Hyviä uutisia 5AM ("Carc") –Guzzisteille: Ensimmäinen 5AM tuella varustettu Guzzidiag versio on jakelussa (latauslinkki sivulla 1). V.026, julkaistu 22.11.2012. Toimii myös W8 kanssa. Tässä Guzzidiag -dokumentaatiosta tekstiä:
5AM Ecu on malleissa (Malli = Ecu,Tps):
Bellagio 940 = 5AM,PF3C
Breva 850 = 5AM,PF1C
Breva 1100 = 5AM,PF1C
Breva 1100 ABS = 5AM,PF1C
Breva 1200 = 5AM,PF1C
Breva 1200 ABS = 5AM,PF1C
Griso 850 = 5AM,PF1C
Griso 1100 = 5AM,PF1C
Griso 1200 8V = 5AM,PF2C
Norge 850 = 5AM,PF1C
Norge 1200 T = 5AM,PF1C
Norge 1200 GT = 5AM,PF1C
Norge 1200 GTL = 5AM,PF1C
Sport 1200 = 5AM,PF1C
Sport 1200 ABS = 5AM,PF1C
Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C
Guzziteque -sivujen dokumentaation mukaan Marellin 5AM ecuja esiintyy myös: Aprilia NA 850 Mana, Ducati 999R '05, 999 R Xerox '06, GT 1000, Monster 695, -S2R800, -S2R1000, -S4R Testastretta, -S4RS Testastretta, Multistrada 1100, -1100S, Hypermotard 1100, -1100S, Superbike 848, -1098, -1098S, -1098S Tricolore, Sport 1000 monopisto, -biposto, Sport 100S, -ST3, -ST3S ABS. Gilera GP800, Motomorini 9 ½, Corsaro 1200, 1200 Veioce.Yleistä uudemmista Guzzidiag –versioista:
P7 tuki (Cali 1000i, Daytona 1000 ja Quota 1000 vuoden 1993 alkuun asti, jonka jälkeen P8). Ulkoa ecut ovat identtiset. Sisällä: P7: Eprom/27128, Cpu/6803 ja P8: Eprom/27256, Cpu/6811. Jos yhteyttä ei saa näihin malleihin asetuksella P8, mennään asetuksella P7.
Uusia 5AM –toimintoja:
- kaasuläpän alkuarvon asetus (“tps reset” / ”throttle position autodetect”) *1)
- lambda -itsemukautuksen reset (”self adjustable parameters reset”) *2)
- huoltolaskurin nollaus
*)- lambda (V) –jännitearvon näyttö (0,1-0,9, korreloi kääntäen hapen määrään)
*1)
5AM Ecujen "5AM/PF1C-PF2C" kohdalla (Bellagio on poikkeus, siinä on vielä käsin säädettävä PF3C Tps) on vasen kaasuläppä säädetty jo valmistajalla tarkasti tiettyyn tyhjäkäyntivirtaamaan. Tuohon vasemman kaasuläpän säätöruuviin kielletään korjaamo-oppaissa ehdottomasti koskemasta sillä uhalla, että koko imukurkku on vaihdettava jos säätöön on koskettu. Tps on puolestaan kiinni oikeassa kaasuläpässä. Kun imubalanssia säädetään (jolloin vain oikeaa kaasuläppää säädetään vasemman pysyessä aina tehdasasetuksessa) on Eculle kerrottava säädön jälkeen, että tps on ”nyt” tyhjäkäyntiasennossa. Tps tallettaa muistiinsa, ”tällä mV –arvolla molemmat kaasuläpät ovat nyt keskenään balanssissa ja tyhjäkäyntiasennossa”.
*2)
Kun lambda-anturi tai suutin on vaihdettu, imukurkku puhdistettu, ruiskutusjärjestelmän tai venttiileiden oikea toiminta palautettu.
Käytettäessä 5AM –ecun kanssa:
- kohdassa asetukset: valinta ”nopea alustus”
- jotkut arvot ovat vielä tuntemattomia/käännökset puuttuvat
- tila –ikkunassa näkyy ”closed loop” kun ilma ja moottori > 18C ja moottori on käynyt 3 min
Yleisesti:
- jos joku osaa identifioida jonkun tuntemattoman arvon: kiitos, tietoa siitä
- vikamuistin luvussa näytetään tällä hetkellä vain numero, vikalistoja löytyy netistä haulla ”faultcode OBD”
- toimiiko ”tps –reset” ja ”huoltolaskurin nollaus” ei ole vielä 100% varmaa
- CO –säätöä ei ole vielä kukaan testannut (moottorin oltava > 40C)
- mikäli 8 arvon näyttö yhtä aikaa aiheuttaa tiedonsiirto-ongelmia: jätä 4 kenttää tyhjäksi
- jos käyttää painiketta ”lue kaikki tiedot” kannattaa moottori pitää käynnissä, jotta saadaan useampia arvoja muistiin
Tässä "Pauldaytona":n esimerkki toiminnasta saksankielellä:
http://www.youtube.com/watch?v=ViNSp3IrKHY&feature=youtu.beEsimerkki vikakoodilistauksesta:
http://www.nology.com/OBD2FaultCodes.htm*) Tällä haavaa on käsitys että huollon merkkivalo tulee pelkästään mittaripaneelista, josta se myös nollataan (diagnosis/service menu). Siellä tiedetään paljonko on edellisen nollauksen jälkeen ajettu. Ecu ei sitä tiedä.