Main fuel mappia muutin pelkästään vetelemällä kartan pisteitä hiirellä
Hoo, onkos se noin näppärää, "WYSIWYG" (What You See Is What You Get).
Eikö se silloin mene niin että esim. tyhjäkäyntiasento on tps:lle 4,59 ja Eculle se kerrotaan kartalla olevan 0% eli toisessa ääripäässä
Ymmärtääkseni ei (pyydän ystävällisesti huomioimaan, että tämä kaikki perustuu pelkästään GuzziDiag -dokumentaatioon, ei omaan kokemukseen). Kun normaalin määräaikaishuollon puitteissa tehdään "tps reset", ecu tallettaa muistiinsa tärkeän perustiedon: "tällä kaasunasennonilmaisimen antamalla XXX mV -arvolla kaasuläpät ovat 4,7 astetta auki". Ja pruuttaa tyhjäkäynnillä annettavan polttoainemäärän tämän mukaan. Säätäjän vastuulle jää, että asia on todella mekaanisesti näin. Tarkkaan ottaen ecu olettaa, että tyhjäkäynnillä ilmaa kulkee täsmälleen sama määrä molempien kaasuläppien kautta sylintereihin (se määrä, minkä läppärungon vamistaja on tehtaalla kalibroinut kulkemaan, ennen kuin on "plommannut" vasemman läppärungon säätöruuvin keltaisella aineella - ruuvi josta kiroitetaan että "jos tähän kosket on läppärungot vaihdettava uusiin"). Nyt on lähtöpiste nuijittu kiinni ja tämän mukaan eletään tästä eteenpäin. Ecu saa tietoja läppien liikkeistä välillä 4,7 - XX,X astetta (voi tarkistaa GuzziDiag OBD -työkalun näytöltä, se menee tosin hyppäyksin = ecu ymmärtää läppien asennon tarkemmin kuin näyttää sitä ulospäin).
Asian sekoittamiseksi voisi vielä manita, että tämä vastaa 15M/15RC ecuilla varustettujen pyörien kohdalla tehtävää tps:n perusasetusta "150 mV=läppä täysin kiinni imukanavaa vasten + sen jälkeen tehtävää kaasuläppien mallikohtaista manuaalista säätöä tyhjäkäyntiasentoon (esim. 550mV=3,8 astetta). Tahallaan tehdyt "viritykset" erikseen, ei sotketa sillä tätä perusasiaa. *)
Fuel Map:in sarakkeet on vaan "valittu" jollain Magneti-Marellin insinöörin miettimällä logiikalla. Ne eivät vastaa välttämättä suoraan mitään yleistä kaasuläpän avautumiskulmaa. Koskaan ei pitäisi olla eculla tietoa "kaasuläppä on 4,59 astetta auki", koska 4,7 on tyhjäkäyntiasento (kartan sarake 4,59 ei ole koskaan käytössä, ellei tps anna liian alhasia arvoja, mikä käytännössä lienee kulumisesta yms. johtuen mahdollista ja siksi karttaa on tehty myös "ohi"). Sarakkeita on eri lukumäärä ecusta riippuen, 15M/RC vähemmän, 5AM enemmän. Karttaan syötetyt arvot muodostavat "portaattoman toiminnan", jonka avulla imukanavaan ruiskutettava polttoainemäärä korreloi kaasunasennon ja kierrosluvun (ja kaiken muun asiaan vaikuttavan) kanssa niin, että Guzzin moottori sanoo "brumm-brumm" karttoja näpelöineen henkilön aiheuttamalla tavalla.
Ei Ecu välitä siitä missä se tps fyysisesti on vaan alkaa laskemaan omat juttunsa siitä mitä sille on kerrottu
Juuri näin. Ecuun puuttuvan henkilön vastuulle jää, että eculle kerrotaan totuus. Aina ennen kuin aloittaa tekemään karttaan muutoksia, pitäisi ensin varmistua siitä, että sellaiset mekaaniset perusasetukset jotka pyrkivät muuttumaan käytössä, ovat kohdallaan (venttiilien välykset, kaasuläppien tyhjäkäyntiasento -sama virtaama-, tps reset, imubalanssi kierroksilla). Tps reset -toiminnalla eculle kerrotaan: "imukurkuilla on kaikki asiat nyt tyhjäkäyntitilassa, ennakkoon sovitulla tavalla". Näillä oletuksilla on järjestelmä tältä osin suunniteltu.
Jos käyttää viikkotolkulla aikaa afr -arvoja tutkien karttojen muokkaamiseen ja tps onkin näyttänyt ihan puutaheinää säädön aikana ja tekee sitten normaalina huoltotoimena tps -resetin...
*) Tps reset ei siis koske 15M/15RC ecuja (eikä säännön vahvistavana poikkeuksena Bellagiota, vaikka 5AM), joiden karttoja voidaan kyllä muokata muuten samoin periaattein kuten nyt puheena olevan 5AM ecun.
Vanhempien ecujen omistajat (P7,P8,16M) voivat kuivata kyyneleen silmäkulmastaan ja todeta että ei näillä työkaluilla, tällä kertaa.