ja kaikilla kierroksilla. Siksi CO –säätö ei ole mielekäs asetusarvo järjestelmää tarkemmin optimoitaessa. Tarkka laajakaistalambdamittaukseen säätönsä perustava pitää CO –säädön aina nollassa ja säätää ruiskutuksen suoraan ”kartoilla” kohdalleen.

15M ecussa muistipaikassa B7B3 on arvo, joka toimii kertoimena yhdessä CO –säätöarvon kanssa. On huomattu, että eri ecuissa muistipaikan B7B3 arvo ei aina ole sama. CO –arvon säätäminen eri 15M ecu yksilöillä voi vaikuttaa siis eri tavalla. Toisella eculla CO –säädön saman suuruinen numeroarvon muuttaminen voi lisätä 50% enemmän ruiskutusaikaa kuin toisella, riippuen siitä mikä kerroin on muistipaikassa B7B3 (omassa näyttää olevan "80").

Liitekuvassa CO -säädön mitattu vaikutus ruiskutusaikaan toimivalla V11 mallin kartalla kierroksilla 700-8300 säätöarvoilla -50/0/+50, kun muistipaikassa B7B3 on binääriarvo 80h ("kerroin = 0", ei vaikutusta). Toisessa kuvassa näkyy ruiskutusaikojen absoluuttinen muutos eri kertoimilla ja kuvaajien vähenevä yhdenmukaisuus kierrosluvun noustessa.


15M kohdalla CO -säätö on mielestäni viheliäinen asia, koska se vaikuttaa kaikkialla. Tulkitsen itse tätä niin, että jos kartat on säädetty jollain CO -arvolla kohdalleen, CO -arvoon ei parane enää koskaan puuttua. Jos aikoo alkaa säätämään karttojaan kohdalleen, olisi hyvä asettaa CO -säätö nollaan, koska vain sillä asetusarvolla ecu ei tee ruiskutusaikoihin muutoksia "itse itseään komentaen". Jos aikoo tehdä karttoja joita muut voivat ilman mittareita helposti käyttää, olisi hyvä pitää CO arvo jollain järkevää kohtaa. Toisessa pyörässä sitten hienosäätö CO -asetusta muuttamalla.


Edit 17.8: "Beetle 16.8. http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78343.msg1230832#msg1230832 CO trim adds a fixed time to the real-time injection pulse-width. This is added across the entire RPM range. A CO trim of +1 adds 10 microseconds to the real-time pulse. A value of +10 adds 100 uS. Conversely, -10 will subtract 100 uS. The affect appears non-linear because it's is the same amount for any given TPS/RPM value. For example, at idle, the real-time pulse-width may be 2500 uS. If you set CO at +10, the pulse-width becomes 2600 uS. If the pulse-width is 8000 uS at 7000 RPM, the pulse will now become 8100 uS. This is a 4% increase at idle and 2.3% increase at 7000 RPM. Ergo, the affect appears non-linear and has the greater affect at idle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2015, 16:17:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #504 : Elokuu 15, 2015, 00:50:54 ap »
Lainaus
Ajattelin lähteä liikkeelle kaiken säätämisessä tuosta CO arvosta, jota ajattelin nostaa jonkin verran. Ei ole selvää käsitystä kylläkään kuinka paljon sitä kannattaa nostaa, ajattelin lähteä liikkeelle arvolla 10-15. Vinkkejä otetaan vastaan
Minä en ole millään muotoa asiantuntija polttomoottoreiden toiminnassa, mutta 15M ecun kohdalla en koskisi CO -säätöön, ellei halua karkeasti muuttaa ruiskutusaikoja suuntaan tai toiseen edellisen kuvaajan indikoimalla tavalla. Omassa säätö on 91, toisella jo arvolla 20 moottori sammuu tyhjäkäynnillä... Olen kokeillut arvoja 0 ja 41... CO arvoa säätäessä on noudatettava GuzziDiagin ohjeita ja edettävä rauhallisesti. Lopuksi kun tappokytkintä käsketään painamaan, se kannattaa muistaa palauttaa takaisin...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2015, 22:52:40 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #505 : Elokuu 15, 2015, 01:07:43 ap »
Vaikka CO –säätöä on totuttu pitämään työkaluna tyhjäkäynnin säätöön, 15M ecun kohdalla CO –säätö on aina mukana ruiskutusaikaa laskettaessa, se vaikuttaa aina ja kaikilla kierroksilla. Siksi CO –säätö ei ole mielekäs asetusarvo järjestelmää tarkemmin optimoitaessa. Tarkka laajakaistalambdamittaukseen säätönsä perustava pitää CO –säädön aina nollassa ja säätää ruiskutuksen suoraan ”kartoilla” kohdalleen.

Juurikin näin on asia myös uudemman 5AM:n kohdalla (kun lambda off). CO säätö vaikuttaa kaikkeen ja kaikkialle. Bensakartan säätö on pitkässä juoksussa helpompi operaatio kuin CO säätö.

CO säätö on ihan hyvä silloin kun käytetään samanlaiseen pyörään samanlaisella kokoonpanolla tehtyä "ohjelmaa". Pyöräkohtaiset pienet erot voi hoitaa tuolla säädöllä mutta suuruusluokka on silloin jotain max +-20.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #506 : Elokuu 15, 2015, 12:23:52 ip »
Tässä tapauksessa,ymmärtääkseni, pyörässä on vakio moottorinohjaustiedosto joka oletusarvoisesti käyttää olettamaansa moottoria mutta jostain syystä jotain eroa on koska käynti ei ole vakaata. CO-säätö on siinä, kohtuullisesti käytettynä, hyvä työkalu jota säätämällä päästään ensin selvittämään että kumpaan suuntaan pitäisi mennä. Tässä tapauksessa ilmeisesti + suuntaan että käynnissä ilmenisi muutosta parempaan. Ruiskutuskartan pisteet saavat siis uuden isomman kertoimen kauttaaltaan. Voi toki olla että meneekin jollain kohtaa liiankin rikkaalle. Aina voi palata takaisinpäin. Vaikka siihen nollaan.

Koska ruiskutuskartta lienee vakio niin CO-säädöllä kokeilemalla löytynee kohta jossa meno on keskimäärin kohtuullinen. Siitä sitten tekemään hienosäätöä karttoihin ja muihin taulukoihin. Pienin askelin ja muistiinpanoja tehden ettei ole ihan hukassa siitä mitä on tullut tehtyä.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #507 : Elokuu 15, 2015, 13:48:22 ip »
Lainaus
n. 850-900 rpm ja CO arvo neutraali eli pyöreä 0
Pitää muistaa että tuo GuzziDiagin näyttämä asetusarvo (tässä nolla) on säätöarvo, eikä se kerro mitään pakokaasujen todellisesta CO -arvosta.

Kurkkasin Guzzin opetusvideon (http://guzzitek.org/gb/video_us_uk/gb/carburation/) asiasta läpi: tyhjäkäynti säädetään senkin mukaan imukurkkujen ilmaruuveilla (edellyttäen että muut asiat ovat kohdallaan).

Ennen kuin koskee karttoihin, olisi voitava luottaa siihen, että perusasetukset ovat varmasti kohdallaan. Jos pyörä on itselle uusi ja haluaa käydä perusasetukset läpi, järjestys on ymmärtääkseni (video/Workshop Manual) Calin tapauksessa  tämä (ensin käsikaasu pois tieltä hänkrättämästä/kantamasta ja kaasuläppien yhdystanko irti):

1)   TPS:n perusasento (150 mV, mittarilla, kaasuläppä täysin kiinni "kops" imukanavaa vasten).
2)   Vasemman kaasuläpän asetus tyhjäkäyntiasentoon 536 mV +/- 20 = 3,6 astetta +/-0,1. Tässä voi käyttää myös GuzziDiagin
       näyttöä jos karkeampi arvo kelpaa, kohdassa 1) ei.
3)   Ilmaruuvit täysin kiinni, kaasuläppien yhdystanko edelleen irti.
4)   Moottori 50 C, oikean kaasuläpän asetus tyhjäkäyntiasentoon sen top -ruuvilla (imumittarilla tarkasti samaan imuun vasemman kanssa).
5)   Yhdystanko kiinni, imutasapainon säätö kierroksilla 2000-3000 mittarilla.
6)   Moottori 70-80C, tyhjäkäynnin säätö ilmaruuveista 1100 rpm imutasapaino tarkasti säilyttäen.
7)   Moottori 80C, pakokaasujen CO säätö GuzziDiag:illa arvoon 3,0-3,5 %.

Kohtaan 6) asti pääsee kohtuu vaivoin mutta CO arvon mittaaminen ei käy ihan kotikonstein ? Ja eikös molemmat kohdat 6)/vain ilmamäärän säätö ja 7)/vain ruiskutusmäärän säätö vaikuta molemmat CO arvoon, nuo kohdat ikään kuin kuuluvat yhteen. Juuri kukaan ei käytännössä varmaan voi tuota pakokaasujen CO -arvoa säätää.

Jos on vähänkään epäselvyyttä yksityiskohdista (ruuvit, tangot, mistä milloinkin säädetään, mitataan): videon ja Workshop Manualin tarkkaa tutkimista ja foorumilta ja asiasta perillä olevilta tahoilta kysellen :).

« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2015, 23:05:07 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #508 : Elokuu 15, 2015, 14:51:48 ip »
Kokeilin tuossa arvoja väliltä -40 +40 ja kaiken arvojen muuttelemisen jälkeen päädyin takaisin tuohon nolla arvoon, varsinkin tuon valossa mitä Camn kertoi. Lienee järkevämpää tarkastella nuo perusjutut ensin sekä perehtyä sitten noihin polttoainekarttoihin ja muokata niitä. Muutenhan pyörä rokkaa mainiosti, ainoastaan hitaassa pyörittelyssä nypytys vaivaa ajoittain. No, onpahan tuossa talvelle sitten projektia, nyt on sen verran hyvät ajokelit, ettei viitsisi seisottaa pärrää jos ei ole pakko.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #509 : Elokuu 15, 2015, 16:42:46 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:36:59 ip kirjoittanut motomatti »