Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkauppa sukeltaa  (Luettu 193754 kertaa)

Camn

Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #375 : Syyskuu 19, 2016, 22:40:03 ip »
Lainaus
minkälainen Guzzi menisi eniten kaupaksi
Kaikenlaisesta vanhan liiton sporteista haaveilevien jupinasta huolimatta nykymalliston myynti sen kun vaan kasvaa.

"Puhuessani työntekijöille Mandellossa he kertoivat että viime vuoden 7000 valmistettuun kappaleeseen nähden tänä vuonna on jo ylitetty 10.000 kappaleen raja".

http://www.guzzistelvio.net/sito/forum/viewtopic.php?t=11407  ("enzo-NW")
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #376 : Syyskuu 19, 2016, 22:57:13 ip »
Täällä Pohjan perukoilla on ollut havaittavissa jo muutaman vuoden suuntaus poispäin tehokkaista pyöristä. Peruspyörät ja varsin matalatehoisetkin tekevät kauppansa koska niissä on ne ominaisuudet joita arvostetaan enemmän kuin voimaa ja suorituskykyä.
En tiedä mikä on muissa maissa moottoripyörän ostajien ikäjakautuma mutta epäilen että se on muuallakin Euroopassa noussut kuten meilläkin.
Nuoremmalle väelle on myytävä huipputehon sijasta asennetta omaavia laitteita joissa on katu-uskottavuutta ja kohtuullinen muuta ei liian halpa hinta.

motomatti

« Vastaus #377 : Syyskuu 20, 2016, 11:01:53 ap »
Tuttavapiirissä on pari äärikyykyn omistajaa. Heitä ei kaupungilla näy syystä että on "rasittavaa ajaa hiljaa" sekä toiselta heistä on kortti kuivumassa nopeusrajoituksen noudattamatta jättämisestä. Heidän kanssaan juttelin ja kerroin että nykyisellä pyörälläni on mukava ajella neljänkympin alueella. Ei nyi eikä nykytä, maisema kuitenkin vaihtuu ja näkee myös ympäristön. Nämä kaverukset miettivät asiaa mutta totesivat kuitenkin että liki 200 hv takamuksen alla antaa sellaiset kiksit että muunlaisilla pyörillä ei sitä saa. Valistin että kiksejä kyllä tulee mutta ovat erityyppisiä kun ajetaan pystyasennossa.

Yllättävä efekti tuli myös aikanaan kun vaihdoin työmatkapyörän kyykystä enduroon: alkoi maisema näkyä. Kas, tuolla on majavan pato ja kesäkauppakin on avannut ovensa ja yleensäkin rupesi reagoimaan ympäristöön enemmän kuin tiehen. Jälkimmäinen huomio voi olla haittakin mutta informaatiota ympäristöstä alkoi kertyä runsaasti ajoasennon ja nopeuden muutoksen seurauksena ja samalla päähänkin kertyi enemmän ajatuksia. Töihin päästyä oli virkeämpi olo. Työmatkaa oli 25 km. Ajoin vuoden ympäri parin vuoden ajan ja sen jälkeen noin kymmenen vuotta huhti - lokakuu välisen ajan. Olin hankkinut auton talviajoihin.

V7 ja V9-mallien valitseminen ajopyöräksi ei ole tehty huippuominaisuuksien vuoksi, jos sellaisiksi ajatellaan suurta tehoa ja muita ääriominaisuuksia, vaan niiden ominaisuuksien vuoksi että matkanteko niillä on rentouttavaa ja voi havainnoida ympäristöä mutta tietenkin nopeuden kustannuksella.

Tulee muistista juttu kun ex-työkaveri kertoi ajavansa Ouluun noin neljässä tunnissa Tampereelta. Itse kerroin että mulla saattaa mennä siihen matkaan jopa kaksi päivää. Häntä asia nauratti ja sanoi että siinä se on ero japanilaisen huipputekniikan ja italianpyörän välillä. Toisella pääsee ja toisella ei. Oikeassahan hän oli. Nautimme matkanteosta eri tavalla. Hän veti pää edellä peläten että poliisit on perässä, pulssi ja tarkkavaisuus isoilla lukemilla kun taas itse tutustuin Pohjanmaan rannikkokaupunkeihin. Hän nautti jännityksestä minä oluesta yöpymispaikan terassilla.

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #378 : Syyskuu 20, 2016, 16:39:52 ip »
Oma motoiluni alkoi vasta viitisentoista vuotta sitten ja silloinkin räyhäkkäällä CZ 125 Sport-laitteella. Niinpä rähinävaihe on jäänyt tyystin uupumaan omalta osaltani ja olen enempi seuraillut maiseman vaihtumista lupsakkaasta vauhdista. Mieli lepää ja tien varret saavat ansaitsemansa huomion. Komppaan Mattia ajonautinnon laadun suhteen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

« Vastaus #379 : Lokakuu 03, 2016, 10:27:04 ap »
Jotkut tekevät päätöksensä ajoissa. RMHeinon toimitusjohtaja lähti autoliikkeeseen myyntipäälliköksi. Menestystä hänelle.
Kertoi päivän Aamulehti. Aiemmin Heinolta lähti insinööri muihin tehtäviin.

TunturiTT

« Vastaus #380 : Lokakuu 03, 2016, 10:49:33 ap »
Mulla ei kyllä ole nuukahtamista harrastuksen kiinnostuksessa. Vasta ekaluokkalaisesta olen omistanut kaksipyöräisiä. Harrastus on muuttunut ajan oloon. On kokeiltu kurapyörät ja asfalttipelit. Nyttemmin kiinnostaa enemmän tuo ratailu ja ajamisen kehittäminen. Kovaa pääseminen ja kilpailu ei niinkään kiinnosta. Rakentaminen on kiinnostanut aina ja sillä puolella tulee tehtyä myös pyörähommien ohi juttuja.
Pyöräkauppiaille olen huono asiakas, uusia pelejä ei ole ollut koskaan. Tuskin tulleekaan. Lisäksi vanhatkin pyörät on yhä hallussa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

• Vieras
« Vastaus #381 : Lokakuu 03, 2016, 10:54:03 ap »
RMHeinon toimitusjohtaja lähti autoliikkeeseen myyntipäälliköksi.

Eipä se kauppa ainakaan sillä tavalla käy, että jätetään asiakkaille kertomatta mitä on myynnissä. Ilmeisesti kuvittelivat, että oma maahantuonti tuo tullessaan ämpärillä rahaa, tarvitsematta tehdä sen eteen juuri mitään...

motomatti

« Vastaus #382 : Lokakuu 03, 2016, 11:22:02 ap »
Lainaus
Pyöräkauppiaille olen huono asiakas, uusia pelejä ei ole ollut koskaan. Tuskin tulleekaan. Lisäksi vanhatkin pyörät on yhä hallussa.
Samaa vikaa täälläkin sillä poikkeuksella että vuodesta -89 lähtien olen harvenevassa tahdissa ostanut myös uusia pyöriä entisten ja satunnaisesti vaihtuneiden rinnalle. Ensimmäinen uusi pyörä oli 750NTX, seuraava tehdasuusi -96 Centauro. Siis seitsemän vuotta väliä edelliseen. Sitten oli pitkä väli kun halusin 1100 Brevan vuonna 2005. Väliä jo yli 10 vuotta. Nyt, tänä vuonna, 1400 California. Taas yli kymmenen vuotta väliä. En siis ole toiveasiakas millekään uusien pyörien myyjäliikkeelle ja käytetytkin kiertävät huonosti kaupoissa kun jäävät osittain nurkkiin.

Tuossa ohessa on ollut pari Hondaa, useita kuutos-Benellejä ja muitakin Benellejä, Ducati, Cagiva, ja eri mallisia Guzzeja, Yhteensä tusinan tietämin. Moottoripyöräilyä on siis tullut koettua "raskaalla kädellä". Parhaina vuosina ajosuorite 50.000 km luokkaa. Myös ympärivuotista ajoa useita vuosia alkaen -89 ja päättyen -94.
Aktiivisen moottoripyörien rakentelun aloitin varsin myöhään. Vasta -95 - 96 talvella. Siitä lähtien on ollut jonkinlainen "toimitila" jossa olen tehnyt huoltoa, korjausta ja muutostyötä omiin ja muidenkin pyöriin rahoittaakseni ainakin verstaan vuokran. Pyöräremonttia, muutostöitä ja entisöintiä olen tehnyt kaiken merkkisiin pyöriin. Pääasiassa japanilaisiin. Niitä kun on ollut eniten tyrkyllä. Sillä puolella on myös omistajiensa tietoisuus tekniikasta heikoin. Lähes kaikki teetetään ulkopuolisella. Guzzin omistajat tekivät ennen liki kaiken huollon mutta nyt on tilanne kääntynyt toisinpäin. Omatoimisuutta ei enää ole niin kuin ennen.

Camn

« Vastaus #383 : Lokakuu 07, 2016, 20:21:06 ip »
On tahoja jotka sijoittavat (rahaa, ansaintatarkoituksessa) pitkällä tähtäimellä moottoripyöräilyyn. Sijoittajaguru Warren Buffet osti Louisin 2015 ja suomalainen perheyritys SGN Group All Right -tukkuliiketoiminnan 9/2016.  Monet suurehkot suomalaiset perheyritykset ovat mielenkiintoisia juuri pitkäjännitteisyydessään. Ei vaadita tulosta kvartaaleittain, tai ihan vuosittainkaan - jos nähdään että kyseessä on ala, jonka puitteissa arvellaan saatavan aikaan kannattavaa liiketoimintaa pidemmällä tähtäimellä.

http://www.sgn.fi/sgn-group-ostaa-right-europen-tukkuliiketoiminnan-arwidsonilta/
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #384 : Lokakuu 07, 2016, 23:37:42 ip »
Toivottavasti Tampereenkin AR kehittyy. Yleensä siellä myydään eioota tai "tilataan"-tuotteita.

Oman kerhon ukotkin ukottuu yhä enemmän: jälleen yksi pappapyörään siirtynyt "ikuinen" sporttipyörämies siirtyi pappamopoon. Osti Triumph Rocket 3:sen.
Sitä sitten porukalla ihailtiin torstain kerhoiltana. Japaninpyörät ovat jääneet vähemmistöön. Eniten on Guzzeja, H-D:tä muutama, Victory, Ktm, Triumph, BossHoss, pari Hondaa ja pari Yamahaa. Vain yksi suht tuore japanilainen matkapyörä. Loppupää japanilaisista edustaa lähes museoikäistä pyöräkantaa. Myös muutama museopyörä on. Ennen oli enemmänkin museopyöriä mutta ovat vähenneet väen vanhetessa.

TunturiTT

« Vastaus #385 : Lokakuu 08, 2016, 00:18:06 ap »
Jotenkin mulla ollut sellainen mielikuva, että AllRightin strategia on olla jonkinmoinen tilausmyymälä..? Ettei hyllyssä juuri pidetä mitään.

motomatti

« Vastaus #386 : Lokakuu 08, 2016, 12:22:03 ip »
Jotenkin mulla ollut sellainen mielikuva, että AllRightin strategia on olla jonkinmoinen tilausmyymälä..? Ettei hyllyssä juuri pidetä mitään.
Kun liike ilmoittaa että "tilataan ja tule hakemaan parin päivän päästä" niin pienemmällä vaivalla täyttää nettikaupan tilauslomakkeen. Silloinkin saa varrota mutta ei tarvitse noutaa. Hintakin voi olla eri.

Minulla ei ole ongelmia osien noudossa kun satun asumaan sekä AR:n että Stormin lähistöllä. Myös kyseisten liikkeiden sijainti on hyvässä synergiassa keskenään mm Motonetin ja lukuisten moottoripyöräkauppojen ja -korjaamoiden suhteen. Myös Verkkokauppa.com ja IKH sekä Bauhausin lisäksi pari muuta rautakauppaa ovat kolmen korttelin alueella. Toinen vastaava keskittymä on Tampereen Lielahdessa ja sieltä löytyy mm. Puuilo.

Motonetin huolto- ja hiukan varaosavalikoimakin on Guzzienkin tapauksessa varsin kattava.

Pulmu

« Vastaus #387 : Lokakuu 08, 2016, 12:26:30 ip »
Kun liike ilmoittaa että "tilataan ja tule hakemaan parin päivän päästä" niin pienemmällä vaivalla täyttää nettikaupan tilauslomakkeen. Silloinkin saa varrota mutta ei tarvitse noutaa. Hintakin voi olla eri.

Erityisen totta kun asuu täällä pohjoisessa eikä liikkeitä ihan naapurissa ole. Lähestulkoon kaikki tulee tilattua ulkomailta; halvempaa tavaraa jopa toimituskulujen osaltakin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Griso 8V 2012

TunturiTT

« Vastaus #388 : Lokakuu 08, 2016, 13:02:39 ip »
Sama juttu. En juuri viitsi suomalaisten liikkeiden katteita maksella, kun samaan aikaan saa ulkomailta edullisemmin. On toki Allright ja Storm ihan vieressä, mutta yleensä on ollut tilaustavaraa silti. On toki esim tuon ratapyörän osissa viimeksi yllättänyt tuo Storm. Vaikka joutui tilaamaan, niin hinta oli edukkaampi, kuin ulkomailla.

motomatti

« Vastaus #389 : Lokakuu 08, 2016, 13:14:37 ip »
Suurin osa nettikaupasta tilaamaani tavaraa on ollut juuri sitä mitä olen tilannut. Mutta on toisenlaisiakin nettikauppoja. Teet tilauksen tavaroista mutta nettikaupalla ei ole niitä ja saat ihan jotain muuta tai tyhjän paketin tai ei ikinä mitään. Kuinka moni jaksaa ryhtyä taistelemaan varsinkin jos ostoksen hinta on alhainen? Netissä on useampikin paikka johon huijarifirmoista voi ilmoittaa että muutkin tietävät välttää. Itselle on käynyt vain kerran niin että rahat menivät. Sen jälkeen olenkin ollut erittäin valikoiva mitä ja mistä tilaan.

Kivijalkakaupassa käynti on usein hyvin mielekästä ja pääsee tutkimaan tavaroita ja vaihtoehtoja niille. Myös tinkaaminen onnistuu. Hyvässä liikkeessä on myös asiantuntevia myyjiä jotka voivat arvioida asiakkaan tarvitsemien tavaroiden todellisen tarpeen ja ohjata hankinnoissa. Usein siinä sivussa myydä vielä oheistuotteita. Liikkeissä käydään sovittelemassa varusteita ja sitten tilataankin netistä eri firmasta kyseinen tuote edes kysymättä mihin hintaan sen kivijalkakupasta saisi. Nykyään taitaa tinkaamisen taito olla mennyttä.

Joissakin liikkeissä myyjät helposti aliarvioivat asiakkaan. Se johtaa toisinaan itseä huvittaviin tilanteisiin. Joskus jopa vilkkaaseen väittelyyn. Toisaalta se on virkistävääkin mutta aikaa kuluu silloin epäolennaisuuksiin.