Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524882 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #105 : Elokuu 01, 2013, 18:50:43 ip »
Lainaus
Omalla virheellä on mahdollista päästä tekemään kauppaa uudesta Ecusta

Olisiko viitettä siitä millainen virhe pitäisi tehdä että ecu siitä särkyisi? Lyödä sitä vasaralla vahingossa?

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #106 : Elokuu 01, 2013, 20:31:21 ip »
Perusvirhe yleisimmistä on kikkailla Ecuun sisään ohjelma joka oikeasti ei ole sinne tarkoitettu, toinen se että kirjoitus keskeytyy syystä tai toisesta. Monesti auttaa homman toisto mutta ei aina ja silloin ei ole paljon tehtävissä. Kannattaa noudattaa niitä toimintaohjeita just eikä melkein. Moni asia voi mennä pieleen ja Ecu on herkkä kapistus kun sille päälle sattuu. :(

Ei ole tarkoitus peloitella ketään, mutta riskit on syytä tiedostaa. Omasta mielestä homma on riskien arvoista. En ole saanut yhtään Ecua kylmäksi vaikka flasheja on takana jo satoja kun autot lasketaan mukaan.

Tämä on hieno harrastus. ;D







TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #107 : Elokuu 01, 2013, 21:13:22 ip »
Todennäköisesti helpoiten ecun saa rikki mekaanisesti ja toiseksi helpoiten sähköräpsyllä. Siksi näin päin, kun riittävän räpsyn tekeminen edellyttää jo kunnon tunarointia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #108 : Elokuu 02, 2013, 02:53:35 ap »
Lainaus
Ei ole tarkoitus peloitella ketään, mutta riskit on syytä tiedostaa - ecuun sisään ohjelma joka oikeasti ei ole sinne tarkoitettu

Nykyinen versio GuzziDiag Writerista osaa tarkistaa, että ecuun yritetään tuupata *.bin -tiedostoa, eikä esim. Ducatidiag ddg -tiedostoa. Mitään muuta kuin vain ja ainoastaan Guzzin ecuun kuuluvaa salaamatonta binääritiedostoa ei kannata alkaa Guzziin siirtämään.

Tämä, ja kaikki muu tarpeellinen huomioiden toimin taas sanansaattajana: GuzziDiag kehittäjät saavat yhä enemmän ja enemmän sähköposteja, joissa kirjoitetaan lyhyesti: „minulla on Guzzi, voisinko saada uusimman ohjelmiston”.

Jos kenellä on kiinnostusta asiaan ja taho tiedossa, jolla on ymmärrystä, rohkeutta, osaamista ja työkalut asian hoitoon, laitan liitteeksi uusimpia ohjeita. Mitään estettä ei ole ryhtyä asiaan myöskään itse, lukuunottamatta kirjoitustoimintoa (GuzziDiag Writer -työkalun käyttö) kaikki on jokseenkin vaaratonta. Toki, kaikki vastuu on 100% aina itsellä.

Lukeminen (GuzziDiag Reader):
Ei mitään vaaraa. Vaikka toimenpide keskeytyy, riittää että kytketään virrat pois, odotetaan 30 sek (että ecu on varmasti "nollilla") ja kytketään virrat taas normaalisti päälle. Kaikki toimii.

Kirjoittaminen (Guzzidiag Writer):
1. GuzziDiag OBD -työkalun pitää toimia OK (yhteys, tiedonsiirto yms. tulee testattua)
2. Lukuvaiheen on täytynyt mennä läpi virheettä (varmistaa että ecun ja pc ohjelman keskinäinen herjanheitto on OK)
3. Tarvittaessa sulake pois ajovalosta tai akku lataukseen, ettei jännite laske liikaa kirjoittamisen aikana, PC verkkovirrassa
4. Jos haluaa varmentaa asiaa jotekin, voi sammuttaa kaikki ylimääräiset ohjelmat PC:stä kirjoittamisen ajaksi
   (esim. tehtäväpalkissa oikealla alhaalla lymyävät käynnissä olevan ohjelmat)
5. Kirjoitusvaihe on tarkka vaadittavine sisäisine salasanoineen ja hyvin aikakriittistä, ecu tarvitsee vaatimansa vastaukset aina heti
6. Ei paniikkia, jos ei onnistu heti tai tiedonsiirto katkeaa kirjoittamisen aikana, 30 sek virrat (sytytys) pois, taas päälle ja uusi yritys
7.  :o
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2013, 22:27:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #109 : Elokuu 02, 2013, 03:15:53 ap »
GuzziDiag OBD -työkalusta on julkaistu uusi versio, joka sisältää myös ranskan kielen (ei mitään toiminnallista muutosta).

Samaan aikaan Ducatidiag -tuki näyttäisi olevan päättynyt: http://mmdiag.xooit.fr/ http://jpl250rs.perso.sfr.fr/
Googlaamalla löytyy esim:"As some of you already know, the forum will close. Ducatidiag is no longer supported. I want to clarify that I did not receive any outside pressure. I'm glad I could help the community resolve or diagnose our beautiful horses. The success is beyond me, I do not have the time resources to continue to support this project. Ducatidiag not intended to be commercial and I feel that it took in the direction. Our paths cross again certainly rollings good to all and good mechanical."

PS.
GuzziDiag -työkalut ovat ja pysyvät ilmaisina ja toimivat tällä hetkellä, kuten tiedetään, luku- ja kirjoitustoimintojen osalta 15M, 15RC ja 5AM ecuilla. Donate -painikkeen käyttö on suotavaa omantunnon mukaan. Jos GuzziDiag Writer -ohjelmalla kirjoitetaan Ducatidiag -tiedostoa johonkin edellä luetelluista ecuista, sen on oltava tdr -tiedosto (löytyy yleensä jostain kansiosta, jos on jo muokannut ddg -tiedostoa tarvittavalla ohjelmalla). Tässä tapauksessa GuzziDiag Writer nurisee hiukan, koska tiedostokoko on liian suuri (kommentit mukana), mutta toimii kuitenkin. GuzziDiag Reader lukee ohjelman ecusta aina salaamattomaksi *.bin -tiedostoksi ja kirjoittaa sellaisen myös mukisematta takaisin.  GuzziDiag OBD -työkalun on raportoitu toimivan myös Ducatin 59M eculla (mutta GuzziDiag:iin ei ole tällä tiedolla tulossa muita kuin Guzziin liittyviä toimintoja).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2013, 10:29:08 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #110 : Elokuu 02, 2013, 14:14:08 ip »
Noi on hyviä ohjeita joita myös kannattaa noudattaa. Se kirjoitustapahtuma on prosessi jonka täytyy edetä tiettyä kaavaa noudattaen. Kriittisin vaihe on itse kirjoitus Ecuun ennenkuin homma on selvä ja Ecu on sulkeutunut.

Mulla on kolme kertaa kainalot kostuneet. Kahdesti kirjoitus pysähtyi odottamatta. Toisella kerralla uusintakirjoitus auttoi mutta toisella kerralla piti vaihtaa kirjoituspurkkia erimerkkiseen versioon.
Pahin kerta oli oma moka kun painoin ohjelman painiketta ennenkuin Ecu oli sulkeutunut. Auto kuoli totaalisesti, ei virtoja mihinkään, myöskään kirjoituslaite ei tunnistanut että auto edes on piuhan päässä. No, tästäkin vielä selvittiin ilman miestappioita kun otin Ecun pöydälle ja flashi onnistui tehtynä suoraan Ecun pinneihin.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #111 : Elokuu 06, 2013, 21:52:16 ip »
IAW5xWriter:versio V0.19 saatavilla. Tässä taas latauslinkki: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Jotkut XDF -tiedostot (15M/RC) näyttävät myös päivittyneen.

Moto-Morini -yhteisö oli pyytänyt, että voitaisiin syöttää vapaasti "TesterCode" ja "Date". Mikäli ei ole kärryillä asiasta, ehdotetut arvot voidaan yksinkertaisesti jättää niin kuin ne ovat, kirjoittaa koodaaja.
 Muutokset:
- lisätty mahdollisuus asettaa TesterCode (oletusarvo on WLoad1039T)
- lisätty mahdollisuus asettaa Date (oletusarvo on alkuperäinen päivämäärä)
- Mac versio antaa nyt valita kansion

Näihin asiohin puuttuminen ei välttämättä ole omasta mielestäni hyvä ajatus, yksi tapa toimia on pitää karttansa kaikki versionumerot täysin alkuperäisinä (vakuutusasiat, mahdollisesti tuleva katsastus) ja pitää muistiinpanoja muualla. Lisäksi uusimpien xdf -tiedostojen avulla voi TunerProlla puuttua jo Map Name ja Ecu Name -tietoihin.

Voiko Ropotti valistaa, miten yleensä tällaiset asiat ovat eri kirjoitusohjelmilla ja miten yleensä on tapana menetellä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2013, 10:30:11 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #112 : Elokuu 07, 2013, 10:11:46 ap »
Meidän harrastelijoiden purkeissa ei ole tullut muita vastaan kuin tuo Ducatin versio. Ammattilaisten kapistuksilla voi tuon puumerkkinsä jättää, mutta ei kaikilla.
Itse en pane tuolle puumerkille paljon painoa, kun tapana on muuttaa myytävä kampe aina alkuperäiseen kokoonpanoon. En usko, että ostaja on kovin otettu jos saa muutetun pyörän "harmikseen".

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #113 : Elokuu 07, 2013, 10:27:10 ap »
Tarkennuksia:

”Map Name” ja ”Ecu Name” ovat ecun flash –muistissa, jossa myös kartat ovat. Oikea XDF –tiedosto TunerPro –ohjelmassa mahdollistaa (haluttaessa) niiden muokkaamisen.

”TesterCode” ja ”Date” ovat toisessa muistissa (eeprom), niitä ei voi muokata TunerProlla, joka muokkaa vain flash –muistissa olevia tietoja. Niitä voi nyt muokata 5AM ecun IAW5x Writer -ohjelman ikkunassa.

”WLoad1039T” on alkuperäinen ”TesterCode” (?), joka on valmistajalta alkaen 5AM ecuissa sisällä.  Jos sitä ei muuta, alkuperäinen on oletusarvona aina tarjolla ja tallentuu uudestaan sellaisenaan.  Päivämääränä näkyy alkuperäinen ecuun syötetty päivämäärä. Jos sitä ei muuta, sekin pysyy alkuperäisenä.

Yksi palaute (Morini -fraktio, Saksa) on että korjaamo päivittää myös päivämäärän päivittäessään karttoja.

Jo aikaisemmin on ollut mahdollista:
IAW15x Writer (15M/15RC ecut), V0.23 alkaen ja IAW5x Writer (5AM ecu) versiosta V0.16 alkaen on olemassa ikkuna, johon voi lisätä omia kommenttejaan. Tallentuvat erilliseen tiedostoon (ei ecuun).

Motomatti kysyi tätä: Marelli moottorinohjausyksiköitä voidaan kirjoittaa uudestaan ("flashata") kunnes flash musti on antanut kaikkensa (> 10000).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2013, 20:03:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #114 : Elokuu 13, 2013, 19:37:30 ip »
Niin arvelinkin että aika monta kertaa saa karttoja vaihdella, siis yli kymmenentuhatta kertaa, ennen kuin ECU menee jönkkiin. Varmaan riittää aktiivisäätäjällekin.

Mukava huomata että on kiinnostusta näinkin laajasti. Ei muuta kuin opiskelemaan säätötekniikkaa!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:38:43 ip kirjoittanut motomatti »

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #115 : Elokuu 14, 2013, 12:25:50 ip »
Autopuolella tuokin asia on huonommin. Ecuissa kun on laskurit jotka laskee flashien lukumäärän ja joissakin merkeissä rajoitetaan tuo toimenpide puoleenkymmeneen kertaan.
Onneksi pyöräpuoli tulee "jäljessä" tuossa asiassa. :)
...tai tiedä sitten miten uusimmissa malleissa..

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #116 : Elokuu 18, 2013, 21:02:06 ip »
Kuten toisaalle jo tuli laitettua "Base Fuel Map" on vasen sylinteri ja "Delta Fuel Map" vaikuttaa oikeaan sylinteriin.

WildGuzzi palstalla nimimerkkii "Rainman" kirjoittaa, että kun 5AM ecun tapauksessa tekee "lambda off" asetuksen, on säädettävä sen jälkeen tyhjäkäynnin CO arvo, muuten tyhjäkäynti ei ole OK. CO arvoa voi säättää "lambda off" asetuksen jälkeen ja aina 15M ecun kohdalla (ei lambdaa)  GuzziDiag OBD -työkalulla. Jos alkuperäinen lambda on paikoillaan, voi säädön tehdä sen näyttämän mukaan (ottamalla lambdanäytön näkyviin), esim. arvoon <0,95.

Kuvassa hänen "ohjaamonsa"; molemmile pakoputkille oma afr -näyttö ja keskellä kaasunasento voltteina, kierrosluku vakiomittarissa. Sitten pitää vielä katsella ympärilleen ja muistaa kaikki arvot, hän valittelee...

Englanninkielinen ameritikan Guzzistien keskustelu GuzziDiagista: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=59717.160
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #117 : Elokuu 28, 2013, 18:59:22 ip »
Nyt on tapahtunut sellainenkin toimenpide jonka periaatteessa voi toistaa melkein missä vaan: Miniläppärillä ja GuzziDiagin liitännäisohjelman avulla vaihdoin moottoripyörään moottorinohjauksen tiedoston yleisellä parkkialueella. Pitää vain huolehtia siitä että tietokoneen akku on ladattu ja asianmukainen tiedosto on joko muistitikulla tai läppärin muistissa. Niin ja tietenkin asianmukaiset ohjelmointijohtimet matkassa.

Tässä oli sellainen kokeilu käynnissä että tavalliseen California Stoneen, joka tosin on rakennettu trikeksi eli ajoneuvoluokka on vaihtunut, syötettiin aiemmin 1100 LeMansin moottorinohjaustiedosto. Eli Stone luuli olevansa LeMans hetken aikaa. Omistajansa mukaan kulku oli ripeää ja muutenkin hyvin nautittavaa. Vaan teho ei tule tyhjästä ja triken suurempi paino, lyhyempi välitys ja suurempi ilmanvastus tekivät yhdessä sen että polttoainetta kului haluttua enemmän.
Sen vuoksi tein uudemman Stonen tiedostosta oman versioni ja sen syötin Stonen ECUun. Nyt kulutus on kurissa, kulku normaalimpaa mutta nykiminen on poissa ja tyhjäkäynti tasaista. Näin kertoi omistajansa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #118 : Elokuu 28, 2013, 22:41:39 ip »
Tainnut suurin muutos olla kuskin korvien välissä; ei Calin pikkureikäkansilla ja Le Mansin syötöllä ihmeitä tehdä. Paikaltaan varmaan lähtee paremmin kun menee rikkaalle, mutta ylempänä tukehtuu. Tai sitten Lempparissa on todella eksoottista tavaraa kartalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #119 : Elokuu 29, 2013, 11:28:03 ap »
No sitten meitä on useita joilla on korvien välissä muutos. Kävitkös TTT sitä ajamassa?

Koska kyseinen Stone ei ole enää Stone varustukseltaan eikä myöskään LeMans niin paras moottorinohjaus löytynee jostain siltä väliltä. LeMansin kartan muokkaamisella hieman "alas" saattaisi olla toivottu vaikutus. Lambda-anturin asentaminen kyseiseen kulkineeseen auttaisi homman tarkastelua.