Kuinkas se TPS resetti tehdään käytännössä? En löytänyt mitään sen näköistä asetusta. Myös mukautuvien arvojen, varsinkin osakuorma-arvon perusasetus olisi tehtävä, jos vaan osaisi. Onkohan se mahdollisuus olemassakaan 15RC malleilla. Ainakaan TPS:n kiinnitys ei ole asennoltaan muutettavissa. Läppien asennon yhdystangon pituutta muutettiin kun vasen pakoputki vaihdettiin uuteen ja imusynkka oli vinossa. Olikohan se virhe? Sama synkkaus on varmaan edessä kunhan uusikin putki vähän nokeentuu. Toivosin voivani jotain tehdä, koska hidas ajossa, osakuormalla, pintakaasulla moottori nykii ja paukkuu. Matka-ajossa kyllä pelaa ok.
En kylläkään saanut nyt ajetuksi moottoria lämpimäksi kun on lumi maassa ja muutenkin kylmää, mutta ehkä tuonnempana.
Joidenkin pyörämallien ECU mallin tieto saattaa luettelossa olla väärin. Nevada Anniversario ei ole MIUG3 vaan 15RC.CC. Yhteyttä ECU-tietokone ei tule sen takia. Kun ECU-laatikon kuljetuslavetiksi valitaan mikä tahansa 15RC laatikon sisältävä, vaikkapa V7 Classic, alkaa kuso kulkea. Bernd lupasi korjata asian tältä kohdalta kunhan ehtii.
Linux version COMx asetus on vielä kehitysvaiheessa. Yhteys ei siis välttämättä synny. Asia korjaantunee. Jos haluaa tietää tunnistaako Linux USB-adapterin, tai Linuxin kielellä virtuaaliportin, se näkyy sijainnissa /dev/ttyUSBx. Kun virtuaaliportti on kytketty tiedosto ttyUSBx näkyy kansiossa /dev, ja kun irroitetaan se tiedostokin katoaa. Ainakin Ubuntu johdannaisilla 12.04 alkaen on kernelissä useimpien virtuaaliporttien ajurit. (Tässä vaiheessa aina muistutan, että Linuxin turvallisuus perustuu paljolti myös siihen, että ei asenneta softaa oman repositoryn ulkopuolelta.)
Satuin saamaan sellaisen "Fiat kaapelin", jossa kolminapaisen liittimen äärimmäiset johtimet K ja L olivat ristiin kytketyt (näkyy ihan ohmipuntarilla). Ei ollut muuta tehtävissä kun letku poikki ja kovilla johtimet suoraan 16-pin liittimen nurjalle puolelle ja "sinisen mokkulan" kuoresta läpi. Hyvästi takuu. Mutta se 16-pin liitinkin oli kelvoton, ei kytkenyt pinnejä kiinni vaan aivan kärjestä millin, joten olkoon myös viraton. "Fiat kaapelin" metallivaippaa ei myöskään ollut kytketty minnekään, se pitää kytkeä (vain toisesta päästä) miinus pinniin 4 ja 5, jotka ovat yhdessä. Kun samalla rakensin sähkön ulosoton sivulaukkuun, rakensin siihenkin suojavaipan (vanhasta vaipallisesta kaapelista purettua kierrätyskamaa), joka on maadoitettu vain toisesta päästä, eikä kuljeta virtaa. Johtimiin pujotin ferriittihelmet. Vielä kutistemuoviletku koko komeuden päälle niin tuli aika asiallinen. Tämä ihan siksi kun otan siitä samasta töpselistä virran myös diagnostiikalle, ettei tarvita sitä hauenleukaa. Ja kyllä siinä on kiinni laitteita ajonkin aikana: puhelin, kamera, lastentietokone jne...
Jossain sanotaan, että mustan johtimen kytkeminen akun miinukseen ei ole haitallista. On se! Kun maadoituksia tehdään useasta kohdasta, 3 pin liittimen keskeltä ja akun miinusnavasta, syntyy iso rengas, joka on omiaan sieppaamaan sähkö- ja magneettikenttiä. Myös maadoitus voi tuoda häiriöitä aivan hyvin. Oikeastaan maadoitus on väärä nimi, mutta ei ole kunnon suomennosta kohtiolle common, yhteispotentiaali? Kuten kunnioitettu sähkötekniikan opettajani usein muistutti: Jos putoaa 8. kerroksen ikkunasta, ei ole samatekevää, putoaako ulko- vai sisäpuolelle.