Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524325 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #75 : Heinäkuu 25, 2013, 21:43:33 ip »
Asiasta liikoja ymmärtämättä koetan sitoa lankoja yhteen häpeämättä paljastaa että en ole haka taulukoissa.

Nyt ei taida olla termit yhteneväisiä, kun Ropotilla on eri ohjelmat käytössä? Muut kirjoittaneet lienevät käyttäneet TunerPro:ta ja siihen GuzziDiag –XDF tiedostoja. Asiasta on pyritty tekemään XDF –tiedostojen avulla ”valmis” ilman että tarvitsee liikoja ymmärtää taulukoista ja osoitteista.

Läppien avautumisesta: käytössä ovat asteet, ei prosentit. TunerPro kartoissa on asteita (mutta esim. Power Commander III USB kartoissa on puolestaan vain prosentteja, sekä läppien avautumiselle että ruiskutusajalle). Guzzi/5AM –yhdistelmä lähtee siitä oletuksesta, että tps reset=4,7 astetta=läpät tyhjäkäyntiasennossa, jolloin ei olla ”0%” auki vaan enemmän, ”4,7 astetta” auki.

Kun TunerPro:ssa valitsee vasemmalla näkyvän hakemistopuun ”kansioiden” alta karttoja hiirellä, näkyy alhaalla tietoja valinnasta.  Kun valitsee 5AM/Breva 1100 -kartan kansion ”Read only” alta kohdan ”TPS legend”, alhaalla näkyy 20x1 Table, Offset: 4CF72, Cell Size: 16 bit.

Arvaan että tuo "Read only" kartta kertoo, miten "Fuel Map" -kartat on (5AM ecun tapauksessa) rakennettu. Kaasun kääntäminen (kaasuläpän aukiolo asteissa) on jaettu 20 osaan välillä 4,59-81 astetta.  Yksi on tuo 4,7 astetta=tyhjäkäyntiasento.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 14:53:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #76 : Heinäkuu 25, 2013, 22:05:07 ip »
Lainaus
Ei kai tuo 16AFR /4000 rpm mikään kumma ole kun kerran lambdasäätö on pois päältä?

Ei se kumma ole, eikä harvinainenkaan mutta kyse on laihasta seoksesta. Ei niin laihaa että sen tehoasetuksella (n. 4000 rpm) mäntä sulaisi.

Perinteisesti stökiömetrisenä lambda-arvona pidetään 14,5 osaa ilmaa ja 1 osa polttoainetta bensiinillä. Silloin lambda-arvo on 1.

Siitä pienemmällä arvolla seos on rikkaampi ja tuottaa enemmän tehoa ja suuremmilla luvuilla haetaan taloudellisuutta.

Jos lambdasäätö olisi päällä niin tuskin seos pääsisi aivan noin laihalle. Riippuu tietenkin mitkä arvot on asetettu lambda-taulukoihin halutuiksi arvoiksi. Niihin tietoihin ei toistaiseksi ole pääsyä.

On myös huomattava että 95E10:llä (AFR alle 14,5) on eri stökiömetrinen arvo kuin 98E5:llä (AFR noin 14,5). Tai RE85:lla (AFR noin 9,5). Kaikilla niistä lambda-arvo stökiömetrisellä seoksella on 1.

Kaikille polttoaineille on olemassa lambda-arvo 1 haloista suokaasuun.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #77 : Heinäkuu 25, 2013, 22:14:09 ip »
No minä vähän jo ihmettelinkin Ropotin viestiä mutta nyt selvisi. Mulla siis on TunerPro käytössä. Tuo TPS legend sieltä tosiaan löytyy mutta sitä toista Ropotin mainitsemaa osoitetta ei löydy ainakaan Parameter Summary Listiltä.

Nyt Main Fuel kartan tuunauksen jälkeen alkaa AFR pysyä enimmäkseen 13 ja 14 välillä, joissain tilanteissa menee 14 ja 15 väliin. Pientä hiomista vielä.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #78 : Heinäkuu 25, 2013, 22:22:25 ip »
Lainaus
Main Fuel kartan tuunauksen jälkeen alkaa AFR pysyä enimmäkseen 13 ja 14 välillä
Sitten anturi toiseen alkukäyrään ja tarkistus että arvot ovat samoja (Delta Fuel Map...). Kun niistä Fuel Mapin numeroista en ole saanut 100% varmuudella selkoa, että mitä ne nyt oikein ovat (se tiedetään että suuttimen aukioloaikoja millisekunneissa ne eivät ole ja se tiedetään, että ne ovat kartassa hexalukuja jotka korreloivat ruiskutusaikojen kanssa), olisi kiva sitten saada jotain tietoa millä tavalla karttoja muokkasit. Miten merkitisit muistiin AFR -näytön lukuja suhteessa kaasunasentoon ja käytitkö kertoimia vai miten kartan lukuja entrasit. Sitten kun koet että "jotain ehkä tietäisin" :).

PS.
Saattaisin minäkin raahautua Raumalle käymään jos siellä voitaisiin pitää "Pimp my Guzzi Maps" -Workshop, jossa muutama asioista perillä oleva pitäisi lyhyen alustuksen olennaisista teemoista. Vaikka "mitä on AFR, miksi on olemassa Delta Fuel Map, johdatus lambda-antureiden toimintaan, miksi alkoholi on tehokkaampaa bensiinissä kuin veressä, palamistapahtuman eteneminen sytytystulpan kipinästä alkaen, imuilmakotelon absoluuttinen paine suhteessa imukanavan ilmannopeuteen ja niiden vaikutus tehoon, jne.jne." Olisi helpompi kuulla valmista kun kaivaa tietolähteitä...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #79 : Heinäkuu 25, 2013, 23:05:07 ip »
Laitoin kuvan dynokäppyröistäni viime kesältä, mutta kertauksena; alla näkyvästä kippurasta näkee Afr:n omassa käytössäni. Paksulla on ja tarkoituksella, ajettavuus on pehmeä ja tehon ulosanti miellyttävä. Voimaa on tarjolla riittävästi ja kaasu pohjassa voi ajaa pitkäänkin, ilman sulamisen pelkoa. Se on vaan niin, että ilmajäähyinen kannattaa säätää rikkaammalle kuin vesikone.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #80 : Heinäkuu 25, 2013, 23:27:21 ip »
Anturille ei ole paikkaa alkukäyrissä joten en pysty erikseen tutkimaan pyttyjen AFR:iä.
Sen verran se Delta fuel map mua häiritsi etten pystynyt olemaan "korjaamatta" sitäkin. Mun Grison pakoputkistossa ei ole yhtäkään alkuperäistä osaa (alkukäyrät 1200 Sportista, Agostinin Y-putki ja Termignonin vaimennin) joten ajattelin ettei se delta map päde kuitenkaan enää. Kehittelin sitten teorian että Italian insinöörien oli täytynyt siinä 4000 kierroksen paikkeilla laittaa toinen pytty käymään laihalla ja toinen rikkaalla. Näin keskimäärin päästöt on kunnossa ja se rikkaammalla käyvä pytty saa koneen käymään edes jotenkin tyydyttävästi. Tyhmä teoria mutta riitti mulle tekosyyksi täyttää "laakso" siinä 4000 kierroksen ympäristössä. Samalla loiventelin muitakin järjettömän näköisiä piikkejä. Nuo muutokset ei vielä paljonkaan vaikuttaneet AFR:ään.
Main fuel mappia muokkasin nyppimällä kartasta pisteitä ylöspäin. AFR lukemat eri kaasun asennoilla yritin painaa mieleeni koeajon aikana. En mitään yksittäisiä pisteitä yrittänytkään muistaa vaan suunnilleen niin että 4000 rpm olin pahin kohta, 5000 oli ok, 3000:ssa jonkin verran korjattavaa. Kaasun asento noin 10 - 13 astetta. Sitten vaan aloin nyppiä kartalta pisteitä ylöspäin suunnilleen rpm välillä 2500 ja 4750 ja kaasuläpän asentojen 5.80 ja 15 välillä niin että sain nätin rinteen aikaiseksi.
Se että lopputulos oli kohtuullisen hyvä, oli lähinnä hyvää onnea.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #81 : Heinäkuu 26, 2013, 00:03:01 ap »
Lainaus
teorian että Italian insinöörien oli täytynyt siinä 4000 kierroksen paikkeilla laittaa toinen pytty käymään laihalla
Joku aika sitten Motomatin kanssa ihmeteltiin yhtä Delta Fuel Map:ia, jossa hypätään esim. 0-1250-2000 perättäisissä soluissa. Tuntuu että ei ole ihmisen käden jälkeä...vaan tietokoneen...on roiskaistu numeroita karttaan ikään kuin olisi hiekkaa päälle siroteltu ja hiekanjyvien mukaan numerot laitettu... että mikähän suurempi viisaus tuossakin on takana? Huomasitko mitään eroa moottorin värinöissä, eikös toispuoleisuus ruiskutuksessa aiheuta värinöitä?

Lainaus
nätin rinteen aikaiseksi
Graafista kuvaajaa siis hyväksi käyttäen, ja numeropuolella tietty muutokset. Jos haluaa afr -arvoa jollain suuremmalla alueella pelkkänä suuntaissiirtona muuttaa, eikös voi vaan maalata tarpeelliset solut ja ottaa vaikka "multiply 1,2" ja sillä hyvä, kaikki arvot korottuvat sen 20% ?.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2013, 09:32:05 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #82 : Heinäkuu 26, 2013, 09:38:59 ap »
Joku aika sitten Motomatin kanssa ihmeteltiin yhtä Delta Fuel Map:ia, jossa hypätään esim. 0-1250-2000 perättäisissä soluissa. Tuntuu että ei ole ihmisen käden jälkeä...vaan tietokoneen...on roiskaistu numeroita karttaan ikään kuin olisi hiekkaa päälle siroteltu ja hiekanjyvien mukaan numerot laitettu... että mikähän suurempi viisaus tuossakin on takana? Huomasitko mitään eroa moottorin värinöissä, eikös toispuoleisuus ruiskutuksessa aiheuta värinöitä?
En pannut merkille eroa värinöissä mutta en niitä erityisemmin seurannutkaan. Kun olin muuttanut main fuel karttaa niin sitten moottori tuntui hurisevan aikaisempaa pehmeämmin normaaleilla ajokierroksilla (3500 - 4000).

Lainaus
Graafista kuvaaja siis hyväksi käyttäen, ja numerpuolella tietty muutokset. Jos haluaa afr -arvoa jollain suuremmalla alueella pelkkänä suuntaissiirtona muuttaa, eikös voi vaan maalata tarpeelliset solut ja ottaa vaikka "multiply 1,2" ja sillä hyvä, kaikki arvot korottuvat sen 20% ?.
Delta mappia muuttelin numeropuolella pääasiassa kopioimalla arvoja solusta toiseen ctrl+C -> ctrl+V:llä ja isompia kenttiä Fill w/ Value - käskyllä. Joskus kirjoitin uuden arvon suoraan soluun.
Main fuel mappia muutin pelkästään vetelemällä kartan pisteitä hiirellä uuteen paikkaa niin että verkosta muodostuu säännöllinen ja nätti. Numeropuoli päivittyy vastaavasti automattisesti.


Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #83 : Heinäkuu 26, 2013, 09:49:52 ap »
Asiasta liikoja ymmärtämättä koetan sitoa lankoja yhteen häpeämättä paljastaa että en ole haka taulukoissa.

Nyt ei taida olla termit yhteneväisiä, kun Ropotilla on eri ohjelmat käytössä? Muut kirjoittaneet lienevät käyttäneet TunerPro:ta ja siihen GuzziDiag –XDF tiedostoja. Asiasta on pyritty tekemään XDF –tiedostojen avulla ”valmis” ilman että tarvitsee liikoja ymmärtää taulukoista ja osoitteista.

Läppien avautumisesta: käytössä ovat asteet, ei prosentit. TunerPro kartoissa on asteita (mutta esim. Power Commander III USB kartoissa on puolestaan vain prosentteja, sekä läppien avautumiselle että ruiskutusajalle). Guzzi/5AM –yhdistelmä lähtee siitä oletuksesta, että tps reset=4,7 astetta=läpät tyhjäkäyntiasennossa, jolloin ymmärtääkseni ei olla ”0%” auki vaan enemmän, ”4,7 astetta” auki.

Kun TunerPro:ssa valitsee vasemmalla näkyvän hakemistopuun ”kansioiden” alta karttoja hiirellä, näkyy alhaalla tietoja valinnasta.  Kun valitsee 5AM/Breva 1100 -kartan kansion ”Read only” alta kohdan ”TPS legend”, alhaalla näkyy 20x1 Table, Offset: 4CF72, Cell Size: 16 bit.

Arvaan että tuo "Read only" kartta kertoo, miten "Fuel Map" -kartat on (5AM ecun tapauksessa) rakennettu. Kaasun kääntäminen (kaasuläpän aukiolo asteissa) on jaettu 20 osaan välillä 4,59-81 astetta.  Yksi on tuo 4,7 astetta=tyhjäkäyntiasento.

No joo, nythän puhuttiin ohjelmasta ja kartoista. Eikö se silloin mene niin että esim. tyhjäkäyntiasento on tps:lle 4,59 ja Eculle se kerrotaan kartalla olevan 0% eli toisessa ääripäässä. Ei Ecu välitä siitä missä se tps fyysisesti on vaan alkaa laskemaan omat juttunsa siitä mitä sille on kerrottu. Ecu elää karttojen maailmassa ja fyysinen maailma on erikseen.

Mulla ei ole Tunerpro käytössä mutta kyllä sieltäkin pitäisi löytyä kaikki samat kartat, vai?

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #84 : Heinäkuu 26, 2013, 09:55:43 ap »
No joo, nythän puhuttiin ohjelmasta ja kartoista. Eikö se silloin mene niin että esim. tyhjäkäyntiasento on tps:lle 4,59 ja Eculle se kerrotaan kartalla olevan 0% eli toisessa ääripäässä. Ei Ecu välitä siitä missä se tps fyysisesti on vaan alkaa laskemaan omat juttunsa siitä mitä sille on kerrottu. Ecu elää karttojen maailmassa ja fyysinen maailma on erikseen.

Mulla ei ole Tunerpro käytössä mutta kyllä sieltäkin pitäisi löytyä kaikki samat kartat, vai?
TunerPro näyttää fuel mapissa toisella akselilla kierrokset RPM:nä ja toisella akselilla kaasuläpän asennon asteina

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #85 : Heinäkuu 26, 2013, 11:41:07 ap »
Lainaus
Kehittelin sitten teorian että Italian insinöörien oli täytynyt siinä 4000 kierroksen paikkeilla laittaa toinen pytty käymään laihalla ja toinen rikkaalla. Näin keskimäärin päästöt on kunnossa

Hyvä teoria, ja uskottava.

Toinen teoria jota pienenä ryhmätyönä on hierottu on kaksi- tai useampisylinterisessä ei-rivimoottoriin soveltuva "virtuaalinen tasapainotusakseli" joka siis korvaisi tasapainotusakselin, jota onneksi Guzzin koneisiin ole vielä keksitty. Joka tapauksessa teoria menisi näin: kohdassa jossa rakenteesta johtuvia värinöitä esiintyy on ECUun ohjelmoitu toiseen sylinteriin kompensoiva käyntimoodi joka vähentää tärinää. Se voi olla sytytysajoituksen muutoskin mutta todennäköisemmin palotapahtuman muokkaaminen seosta säätämällä.
 
Otetaan ääritilanne: kone käy yhdellä sylinterillä. Silloin tärinä on merkittävän voimakasta vaikka mekaaniset rakenteet olisivatkin tasapainossa (dynaaminen tasapainotus). Kun toinenkin sylinteri käy niin tärinät tasautuvat moottorille ominaisiksi.
Moottoriin jää kuitenkin kahdenlaista epätasapainoa: edellä mainittua dynaamista ja seoksenmuodostuksesta johtuvaa. Kun seoksenmuodostusta voidaan säätää tarkasti niin voidaan olettaa että jotkin dynaamisista konetta täristävistä voimista voidaan kompensoida kiihdyttämllä tai jarruttamalla vain toisen sylinterin käyntiä. Seoksenmuodostuksesta johtuvia poikkeamiahan säädetään taas säätämällä seosta.

Kun jatketaan ajatustasolla edellä olevaa: Pyörä voidaan näin saada lähes tärinättömäksi tärkeimmillä tehoasetuksilla mutta pyörän käyttäjät eivät välttämättä halua ajaa "singerillä" vaan jollain kierrosluvulla eritysesti halutaan tuntea moottorin käynti. Hiukan ristiin säätämällä saadaan halutulle kohtaa karkea käynti ja kuljettaja tietää että hän ajaa legendaarisella V-kakkosella.

Aion kokeilla, kunhan kerkiän, muokkaamalla Offset-karttaa (toisissa malleissa delta2-karttaa) siten että hieman joutokäynnin yläpuolelle tulee munia ravistava syke mutta muuten kone käy nätisti.

Tämä avaa myös mahdollisuuden niille joilla moottorin käynti aiheuttaa ongelmia hallintalaitteiden kautta elimistöön kulkevien haitallisten värähtelyjen vaimentamista. Se voi tarkoittaa myös sitä että käyntiä pehmentämällä joudutaan tinkimään tehosta mutta sekin on parempi kuin ei kykenisi ajamaan haluamaansa pyörää. Pitää tietysti muistaa että alkupeäiset asetukset saa takaisin muutamassa minuutissa. Onhan tämä ihan toista kuin punniskella kirjevaa'alla kiertokankien päiden painoa. Väheksymättä lainkaan kyseistä tärkeää toimenpidettä hyvin käyvää moottoria rakennettaessa.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #86 : Heinäkuu 26, 2013, 12:21:11 ip »
No joo, nythän puhuttiin ohjelmasta ja kartoista. Eikö se silloin mene niin että esim. tyhjäkäyntiasento on tps:lle 4,59 ja Eculle se kerrotaan kartalla olevan 0% eli toisessa ääripäässä. Ei Ecu välitä siitä missä se tps fyysisesti on vaan alkaa laskemaan omat juttunsa siitä mitä sille on kerrottu. Ecu elää karttojen maailmassa ja fyysinen maailma on erikseen.

Mulla ei ole Tunerpro käytössä mutta kyllä sieltäkin pitäisi löytyä kaikki samat kartat, vai?
TunerPro näyttää fuel mapissa toisella akselilla kierrokset RPM:nä ja toisella akselilla kaasuläpän asennon asteina

Kyllä, kyllä, ja nämä arvot muutetaan noilla muunnoskartoilla Ecun ymmärtämiksi arvoiksi, eli tyhjäkäynnillä tps on arvossa 4,59 ja on toisessa ääripäässä. Asteikolla 0-100% se tarkoittaa 0%. Samalla systeemillä muutetaan se kierrosnopeusarvokin Ecun ymmärtämäksi arvoksi. Ecu ei ymmärrä niitä asteita ja kierrosnopeuksia. ;)

Oikeastaan se pointti oli se että kun minä käännän kaasukahvasta tps- arvon 15 niin Eculle kerrotaan läpän asennon liikkuneen jo 60% liikematkastaan.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #87 : Heinäkuu 26, 2013, 12:37:36 ip »
Lainaus
Main fuel mappia muutin pelkästään vetelemällä kartan pisteitä hiirellä
Hoo, onkos se noin näppärää, "WYSIWYG" (What You See Is What You Get).


Lainaus
Eikö se silloin mene niin että esim. tyhjäkäyntiasento on tps:lle 4,59 ja Eculle se kerrotaan kartalla olevan 0% eli toisessa ääripäässä
Ymmärtääkseni ei (pyydän ystävällisesti huomioimaan, että tämä kaikki perustuu pelkästään GuzziDiag -dokumentaatioon, ei omaan kokemukseen). Kun normaalin määräaikaishuollon puitteissa tehdään "tps reset", ecu tallettaa muistiinsa tärkeän perustiedon: "tällä kaasunasennonilmaisimen antamalla XXX mV -arvolla kaasuläpät ovat 4,7 astetta auki". Ja pruuttaa tyhjäkäynnillä annettavan polttoainemäärän tämän mukaan. Säätäjän vastuulle jää, että asia on todella mekaanisesti näin. Tarkkaan ottaen ecu olettaa, että tyhjäkäynnillä ilmaa kulkee täsmälleen sama määrä molempien kaasuläppien kautta sylintereihin (se määrä, minkä läppärungon vamistaja on tehtaalla kalibroinut kulkemaan, ennen kuin on "plommannut" vasemman läppärungon säätöruuvin keltaisella aineella - ruuvi josta kiroitetaan että "jos tähän kosket on läppärungot vaihdettava uusiin"). Nyt on lähtöpiste nuijittu kiinni ja tämän mukaan eletään tästä eteenpäin. Ecu saa tietoja läppien liikkeistä välillä 4,7 - XX,X astetta (voi tarkistaa GuzziDiag OBD -työkalun näytöltä, se menee tosin hyppäyksin = ecu ymmärtää läppien asennon tarkemmin kuin näyttää sitä ulospäin).

Asian sekoittamiseksi voisi vielä manita, että tämä vastaa 15M/15RC ecuilla varustettujen pyörien kohdalla tehtävää tps:n perusasetusta "150 mV=läppä täysin kiinni imukanavaa vasten + sen jälkeen tehtävää kaasuläppien mallikohtaista manuaalista säätöä tyhjäkäyntiasentoon (esim. 550mV=3,8 astetta). Tahallaan tehdyt "viritykset" erikseen, ei sotketa sillä tätä perusasiaa. *)

Fuel Map:in sarakkeet on vaan "valittu" jollain Magneti-Marellin insinöörin miettimällä logiikalla. Ne eivät vastaa välttämättä suoraan mitään yleistä kaasuläpän avautumiskulmaa. Koskaan ei pitäisi olla eculla tietoa "kaasuläppä on 4,59 astetta auki", koska 4,7 on tyhjäkäyntiasento (kartan sarake 4,59 ei ole koskaan käytössä, ellei tps anna liian alhasia arvoja, mikä käytännössä lienee kulumisesta yms. johtuen mahdollista ja siksi karttaa on tehty myös "ohi"). Sarakkeita on eri lukumäärä ecusta riippuen, 15M/RC vähemmän, 5AM enemmän. Karttaan syötetyt arvot muodostavat "portaattoman toiminnan", jonka avulla imukanavaan ruiskutettava polttoainemäärä korreloi kaasunasennon ja kierrosluvun (ja kaiken muun asiaan vaikuttavan) kanssa niin, että Guzzin moottori sanoo "brumm-brumm" karttoja näpelöineen henkilön aiheuttamalla tavalla.

Lainaus
Ei Ecu välitä siitä missä se tps fyysisesti on vaan alkaa laskemaan omat juttunsa siitä mitä sille on kerrottu
Juuri näin. Ecuun puuttuvan henkilön vastuulle jää, että eculle kerrotaan totuus. Aina ennen kuin aloittaa tekemään karttaan muutoksia, pitäisi ensin varmistua siitä, että sellaiset mekaaniset perusasetukset jotka pyrkivät muuttumaan käytössä, ovat kohdallaan (venttiilien välykset, kaasuläppien tyhjäkäyntiasento  -sama virtaama-, tps reset, imubalanssi kierroksilla). Tps reset -toiminnalla eculle kerrotaan: "imukurkuilla on kaikki asiat nyt tyhjäkäyntitilassa, ennakkoon sovitulla tavalla". Näillä oletuksilla on järjestelmä tältä osin suunniteltu.

Jos käyttää viikkotolkulla aikaa afr -arvoja tutkien karttojen muokkaamiseen ja tps onkin näyttänyt ihan puutaheinää säädön aikana ja tekee sitten normaalina huoltotoimena tps -resetin...

*) Tps reset ei siis koske 15M/15RC ecuja (eikä säännön vahvistavana poikkeuksena Bellagiota, vaikka 5AM), joiden karttoja voidaan kyllä muokata muuten samoin periaattein kuten nyt puheena olevan 5AM ecun. Vanhempien ecujen omistajat (P7,P8,16M) voivat kuivata kyyneleen silmäkulmastaan ja todeta että ei näillä työkaluilla, tällä kertaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2013, 21:54:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #88 : Heinäkuu 26, 2013, 18:47:13 ip »
Mulla menee kyllä tps-resetistä alkuarvoksi 4,6. :o

Toisaalta eikai sillä ole suurta merkitystä vaan se on Eculle se asteikon alapaan alin arvo. Läppä selällään Ecu saa tiedon että kaasu on 100%: sesti auki. Silloinhan tps-arvo on se noin 81.

Piirtäkääpä graafi tuosta tps legendistä niin siitä näkyy miten se menee.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #89 : Heinäkuu 26, 2013, 21:24:29 ip »
Lainaus
menee kyllä tps-resetistä alkuarvoksi 4,6

Mistä sen näkee? Mitä ecu pitää kaasuläppien avautumiskulmana (tyhjäkäyntiasento), kun tps reset on tehty? Ilmeisesti jossain on joku "flag", joka asettuu aina arvoon 4,7, kun painetaan "tps reset". Mistäpä muualta koodaaja tuon tiedon olisi kaivanut? Kartat ovat karttoja, niihin on joku päättänyt, että sarakkeet menevät 5AM kohdalla 4,59-4,70-5,20-5,80...81,00 ja 15M/RC kohdalla 3,64-4,01-5,11-5,64...84,14.

Graafit siitä, miten menevät kartassa kaasuläppien avautumiskulmien sarakkeet 5AM ja 15M ecuilla liitteenä. Nämä eivät tosiaan liene tavattoman tarkkoja juttuja... "Service station manual, Griso 8V-1200, 07/2008: Cylinder synchronisation, autodetect the throttle position. Check that the throttle value reading is 4,7 +/- 0,2. If the value is incorrect, replace the control unit". Jos tps:ää ei saada näyttämään 4,5-4,9, se pitää vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 14:48:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.