Kirjoittaja Aihe: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?  (Luettu 28944 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« : Huhtikuu 23, 2012, 13:06:45 ip »
Sportti rupes taas oikuttelemman, tyhjäkäynti häviää ja välillä yskähtelee kierroksillakin. Kattelin äsken liittimiä yms. nippeleitä ja huomasin että kun TPS:n liitintä vääntelee pyörä sammuu. Itse potikka ei liiku ja liittin näyttää ehjältä joten ajattelin että ehkä joku pinni on poikki tai jotenkin irti.
Moto-Italiaan just soitin ja sieltä pitäis jonkun ilmotella heidän hintansa ko. osalle, muistelin kuitenkin että täällä on ollu joskus puhetta halvemmista ostopaikoista ja/tai korvaavista osista?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2012, 13:41:48 ip »
Sportti rupes taas oikuttelemman, tyhjäkäynti häviää ja välillä yskähtelee kierroksillakin. Kattelin äsken liittimiä yms. nippeleitä ja huomasin että kun TPS:n liitintä vääntelee pyörä sammuu. Itse potikka ei liiku ja liittin näyttää ehjältä joten ajattelin että ehkä joku pinni on poikki tai jotenkin irti.
Moto-Italiaan just soitin ja sieltä pitäis jonkun ilmotella heidän hintansa ko. osalle, muistelin kuitenkin että täällä on ollu joskus puhetta halvemmista ostopaikoista ja/tai korvaavista osista?

Koitapa tätä. Saatat säästää useamman sata euroa.

http://wildguzzi.com/Tips/tips_n_tricks.htm#TPS

Osahan siis ei ole sama kuin guzzin osa: vastuskäyrissä on muutama prosentti eroa. Jos pidät muutaman prosentin erolle sopivana hintana muutamaa sataa euroa, niin kaikin mokomin :)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2012, 19:39:12 ip »
Kiitoksia. Tilasin kuitenkin jo Moto-Italiasta orkkiksen kun oli valmiina hyllyssä, pitäis olla keskiviikkona postissa.

Vähän rupes kyllä epäilyttämään onko turun palloseura sittenkään syyllinen..

Taustaa: Asensin pyörään powercommanderin ja uudet ilmanputsarit jonka jälkeen se säädettiin viaber oy:ssä. Ajettu on sen jälkeen kaks kertaa, ekalla kerralla ei yskinyt eikä pätkinyt, tosin tyhjäkäynti oli silloinkin välillä vähän epävarmaa. Kuvittelin tyhjäkäynti ongelmat silloin kylmyyden syyksi, lämpöä oli ehkä 2 astetta.
Eilen ajelin noin 150km ja aina kun esim. valoihin pysähtyessä veti kytkimen pohjaan pyörä sammui jos ei temppuillut samalla kaasulla, loppu matkasta rupesi pientä yskimistä tapahtumaan välillä tasakaasullakin, ilmanputsarista pöllähtää ulospäin.
Ajon jälkeen irrotin tulpat, oikea näytti aika normaalilta mutta vasen oli kokonaan musta.
Tänään duunista lähtiessäni laitoin kokeeksi automallisen pakokaasumittarin vuorollaan molempiin putkiin ja CO arvo huiteli viileällä koneella kahdeksassa, aika helvetin rikkaalla siis mennään..

Taas kerran saa arvailla syytä ja ehdottaa mistä pitäis alottaa vianetsintä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2012, 19:49:56 ip »
Vähän rupes kyllä epäilyttämään onko turun palloseura sittenkään syyllinen..
...
Taas kerran saa arvailla syytä ja ehdottaa mistä pitäis alottaa vianetsintä.

Jos olet Espoossa tai näillämain, voisin lukea diagnostiikat. Vaikka nyt heti.

Mulla on piuhat ja softa. Siis jos sulla on siinä 15M ECU.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2012, 19:52:07 ip »
Tsekkaa nämä ensin:
1. Tepsin 0-asteen jännite 150mV välitanko irroitettuna.
2. Ruiskurunkojen balanssi alipainemittareilla.
Vois olla, että jommankumman lukitus on löystynyt. Jos ei sulla ole mittareita, niin koukkaa Keravan kautta tarkistukseen. Vikakoodit voi lukea vilkkuvaa lediä tuijottamalla. Sitäpaitsi Viaberilla on varmasti työtakuu.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2012, 19:59:51 ip »
Vanhan keskustelun mukaan "Weber Marelli 16M ECU".  Mielenkiintoinen vaihtoehto: MotoJussille kylään, Guzzdiag -johto kiinni ja vikakoodien luku. Anturiarvojen tarkkailua (moottori, ulkoilma, kierrosluku), kaasun kääntelyä ja TPS:n arvojen tarkkailua.  PC on helppo napata pois välistä ja kokeilla ilman, pätkiikö silloin.  Jostain syystä sekä maahantuoja että Motoitalia ovat raportoineet, että Guzzeissa PC:n kanssa on ollut yllättävän paljon ongelmia.

Eikös TPS kulu yleensä sieltä alusta, normaalistihan kaasu on auki vain vähän: potikka kuluu alkupäästään.  Vaikuttaako jos kääntää muutaman kerran ajossa kahvan äärestä laitaan (onnistuu kun on sopivan iso vaihde päällä - ettei keuli...).  Näin omalla kohdalla pätkiminen tokeni aina joksikin aikaa viime kesänä.  Tästä kesästä ei tiedä kun se on vasta tulollaan.

Lainaus
Tepsin 0-asteen jännite 150mV välitanko irroitettuna
Eikös ne läppien "topruuvit" pidä olla lisäksi myös niin aukikäännettynä, että läpät ovat täysin kiinni kanavan seinämiä vasten "0-astetta" auki (normaalisti "kaasu kiinni" läppä säätöruuvia vasten = 3,6 astetta) ?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2012, 09:14:47 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2012, 20:34:38 ip »
Vanhan keskustelun mukaan "Weber Marelli 16M ECU". 


guzzidiag softa listaa 1100 sportin.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2012, 20:43:09 ip »
Irrota Powercommander ja kokeile uudestaan. Tarkista Powercommanderin asetuksista että siellä TPS:n nollapiste on oikein. Se TPS arvo ryömii jonkin verran kuun asennosta riippuen ja jos jostain syystä Powercommanderin kartassa on pienille TPS:n avausprosenteille isoja +korjauksia niin yhdessä lämpötila-korjausten yms. kanssa voi seokset heitellä.

Joo, ja jos akku on heikossa hapessa niin starttauksessa alijännite voi onnistua heittämään sen Powercommanderin kartan pieleen. Lataa kartta sinne uudelleen.

- JuhaV


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2012, 20:47:37 ip »
Omalla kohdalla Calissa jokunen vuosi sitten Viaberilla laitettiin tyhjäkäynnille plussaa karttaan tarkoituksella, että siitä tuli tasaista.  Oikea vika (tyhjäkäynti liian korkea moottorin normaalissa käyntilämpötilassa) löytyi myöhemmin: "käsikaasu" oli säädetty vivuiltaan niin, että se kantoi aina.  Sen jälkeen tuota plussaa ei tarvittu ja muutenkin tuntui että siitä tuli vaan turhaa bensankatkua.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2012, 09:14:19 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2012, 22:12:33 ip »
Kotona voit varovasti kokeilla balanssin säätöpyörästä onko se löysällä. Jos on , niin voit säätää sitten tyhjäkäynnin siitä entiselleen. Tarkempi säätö onnistuu vain mittareilla. Laitoin V10:iin lukitusmutterin, koska ei kynsilakka eikä bostikki siinä pysynyt. Oireet oli just samanlaiset motarilta poistuessa, ettei käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä ja säätöpyörästä sen sai palautettua lähes entiselleen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2012, 10:20:14 ap »
Balanssiin säätöön tarkoitettu muovinen, valkoinen tai musta, "tähtipyörä" on alkujaan varustettu muovisella kitkalukituksella. Havaintojeni mukaan tämä lukitus menettää tehonsa muutaman kymmenen tuhannen kilometrin ajon aikana ja säätö alkaa pyöriä itsekseen. Säätöä pyörittämällä saa aikaan aina jotain: ainakin huonon käynnin. Pientä askartelua niin asian voi hoitaa Kaiden mainitsemalla lukitusmutterilla.

Toinen asia joka aiheuttaa klappia välitankoon on oikealla puolella oleva muovinen pallonivel. Sen korvaaminen uniball-nivelellä hoitaa vaivan pois. Itsellä asia tuli esille kun välitanko ajon aikana yksinkertaisesti putosi pois paikoiltaan. Meno loppui siihen paikkaan. Korjasin vian väliaikaisesti kumilenkillä sitomalla nivelen paikoilleen.

Kolmaskin välystä,mutta hitaammin ja pienempää on vasemman puolen "saranan" kuluminen. Puhdistuksella ja voitelulla voi tätä ilmiötä lieventää.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2012, 20:08:00 ip »
Työt haittaa nyt harrastuksia, mutta mittasin kuitenkin äsken TPS arvoja. (On muuten mukava mitata kun laitoin commanderille menevään piuhaan liittimen)
Tanko irrotettuna näytti 148mV ja tanko paikallaan 160mV. Lukemat nousi kaasulla äkkiä katottuna tasaisesti. Ei taida olla uudesta anturista apua tälläkertaa..

Balanssin säätöpyörä ei pyörinyt ainakaan kovin helposti sormin vääntämällä.
Nyt pitää kyllä hommata ittelle jonkinlaiset toimivat mittarit, suositelkaapa jotain toimiviksi todettuja mittareita ja/tai ostopaikkaa.

Commanderin asetukset, kartat, yms. on mulle vielä täyttä hepreaa, en oo edes kattonu mitä mukana tulleella CD:llä on. Ajatuksena kun oli että joku osaava säätää kerralla kohdalleen ja sit vaan unohdan koko mötikän. Mistähän tutustuminen pitäis aloittaa? Onko muuten kartta voinut jotenkin hävitä tai muuttua sielllä commanderin sisällä? Mullahan ei oo sitä viaberissa tehtyä missään muualla tallessa..   




kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2012, 23:56:42 ip »
Oisko sitten vaan tulppa mennyt sököksi.

Stormissa on patsas-malliset mittarit saatavilla. G.Wickströmillä näin sähköisen version, ehkä Tech Mate. Mopo Sportista hommasin viisarimalliset vaimennetut aikoinaan.

Kartta ei muutu itsestään. Läppärillä sen saa luettua. Lataa ohjelma CD:ltä ja sitten kaapeli kiinni Commanderiin. Kommanderi korjaa seosta samalla lailla molempiin suuttimiin, niin kartan muuttuminen vaikuttaa kumpaanki sylinteriin samalla lailla. Kartassa näkyy korjaus prosentteina kierrosluvun ja kaasun asennon funktiona.

Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2012, 08:14:38 ap »
Commanderin asetukset, kartat, yms. on mulle vielä täyttä hepreaa, en oo edes kattonu mitä mukana tulleella CD:llä on. Ajatuksena kun oli että joku osaava säätää kerralla kohdalleen ja sit vaan unohdan koko mötikän. Mistähän tutustuminen pitäis aloittaa? Onko muuten kartta voinut jotenkin hävitä tai muuttua sielllä commanderin sisällä? Mullahan ei oo sitä viaberissa tehtyä missään muualla tallessa..  

Tutustuminen pitäis aloittaa siitä että saat sen pyörän toimimaan muuten OK.

Sitten katsot, löytyykö PC:n karttakirjastosta jotain omaa pyörääsi (mg norge 1952, marelli IAW 17M tuplalambdalla, pistral acmematic b 2-1 putket ja S&W ilmansuodatin) muistuttavaa, lataat sen sisään ja kokeilet, onko hyvä.

Jos ei, viet pajalle ja pyydät säätämään kuntoon.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2012, 08:53:55 ap »
Ei kannata ite tehä paljon mitään, ennen ku on Viaberin kanssa selvittänyt työtakuun. Ei ainakaan kirjottaa Viaberin sun pyörälle tehdyn kartan päälle jonkun muun mallin karttaa.
Forza Moto Guzzi!