Kun aina välillä kurkkaan mitä Guzzidiag –rintamalla maailmalla tapahtuu, suurin ongelma on aina oikeiden kaapeleiden hankkiminen ja kaapelin tarvitseman ftdi –ajurin asentaminen. Varsinkin USA:ssa on myynnissä epäsopivia kaapeleita. Nimimerkki ”pauldaytona” tuntuu olevan se spesialisti, joka tukee kaikkia foorumeita, nyt myös Aprilia –foorumia.
Näyttäisivät Aprilia RSV4 –kuskit myös riehaantuneen Guzzidiagista tosissaan, kiitos suomalaisen nimimerkin ”tomik”. Tarinaa on jo sivukaupalla:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4 (Monen Marellin eculla ”ajavan” arki helpottuisi, kun olisi olemassa ”ristiinlinkitys” tai ”nettisivuluettelo” missä perusasiat on kerrottu eri kielillä, nyt samat kysymykset käydään läpi jokaisella foorumilla aina uudestaan alusta loppuun).Koodaaja kirjoittaa tänään että eurooppalaisen yhteistyön tuloksena tulevaan Guzzidiag versioon (V04.0) tulee 7SM eculle (Cali 1400) uusia ominaisuuksia: 1) Kaasunasennon perusasetus (kahva), 2) Imuläpän perusasetus (tps reset).
Kaikki tarvittava data luettiin Italiassa pyörästä pikkusoftalla, jonka koodaaja tätä varten teki (asiat on aina selvitettävä itse ”reverse engineering” –toimilla, mitään valmista tietoa ei ymmärrettävistä syistä voi olla Marellilta saatavissa). Koodaaja integroi siten uudet tiedot Saksassa Guzzidiagiin. Toimintotestaukset tehtiin Suomessa (arvaan:"tomik").
Aprilia RSV4 –kuskit ovat käsittääkseni onnesta soikeana. Nämä perusasetukset tuntuvat kuuluvan usein esiin tuleviin toimiin 7SM ”Ride by Wire” –järjestelmässä (Cali 1400 kuskit tietävät kertoa aikanaan lisää). Jos ei ole auktorisoitua huoltoa lähellä - voi olla pulassa (Aprilia RSV4 esim. kuulemma näyttää häiriöt P0165 ja P0185, kun nämä perusasetukset on tehtävä - normaalin obd vikakoodilistauksen mukaan nuo ovat kyllä ihan muita häiriöitä...olisiko Marelli lähtenyt kulkemaan omia polkujaan tässä kohtaa?)
Apriliafoorumilla on otettu syystä esille se seikka, että kun joskus osataan lukea ja kirjoittaa 7SM ecua (kuten nykyisin 15M, 15RC ja 5AM ecua), on huomioitava vakavasti se, ettei kotitarveasentaja pääse värkkäämään Ride by Wire –toimintoja. Tämäntyyppiset vaarat on vältetty tähän asti niin, että ainoastaan ”karttatietoja” luetaan ja kirjoitetaan. Muualle ei ole pääsyä. Arvattavasti Ride by Wire –asiat eivät ole nekään sekaisin siellä sun täällä, vaan omassa osiossaan, johon ei pääsyä tulla sallimaan.
Mutta kuten olemme huomanneet (uudet ohjelmoitavat asiat 5AM ecun kohdalla), asiat mutkistuvat...tasaisen varmasti
