Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524337 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #285 : Toukokuu 20, 2014, 12:34:56 ip »
Tarvitaan siis lisälaite mikropiirin lukua/kirjoitusta varten ja erikseen kullekin ECUlle, P7, P8 ja 16M oma XDF-tiedostonsa ja järjestelmiä pääsee siten katsomaan ja muokkaamaan?

Tuo laite ei ole erityisen kallis. Se että onko sille käyttöä em tapauksissa lienee epävarmaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #286 : Toukokuu 20, 2014, 12:53:25 ip »
Tyhmä kysyy; tarviiko tuon lisäksi vielä uv-valon? Miten sillä nollaus toimii? Onko lutikassa joku ikkuna tms josta valolla paistetaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #287 : Toukokuu 20, 2014, 15:43:31 ip »
EPROM nollataan UV-valolla EEPROM sähköisesti. Sitä en tiedä pystyykö 16M ECU lukemaan EEPROM:ia. Alkuperäinen kannattaa tässäkin tapauksessa säilyttää muuttamattomana, jotta voi palata lähtöruutuun. EPROM:eja saa erot- (eh)elektroniikka kaupoista. TWO Wheel Center myi aikoinaan PC:llä suoraan ohjelmoitavaa muistisarjaa, joka kävi EPROMin tilalle. Ultimap oli tuotteen nimi. Ei ole enää uutena saatavilla--tietääkseni.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #288 : Toukokuu 20, 2014, 16:50:15 ip »
Lainaus
Sitä en tiedä pystyykö 16M ECU lukemaan EEPROM:ia
Siinä käsityksessä olen, että ei kannata keikuttaa venettä.  Ostaa identtisiä muistipiirejä siihen nähden, mikä on käytössä ja "polttaa" niihin aina uuden ohjelman. Ennen muinoin kun oli epromit käytössä, niitä singahteli kuriirikyydillä aina kun käyttöönotossa ilmeni ohjelmabugeja. Ja miksei vieläkin, teollisuudessa pyörii hyvinkin 20 vuotta vanhoja tuontantolaitteita. Yleensä niissä oli teipinpala keskellä, jonka alta löytyi tuo ikkuna, jonka kautta tyhjentäminen uv -valolla tapahtuu. Vaati vielä melko pitkän ajan jos oikein muistan.
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #289 : Toukokuu 21, 2014, 10:04:19 ap »
Takavuosina - siis 1980-luvun alussa - noita prommeja ohjelmoitiin ja tyhjennettiin. Yhtenä syynä oli myös hinta.
Tyhjennys tehtiin ao. uv-kojeella; Kansi auki, prommi sisään, kansi kiinni ja sähköt päälle. Jätettiin yleensä yön ajaksi ja aamulla olikin työpöydällä tyhjä prommi.
Teippi on sitten syytä olla pysyvää sorttia, ettei kohonneen reunan kautta luonnon uv-säteily tyhjennä vähitellen muistia. Ai mistäkö tiedän...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #290 : Toukokuu 21, 2014, 10:34:47 ap »
Valohoidolle uusi merkitys..  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #291 : Toukokuu 21, 2014, 13:02:40 ip »
Kysytääs taas välillä. Enempi taitaa olla tunerpro juttu mutta kuiteskin.

Yritin muuttaa WARM UP taulukon lukuja. Pitäis saada rikkaammalle lämpösen kelin starttia ku käy hetken vähä huonosti, +20 ja yli kun on lämpömittarissa.
Luvut näytti tallentuvan ok mutta kun avaa uudestaan niin sielä on jotain aivan ihme numeroja. Kun käppyrästä yrittää pisteitä muuttaa niin eipä onnistu silläkään lailla. Onkohan noita ylipäätään tarkoitettu muutettavaksi vai mikä tässä mättää?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #292 : Toukokuu 21, 2014, 16:57:07 ip »
Arvelin että tahdon koettaa, arvot eivät olleet tosiaan identtisiä siihen nähden, mitä ne olivat kun olin ottanut vaikka "multiply 1,100" rajatulle alueelle. Muistelen niin, että kun kaikki luvut ovat ecussa heksalukuja, käy aina niin että kun tallentaa jonkin luvun ja avaa taulukon heti uudestaan, näkee että numerot eivät ole enää ihan samoja.  Johtuu tästä muunnoksesta?
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #293 : Toukokuu 21, 2014, 22:03:10 ip »
Voi olla näin. Ja varmaan onkin. Ainakaan sinne semmosia lukuja ei saanu kun olis ollu tarve. Yritin kopioida lukuja solusta toiseen mutta ei onnistunu.

Mutta eipä hätiä, ratustelin PC5:n ja autotunerin tänään takasin paikalleen. (onneksi niitä ei kukaan tajunnu ostaa, enää en myi ;D) Commanderissahan saa tuota ruiskutusta lisättyä käynnistyksen jälkeen, joko niin että jokin tietty aika tai lämpötila on saavutettu.

PC5+autotunen laitoin ajamaan "dataloggerin" virkaa. Ja samalla korjaamaan karttaa.... Täytyy tunnustaa että se perhanan pötkylä teki puolessa tunnissa paremman kartan kun mitä minä koko keväänä  :P . Josko nuo muutokset nyt saisi sitten vielä ecuun asti ja testata taas tuleeko muutoksia.

Kuinkahan muuten onnistuu kytkeä niin että autotune ja seosmittari käyttäisi samaa lambdaa?

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #294 : Toukokuu 21, 2014, 22:53:19 ip »
Haaroita.

Innovaten perustoiminnoissa on että siitä saa ulos kaksi tietoa yhtä aikaa: laakaistatiedon sekä simuloidun kapeakaistatiedon. Eiköhän sen laajakaistatiedonkin voine ohjata kahteen toimintoon.

Itse sain, tosin vielä käytännössä kokeilematta, WarmUpin muokattua sen näköiseksi kuin halusin. Enköhän lähiaikoina, kunhan saan vaimon Triken pyörilleen, ehdin kikkailemaan Brevan ja TunerPron kanssa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #295 : Toukokuu 22, 2014, 09:31:37 ap »
Lainaus
teki puolessa tunnissa paremman kartan kun mitä minä
Äärimmäisen mielenkiintoista. Että voidaanko kallistua sille kannalle, että ruiskutuksen osalta millään muulla konstilla ei saa niin hyvää karttaa kuin "on line" -reaaliaikaisella säädöllä tien päällä tällaisella automaattilaitteella. Ei edes dynossa. Pitäisi siis keskittyä siihen, miten PC Autotunen tekemät muutokset saa muutettua sitten suoraan ecun ruiskukarttaan. Sehän on iso firma ja kokemusta on paljon, siinä mielessä Autotuneen pitäisi voida luottaa. Ja värkkäämällä sen saa myös 15M/15RC ecuun kytkettyä, kertovat.
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #296 : Toukokuu 22, 2014, 11:55:17 ap »
Että voidaanko kallistua sille kannalle, että ruiskutuksen osalta millään muulla konstilla ei saa niin hyvää karttaa kuin "on line" -reaaliaikaisella säädöllä 

Ei nyt ihan noin jyrkästi voi tuomita.  Isommat kaasunalueet, kun sarakkeita on harvakseltaan, saa hyvin säätöön ihan manuaalisti. Mutta pienet kaasunasennot on hankalia. Pitäisi olla mittari mistä näkee tarkasti kaasun asennon niin helpottaisi varmaan kovasti. Tai dataloggeri. Mulla on ollu vaan tussilla tehtyjä merkkejä kaasukapulassa... Nyt tuneri teki muutoksia käytännössä vain alle 20% kaasun. Muualla hyvin harvakseltaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #297 : Toukokuu 22, 2014, 14:07:43 ip »
On varsin tunnettua että hidasajoalue ja alempi keksikierrosluku ovat vaikeita säätää. Yksi avuista on että kaasunasentopotentiometri on epälineaarinen eli että lukematarkkuus siinä on suurempi alakierroksilla kuin isommilla. Se ei silti juurikaan lohduta sillä tasakaasuajo alakierroksilla on yksi hankalimmista säädettävistä alueista.

Hankalaksi sen tekee se että harvakäyntisessä moottorissa, joihin Sportinkin kone vielä lasketaan, seos on epämääräinen ja vaihtelee suuresti. Siksi pitää ottaa toiminnasta pois kaikki päällekkäiset ja satunnaiset toiminnot. Näitä ovat mm kiihdytysrikastus, kylmäkäynnistysrikastus, lambdaohjaus ja mahdollisesti sylinterien välinen erokartta.

Käytännössä homma tapahtuu siten että käynnistetään kone normaaliasetuksilla, käytetään ajamalla kuumaksi ja poistetaan toiminnasta em rikastukset ja muuttujat täysin. Silloin mennään pelkällä peruskartalla TPS:n komentamana jolloin moottorin toiminta on arvioitavissa. Säätila/moottorin lämpö pitänee olla sellaisilla lukemilla milloin mikään rikastus ei muutenkaan toimisi.

Ajosta toki tulee hieman erikoista kun ei ole kiihdytysrikastusta mutta sen kanssa voi elää kun sen muistaa. Ja kysehän on vain säätöaikaisesta toiminnasta. Kun peruskartta on kunnossa ja mahdollisia häiriöitä vielä ilmenee lienevät ne kiihdytysrikastuksessa tai kylmäkäyntirikastuksessa.

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #298 : Toukokuu 24, 2014, 16:51:11 ip »


Mutta eipä hätiä, ratustelin PC5:n ja autotunerin tänään takasin paikalleen. (onneksi niitä ei kukaan tajunnu ostaa, enää en myi ;D) Commanderissahan saa tuota ruiskutusta lisättyä käynnistyksen jälkeen, joko niin että jokin tietty aika tai lämpötila on saavutettu.

PC5+autotunen laitoin ajamaan "dataloggerin" virkaa. Ja samalla korjaamaan karttaa.... Täytyy tunnustaa että se perhanan pötkylä teki puolessa tunnissa paremman kartan kun mitä minä koko keväänä  :P . Josko nuo muutokset nyt saisi sitten vielä ecuun asti ja testata taas tuleeko muutoksia.




Tervehdys,
Sopiiko tämä yhdistelmä myös sport 1200 2v malliin?

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #299 : Toukokuu 24, 2014, 18:25:39 ip »
Sopii. Breva, norge, sport yms
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125