"edit: Tähän alkuun vastaan ylläolevaan, että harrastajavoimin tätä uudistusta on vaikea (ellei mahdoton) saada edistettyä. Sen sijaan kauppiaiden ja vakuutusyhtiöiden (selitys alla) ymmärtäessä oman intressinsä, he voisivat saada uudistuksia aikaan."
Niin, moottoripyöräkaupalla on se pulma, että asiakas ostaakseen uuden, joutuu luopumaan vanhasta pyörästään ja etsimään sille ostajan, joka puolestaan etsii omalleen ostajan jne jne. Noin siis periaatteessa olettaen, ettei kyse ole uudesta harrastajasta, kuten viime vuosina, jolloin 50-60 :set ovat hurahtaneet harrastukseen. Ns. normaaliaikana harrastajia tulee nuorista ja poistuu vanhoista.
Tulppana on tämä vanhoillinen yksi pyörä per harrastaja ajattelu, joka on nykyisillä vakuutusyhtiöiden jäykkyydellä sementoitu.
Perinteisellä jaetun niukkuuden periaatteella seisovat pyörät kauppiaiden varastoissa, kun taas lypsylehmä ajattelusta luopumalla varastoa siirtyisi harrastajien talleihin. Mikä parasta niin kaupalle, kuin harrastajillekin olisi se, että kaupanteko (tavaran kierto) ja ajokin vaihto helpottuisi, kun ei (aina) tarvitsisi pähkäillä sen "vanhan" myynnin kanssa. Ja koska kauppaa tehtäisiin aiempaa vilkkaammin, niin se myös pienentäisi käytettyjen pyörien välirahoja, joka taas edelleen vilkastuttaisi tavaran kiertoa.
Online ryhmävakuutuksesta olisi vakuutusyhtiöllekin hyötyä, jos he ymmärtäisivät siinä piilevät lisätulot.
Nyt on vain yksi pyörä ja yksi vakuutus (100%) jos on kaksi pyörää, niin niitä käytetään vuoroin, jolloin rahaa tulee sama (100%). Sama usein myös vielä useammalla pyörällä, paitsi museopyörät, joiden suosio sekä arvo on tätä kautta ollutkin nousussa.
Jos olisi ryhmävakuutus esim.kolmelle pyörälle, jossa jokaisesta lisäpyörästä vakuutusmaksu nousisi esim. 20%, niin vakuutusyhtiö tienaisi kolmen pyörän harrastajalta 140% (100+20+20) , vakuutusyhtiöllekin tärkeän onnettomuusriskin säilyessä silti ennallaan.
Sveitsin järjestelmässä hinnoittelun pohjana on tietääkseni ajoneuvoryhmän kallein vakuutettava.
Idea on niin hyvä, että kerhon kunniaksi sen voisi nimetä MotoGruppo-vakuutukseksi ja lanseerata ehkä aluksi valtakunnallisena kokeiluna koskemaan GuzziClubin jäseniä. Pyöriä voisi olla eri merkeiltäkin, mutta yhden Gruppo-vakuutuksen pyöristä olisi oltava Guzzi.
Nykyiset vakuutusyhtiöiden menetelmäthän ovat sellaisia, että pyritään vain laajentamaan kaikenlaisia vakuutusten pakollisuuksia, jolloin yleinen suhtautuminen vakuutuksia kohtaan aletaan kokea kielteisenä. Esimerkkinä vaikka se, että kaikki (myös rekisteröimättömät mopot, mönkijät jne) moottorilla liikkuvat ajoneuvot kuuluisi vakuuttaa, vaikka niillä ajettaisiin vain esim. omalla suljetulla pihalla tai pellolla.
Harva näin tekee ja yhtä vähän tätä kukaan käytännössä valvoo. Vakuutusmaksulle ei (tietääkseni) myöskään ole mitään porrastusta riippuen siitä onko esim. mopo pihakäytössä vai tieliikennekäytössä, joka sekin kertoo koko säädöksen mielekkyydestä.