Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524383 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #360 : Elokuu 27, 2014, 11:50:33 ap »
Tuo tippapulloletkunkuristin on hyvä vinkki. Mistähän sellaisen saa hankittua ? Olen käyttänyt siipimutterilla lävistettyjä puupalikoita - letku välissä.

Ei pitäisi minunkaan ymmärryksellä diagnostiikalla ja starttisulakkeella olla mitään yhteyttä - ja toivotaan, ettei olekaan.

Lämpimällä koneella näytti aluksi, että balanssi ok, mutta kuumalla (huom. vain oikea pakoputki punotti) syntyi eroa (190/205), joka jäähtymisen jälkeen uusitulla käynnillä oli yhä siellä. Sitten tein säädön vasemman ruiskurungon ohivirtaus ruuvia avaamalla. (Olin aiemmin mitannut että oikea on 1+½ auki ja vasen 1+1/4. Nyt säätö on 1½ & 1½ - mittarilla 200/200). Laitoin myös vaselinia yhdystangon nivelkuppeihin poistamaan kahvaväljää ja säädin vaijereillekin pienemmän välyksen.
TPS resettiin ei ole vielä kaabeleita (hidas on posti, oivoi...), mutta tämä "basic tune-up" tietysti pitääkin tehdä ensin.

p.s.Löytyy myös puristuspainemittari, mutta mites kun electroninen sytkä ei tykkää olla ilman tulpan kipinää.
Pitäisikö laittaa vaikka rautalangalla tulpat kiinni johkin kanteen mittauspyörityksen ajaksi ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #361 : Elokuu 27, 2014, 12:57:01 ip »
Lainaus
Löytyy myös puristuspainemittari, mutta mites kun electroninen sytkä ei tykkää olla ilman tulpan kipinää.
Pitäisikö laittaa vaikka rautalangalla tulpat kiinni johkin kanteen mittauspyörityksen ajaksi ?

Piti jo tuolla toisaalla mainita että jos pyörittää konetta virrat päällä ilman tulppia on tulpat maadoitettava hatuissaan kiinni olevina tai ottaa puolien signaalikaapelit tai puolien virtakaapelit (sulake tai rele) irti niin ei synny korkeajännitepiikkiä joka käräyttäisi komponentteja. Sama suuttimen osalta. Ei silloin tarvita bensiiniäkään.

En kuitenkaan olisi ilmottamiesi havaintojen perusteella huolissani puristuspaineista.
Huonosti käyvistä moottoreista löytyy usein vikaa kannen alta eikä siihen enää kaasarien/sytytyksen tai moottorinohjauksen komponenttien säätö auta.

Menneinä vuosina verstaalleni tuli aina silloin tällöin "vaikeita tapauksia" joihin ei omistajansa ollut löytänyt ongelman ratkaisua. Usein puristuspainemittaus ja/tai ohivuotomittaus osoitti että puristuspaine-ero/ohivirtausero sylinterien välillä oli liian iso että sitä säätämällä saisi korjattua. Useimmiten auttoi venttiilien hionta, joskus venttiiliohjurien vaihto myös. Oikein vanhoissa koneissa myös männänrenkaissa oli sanomista. Guzzeissahan ei sylinteri kulu maljamaiseksi kuten muissa moottoreissa.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #362 : Elokuu 27, 2014, 14:27:42 ip »
Ookoo, vaikka "terve mies on utelias", niin ajattelin minäkin puristuspaineiden olevan kunnossa.

Nevada käy ja kulkee (nyt) täysin moitteetta ja niin värinöittä kun Guzzi (näin luulen) ylipäätään voi.
Etanoli-lisäys (10->33%) tuntuu korostavan tuota 3-4t rpm kierrosten onttoutta, muttei kulussa nypytä, eikä aaltoile eli adaptoituminen (=lambdan perusteella rikastus) tapahtunee onnistuneesti. Kuopan korostuminen tullee siis siitä, että rikkailla kierros- ja kahvaalueilla vain vääntää bensaa paremmin. Karttoja muokkaamalla kulku paranee sitten aivan polttoaineesta riippumatta. Minä haluaisin säilyttää lambdan takaisinkytkennän (osittainen flex-fuel), vaikka nuo ulkomaan säätäjät ensitöikseen ruksaavat karttoihin lambda=off. Minusta siinä otetaan teknologian hyödyntämisessä kuitenkin tuntuva askel taaksepäin, eikä kartta taivu (tarkasti ottaen) edes 98/95E vaihteluun.

Olin muuten vähän yllättynyt, että ECU-roplaus, GuzziDiag, TunerPro jne oli näinkin uusi juttu, kun vasta 2013 alkanut leviämään ja salat aukeamaan. Ja lisää koko ajan, joten toivottavasti myös nuo lambda jutut. Kuten MotoMattia, niin minua kiinnostais esim. lambda target, jolloin voisi manuaalisesti asetella minne automatiikka pyrkii. Se olisi oivallista tavoiteltaessa kullekin pyörälle (kuljettajan mieltymysten mukaista) optimi seosta (AFR).

p.s.Kehnot säät ja hidas kiinaposti (vai onko Itella, mene ja tiedä) haittaa nyt customointia vaikka mielenkiinto on herännyt. Joskus nuorempana vastaava tauti on vaatinut kelkkahaalareita ja piikkirenkaita, mutta toivotaan nyt edes kuivaa ja lämmintä syksyä...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #363 : Elokuu 27, 2014, 23:53:09 ip »
Kuiva ja kaunis syksy alkaa lauantaina, kai....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #364 : Elokuu 28, 2014, 07:11:44 ap »
Aikaisintaan maanantaina, elokuu on vielä kesäkuukausi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #365 : Elokuu 28, 2014, 21:59:42 ip »
Uutta nippelitason perustietoa koodaajalta harrastajille: Miksi lukeminen (”GuzziDiag Reader”) on hitaampaa kuin kirjoittaminen (”GuzziDiag Writer”)?

15M ja 15RC ecuja ei voida oikeastaan lukea ollenkaan. Tätä varten ei ecussa ole sisäänrakennettua käskyä. Koko homma hoituu vain tempun avulla. On olemassa käsky ”laske tarkistussumma annetulle muistialueelle”. Nyt pyydetään tarkistussummaa yhden tavun muistialueelle, joka vastaa tarkalleen tarvittavaa tavua. Tämä tarkoittaa, että jokaisen tavun lukemista varten on valtavat ”yleisvaivat”, koska joka kerta on lähetettävä uusi käskysekvenssi eculle.  Mutta lukuhan onkin tehtävä vaan yhden kerran, jotta saa alkuperäistiedoston talteen. Kirjoittamista varten sen sijaan on olemassa omat käskynsä ja liikkeelle lähtee aina kokonaisia datablokkeja, siksi se käy paljon nopeammin.

Suunnitteilla on valinnainen toiminto, jolla voitaisiin samalla kertaa lukea "Innovate lambdalaitteen" tiedot.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #366 : Elokuu 29, 2014, 09:17:24 ap »
Edellä oleva olikin jo aiemmin pääteltävissä lukemisen hitauden vuoksi. Muistakaahan, te jotka olette lukeneet tai luetuttaneet moottorinohjaustiedoston pyörästänne tehdä siitä varmuuskopio muuallekin kuin tietokoneeseenne joka jonain päivänä menee jumiin tai muuten rikki. Eräänä päivänä voi tulla tarve alkuperäistiedostolle.....

Lambda-tietoja olen odottanut, tai oikeammin niiden muokkaamisen mahdollisuutta. Josko tuo tarvikelambdaan viittaava tieto olisi askel siihen suuntaan. Innovate on ollut jo pari vuotta tarvekalunani.
Ilmeisesti edellisessä viitattiin juuri tähän laitteeseen: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #367 : Elokuu 29, 2014, 09:44:27 ap »
Aussit (Roper, Beetle, Steak = Grisoghetto) eivät vaikuta lambdasta olevan kiinnostuneita. liekö niin, että siellä ei ole päästönormeja, eikä katsastuksia ?
Sen sijaan tuo Camn seuraama "punainen foorumi" on eri juttu. Paul Daytona hollannista ja muuta väkeä saksasta eli E10 polttoneste sekä Saksan vuosikatsastukset varmaan vaikuttaa, että siellä suunnalla on kiinnostusta saada päästömittaukset menemään läpi. En tiedä miten sitä katsastuksessa mitataan. Olisiko niin kuin meillä autoissa, että tyhjäkäynti sekä 3000rpm(?).
No "i alla fall", kuten Porvoossa todetaan, niin mielenkiintoisalta vaikuttaa tämä tutkimusmatka Guzzi-moottorin aivojen sisälle  :D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #368 : Elokuu 29, 2014, 10:05:15 ap »
Lainaus
tutkimusmatka Guzzi-moottorin aivojen sisälle

Samoilla lämpimillä mennään myös Ducatien, Morinien ja osaan Aprilioistakin moottorinohjauksiin. Vastaavia luku- ja muokkausohjelmistoja on tarjolla myös Keihin-merkkisiin moottorinohjauksiin. Myös H-D:n omistajat ovat ryhtyneet muokkaamaan suoraan moottorinohjausta ja ovat "hyllyttämässä" PowerCommanderejaan ja muita lisäkikostimia.
Trendi on havaittavissa ja siihen liittynee se että tietokoneet ja niiden käyttö on tullut osaksi "ruuvausta" kun tietotekniikka on levinnyt laajemmalle sekä monipuolistunut ajoneuvoissa.

Todennäköisesti asialle laitetaan jossain vaiheessa stoppi viranomaistyönä mutta nautittakoon nyt tästä kun voidaan.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #369 : Elokuu 29, 2014, 11:50:35 ap »
...stoppi viranomaistyönä...
Ei taida olla käytännössä eli liikennevalvonnassa mahdollista. Onneksi.
Vähäpäästöisten ajoneuvojen (MP:t 2004->) moottorin ohjaukseen puuttuminen on jo nykyisin kiellettyä ja tarkkaan ottaen ("Deutsche directive") huollon viralliset päivityksetkin vaatisivat koko tyyppihyväksynnän uusimisen. Toki jos viranomaiset haluavat lisätä kontrollia, niin päästömittaus voi kyllä motoihinkin tulla. Esim. parin vuoden välein ja lappu oltava ajossa mukana.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #370 : Elokuu 29, 2014, 22:22:26 ip »
Lainaus
En tiedä miten sitä katsastuksessa mitataan

Kaivoin tuonne tietoa katsastuksesta Saksassa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4674.15
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #371 : Elokuu 30, 2014, 11:45:41 ap »
Mitä muuten pitää sisällään "Itsemukautuvien arvojen nollaaminen" ? Onko se vain lambda vai sisältääkö tuo muutakin?
Ilmeisesti vain fuel-mapin (Idle fuel trim/CO) korjausarvot.
EDIT: Ylläoleva (virheellinen?) oletus vailla parempaa tietoa.
Näyttää noita korjausarvoja olevan muitakin ja piilossa olevia luultavasti vielä lisääkin.
Eli sorry ja anteeksi!  Erittäin aiheellinen kysymys Ikkalalta...

p.s.Kaabel tuli ja sähkökirurgiset toimet ovat työn alla...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #372 : Elokuu 30, 2014, 16:05:00 ip »
Lainaus
Ilmeisesti vain fuel-mapin (Idle fuel trim/CO) korjausarvot
Tuo nollaus siis koskee vain 15 RC ja sen jälkeen käyttöön tulleita ecuja = uudenkarheat, n. 2003 eteenpäin valmistetut Guzzit, joissa on lambdatunnistin ja säädetty (?) katalysaattori. Käskyn jälkeen ecu asettuu ”opittavien arvojen” osalta lähtötilaansa (lambdan aiheuttamat muutokset).  Edelliset arvot unohdetaan ja niitä aletaan määrittää uudestaan.  Tehtävä aina kun lambda-anturi vaihdetaan (myös mahdollinen kalibrointi muistettava), ecu vaihdetaan tai ecuun siirretään ”vieraat tiedot” (”kartta”) tai ruiskusuuttimet/kaasuläpät (ellei jopa imukurkku kokonaisuudessaan) vaihdetaan.

Tähän "itsemukautuvat arvot" -asiaan on15RC kohdalta viimeksi tullut selvennystä (tekstiä "punaiselta foorumilta") 15.07 tässä ketjussa, sivu 22 alareuna.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2014, 17:07:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #373 : Elokuu 31, 2014, 14:00:29 ip »
Osaatteko kertoa "TPS correction value" merkityksestä ? Mistä se tulee, onko säädettävä tai säätyykö lambdasta ?
Minulla kun se hyppii ihan "sata plussaa tai sata miinusta" edestakaisin kaasua auki kääntäessä.

TPS resetin toiminnasta minulle uutta, enkä löytänyt asiasta mainintaa täältä foorumilta:
Lainaus käyttäjältä: PaulDautona
TPS resetting value is in the map, it's not guzzidiag that tells the ecu a value, Guzzidiag tells the ECU: do a tps reset. And mostly it's the lowest tps that is in the map.
Karttoja vertaillessa voi siis taulukon lähtöarvo vaihdella, kun TPS reset synkronoi kartta-nollaksi (huom. sen hetkisen!) kahva asennon. Sen tulisi sitten olla se mekaanisesti (jo tehtaalla) säädetty mallikohtainen 2,7-4,8 astetta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #374 : Elokuu 31, 2014, 16:48:16 ip »
Lainaus
Karttoja vertaillessa voi siis taulukon lähtöarvo vaihdella
Itse taulukon tps -arvot (sarakkeessa olevat TPS:n avautumiskulmat) eivät vaihtele. Joidenkin ecujen (esim. 15M/15RC) kohdalla niitä voi tosin itse muokata tps -lookup -taulukon avulla.  Se muuttuu, millä TPS:n antamalla mV -jännitteellä ecu "tietää" TPS:n olevan tyhjäkäyntiasennossa = kaasuläppä ennalta määrätyssä avautumiskulmassa.

Tämä on aina ollut asia, joka on omalla kohdalla hieman epäselvä. Asiaa on kyllä sivuttu eri ketjuissa mutta varmaan pitää kauan hakea ennen kuin kaikki tähän liittyvät tarinat löytyvät.

Itse olen asian vähäisessä ymmärryksessäni käsittänyt näin:
 
1. TPS:t, joita säädetään mekaanisesti kääntämällä
Ecu 15M tai vanhempi (P7, P8, 16M, 15M) = ”tps reset” –komentoa ei ole.  Moottorinohjaus lähtee siitä, että kun kaasu on vapaana tyhjäkäyntiasennossa, läpät ovat X,X astetta auki = vastaa XXX mV tps:n eculle antamaa jännitettä.  Vanhemmissa ”ei tps reset” pyörissä säätö tehdään käsin, oman proseduurinsa mukaan (ensin asento ”läpät täysin kiinni”, sitten säätö läpät raolleen ”tyhjäkäyntiasento”, mallikohtaisin ohjearvoin).  Imubalanssin säädöillä ei saa sotkea tätä.  Moottorin ohjaus lähtee aina siitä, että kun kaasu on tyhjäkäynnillä ja kaasuläpät tyhjäkäyntiasennossa, ne ovat myös mekaanisesti tällöin tyhjäkäynnin ohjearvoissaan. Kaikki perustuu tähän (fuel map, ignition map, accel enrich map…).  Asia on siis ensiarvoisen tärkeä.  Tätä ominaisuutta ovat melko monet käyttäneet tieten tahtoen hyväkseen niin, että on käännetty tps tahallaan ”väärään asentoon”, jolloin kaikki tps:n asentoon perustuvat kartat ”liikkuvat”.  Tämä on tietysti mahdollista mutta on myös tätä nykyä ”vippaskonsti” (voi käyttää jos ei ole mahdollista korjata suoraan karttoja GuzziDiag –työkaluilla). Kun tps antaa ulos 157 mV, kaasuläpän on oltava täysin kiinni imukanavaa vasten (ei raollaan tyhjäkäyntiasennossaan).

2. TPS:t, joita ei voida säätää, vain yhdet kiinnitysreiät
Ecu 15RC tai 5AM. Moottorinohjaus lähtee siitä, että kun kaasu on vapaana tyhjäkäyntiasennossa, läpät ovat X,X astetta auki = vastaa XXX mV tps:n eculle antamaa jännitettä.  Kahdella imukurkulla (joissa molemmissa omat kaasuläpät) varustetuissa ”tps reset” pyörissä toinen kaasuläppä on säädetty valmistajalla oikeaan tyhjäkäyntivirtaamaan. Sen jälkeen siihen ei saa puuttua (lukemani perusteella on melko yleinen virhe, että juuri siihen kiinniliimattuun ruuviin joku puuttuu, mihin ei saisi koskea - virallinen korjausopas sanoo, että jos tähän ruuviin on koskettu, koko imukurkku on vaihdettava uuteen).  Tyhjäkäynnin imutasapaino säädetään liikuttamalla sitä kaasuläppää, joka ei ole ”kiinniliimattu”.  Samalla liikkuu myös tps.  Kun mekaaniset säädöt on tehty (molemmat imukurkut samassa tyhjäkäyntivirtaamassa), pitää eculle kertoa, että asia on nyt näin.  Tehdään tps reset.  Tällöin ecu asettaa tps:n arvoksi kiinteän arvon.  Aina kun tehdään tps reset, arvoksi tulee sama kiinteä arvo.  Eculle on nyt kerrottu tps reset -toiminnolla, että kaasuläppä on tällä mV arvolla tyhjäkäyntiasennossa.

Koska TPS on ”hienomekaaninen” potentiometri, sen arvot muuttuvat yleensä ajan oloon.  Siksi perusasetukset tulisi tarkistaa määräajoin. Vanhemmilla pyörillä tähän liittyy tps:n mekaaninen liikuttaminen, uudemmissa tps –reset –toiminto GuzziDiagilla.

Poikkeus joka vahvistaa säännön on Bellagio, jossa on ”epäortodoksinen” kombinaatio: käsin säädettävä PF3C potentiometri ja 5AM ecu. Tps reset –toimintoa ei saa tehdä vaan tps:ää käännetään.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2020, 17:43:10 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.