Autokauppakin on sukeltanut jo jonkun aikaa..
Olen vuodesta 1958 alkaen tehnyt kolme hyvää autokauppaa
Ensimmäisen oman käytetyn autoni hankin 1958 ilman rahaa = annoin vaihdossa kaksi vuotta ajetun Jawa CZ 175, oman polkupyöräni ja epähuomiossa siskon pyörän. Auto oli 60 hv V8 Ford Vedette. Ehkä malliltaan 1950-52.. Sisko ihmetteli pari päivää pyöränsä häviämistä, mutta oli tyytyväinen, kun kasasin käytetyistä pyöristä siistin ja uudemman näköisen pyörän, tunnustaen pyöränsä hävittämisen..
1980 annoin vaihdokkina kaksi vuotta ajetun Plymouht Traildusterin uuteen Dodge Ramchargeriin, joka tilattiin ison Soliferin vetämiseen pienemmillä pyörillä ja voiman ulosotolla verottomuuden mahdollistamiseksi. Dodge oli arkipäiväkäytössä yli 10 vuotta ja sain siitä vaihdossa (en muista mihin) saman hinnan kuin olin maksanut

Verotusta oli maastureissa rukattu ainakin kahteen otteeseen oston ja myynnin välillä
Nykyinen jenkki ostettiin uutena eläkeautoksi käteisellä 105t€ puoliksi kummankin pussista (maksoin sittemmin leskenä vaimon puolikkaasta tietysti perintöveron). Auto täyttää keväällä 13 vuotta. 2011 kansiremontin innoittamana sijoitin käkkylään 12t€

Auto päivitettiin uudenveroiseksi kesän 2011 aikana. Auton katuhinta olisi kunnossa ollessaan ennen remonttia ollut 6-12t€..
Minulle auton käyttöarvo on nyt sama kuin uutena - auton arvosta on vain huvennut 100t€, mutta ei se ajonautintoa vähennä yhtään

Köyhän ei kannata ostaa halpaa! Laskin taskulaskimella, että kun tuo päivitys on jäänyt ainoaksi varsinaiseksi korjauskustannukseksi, eikä vakuutuksia, rengashankintoja, huoltoja eikä polttoainetta lasketa, mutta arvon lasku huomioiden, niin röpöttelen aidoilla "jenkkiäänillä" uudenveroisella autolla tähän saakka noin 800 €:lla / kk

Kuukausikustannus laskee, jos auto kestää loppuelämäni noin parikymmentä vuotta - auto nyt 12 v ja minä 72 v

Autokaupan sukeltaminen on siis osaksi "miun syy", koska en ole ostanut yhtään autoa 12 vuoteen
t.arska
https://plus.google.com/photos/102464933727710545711/albums#photos/102464933727710545711/albums/5415481275227159825