Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 542597 kertaa)

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #30 : Helmikuu 12, 2013, 12:01:09 ip »
kiitos camn! Vielä kysyttävää tuosta pyörän pään superseal liittimestä.
 jälleen vastoin kuin kuvassa, niin grisossa tohon liittimeen ei tule ku kaks karvaa ja näyttäis kovasti et maa on pinnissä numero 3(musta-keltanen johto)....kuvassahan toi näyttäis olevan kakonen

mites teillä muilla? meneekö kytkennät tosa ss liittimessä niinkuin on kuvaan piirretty?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #31 : Helmikuu 12, 2013, 16:58:29 ip »
Pariin kertaan tämän kanssa on hermot menny mutta päätimpä nyt pitkästä aikaa kokeilla kun täälä oli aiheesta keskustelua. Ja niinhän siinä kävi että yhteys löytyy!! ;D  TPS:n resetointikin onnistuu nyt kotikonstein. Kiitoksia ohjelman kanssa puuhanneille!

(Mallivalikosta muuten puuttuu sport 1200 4v(tai 8v) mutta pelaa se näköjään tuolla vanhemmallakin.)

Samaten sportissa tuo liitin on kaksikarvainen. Kytkennöistä en tiedä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #32 : Helmikuu 12, 2013, 19:27:20 ip »
Kiitokset kiitoksista ja onnittelut sinnikkäästä yrittämisestä ja onnistumisesta!  Ensimmäinen 5AM yhteys Guzzidiagilla?

5AM ecu tarvitsee ainoastaan signaalimaan ja K –johtimen, siis kaksi johdinta käytössä. Muuten olen ymmärtänyt että liitäntä ja johdotus sama (Ikkala sai yhteyden samalla vakio "Fiat" -johdolla toimimaan jossa signaalimaa on keskellä). P8,16M,15M ja 15RC tarvitsevat lisäksi L –johtimen, kolme johdinta käytössä. Kaikilla ecu:illa on sama KL –tiedonsiirtotapa. Protokollana 5AM käyttää kuitenkin KWP2000 (ISO-14230) kun 15M, P8 ja 16M käyttävät epästandardia tiedonsiirtotapaa.

Guzzidiagin moottoripyörien mallivalikko on muodostettu pelkästään ecu:jen mukaan, määräävintä on mikä ecu on käytössä. Siksi kaikkia mallivariaatioita ei välttämättäi ole luettelossa. Yleisohjeena voi sanoa, että aina voi kokeilla valita moottoripyöräksi muita malleja, joissa tietää (näkee luettelosta) olevan saman ecun.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2013, 21:15:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #33 : Helmikuu 12, 2013, 23:00:34 ip »
-   toimiiko ”tps –reset” ja ”huoltolaskurin nollaus” ei ole vielä 100% varmaa
-   mikäli 8 arvon näyttö yhtä aikaa aiheuttaa tiedonsiirto-ongelmia: jätä 4 kenttää tyhjäksi

Ainakin tuo tps-resetti toimii. Ja bensapumpun sai huutamaan. Huollon kuittausta painoin muttei tietoa vaikutuksesta kun valo ei vielä pala. Muuta en sillä vielä tohtinut tehdäkkään.
Kaikki noi 8 näyttöä sai olla käytössä eikä ongelmaa.

Tutustun loppuviikosta ohjelmaan paremmin. Hankalaa vaan kun ei ole toimivaa läppäriä, täytyy tämä pöytäkone raahata talliin.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #34 : Helmikuu 21, 2013, 18:14:19 ip »
MM:
Lainaus
Odotan suurella mielenkiinnolla mitä asiasta kuuluu

Guzzidiag uutisia

Nimimerkki ”Pauldaytona” esitti ajatuksensa 9.2.2011: ”Jo 20 vuotta on ollut ruiskuguzzeja ja vieläkin on useita jotka sanovat että kaasari on parempi – silloin tietää missä mennään.  Siis, se mikä puuttuu on kapine omaan talliin, jolla voi yksinkertaisesti lukea mitä on moottorinohjausyksikössä meneillään.
Nyt, kaksi vuotta tuon ajatuksen jälkeen on edetty jo pitkälle.  Tästä kaikesta on kiittäminen saksalaista nimimerkki ”Beard”:iä.  Kaiken kukkuraksi hänellä itsellään on kaasuttimilla varustettu LeMans, eikä testausmahdollisuutta.  Pauldaytona on sparrannut ja avustanut kuten myös muutamat ennakkoluulottomat saksalaiset riviguzzistit.

Koodaaja on voimiaan säästämättä myös tehnyt Windows –versioiden (*.zip) lisäksi Linux (*.tgz) ja Mac (*.app.zip) versiot.

Elokuussa en tohtinut toppuutella, arvelin että siinä menee oppineen (Motomatti) aika hukkaan jos kokemattomana alan selittämään että ehei, ei nyt sentään, karttoja ei ole tarkoitus lukea eikä kirjoittaa vaan ainoastaan saada se tieto häiriöistä ulos, minkä moottorinohjausjärjestelmä kertoo.

Nyt on todettava että Matin arvelu oli oikea. Tällä hetkellä on julkisesti jaossa ohjelma, jolla voi turvallisesti lukea 15M ja 15RC ecujen sisällön (tätä vanhempien ecujen muistitekniikka ei ole flash rom -tekniikkaa, jota voi kirjoittaa "piuhan" avulla). Kun virta on ollut lukemisen jälkeen pidempään kuin 10 sek pois päältä, on kaikki jälleen perustilassa. Mitään haittaa lukemisesta ei ecu:lle ole.  Virrat voi katkaista tai lukuohjelman sammuttaa milloin tahansa (tietenkin virallisesti ottaen kukaan ei ota mistään vastuuta ja jokainen puuhastelee 100% omalla vastuullaan…).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2015, 00:34:44 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #35 : Helmikuu 21, 2013, 18:16:18 ip »
Miten pääsen tutkimaan 15M ja 15RC ecun *) sielunelämää?
 
*) Esim. Breva 750, Cali (Aluminium, EV, Jackal, Special, Stone, Classic, Vintage...), Nevada, Quota 1100es, V11, V7

Lataa ”Reader” –lukuohjelma, kaikkien ohjelmien kaikki versiot löytyvät täältä:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Avaa *.zip paketti ja siirrä *.exe –tiedosto haluamaasi kansioon.  Kuten Guzzidiagiakaan, ei tätäkään ohjelmaa asenneta erikseen vaan se käynnistyy suoraan *.exe –tiedostoa klikkaamalla (vaihtoehtoisesti tee pikakuvake *.exe –tiedostosta haluamaasi paikkaan).

Kytke kaapelit ja tarkista Guzzidiagilla, että saat yhteyden ecuun.

Lukuaikaa voi lyhentää ajasta 7-15 min välille 7-9 min tekemällä seuraavan asetuksen kun kaapeli on kiinni USB –portissa: Laitehallinta, Portit (COM ja LPT), USB Serial Port (COMXX), tuplaklikkaus edelliseen, Port Settings, Advanced, kohdassa BM Options ”Select lower settings to correct response problems” arvo Latency Timer (msec): 1 (arvoksi syötetään ykkönen).

Käynnistä lukuohjelma (vain englannin kielellä), valitse oikea COM portti (sama kuin Guzzidiagilla) ja paina ”Read” => bitit alkavat vilistämään ja palkki hitaasti etenemään.

Samaan kansioon missä ”Reader.exe” sijaitsee muodostuu *.bin –tiedosto, jossa kaikki ecun viisaus lymyää.  

Kehittäjät kertovat seuraavaa: Nyt on vielä verrattava ovatko kaikkien ecujen kaikki taulukot samoilla pakoilla.  Kysymys on pelkästään alkuperäisistä tehtaan tiedostoista, ei muutetuista tiedostoista.  Nyt tarvittaisiin vielä niin paljon *.bin –tiedostoja 15M ja 15RC ecuista kuin mahdollista. Uudempia V7 –tiedostoja ja Calin tiedostoja puuttuu vielä.
Jos sinulla on imuroimasi *.bin tiedosto pyörästäsi, pääset tutkimaan sen sisältöä seuraavasti.

Lähetä tiedostosi sähköpostilla osoitteeseen guzzidiag@gmail.com (luetaan Saksa/Hollanti).  Saat vastauksena jonkun ajan kuluttua XDF –tiedoston.  Lataa ilmainen ohjelma TunerPro: http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm. Asenna ohjelma.  Asenna Tunerpro:hon saamasi XDF –tiedosto (XDF –tiedosto sisältää tiedot, missä mikäkin taulukko sijaitsee). Avaa oma *.bin tiedostosi Tunerprolla. Ilman XDF -tiedostoa TunerProlla näkee vain heksalukuja. Varmemmaksi vakuudeksi liitteenä kuva, mitä itse näen, esimerkiksi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2013, 21:40:49 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #36 : Helmikuu 21, 2013, 23:24:45 ip »
Olemme suurien asioiden ääressä.
Sen verran jo tähän ikään ehtineenä olen ihmisluontoa seurannut että ei tosiaankaan ollut vaikea arvata mihin päädytään kun asioita tarpeeksi tongitaan.

Jo kymmenen vuotta sitten eräs tuttavani avasi M15-boxin sisällön (Cagiva Gran Canyon) ja muokkasi sen sopivaksi omaan käyttöönsä mutta ei uskaltanut laittaa sitä jakeluun peläten tekijänoikeuksia, tms. Hän tosin operoi pelkästään koodaamalla eikä millään tavan järjellä käytettävällä käyttöliittymällä.

Siitä asti olen vartoillut että joku tai jotkut tekevät sen "uudelleen ja paremmin". Nyt on siis tarjolla graafinen käyttöliittymä eikä sen käyttämiseen tarvita tietokoneinsinöörin taitoja.

Sen lisäksi että voi rukata oman tai kaverin pyörän moottorinohjausta avaa tämä myös mahdollisuuden käyttää hyödyksi kolaripyörien tai muuusta syystä hyllylle jääneitä moottorinohjausyksiköitä ristiin eri mallien kesken. Tai vaihtaa moottorinohjausta pyörästä toiseen ja syöttää kyseisen pyörän ohjelmoinnin rasiaan.

Tietenkin on sanottava varoituksen sana: lainsäädäntö kieltää yksiselitteisesti kaikenlaisen moottorinohjauksen säätämisen tai sen komponenttien vaihdon tai lisäohjelmien tai ulkoisten komponenttien lisäämisen.

Emme toki ole ainoita: Suzukin (GSXR, Hayabusa) moottorinohjauksen sisälmykset on jo aikoja sitten murrettu auki. Ja epäilenpä että monen muunkin merkin mutta porukka ei vain pidä isompaa ääntä asiasta ja siinä olen ehdottomasti samaa mieltä. Näistä ei kannata huudella ja leuhkia baaritiskillä.

(Säätö)Kevättä odotellessa.



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #37 : Helmikuu 26, 2013, 16:24:17 ip »
Nyt on siis kevät, koska ohjelma "Writer" on saatavilla = ecuun voidaan myös kirjoittaa tietoja.

Aluksi: P7, P8 ja 16M ecut jäävät tässä luku/kirjoitus -katsannossa ulkopuolelle koska niissä on eprom -muisti, niitä voidaan ohjelmoida vain niin, että tuo eprom on irti ecusta.

15M, 15RC ja 5AM ecuissa on flash -muisti, jota voidaan lukea ja kirjoittaa suoraan. Tällä hetkellä luku- ja kirjoitus toimii 15M ja 15RC ecuilla, 5AM -ominaisuudet lisätään pian mukaan. Kirjoittaminen käy nopeammin kuin lukeminen. 15M kirjoitus n. 28 sek ja 15RC n. 35 sek (ohjelma on suurempi). 15M -tiedostoa ei voi turvallisuussyistä kirjoittaa 15RC ecuun tai päinvastoin, koska bootloader -osiot ovat erilaisia ja ne olisi myös ohjelmoitava (jos siinä menisi joku vikaan, peli on menetetty). Yksi Breva 750 –raukka on saanut kehittäjien kokeiluissa osakseen muuttua. Se on ollut moni eri California –malli, MGS01, V11 ja luoja tietää mikä…
 
Painikkeen ”kysy kaikki arvot” (mitään sellaista ei ole mikä ei muuten jo näkyisi) tilalle on tullut painike ”Donate” (kuten myös Reader ja Writer –ohjelmiin). Vapaaehtoiset lahjoitukset ovat veljeskunnalta toivottavia, koska yksi ja ainut osaaja on kaksi vuotta voimiaan säästämättä vapaaehtoisesti ilman ansaintatarkoitusta tuottanut tarvittavaa koodia eikä ohjelmasta ole tulossa maksullista.

Yleistä:
1.   Kokeile että yhteys syntyy ja Guzzidiag toimii
2.   Luku –toiminnon (ohjelma "Reader") on tullut ensin toimia täysin
3.   Vastuu – on aina 100% oma.

Linkki uudelle keskeiselle Download –sivulle (täältä aina uusin versio käyttöön):
=> Ks. vähän alemmas.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2013, 20:27:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #38 : Helmikuu 26, 2013, 21:35:12 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:29:07 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #39 : Helmikuu 26, 2013, 22:13:10 ip »
Tätä kirjoitettaessa toiminnot on eriytettynä vielä neljään eri ohjelmaan:

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/   [a), b), d)]
http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm   [c1]

a)   Guzzidiag (analysointi, arvojen näyttö, huolto)
b)   IAWXXxReader -tiedostot (XX -ecun sisältämän datan lukeminen ulos)
c1) TunerPro (ecusta luetun datan sisällön tutkiminen, muuttaminen, ulkopuolinen ei Guzzidiag -kehittäjien ohjelma)
c2) TunerPro ohjelman XDF -tiedosto (välttämätön, että TunerPro osaa näyttää tiedot oikein - "Pauldaytona":n kehittämä "tulkintatietokanta")
d)   IAWXXxWriter (datan syöttö takaisin XX -ecuun).

Motomatti on tehnyt "se on" -tietokantaa kohtaan a) Guzzidiag, joka on varmaankin suurimmalle osalle ruiskuguzzin kanssa itse puuhailevista gruppolaisista hyödyllinen, tärkeä ja turvallinen työkalu. Guzzidiag on tehty Moto Guzzi -moottoripyörille, esim. vikamuistipaikat ja TunerPro:n tarvitsema xdf -tiedosto ovat Guzzi -spesifisiä.

Ei sovi kavahtaa jos tuntuu monimutkaiselta juuri nyt, vaan kannattaa muistaa että vaikka vain kahden päälajin ecuja voidaan nyt ohjelmoida, kaikkia ecuja voidaan "katsella ja kuunnella" turvallisesti huolto- ja vianhakutarpeisiin.  Jos vaikka moottori yskii ja Guzzidiagin toiminto "lue vikamuisti" näyttää "ilman lämpöanturi" se johdattaa käyttäjää loogisesti katsomaan reaaliaikaista arvoa "ilman lämpötila".  Näyttänee puutaheinää tuossa tilanteessa ja ongelmasta selviää tuon anturin vaihdolla. Pari ruuvia ja yksi sähköjohdon pikaliitin. Toki pitää muistaa että tuskin se näin yksioikoista useinkaan on, mutta käynee esimerkistä.

Tässä muita esimerkkejä muistiin tallentuvista vioista: "Kaasuläpän asentoanturi (TPS), Ilmanpaineanturi, Lambda-anturi, Öljyn lämpötila-anturi, Ilman lämpötila-anturi, Akkujännite, Rikastus, Ruiskutus, Sytytyspuola 1, Sytytyspuola 2, Polttoainepumppu, Kierroslukuanturi".

Ecun tietojen luku- ja kirjoitusohjelmat ovat ohjelmistoja, joita en tiedä mistään muualta saatavan ilmaiseksi (vrt. Ducatidiag, maksullista).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2013, 20:29:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #40 : Helmikuu 26, 2013, 23:57:19 ip »
Kysymykseeni "Mikä on 04 Cylinder 2 Delta Fuel Map -kartta TunerPro -ohjelman näytössä" sain vastauksen:

01 Base Fuel Map on toiselle puolelle ja 04 Cylinder 2 Delta Fuel Map on erotus toiselle sylinterille.  Edit 1.3: Se on offset –kartta (polttoaineen ruiskutuksen ero) edelliseen karttaan nähden. Tarpeen koska kahden sylinterin dynaaminen tilanne moottorin käydessä vaihtelee (lämpötilat, imuilma, pakopuoli, jne.). Polttoaineen tarve voi olla hyvinkin erilainen jonkun tietyn karttapisteen kohdalla sylinterikohtaisesti.  

Nyt tarvittaisiin jonkun vakioguzzin datasta kuvia tänne...kuhan TTT ehtii ? Ja yhdessä LeCa:n Guzzissa on sellainen tehtaan ecu...

Liitteenä kuva, joka kertoo mitä on säädettävissä ja mitä vain katseltavissa. Näyttäisi minun silmiini siltä että Fuel Map ja Ignition Map ovat ne oleelliset. Max rpm näyttää olevan myös säädettävissä...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2013, 21:22:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #41 : Helmikuu 27, 2013, 09:22:37 ap »
Jos toimitan P8 ecun (ducati) datan, niin osaako joku väsätä siihen XDF:n?

Tosituvista yrityksistä huolimatta en ole ko. tiedostoa löytänyt internetistä. Kyselty on erinäisiltä keskustelupalstoilta, ja taisin joskus kysyä joltain amerikkalaiselta, joko on aika lähellä TunePron kehitystä?

Vai onko P8 ECU marginaalinen tuote, löytyy kai vain yhdestä Guzzista, ja niiden määrä on rajallinen. (niin Suomessa kuin Saksassakin?)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #42 : Helmikuu 27, 2013, 10:40:37 ap »
Yritän ottaa asialistalle.

Olisko jollain lainata kaapelia, vai pitääkö se oma hommata heti?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #43 : Helmikuu 27, 2013, 13:49:46 ip »
Kysyn tuota P8 asiaa (P8 ecu on ainakin sopivan ikäisissä California 1000i, -1100i, -EV, Daytona 1000 ja Quota 1000 malleissa).  Kaapelithan tarvisee joka tapauksessa.  Ensi viikolla olen omieni äärellä ja voin kyllä lainata jos on tarpeen.

Tässä pari esimerkkiä halvemman pään kaapeleista toiselta palstalta (Kiinasta ne kaikki lie tulevat kuitenkin).

http://www.ebay.de/sch/pamdode/m.html?hash=item5d3a9b3722&item=400415209250&pt=Elektroger%C3%A4te&rt=nc&_trksid=p4340.l2562

http://www.ebay.de/itm/Diagnose-Adapter-Kabel-3Pin-Stecker-OBD-2-II-OBD2-Fiat-/400345488729?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item5d36735d59#ht_2295wt_1397


Edit 28.2: Uudet versiot kaikista (Guzzidiag, Reader, Writer) jaossa. Guzzidiag valinta hidas/nopea –alustus on poistettu (vain nopea toimii). Linux ja Mac versiot kirjoitettu kokonaan uusiksi. Ubuntu käyttöjärjestelmää käyttäville suositus käynnistää ohjelma käyttöoikeuksien vuoksi: ”sudo ./GuzziDiag_V0.29“.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2013, 21:23:50 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #44 : Maaliskuu 05, 2013, 09:59:23 ap »
Karttojapa hyvinkin. Mutta minulta jäi ymmrtämättä mihin tarkoitukseen. Ovatko nämä tehtaan jälkisiä peruskarttoja siltä varalta että oma olisi tullut sotketuksi "pilalle" tai muuten hukatuksi koko ohjelmointi. Jos on näin niin varsin erinomainen asia virittelijän backupiksi silloin kun halutaan palata takaisin alkuperäisyyteen eli nollata tehdyt muutokset.

Jos taasen nuo sisältävät jo joitain korjauksia ja muutoksia niin niistä pitäisi olla joka asetuksesta sanallinen kuvaus mitä ko ohjelma sisäänsä kätkee. En usko että asia on näin mutta kun esimerkiksi minä löydän/teen vaikka Brevaan erinomaiset asetukset niin silloin pitää myös ilmoittaa millä varustuksella eli pitää olla speksattuna kaikki tehdyt muutokset tai maininta siitäkin onko yleensä tehty mitn. Ehkä pitäisi jopa pyörän valmistusnumero ilmoittaa. Tai markkina-alue. Eri maissa kun on eri päästölainsäädäntö joten asetuksetkin voivat olla aivan muuta.

On nimittäin olemassa vaara että noita karttoja kulkeutuu netissä läjäpäin eikä kukaan kohta tiedä mitä niihin on sotkettu.

Älkää hermostuko. Tämä oli vain avaus keskusteluun karttojen olemassolosta, tallentamisesta, ja julkaisusta. Haluaisin nimittäin että jossain on sellainen paikka/paikkoja josta asetuksia imuroidessa varmasti tietää että saa edes likimain soveltuvaa.

Niin että mikä on noiden julkaistujen V11-karttojen status?