Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524900 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #165 : Lokakuu 02, 2013, 00:04:44 ap »
Lainaus
Mittariston koodista puheen ollen: eikös sitä kannattaisi kysyä merkkihuollosta
Mistä merkkihuolto saa uusimmat kartat yleensä, ja huollon yhteydessä "takaisinkutsu" -tyyppisesti päivitettävät kartat?

"Pauldaytona" kirjoitti juuri Wildguzzi -foorumilla Stelviokuskeille jotka spekuloivat sillä, että onko tullut ihan tuore uusi kartta 2013 Stelvioihin vai onko 322ST02 edelleen uusin; P.A.D.S. on valtuutetujen merkkihuoltojen käyttämä (PC) ohjemisto. P.A.D.S. on jakelukanava, jonka kautta Piaggio päivittää Guzzien ohjelmistot.  P.A.D.S. päivittää itsensä automaattisesti netin kautta silloin, kun valtuutetulla huoltoliikkeellä on siihen voimassa oleva lisenssi. Kun huoltoliike katsoo P.A.D.S:ista, onko siellä uudempaa karttaa kyseessä olevalle mallille - asia selviää (on tai ei). Ymmärrän  tuon niin, että periaatteessa valtuutetun merkkiliikkeen tekemän määräaikaishuollon aikana olisi hyvä (muun P.A.D.S:in GuzziDiagia vastaavien diagnostiikkaosoiden käytön yhteydessä) tarkastaa, onko kyseiseen malliin tarjolla uudempaa karttaa. Jos on, se ajetaan sisään.  Ellei omistaja ole informoinut, että ohjelmistoon ei saa puuttua (esim. kirjoittaa huolellisesti dataloggerilla ja/tai dynossa hienosäädettyjä karttoja yli, sama problematiikka kuin autojen kanssa). Toisaalta, olisihan tuossa se mahdollisuus, että jos tehtaan uusin kartta sisältää "uutta viisautta", sen pohjalta voisi taas alkaa tekemään "vielä parempaa" (Motomatin raportit uudemmista tehtaan virallisista kartoista ja niiden hienosäädöstä).

Lunttasin tuolta sivulta 2 että kehitys on mennyt: Axone (käsikapula), Navigator (PC ohjelma, tuki loppuu 12/2013), P.A.D.S. (PC ohjelma ”Piaggio Andvanced Diagnostic System”).
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2013, 21:52:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #166 : Lokakuu 02, 2013, 09:53:38 ap »
Lainaus
Axone (käsikapula), Navigator (PC ohjelma, tuki loppuu 12/2013)

No olipas hyvä etten hankkinut tuota järjestelmää. Sitä minulle kaupattiin n. 2000€ hintaan + vuotuiset lisenssimaksut. Eräs alalta pois jäävä firma tätä kaupitsi. Varmaan olisi voinut hinnasta tinkiä mutta jätin tarttumatta tilaisuuteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #167 : Lokakuu 02, 2013, 12:51:09 ip »
Tarkoittaako tuo "tuki loppuu" sitä, että tehdaspäivitykset loppuu. Eli kehitys siirtyy harrastajille?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #168 : Lokakuu 02, 2013, 21:51:18 ip »
Lainaus
tehdaspäivitykset loppuu
Ymmärsin tuon niin, että kyse on Piaggion tuesta heidän omalle sovellukselleen nimeltä Navigator. Samalla tavalla kun vaikka Windows XP, jonka tuki päättyy 8.4.2014. Arvaan että vuodesta 2014 alkaen virallisen auktorisoidun huollon on asennettava "Navigator" -PC ohjelman tilalle "P.A.D.S." -PC ohjelma (mitä lie kustannuksia siihen sitten liittyykin). Vanha toimii varmaan samoin kun se on toiminut siihen asti.  Enää ei vain jaella uusia moottorinohjauspäivityksiä tuon kanavan kautta eikä lisätä uusia toiminnallisuuksia, joita mahdollisesti uusiin Guzzimalleihin liittyy (lukee vaikka "veden lämpötila" eikä "öljyn lämpötila"...).  Kyseessä on vain "väline" (PC ohjelmisto), jonka avulla diagnoosi ["GuzziDiag"] ja päivitykseet ["Writer"] tehdään (hakasuluissa vastaavat maksuttomat työkalut).

Niin, "Reader" ja karttojen muokkausohjelma "TunerPro" eivät luonnollisesti kuulune virallisiin työkaluihin. Virallisilla työkaluilla kerrotaan olevan vain mahdollista päivittää olemassa oleva moottorinohjausjärjestelmän ohjelmisto. Päivitys onnistuu vain "oikeaan pyörään". Siis vaikka "Calin ohjelma Caliin". GuzziDiag -työkaluilla määräävää on vain ecu, esim 15M ohjelma menee aina 15M ecuun ja 5AM ohjelma menee aina 5AM ecuun. Esimerkiksi V11 ohjelma Caliin ja Grison ohjelma Stelvioon. Tällaisilla "epäortodoksisilla" kombinaatiolla ajelevia tyytyväisiä Guzzisteja kuuluu olevan usemmassa maanosassa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2013, 22:19:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #169 : Lokakuu 09, 2013, 22:16:49 ip »
Koodaaja kurkkasi 15M ecun (esim. Cali, V11 joissa ei kattia) ohjelmalistauksesta:

CO -arvon muuttaminen (voidaan tehdä GuzziDigilla, käytetään pakokaasuarvojen säätämiseen tyhjäkäynnillä) vaikuttaa koko kartan alueella, vaikka tähän asti oletettu että vaikutusta on vain alle 3000 rpm alueella (vanhempien Workshop Manualien perusteella).  Säätö vaikuttaa aina, riippumatta kierrosluvusta tai mistään muusta.

Ymmärrän tuon niin, että jos on 15M kartat piirulleen kohdallaan ja säätää ohimennen CO -arvoa tyhjäkäynnillä, pakoputkesta mitattavat lambda-arvot muuttuvat koko kartan alueella. Siis ensin CO kohdalleen tyhjäkäynnillä ja sitten muu optimointi.  Voikohan tuota CO -säätöä tehdä "kotikonstein" lambda-anturin avulla vai pitääkö olla erillinen "katsastajan mittalaite"?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #170 : Lokakuu 10, 2013, 08:06:30 ap »
Lambdahan haistelee vaan hapen määrää. Ei pitäisi juuri reagoida hiilidioksidiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #171 : Lokakuu 10, 2013, 17:12:08 ip »
CO-arvo on käänteinen jäännöshapen määrään. CO arvo kasvaa kun mennään rikkaalle ja vastaavasti jäännöshappi pienenee.

Laitoin kylkiäisiksi pari graafista esitystä. Koko juttu seosmuodostuksesta: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:51:51 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #172 : Lokakuu 21, 2013, 02:42:59 ap »
Seurasin taas yhtä keskustelua, yksi kehittäjistä totesi kysyjälle "googlaa sanalla Guzzidiag, niin näet missä kaikkialla sitä käytetään". Ja tosiaan, sivuja tulee ja tulee... Tämäkin palsta ja motomatin blogi ihan alkupäässä. Vaikea ja vähän puhuttu kielemmekään ei enää suojaa meitä... Samainen kaveri oli myös kokeilemalla selvittänyt 5AM ecun kohdalla kylmäkäynnistyskartan toiminnan. Kuva TunerPro:ssa näkyvästä kartasta, uusin xdf -tiedosto käytössä (asiat muuttuneet). Jos kone tuntuu sammuvan kaasua kääntämällä kylmänä, tällä kartalla voi säätää kylmäkäyttäytymistä.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #173 : Lokakuu 31, 2013, 21:42:59 ip »
Saksan punaisella foorumilla nimimerkki ”Meinolf” on paneutunut kartta-asioihin ansiokkaasti.  15M ecun XDF -tiedostosta V2.1 hän löysi virheen, joka johtaa siihen että moottorin (öljyn) lämpötilakartta ei näy oikein. Koodaaja kertoi miten asia korjataan "osoitetarvon 0xB027 on oltava 0xB057 (avaa taulukko, paina F2 ja muuta arvo, sitten apply ja close)".  V2.2 ei näytä olevan vielä jaossa.

Yksi "Meinolf":in muita uusimpia teemoja on imuilman lämpötilan ja korkeussijainnin (ympäröivä ilmanpaine) vaikutusta kompensoivat kartat. Hän värkkää V11 karttoja (ecu 15M) ja kirjoittaa että Marellin numeroiden mukaan suurin mahdollinen korkeussijainti on 16,2 metriä. Hän muutti skaalaa itsellään (16 eri arvoa) niin, että se kulkee Euroopan matalimman (-200 m) ja korkeimman (+3 km) sijainnin välillä (ei ihan lineaarisesti). Lopputulema on se, että kun varsinaista ruiskutuskarttaa korjaavat imuilman lämpötila ja ilmanpaine –kartat eivät ole hänen mukansa oikein, tämä on johtanut siihen, että varsinaisessa ruiskutuskartassa (Base Fuel Map) on jouduttu tekemän kompromisseja.

Pauldaytona jatkaa samaa teemaa Sport1200 2V (5AM ecu) karttojen kohdalla. Ylhäällä poikittain kulkevan "X" -akselin (painearvot) numeroiden täytyy kulkea väärin päin (nyt suuremmasta pienempään vasemmalta oikealle). Kun ilmanpaine nousee, ilmamassa laskee ja polttoainetta on ruiskutettava vähemmän. Nykyisen kartan mukaan käy päinvastoin.

 ??? Kuten jo monasti aiemminkin, tuntuu taas siltä että kun näihin asioihin ei ole ollut "suurella yleisöllä" aikaisemmin pääsyä, asioita ei ole välitetty tehdä ajatuksella. Siis "hällä väliä onko asiat optimoitu ihanteellisesti, kunhan moottori sanoo brumm, brumm..."
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2013, 13:23:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #174 : Marraskuu 01, 2013, 17:30:17 ip »
Vahvistaa oman käsitykseni siitä että toisinaan on Marellilla tehty hieman vasemmalla kädellä noita säätöjä. Mielenkiintoista nähdä miten Ducatien kartat on viimeistelty jos Guzzien kartoissa painearvot ja muutamat muutkin asiat ovat sattumanvaraisia tai väärän päättelyn tulosta. Toivoakseni pääsen kevään tulle perehtymään ja vertaamaan käytännössä eri mallien ja merkkien vastaavia ominaisuuksia ja karttoja. Saattaa poikia lisää innovaatioita....
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2013, 02:12:50 ap kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #175 : Marraskuu 02, 2013, 02:25:37 ap »
Korjailin näin aamuyöstä edellisten viestieni oikeinkirjoitusta ja tuli mieleeni semmoinen seikka että ilman noita nimimerkki Camnin suomennoksia teutoonien kielestä täkäläiselle murteelle olisi jäänyt moni seikka huomaamatta ja kokeilematta. Jos vain aikaa ja viitseliäisyyttä riittää niin tietoa ja olettamuksiakin vastaanotetaan sekä kokeillaan mielenkiinnolla Pirkanmaallakin ja epäilen etteikö Eteläpohjanmaallaakin olisi hiukan kiinnostusta.
Velipoika on innostunut myös säätöhommista. Katsotaanpa miten hänen säätönsä natsaa ensi keväänä: nähdäänkö keuliva Norge vai pieniruokainen ja nöyrä matkamoottoripyörä?

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #176 : Marraskuu 11, 2013, 20:08:07 ip »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=66012.0: ”Vasco DG” (Pete Roper): Varoituksen sana; karttojen päivittäminen PADS:illa

Joitakin sitaatteja yllämainitusta postauksesta:
- en halua aloittaa hysteriaa mutta tämä on asia josta ihmisten tulisi olla tietoisia
- on olemassa ilmeinen ongelma joidenkin karttapäivitysten tai siinä tarvittavien työkalujen kanssa, jotka voivat aiheuttaa
  ongelmia kun olet päivittämässä 5AM ecua PADS:illa
- 1200 Sport 4V rutiinihuollossa PADS näytti että uusi kartta on saatavilla, asensin päivityksen
- pyörä kävi todella surkeasti, mukaan tuli tunnettu vaiva ”tyhjäkäynti suurenee kun vedän kytkintä”
- tehtaan työkaluilla ei ole mahdollista palata edelliseen karttaan
- toisella asiakkaallani oli samanlainen ongelma Norge 8V kanssa, johon koetin jopa toista uutta ecua (ei apua)
- oli otettava Guzzidiag käyttöön, imuroin Guzzidiag työkaluilla kartan toisesta toimivasta Sport 1200 4V pyörästä ja siirsin sen softan
   pyörään, joka kävi huonosti: ongelma korjaantui välittömästi. Ei enää syötössä ongelmia, tyhjäkäynti ei enää noussut kun vedin
   kytkintä, kaikki palasi tasan tarkasti takaisin siihen, missä olin ennen kuin päivitin kartan tehtaan työkaluilla
- ehdotan, että ennen kuin pääsemme asiasta täysin selville ihmiset miettivät huolellisesti onko viisasta päivittää karttoja PADS:illa.
   Erityisesti Breva 1200, Sport 1200 4V ja Norge 8V kohdalla
- jos aiot jatkaa tuolla linjalla, suositan asentamaan Guzzidiagin ja tallettamaan alkuperäisen kartan ensin, jotta voit palata entiseen jos
   tehtaan työkalut aiheuttavat ongelmia


”Pauldaytona” (toinen Guzzidiag kehittäjistä):

Työkalut jotka Guzzi toimittaa, tarkistavat ensin mikä kartta on asennettuna ja päivittävät tästä uudemman version tilalle. Ei ole mahdollista päivittää ”väärää” karttaa (esim Grison karttaa Norgeen). Jos päivittäminen ”kaatuu” kesken, työkalu ei pysty lukemaan vanhan kartan versiota (koska sitä ei enää ole olemassa), uutta karttaa ei enää voi syöttää.  Tämä on syy miksi Guzzidiag osaa kirjoittaa minkä tahansa 5AM kartan mihin tahansa 5AM ecuun ja samalla tavalla esim. minkä tahansa 15M kartan mihin tahansa 15M ecuun.  Kartan päivittäminen alkaa sillä, että vanha kartta pyyhitään ensin pois, mutta vain se osa muistia, missä itse kartta sijaitsee, ei sitä osaa muistista, mikä vastaa kommunikoinnista. Siis vaikka uuden kartan kirjoittaminen keskeytyisi (koska akusta loppuu virta), kirjoittamisen voi aloitta aina uudestaan. Yksikään ecu ei ole vielä rikkoutunut Guzzidiag –työkaluilla.


PS. Guzzidiag OBD -työkalusta on uusi versio jaossa, lähinnä Apple-entusiasteille korjauksia, jotain Linuxin kannattajille ja joku pikkujuttu myös Windows -versioon 15RC ecun kohdalla.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #177 : Marraskuu 11, 2013, 20:53:43 ip »
Lainaus
PS. Guzzidiag OBD -työkalusta on uusi versio jaossa.

Päivitin OBD-työkaluni.
Ilmeisesti vanhempien ECUjen osalta näyttöön tulee uusia suureita.

Sinänsä hyvin mielenkiintoista että miksi tehtaan työkalussa on bugeja joka voi tuottaa korjaamattomia vaurioita tai panee asiakkaan ostamaan uuden ECUn vaikka vanhassa ei ole sinänsä vikaa.

Tämän asian selviäminen tuo toivoa niille joilla virheellisestä päivityksestä johtuva käyntihäiriö rassaa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #178 : Marraskuu 15, 2013, 20:17:00 ip »
Cali 1400 omistajat ovat pysytelleet passiivisina Guzzidiag -palautteen antajina. Mutta täällä Suomessa riittää aikaansaavia ihmisiä! Aprilia -foorumin nimimerkki "tomik" on auttanut 7SM ecun suhteen (Aprilia RSV4) koodaajaa merkittävällä tavalla. Nyt monet uudet arvot ovat saaneet oikean nimityksensä.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #179 : Marraskuu 15, 2013, 22:37:30 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:52:55 ip kirjoittanut motomatti »