Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524327 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #195 : Joulukuu 29, 2013, 15:29:28 ip »
Tuo vaihdekohtainen ruiskutus- ja sytytyskarttaero on kiehtova mahdollisuus: tehokartta alemmille vaihteille ja "tasakaasukartat" taloudelliseen matka-ajoon. Näinhän nykypyörissä on kun siellä on sade-, sport- ja touring-asetuksia napilla vaihdettavaksi.

Odotan mielenkiinnolla tiedostoja joilla noita käyttämättä jääneitä optioita voidaan aktivoida. Olisiko sellainen mahdollista että erehdyttäisi moottorinohjauksen eri merkkien välillä kuten on tehty tähän asti "alkeellisesti" eri asetusten välillä: esimerkiksi California luulemaan olevansa V11 Sport. Tai kuten Jussi teki: käyttää erästä 15RC karttaa 15M Ecussa.

Nuo edellämainitut toimet eivät ole tietenkään optimoituja poikkeavaan kohteeseen eikä varmaan MV:n moottorinohjaustiedostot toimi Guzzissa mutta uskoisin tietynlaisen ristisiitoksen teon olevan mahdollista laajemmassa mitassa. Otetaan kehittyneemmän pyörän optiot käyttöön ja käsityönä muokataan niihin arvot kohdepyörän arvojen mukaan. Pala palalta. Aikaahan tuo ottaa mutta on varmasti mielenkiintoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #196 : Joulukuu 29, 2013, 17:42:56 ip »
Ei varmaan olisi mahdoton tehdä laatikkoon takaisinkytkentä vaihteille. Sehän on japsipyörissäkin aika yksinkertainen, ikäänkuin joka vaihteelle oma vapaanvalon kytkentä. Samalla saisi vaihdenäytön. Jos joku sellaista tarvitsee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #197 : Tammikuu 02, 2014, 20:12:54 ip »
Näin ”työpöytäharrastelijana” en voi lakata ihmettelemästä miten asiaan heittäytyvät saavat edistystä aikaan. Ja että eräs nimeltä mainitsematon Tampereen suunnalla vaikuttava taho ja muut tämän tapaisista asioista tavallisesti perillä olevat henkilöt ovat olleet oikeassa epäillessään aikaisemmin esim. että: ”odotan suurella mielenkiinnolla - - olemme suurien asioiden ääressä”.

5AM tuntuu olevan suurimman mielenkiinnon kohteena koska sillä eculla varustettuja Guzzeja (ja Ducateja ja mitä niitä kaikka onkaan) on paljon liikenteessä ja 5AM kohdalla näyttää olevan paljon tehtävissä. Jaossa on nyt uusi V1.26 XDF tiedosto 5AM ecuille, nimimerkki Pauldaytona on ollut ahkerana päästyään uuden tietolähteen äärelle.  Kaikki tähän mennessä löydetty uusi on lisätty tähän XFD tiedostoon. Hän kertoo kuitenkin, että vielä on paljon dataa, jota ei ole selvitetty (esim. kohdat "Development" hakemistopuussa). Kun muistetaan että on käynyt selville että samat ecut tekevät joissakin toisissa pyörissä paljon enemmän kuin mitä tällä hetkellä tiedämme niiden tekevän  Guzzissa, herää epäilys, että vastako jäävuoren huippu häämöttää horisontissa ?

Fuel Phase ? Itävallan osaaja arvaa, että sillä määritellään ruiskutussuuttimen avautumishetki tarkemmin? Moottorin lämpötilan mukaan tehtävät korjaukset syötölle ja sytytykselle ovat nyt kokonaisia karttoja, eikä ainoastaan pieniä yhden ulottuvuuden korjauksia.
TunerPro:sta on myös menneen vuoden puolella tullut versio 5.00.8200 (9/3/13).  TunerProssa kerrotaan olevan pienen kauneusvirheen, arvoja ”Correction Throttle negative movement” (ja tämäkin taas ihan uusi taulukko) voidaan muuttaa ja tallettaa, mutta aina kun se luetaan uudestaan, tulee näyttöön ”0.00”.

Liittenä print screen (TunerPro 5.00.8200/5AM XDF 1.26/Breva 1100) ihmeteltäväksi. Hakemistopuu vasemmalla on laajentunut....
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 22:58:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #198 : Tammikuu 03, 2014, 12:36:09 ip »
Kiva, kiva!
Kunhan kerkiäisi kaiken uuden sisäistämään. Toisaalta on hyvä että aiemmat toiminnot säilyvät aiempina toimintoina ja niiden muokkaustapa ei muutu. Niilläkin kun yksinomaan sai jo paljon aikaiseksi. Lisätoimintojen löytyminen panee harkintaan kuinka paljon niitä kannattaa tai pitää ottaa käyttöön jatkomuokkauksessa. Täällä ainakin aion suorittaa kylmäharjoituksia sohvalta käsin. Jo pelkkää järjestelmää käyttämällä, vaikkei tietoja ecuun ajaisikaan, pysyy kärryillä siitä mitä on menossa.

Jos olisi vauras niin hankkisi yhden 5AM-ecun kotikäyttöön simulointitarkoituksessa.

Varmuudeksi olen päivittänyt uusilla päivityksillä aina kaksi eri tietokonetta: ison kotiläppärin, jolla nyt näpyttelen, ja sitten myös sen jo monelle tutuksi tulleen halpisminiläppärin. On miellyttävämpi käyttää vähän päälle satasen läppäriä kenttäolosuhteissa kuin 500€ läppäriä. Nämä järjestelmät kun eivät vaadi mitään tehokonetta pelatakseen.

Lainaus
”Correction Throttle negative movement”
on tullut tutuksi "vapaan lähdekoodin" MegaSquirt-järjestelmässä ja se tarkoittaa kaasukahvan (kaasuläpän) takaisinkierron nopeutta. Sillä säädetään moottorijarrutuksen aikaista rikastusta. Ruiskutuskartassa on ruiskutusmäärät myös takaisinkierrolle mutta siihen tarvitaan joko negatiivista tai positiivista rikastusta "päälle" sen mukaan mikä on kaasukahvan kiertonopeus (astetta millisekunnissa) ja kiertomatka. Tämä vaikuttaa siihen miltä siirtyminen moottorijarrutuksesta vetoon tuntuu. Myös katalysaattorin toimintaan on tällä vaikutuksensa erityisesti pitkissä moottorijarrutuksissa. Pauke pakoputkessa kertoo siitä että rikastusta on. Kalysaattorittomassa pyörässä voi tällä kohtaa melko huoletta laihentaa seosta jos hakee pientä kulutusta.

Jos tuo Fuel Phase, kuten oletetaan, tarkoittaa sylinterikohtaista suuttimien avautumishetkeä, on sillä merkitystä erityisesti alakierroksilla vääntömomentin muodostamiseen. Kun seos ruiskutetaan imukanavaan hyvissä ajoin höyrystymään saadaan palamiselle kelvollinen seos vähemmällä polttoainemäärällä. Tai ruiskuttamalla alakierroksilla enemmän hyvissä ajoin ennen imuventtiilin avautumista saadaan kasvatettua myös vääntömomenttia.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:56:10 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #199 : Tammikuu 03, 2014, 15:00:32 ip »
Tuolla "ruiskutusennakolla" on Guzzin kaltaisessa koneessa mahdollisesti hyvinkin merkitystä. Isolohkon imupuoli on kaukana optimaalisesta ja virtaus hitaan puoleinen. Tähän kun lisätään nopsa kaasunavaus pienillä kierroksilla, niin kanavassa olisi ehkä hyvä olla valmiina seosta. Voisi toimia tai sitten potkii takaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #200 : Tammikuu 03, 2014, 16:05:35 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:56:31 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #201 : Tammikuu 06, 2014, 01:03:37 ap »
Kun aina välillä kurkkaan mitä Guzzidiag –rintamalla maailmalla tapahtuu, suurin ongelma on aina oikeiden kaapeleiden hankkiminen ja kaapelin tarvitseman ftdi –ajurin asentaminen. Varsinkin USA:ssa on myynnissä epäsopivia kaapeleita. Nimimerkki ”pauldaytona” tuntuu olevan se spesialisti, joka tukee kaikkia foorumeita, nyt myös Aprilia –foorumia.

Näyttäisivät Aprilia RSV4 –kuskit myös riehaantuneen Guzzidiagista tosissaan, kiitos suomalaisen nimimerkin ”tomik”. Tarinaa on jo sivukaupalla: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4 (Monen Marellin eculla ”ajavan” arki helpottuisi, kun olisi olemassa ”ristiinlinkitys” tai ”nettisivuluettelo” missä perusasiat on kerrottu eri kielillä, nyt samat kysymykset käydään läpi jokaisella foorumilla aina uudestaan alusta loppuun).

Koodaaja kirjoittaa tänään että eurooppalaisen yhteistyön tuloksena tulevaan Guzzidiag versioon (V04.0) tulee 7SM eculle (Cali 1400) uusia ominaisuuksia: 1) Kaasunasennon perusasetus (kahva), 2) Imuläpän perusasetus (tps reset).

Kaikki tarvittava data luettiin Italiassa pyörästä pikkusoftalla, jonka koodaaja tätä varten teki (asiat on aina selvitettävä itse ”reverse engineering” –toimilla, mitään valmista tietoa ei ymmärrettävistä syistä voi olla Marellilta saatavissa). Koodaaja integroi siten uudet tiedot Saksassa Guzzidiagiin. Toimintotestaukset tehtiin Suomessa (arvaan:"tomik").

Aprilia RSV4 –kuskit ovat käsittääkseni onnesta soikeana. Nämä perusasetukset tuntuvat kuuluvan usein esiin tuleviin toimiin 7SM ”Ride by Wire” –järjestelmässä (Cali 1400 kuskit tietävät kertoa aikanaan lisää). Jos ei ole auktorisoitua huoltoa lähellä - voi olla pulassa (Aprilia RSV4 esim. kuulemma näyttää häiriöt P0165 ja P0185, kun nämä perusasetukset on tehtävä - normaalin obd vikakoodilistauksen mukaan nuo ovat kyllä ihan muita häiriöitä...olisiko Marelli lähtenyt kulkemaan omia polkujaan tässä kohtaa?)

Apriliafoorumilla on otettu syystä esille se seikka, että kun joskus osataan lukea ja kirjoittaa 7SM ecua (kuten nykyisin 15M, 15RC ja 5AM ecua), on huomioitava vakavasti se, ettei kotitarveasentaja pääse värkkäämään Ride by Wire –toimintoja. Tämäntyyppiset vaarat on vältetty tähän asti niin, että ainoastaan ”karttatietoja” luetaan ja kirjoitetaan. Muualle ei ole pääsyä. Arvattavasti Ride by Wire –asiat eivät ole nekään sekaisin siellä sun täällä, vaan omassa osiossaan, johon ei pääsyä tulla sallimaan.

Mutta kuten olemme huomanneet (uudet ohjelmoitavat asiat 5AM ecun kohdalla), asiat mutkistuvat...tasaisen varmasti :o
V11 - it defines you.

tomik

  • Viestejä: 2
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #202 : Tammikuu 06, 2014, 13:52:57 ip »
Hep! Bernd laittoi juuri minulle linkkiä tästä ketjusta. Minua saa siis syyttää Aprilia RSV4 kokeiluista ;)

Vielä on paljon tehtävää, esim. lisää toimintotestauksia (sytytys, ruiskutus yms. mitä eilen loggasin Berndille) ja sitten luistoneston moduulien opettaminen mikä on ehkä suurin haaste tällä hetkellä (vaatii PADSin toimintojen loggaamista..).

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #203 : Tammikuu 06, 2014, 14:39:55 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:57:00 ip kirjoittanut motomatti »

tomik

  • Viestejä: 2
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #204 : Tammikuu 06, 2014, 14:52:28 ip »
Uusimmassa versiossa minkä Beard julkaisee lähipäivinä on 7SM:lle polttoainepumpun testaus, mittariston testaus ja nuo kaasunasentoantureiden kalibroinnit. Polttoainepumpun testaus otettiin aikaisemmin pois, koska yksi käyttäjä ilmoitti oman ECU:n seonneen testin yhteydessä (kadottaneen kaasunasentoantureiden kalibroinnit). Loggasin Centuriosta vastaavan testin ja komennot oli täsmälleen samat kuin Guzzidiagissa. Päivitys siihen tuli kuitenkin, että testin saa keskeytettyä milloin haluaa - aikaisemmin testi kesti 30 sekuntia ja ilmeisesti tämä yksi käyttäjä oli panikoinut testin aikana ja sammuttanut virrat tms. mikä oli sekoittanut ECU:n..

Lisäksi komennot seuraaville toiminnoille on jo tiedossa, implementointi tulossa lähiaikoina:

1…4 ruiskutussuuttimien testaus (RSV4:ssä on itseasiassa 8 suutinta, mutta neljälle vain on testit tällä hetkellä)
1…4 sytytystulppien testaus
Jäähdytyspuhaltimen testaus
Suojareleen testaus

ECU karttojen modauksen kanssa ei olla kiirehditty. Eräs italialainen sankari koodailee kylläkin noita 7SM ECUja ja on yhteydessä Berndin kanssa jos jossain vaiheessa saataisiin julkiseksi tuo ECU:n muokkaus. RBW karttojen kanssa saa olla kylläkin varovainen jos ei tiedä mitä tekee...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #205 : Tammikuu 06, 2014, 14:58:28 ip »
Aha. Osa kysymistäni tiedoissa tulikin ilmeisesti tuossa tomikin viestissa jo. Nopeaa kun vastaus tulee jo ennen kuin ehtii kysyä....

Ei aina tarvitse tilata adapteria ulkomailta: http://www.obd.fi/
Firma on kangasalalainen ja erikoistunut nimenomaan OBD-juttuihin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:57:24 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #206 : Tammikuu 06, 2014, 16:05:17 ip »
Mites muuten, kun olen jossain nähnyt kuvan 1400 Calin jakkaran alta, ja siinä oli kaksi kappaletta ilmeisesti samaa boksia. Ameriikansaitilla epäilivät vaijerittomaan kaasuun liittyviä molliskoja. Voiko ne molemmat ehkä säätää erikseen, vai onko "kytkentä" rinnan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #207 : Tammikuu 06, 2014, 16:45:46 ip »
Lainaus
Minua saa siis syyttää Aprilia RSV4 kokeiluista
Tervetuloa "tomik" !
Vankkureihin saadaan hyvä vauhti kun jokainen asiasta kiinnostunut on mukana vetämässä (minä katselen sivusta ja toivon että en vilustu ohiajoviimasta :)). Nyt pitäisi saada vielä turmeltua jonkun viattoman Cali 1400 kuskin mieli... mukaan 7SM -kehitysryhmään... Olen ymmärtänyt että näitä ecuja on maailmalla vielä niin vähän että kiinnostuneet ovat harvassa (kuten on tietty laita noin yleensäkin tässä asiassa vaan mitäs suotta, lippu korkealle vaikka salko olisi matala...).


Lainaus
kaksi kappaletta ilmeisesti samaa boksia
Tuonne siirsin tietoa keväällä saksanpalstalta (sivu 7, alalaita): http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4127.90
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #208 : Tammikuu 06, 2014, 17:21:00 ip »
http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1400/California1400_112012_Atelier%28GB%29.pdf

Tuossa linkki 1400 Customin huolto-ohjeisiin. Kuten perinteet velvoittavat ovat Guzzien varaosaluettelot, käyttäjän käsikirjat ja korjaamokäsikirjat halukkaiden saatavilla varsin kohtuullisella vaivalla. Nämä olivat jo tarjolla toissavuoden puolella.

Satulanalus on esillä muunmuassa kohdassa ELE SYS 92.

Sen verran oli yllättävääkin kun tuolla webin syövereissä seikkailin niin havatsin että Bosch tekee myös tuotteitaan tuohon samaan kotelotyyppiin. Tai sitten ovat samasta lähteestä.

Liitteenä komponenttisijoittelua a la Cali 1400.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #209 : Tammikuu 06, 2014, 19:25:39 ip »

Lainaus
kaksi kappaletta ilmeisesti samaa boksia
Tuonne siirsin tietoa keväällä saksanpalstalta (sivu 7, alalaita): http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4127.90

Tuohan se oli joo.
Varmaan ensimmäiset turmeltavat löytyvät niisrä uusista Calikuskeista, jotka siirtyvät jonkun japsikustomin sarvista italialaisen selkään. Tahtoo olla vakiona hierotumpia nuo japanialaiset ruiskut..
Hyvä pyörä, parempi mieli.