Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524913 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #225 : Tammikuu 25, 2014, 10:30:52 ap »
Joo, ainakin kolmos PC ilmoittaa prosentteina. Olisko sitten niin tarkka tuo Guzzipurkki, että tosiaan haistaisi pienen pudotuksen tuossa jännitteessä. Voisko jossain liitoksessa olla vähän sanomista?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #226 : Tammikuu 25, 2014, 11:02:55 ap »
Juuri näiden "karttahifistien" (Datalogger & Excel -hieromista) tarinoista sain kerran muistiin tarkat arvot Marelli/PF3C tps -tapauksessa. Nämä antanevat suunnan, vaikka TPS:n tyyppi onkin Ikkalan tapauksessa uudempi (laitan tuon mainitun listauksen liitteeksi, jos vaikka joku PF3C/15M-15RC -mies innostuu Innovate -asiakkaaksi ja tarvitsee joskus muokkailla taulukoita).

73,7 astetta <=> 4,567 V
84,3 astetta <=> 4,841 V

Osasto "sähkön kanssa sopimuksen tehneet" kommentoinevat ystävällisesti kuinka suuri tuo muutos 0,274 V "kouriintuntuvasti" on ja mitä mahdollisesti tarvitaan sen aikaansaamiseksi (PC V -nikaleet kytketty mukaan / ei).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #227 : Tammikuu 25, 2014, 16:33:26 ip »
Jos on epäillystä että TPS on vioittunut tai se jostain muusta syystä on epäilyksen kohteena niin mulla on sitä varten testeri joka kertoo asteen ja jännitteen samaan aikaan.

http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Yleensä ottaen tähän mennessä olleet komponentit ja liittimet ovat olleet digitaalisissa moottoriohjauksissa varsin toimintavarmoja. On ihan yhden käden sormilla laskettavissa niissä ilmenneet vikatapaukset joita kohdalleni on sattunut. Toiminta ja huoltovarmuudessa digit. moottorinohjaus voittaa kärjet-kaasutin-yhdistelmän 10 - 1.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:02:00 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #228 : Tammikuu 25, 2014, 17:34:17 ip »
Lähinnä tuossa aiemmin sillä mainitsin liitoksen vikamahdollisuuden, kun boksin liittimessä on Commanderin liitin välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #229 : Tammikuu 25, 2014, 18:07:57 ip »
Puhumattakaan Rapid Biken rosvoliittimistä. Meidän ilmastossamme ne eivät vain toimi kovin pitkään ja niiden käyttö vaurioittaa pyörän omaa johtosarjaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #230 : Tammikuu 25, 2014, 18:50:06 ip »
>> "sähkön kanssa sopimuksen tehneet"  <<

Ottamatta kantaa - kun en tiedä mitään - itse pyörän "viritykseen", on tuollainen 0,274 V sellainen pikku-pikku jännite, joka hukkuu helposti huonoihin kontakteihin. Paljonhan se ei ole, mutta ohjauspiireissä, joissa nimenomaan ohjaussuureena on jännite-ero, tuon jääminen johonkin huonoon liitokseen / rosvoliittimeen / tinaukseen saattaa aiheuttaa vekkuleitakin asioita. Toimimattomuutta, kummallisia tapahtumia, erilaisia virallisia lausuntoja, merkillisiä kummallisuuksia jne.
Joskus ähräsin laivassa melkein koko yön, kun jännitteen olisi pitänyt olla 14,2V, mutta oli vain 12,5V. Navigointilaskin laski liiketekijöitä väärin. Homma ratkesi kun uskon / älysin väsyneenä asian ja vaihdoin ao. komponentin.

Tässäkin tulee käsiin se sama asia, josta olen monesti murehtinut: Kun tekee johtohommia, niin kannattaa käyttää kunnon materiaaleja, kunnon työkaluja ja ehdotonta huolellisuutta. Kun se itselle miinan rakentaminen on vielä typerämpää kuin metsässä paleleminen. ( Tuon palelemisen voi välttää riittävällä vaatetuksella kotoa lähtiessä... )




motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #231 : Tammikuu 25, 2014, 21:23:53 ip »
TimoEveetä komppaan tuossa jänniteasiassa sikäli että tuolla korkeilla kierroksilla/isoilla läpän avauksilla se ei ole niin justiinsa mutta kun käytännössä ajettaessa 80% normaaliajosuorituksesta tehdään alle ensimmäisen 15 asteen avauksella on niillä alapään pienenpikkaraisten jännite-erojen erottaminen teknisesti ja mitaten paljon haastavampaa kuin isommilla avauksilla. Siis nimeomaan ECUn kannalta. Siksihän näistä Magneti Marellin käyttämistä Weber- ja Delphi -antureista kaikki ovat tavalla tai toisella epälineaarisia siten että juuri pienillä kulmilla kulma/jännitearvoilla jännite kasvaa nopeammin kuin asteet.
Nyt kun on pääsy säätämään voi tietysti ohjelmoida koko homman lineaarisen kahdenkympin arvoisen TPS:n mukaisesti. Todennäköisesti olisi kuitenkin sanomista alakierroskäytöksessä. Anturi joka maksaa epälineaarisena Guzziin yli kaksisataa euroa maksaa lineaarisena esim. Motonetissa alle kymmenesosan. Voitte olla varmoja että jos jostain pyöristäni TPS "kärähtää" niin varmasti kokeilen lineaarista tarviketta. Vaikutus on lähinnä sytytys- ja ruiskutuskarttojen alle 40 asteen alueella. Koko karttaa ei siis tarvitse luoda uudelleen vaan kartan origon siirrolla ja vain osan arvoja muuttamalla pääsee lopputulokseen. Jos haluaa päästä helpolla voi jättää loput epätarkkuuksista lambdan hoteisiin. Hifistelijät tietysti hankkivat laajakaistalambdan ja säätävät koko alueen uusiksi.

Alkoholipyörässäni on helpommin ohjelmoitava ja lähes yhtä monipuolinen MegaSquirt-moottorinohjaus ja siinä käytetään lineaarista kaasunasentotunnistinta ja silti sillä saa kulun alakierroksilla varsin tyydyttäväksi. Miksei siis modernimmalla ja tehokkammalla laskentapiirillä varustetun MagnetiMarellin.

Edit: Korjasin kirjoitusvirheitä ja puutteellisuuksia eilisessä tekstissäni. Nyt se lienee ymmärrettävä. Ei pitäisi väsyneenä tuottaa typografiaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2014, 13:10:33 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #232 : Tammikuu 25, 2014, 21:41:05 ip »
Ratakäytössä tuolla voisi olla vähemmän merkitystä. Omassa oli vakiokaasukahvalla koko ajan vähän kaasu auki, kun yhdellä otteella ei käytännössä saanut kolo liikerataa tehtyä. Pikakaasulla tämäkin korjaantui.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #233 : Tammikuu 26, 2014, 13:29:34 ip »
Matkakäytössä kaasukahva jossa on pitkä liikerata ei yleensä tuota ongelmia ja helpottaa erityisesti kaasutinmoottoreiden käyttöä. Pikakaasu palautusvaijerilla on ehkä kevein ratkaisu moottorinohjauksella varustettuihin pyöriin. Palautusvoimaa tarvitaan vain sen verran että syntyy jonkinlainen keinotunto. Mutta menosta voi tulla nykivää. Sopivan keinotunnon ja kaasukahvan liikkeeseen reagoinnin sovittaminen kaikkiin olosuhteisiin on nykyisin ratkaistu ohjelmallisesti erilaisilla moottorinohjausvaihtoehdoilla. Sade, cruising ja sport-asetukset napista valitsemalla näkyy olevan nykyisin yleinen käytäntö. Uskoisin kuitenkin että kyse on vain välivaiheesta: tulevaisuudessa tekniikka huolehtii siitä ja tarjoaa automaattisesti haluttua toimintoa arvioituaan ajotilanteen, tien ominaisuudet, liikennemäärän, säätilan, ym. olosuhteiden mukaan. Näinhän se alkaa jo ns. älyautoissa olla.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #234 : Tammikuu 26, 2014, 17:03:09 ip »
Jossain tuolla aiemmin tässä ketjussa oli linkki yksityiskohtaisempaan koodiluetteloon jossa on satoja koodeja. Tämä lukuohje voi helpottaa asian selvittämistä. MagnetiMarelli käyttää myös ei-standardoituja koodeja. Tässä liitekuvassa sivutaan myös niitä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:03:07 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #235 : Tammikuu 26, 2014, 17:59:29 ip »
Onko tuo lukukaavio jonkun auton tms kulkuneuvon järjestelmästä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #236 : Tammikuu 26, 2014, 20:08:36 ip »
Ihan sama onko auton vai mp:n. Koodit ovat kuitenkin samoja niiltä osin kuin yhteisistä vioista on kysymys. Mielestäni tuo selvittää ja antaa suuntaa siitä mistä vikaa pitää ryhtyä etsimään. Tuo kaavio on lainattu oman OBD2-lukijani käyttöohjeesta. Ihan hienosti se lukee niin autojen kuin moottoripyörien OBD-väylän kautta saatavaa tietoa. Lisäksi on ne valmistajakohtaiset vikakoodit joita ei välttämättä löydy yleisluetteloista eikä yleismallin lukija niitä välttämättä ymmärrä.

Yleisluettelo: http://www.autowiki.fi/index.php/OBD-II_-koodit

Asiasta kolmanteen: onko kukaan koittanut lukea kaasutinmallien OBD-väylää? Sellainen löytyy niistä malleista joissa on MAP-anturi ja digitaalinen sytytys. Esimerkiksi viimeiset kaasutin-Nevadat. Ei ole sattunut kohdalle että olisi päässyt katsomaan itse.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:03:57 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #237 : Tammikuu 30, 2014, 16:09:15 ip »
Tämä kuvakaappaus tulee hieman myöhään tänne. Johtuu siitä ketjun alussa on vain sanallinen kuvaus KKL-kaapelin kytkemisestä teitokoneeseen. Olen sitä jo saanut puhelimessa selittää kysyjille. Hankalaa on se jos ei ole itsellä juuri tietokone auki ja kyseiset hilkkeen hollilla.

Kuva kertonee kaiken tarpeellisen.
Portin numero saattaa olla melkein mikä vaan. Kunhan jatkossa sen paikan muistaa. Toista kertaa kaapelia ei tarvitse parittaa samaan tietokoneeseen mikäli käyttöjärjestelmämuutoksia ei tule. Mulle tuli kun XP vaihtui Windows seiskaksi.

Ohjelmiston käytöstä sen verran että pitkin viime vuotta ja jo tänäkin vuonna aputiedostot ja itse on saanut monta uutta päivitystä. Uusin pitäisi toimia aina paremmin mutta silti olen säästänyt aina pari vanhempaakin versiota. Kaiken varalta.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:04:52 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #238 : Tammikuu 31, 2014, 11:52:08 ap »
Nostan hattuani Motomatille siitä että hän jaksaa voimiaan säästämättä toimia "yleisen hyvän" puolesta. Jos avunkysyjiä riittää, sehän osoittaa että käyttäjäkunta laajenee :). Nyt kun alkaa olla seiskaan kiire (XP:n tuki päättyy 8.4.) ja W8.1 opettelu onnistuu melko harvoilta vielä, seiskassa on se "ongelma" että se asentaa ajurit oletusarvoisesti itse. Saattaa onnistua, tai saattaa olla onnistumatta -  oikean ftdi -ajurin asentuminen.

W7 kohdalla tuon automaattitoiminnon voi päättää ja ottaa tilapäisesti pois käytöstä:

Start, oikealla hiiren painikkeella tekstivalikosta oikealla tietokone, vasemmalta järjestelmän lisäasetukset, laitteisto, laitteen asennusasetukset, "haluatko windowsin lataavan ohjainohjelmistot ja luonnolliset kuvakkeet (kyllä/ei)".

Tai Ohjauspaneeli- järjestelmä - vasemmalta järjestelmän lisäasetukset, laitteisto, laitteen asennusasetukset, "haluatko windowsin lataavan ohjainohjelmistot ja luonnolliset kuvakkeet (kyllä/ei)".

W7 kohdalla kannattaa muista vielä sanahaku: "Windows painike" (näppäimistöllä) - kirjoita sana (vaikka "laite") - valitse enterillä valikosta. => pääsee esim. laitehallintaan nopeasti ja helposti.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #239 : Tammikuu 31, 2014, 12:54:25 ip »
Eroja on, viitaten Camnin ohjeeseen muuttaa asetuksia jos asennukset eivät lähde rullaamaan vapaa-ehtoisesti. Itsellä tuo asetus (W7) menee näin: Käynnistä - Tietokone -Järjestelmän ominaisuudet - Järjestelmän lisäasetukset - Laitteisto - Laitteen asennusasetukset - Ei - (valittavana kolme vaihtoehtoa) - Tallenna muutokset.

Tosin itsellä ei tarvinnut tehdä tätä protokollaa KKL-kaapelin asentamiseksi.

PS: W8.1:seen tulee lähiaikoina päivitys joka muuttaa työpöydän perinteisen näköiseksi joten vanhan taitajille tulee näkyviin tuttu ympäristö.
Taitavampi pystyy kyllä muuttamaan W8.1:n ilman tuota päivitystä perinteiseksi näkymiltään ja toiminnoiltaan. Microsoftilla kun luultiin että hiirtä ja näppistä ei enää tarvita kun on kosketusnäyttökin keksitty. Isokin toimija voi mennä "vipuun" jos älyä ei ole jota käyttää!

Tämä voi käydä myös ohjeeksi, ainakin itselläni on toiminut: Käy niin monta kertaa protokollat läpi että systeemi "asentuu" päänuppiin ja löytyy sieltä ongelmatilanteen sattuessa. Monasti tuntuu että moottorinohjauksen säätäminen on helpompaa mutta ongelmat tietokoneen kanssa ovat usein tahtojen taistelua kun kone vaikuttaa tekevän omiaan.