Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkauppa sukeltaa  (Luettu 179754 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« : Marraskuu 18, 2011, 16:10:48 ip »
Tässä otteita Kauppalehden päivän artikkelista:

"Moottoripyöräkauppa sukeltaa"

70 alan yrityksen tietojen perusteella:

-   joka kolmas alan yritys teki tappiota
-   yleiskuva masentava, kasvua löydyttävä ja äkkiä
-   tila on hälyttävä, toimialoista heikoimpia
-   kannattavuus pudonnut puoleen muutamassa vuodessa
-   pakko saada jostakin uutta kasvua
-   kasvu tyssäsi 2008, sitten romahdukset 18 ja 6,5 %
-   vuoden 2007 ennätysmyynti 12.000 kpl oli liikaa,terve lukema olisi 8000-9000 (uusien myynti Suomessa / vuosi)

Liittyy osin myös tekniikkapalstan keskusteluun "California 90".  Jos muualla on samansuuntainen tilanne, on Guzzin myynnin nousu maailmalla merkillepantava seikka.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2013, 00:09:01 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2011, 21:11:36 ip »
Siis: on sukeltanut! Jopa siis HD:n myynti on tippunut rajusti.
Mutta: tuskin 70 firmaakaan tietää, mikä on ensi kevään myynti.
Emeritus-guzzisti

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2011, 21:27:19 ip »
Buumivuosina 1998 - 2008 tuotiin Suomen harrastajamäärään nähden myyntiin valtava määrä moottoripyöriä.
Rekisteröityjen moottoripyörien määrä kasvoi v.2000 n. 90000:sta nykyiseen n.230000:een ajokkiin.
Mopoja on liikenteessä yhtä paljon, joten myös kauppiaita on tullut alalle paljon lisää.
Moni vanhempi harrastaja siirtyy kalastukseen ja golfiin ensihuuman laannuttua, joten alalla on sopeutumisen aika...
Alla on yli 125cc moottoripyörien ensirekisteröinnit Suomessa (lähde:Tilastokeskus) :

     On siinä yksi jos toinenkin MP kauppias ollut jouluna 1994 pää painuksissa, kun koko maassa oli myyty rapiat 400 pyörää !!!
Moottoripyöräkaupassa on vaihtopyörien hinnoittelussa nyt suurta eroa ja toiset liikkuu, kun toiset vaan seisoo hallissa.
     Myös varaosa- ja tarvikekaupassa tekee verkko-ostoksilla mukavan säästön pimeinä ja hiljaisina talvi-iltoina.
Täytyy kuitenkin sanoa, että (kunhan uusia malleja tulee) itse uskon Guzzilla kerrankin olevan oikea tuote oikeaan aikaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2011, 21:30:07 ip »
Jännä sinänsä, että pari isoa myyjää ei näe tulevaisuuttaankaan kovin lupaavana; MP-messuilta on pudottautunut pois ainakin Yamaha ja vissiin Kesko (mönkijöitä yms). Luulisi, että kannattaisi panostaa markkinointiin, jos kokonaissektori kapenee.

Kun taasen toisaalla..
Lainaus
Tällä viikolla näyttelyyn osallistumisen varmistaneen Suzukin Marco Färm näkee messut erittäin tärkeänä tapahtumana.

- Meillä Suzukilla ajatellaan niin päin, että tällaisena haastavana aikana meillä ei ole varaa jäädä pois messuilta. Tavoitamme yhtenä viikonloppuna erittäin suuren harrastajamäärän. Osastollamme ovat töissä käytännössä kaikki Suzuki-jälleenmyyjät, joten motoristeilla on mahdollisuus samaan aikaan tavata oma kauppias ja nähdä koko laaja Suzuki-mallisto, toteaa Färm. Hänen mukaansa olisi karmaisevaa koko alalle, jos messuja ei järjestettäisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2011, 10:41:45 ap »
Eikös suzukin  maahantuonnista vastaa nykyään Saksan Suzuki?

Silloin on messuille osallistuminenkin helpompaa, kun tulee tuloja muualtakin kuin Suomen maahantuonnista.

Kyllähän sen varmaan jokainen tajuaa, että ei tämän luokan kasvu, mitä viime vuosina on ollut voi mitenkään jatkua ikuisesti.

Kyllä ne markkinat saavuttaa kyllästymispisteensä, kun useimmilla jampoilla on jo useampi mp ja vanhat menettävät rahallisen arvonsa sangen nopeasti.


Reima

  • Vieras
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2011, 11:21:00 ap »

Kyllä ne markkinat saavuttaa kyllästymispisteensä, kun useimmilla jampoilla on jo useampi mp ja vanhat menettävät rahallisen arvonsa sangen nopeasti.



Niinpä, eiköhän se ole nykyään realityä niin moottoripyörillä kuin autoilla, että uuden pyörän arvosta sulaa puolet veks tarkalleenottaensuurin piirtein jo neljässä vuodessa eikä myyntiarvoon vaikuta korkeintaan kuin ajetut kilometrit, lisävarusteille ei kannata mitään arvoa laskea.
Takana on ne ajat jolloin käytetyt pyörät vietiin lähes käsistä...vuonna -99 maksoin vanhasta lähes alkuperäiskuntoisesta CB750 Hondasta 14 000 mummonmarkkaa ja parin vuoden päästä tuli kaveri ja osti pois neljä mummutonnia kalliimmalla hinnalla, pyörään olin tosin tuunannut Keltaisen Pörssin kautta laukkusarjat, plexi ja suojaraudat...

Nämä epävarmat ajat ja myös Moto Guzzin hinnat ja tulevaisuus on saanut puheissaan jotkut vannoutuneet guzzistitkin vilkuilemaan vieraisiin...mutta kuten olen monta kertaa aiemminkin todennut, että järkisyillä ei tätä harrastusta todellakaan pidä perustella ja samaa sielua ja fiilistä kuin Guzzissa - väitän niin - ei ole jaappanilaisissa tai ämeriikkäläisissä tusinatuotteista... :o ...ja tietty jokainen voi itse harkita omistaako samanlaisen pyörän kuin naapurin maurilla...


-Reima-
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2011, 12:31:03 ip kirjoittanut Reima Saarinen »

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2011, 15:17:07 ip »
Kyllähän sen varmaan jokainen tajuaa, että ei tämän luokan kasvu, mitä viime vuosina on ollut voi mitenkään jatkua ikuisesti.
Kyllä ne markkinat saavuttaa kyllästymispisteensä, kun useimmilla jampoilla on jo useampi mp ja vanhat menettävät rahallisen arvonsa sangen nopeasti.
Tietäisin osaan ongelmaa kyllä yhden lääkkeen, mutta se ei ahneille yhtiöille ja kateellisille kanssakulkijoille taida kelvata.
   Moottoripyöräkärpäsen puremille olisi mukavaa, kun olisi ajossa eli vakuutuksessa useampi pyörä erilaisille suhmuroille.
Pullonkaulaksi muodostuu ne vakuutukset ja etenkin bonusten siirto sekä seisonta-ajan hyvitys (min.30pvä) käytäntö.

Joten  "lamavinkki" harrastaja kerhoille, etujärjestöille sekä pyöräkauppiaille omine liittoineen:
- Suomeen olisi saatava vaihtokilpijärjestelmä Sveitsin mallin mukaan. Siellä voi ottaa ryhmävakuutuksen usealle ajoneuvolle ja siirrettävä kilpi laitetaan sitten siihen menopeliin, jolla kulloinkin ollaan liikkeellä.
- Nykyisin ei tarvitsisi edes kilpeä vaihdella, jos olisi jonkinlainen online palvelu, johon ilmoittaa kulloisenkin ajossa olevan pyörän.
Järjestelmä toimisi, jos rangaistus väärinkäytöstä olisi tarpeeksi ankara eli esim. ko. online palvelun käyttökielto sääntöjä rikkoneille.
   Tämän hetkinen vakuutus-, bonus-, seisonta- järjestelmä on vuosikymmeniä vanha eikä se palvele nykypäivän muuttuvia tarpeita.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2011, 15:33:17 ip »
Menee vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta silti laitan:

Olen Alin kanssa täysin samaa mieltä Sveitsin mallista, ja sen myös voisi laajentaa siihen että vaihtokilpeä olisi käytettävä myös firmojen autoissa.
Suomen bonusjärjestelmä on aivan hanurista koska on ajoneuvokohtainen, olisi oltava henkilökohtainen bonus/virhepiste järjestelmä joka myös hillitsisi liikennekoheltamista.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #8 : Marraskuu 19, 2011, 16:11:15 ip »
Aivan samaa mieltä.
Keskustelimme viime vuonna samasta asiasta täällä foorumilla. Ja Guzzikaverit lupasivat ottaa asian esiin S-Moton kokouksissa. Sen jälkeen emme ole kuullet mitään, joka olisi vienyt asiaa eteenpäin.  Täytyy ehkä olla eri luokkia
tässä vakuutussysteemissä. esim kevyemmät mp ja isompia pyöriä - kun ero sentään on suuri.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #9 : Marraskuu 19, 2011, 16:29:25 ip »
"edit: Tähän alkuun vastaan ylläolevaan, että harrastajavoimin tätä uudistusta on vaikea (ellei mahdoton) saada edistettyä. Sen sijaan kauppiaiden ja vakuutusyhtiöiden (selitys alla) ymmärtäessä oman intressinsä, he voisivat saada uudistuksia aikaan."

Niin, moottoripyöräkaupalla on se pulma, että asiakas ostaakseen uuden, joutuu luopumaan vanhasta pyörästään ja etsimään sille ostajan, joka puolestaan etsii omalleen ostajan jne jne. Noin siis periaatteessa olettaen, ettei kyse ole uudesta harrastajasta, kuten viime vuosina, jolloin 50-60 :set ovat hurahtaneet harrastukseen. Ns. normaaliaikana harrastajia tulee nuorista ja poistuu vanhoista.
Tulppana on tämä vanhoillinen yksi pyörä per harrastaja ajattelu, joka on nykyisillä vakuutusyhtiöiden jäykkyydellä sementoitu.

Perinteisellä jaetun niukkuuden periaatteella seisovat pyörät kauppiaiden varastoissa, kun taas lypsylehmä ajattelusta luopumalla varastoa siirtyisi harrastajien talleihin. Mikä parasta niin kaupalle, kuin harrastajillekin olisi se, että kaupanteko (tavaran kierto) ja ajokin vaihto helpottuisi, kun ei (aina) tarvitsisi pähkäillä sen "vanhan" myynnin kanssa. Ja koska kauppaa tehtäisiin aiempaa vilkkaammin, niin se myös pienentäisi käytettyjen pyörien välirahoja, joka taas edelleen vilkastuttaisi tavaran kiertoa.

Online ryhmävakuutuksesta olisi vakuutusyhtiöllekin hyötyä, jos he ymmärtäisivät siinä piilevät lisätulot.
Nyt on vain yksi pyörä ja yksi vakuutus (100%) jos on kaksi pyörää, niin niitä käytetään vuoroin, jolloin rahaa tulee sama (100%). Sama usein myös vielä useammalla pyörällä, paitsi museopyörät, joiden suosio sekä arvo on tätä kautta ollutkin nousussa.
Jos olisi ryhmävakuutus esim.kolmelle pyörälle, jossa jokaisesta lisäpyörästä vakuutusmaksu nousisi esim. 20%, niin vakuutusyhtiö tienaisi kolmen pyörän harrastajalta 140% (100+20+20) , vakuutusyhtiöllekin tärkeän onnettomuusriskin säilyessä silti ennallaan.
Sveitsin järjestelmässä hinnoittelun pohjana on tietääkseni ajoneuvoryhmän kallein vakuutettava.

Idea on niin hyvä, että kerhon kunniaksi sen voisi nimetä MotoGruppo-vakuutukseksi ja lanseerata ehkä aluksi valtakunnallisena kokeiluna koskemaan GuzziClubin jäseniä. Pyöriä voisi olla eri merkeiltäkin, mutta yhden Gruppo-vakuutuksen pyöristä olisi oltava Guzzi.  ;)

Nykyiset vakuutusyhtiöiden menetelmäthän ovat sellaisia, että pyritään vain laajentamaan kaikenlaisia vakuutusten pakollisuuksia, jolloin yleinen suhtautuminen vakuutuksia kohtaan aletaan kokea kielteisenä. Esimerkkinä vaikka se, että kaikki (myös rekisteröimättömät mopot, mönkijät jne) moottorilla liikkuvat ajoneuvot kuuluisi vakuuttaa, vaikka niillä ajettaisiin vain esim. omalla suljetulla pihalla tai pellolla.
Harva näin tekee ja yhtä vähän tätä kukaan käytännössä valvoo. Vakuutusmaksulle ei (tietääkseni) myöskään ole mitään porrastusta riippuen siitä onko esim. mopo pihakäytössä vai tieliikennekäytössä, joka sekin kertoo koko säädöksen mielekkyydestä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #10 : Marraskuu 19, 2011, 16:50:35 ip »
MotoGruppo-vakuutus on niin hyvä idea - että pitäisi toteuttaa/kokeilla moottoripyörävakuutus-vaihtoehtona. Ruotsissakin oli ennen myös merkkikohtaisia mp-vakuutuksia- en tiedä päivän tilanne.
Tästä HYÖTYISI KAIKKI : Myyjät, omistajat, vakuutusyhtiöt ym.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2011, 11:22:52 ap kirjoittanut Guzzr »

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #11 : Joulukuu 12, 2011, 13:06:41 ip »
Taitaa olla kaupat aika hiljasia nyt jo. Kävin piruttas viime keväänä koittaa toista merkkiä, ja kauppias teki silloin mun mieletä tosi hyvä tarjouksen ja väliraha oli 2100e uuteen mopoon missä on viiden vuoden takuu. Kaveri soitti aamulla ja tarjosi taas samanlaista mopoa, omaani on tullun 7500km sen jälkeen, ja väliraha nyt 1850e, sanoin että odotetaan kevääseen niin saan vähän rahaakin mukana. ;D ;D
Gutsi on ja pysyy niin kauan kun tätä harrastustakin on :D

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #12 : Joulukuu 12, 2011, 20:45:37 ip »
Taas lähestytään sitä aikaa, että on ostajan markkinat.
Halvalla hyvää ja paljon.
Onneksi olen köyhä ja talli on pieni, että ei tule osteltua liikaa...
Tämäkin vielä! ! !

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2011, 16:22:09 ip »
Onneksi olen köyhä ja talli on pieni, että ei tule osteltua liikaa...

Mulla ei oo ees sitä tallia...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2012, 23:28:51 ip »
Itse olisin vaihtanut Guzzin Guzziin jos sen olisi järkevästi voinut tehdä. Ei Grisossakaan mitään vikaa ollut, päinvastoin, mutta oli käyttötarpeeseeni kuitenkin hieman väärä peli. Onneksi pääsi hyvään kotiin vaihtokaupan kautta. Tämän vaihdokin taas väänsin japsikauppiaalla uuteen matkakäyttöön sopivaan, jolla nyt ajan sen verran, että löytyy mahdollisuus ( lue Guzzikauppias, joka yleensäkään on vaihtokaupasta kiinnostunut ) vaihtaa se vaikkapa Norgeen edes jollain tavalla säällisesti. Käteisellä ilman vaihtoa kauppa toki onnistuu. Halukkaat kauppiaat voivat ottaa yhteyttä vaikkapa tämän palstan kautta yv:llä. Lienee turha toive. Kerhosta en aio erota ja kevään Italoon kurvaan japsilla vaikkapa naapurikylän majataloon. Ans kattoo, kurvataanko piankin taas Guzzilla, yleensä en turhan kauaa asioita mieti ja toisaalta on taas ihan turhaa esittää mitä tahansa asioita.