Kirjoittaja Aihe: Huoltotaso vai huoltopukki  (Luettu 67647 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #45 : Tammikuu 26, 2012, 14:05:03 ip »
Kiinnityslenkkejä ei noissa nostoaisoissa tarvita kun niihin voi noston alkuvaiheessa sitoa pyörän rungostaan kiinni ja sitä paitsi niihin olisi lyhyytensä vuoksi hankala mitään sitoa.
Kuten kuvistani huomaa, on nostimessa kolmiasentoinen "varmistin" jonka varaan voi pyörän jättää koko painollaan.
Sidonta tehdään vasta siinä vaiheessa kun pyörä on nostettu asianmukaiselle korkeudelle, Nostin on varsin tukeva noston aikana.

Tällä nostimella onkin tarkoitus siirrellä moottoripyöriä ahtaassa tilassa. Huomasin heti sen edut kun olin kaksi pyörää tallissani siirtänyt. Siirron aikana tulee kysymykseen pyörän sidonta jalustaan koska se on varmasti tukevin osa.

Pitänee tehdä Tonti-runkoa varten erillinen nostoväline ettei tarvitse puupalan kanssa sovitella ja niin että keskituki saa olla ala-asennossa.

Jos jotain nekatiivistä pitää hakemalla hakea niin se on se että nostimessa on vain kaksi kääntyvää pyörää. Voipi olla että mun nostimessa on kohta neljä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #46 : Tammikuu 26, 2012, 14:22:21 ip »
Tiedän, itsellä on varmaan samasta tehtaasta ruotsalaiselle jälleenmyyjälle kaupattu peli. Mutta itse mieluummin sidon pyörän tuohon yläosaan. On mielestäni tukevampi siten. En myöskään osaa sanoa mitään tuohon keskipönkkään, kun en sellaista pyörääni tarvi. Itse olen tehnyt pikkulohkolle parista lankun pätkästä "lootan", joka tukeutuu runkoputkiin. Loota itsessään istuu nostimelle, kuin tehtynä, tai siis siihenhän se on tehtykin  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #47 : Elokuu 28, 2012, 10:22:19 ap »
Nostin Grisolle

Minulla on ollut muutaman vuoden käytössä Bilteman mp-nostin jonka päälle on rakennettu nostotaso ja irroitettava nostotuki.
Ensimmäinen versio tuli tehtyä V11 varten. Sama järjestely ei enää sopinut Grisolle, joten piti tehdä muutoksia ja uusi nostotuki.
Samalla nostotason pintaa piti korottaa öljypohjan kohdalta. Lopputuloksena Griso nousee tasapainossa eli etu- ja takapyörä samaan aikaan.
V11 ei noussut ihan samalla tavalla, se oli selvästi takapainoinen.

Nosto menee näin:
Griso pitää ensi saada pysymään pystyssä esim. pyörän tuenta kuormansidontaliinalla ohjaustangosta kattoon.
Nostin työnnetään pyörän alle ilman nostotukea. Nostin paikoitetaan pyörän keskelle yhdessä "irtonaisen" nostotuken kanssa.
Paikoitus siten, että nostotuki nostaa ja tukee pyörää rungon tapeista molemmin puolin. Lopuksi nostotuki ruuvataan nostotasoon (2 x M8 ruuvia).
Varmistukseksi olen kiinnittänyt pyörän nippusiteillä molemmin puolin nostotukea. Kts. kuvat.

Tässä muutama kuva häristimestä. Jos herää kiinnostusta rakentaa itse samanlainen niin otan mitat ylös ja teen piirustuksen näistä lisäosista nostimeen.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #48 : Syyskuu 10, 2012, 13:09:12 ip »
Sama nostin, hieman poikkeava toteutus. Tein Stonea (ilman keskitukea) varten "nostoalustan" vanerista ja sopivasti sijoitetuista kalikoista. Kalikan osuvat öljypohjan sivuille pulttien alle ja taempana keskituen kiinnityskorvakkeiden alle. Levyssä on siten enemmän pintaa sovittaa nostinta alle. Aluksi tällaisella kaksikätisellä oli aika homma yhtä aikaa nostaa pyörää pystyasentoon, työntää nostinta alle ja sovittaa siihen väliin vielä alustaa paikoilleen. Sitä helpottamaan tein levyn sivujen keskivaiheille reiät, joiden läpi pujotetuille hihnoille kiinnitin alustan runkoputkien hyväksi käyttäen pyörän alle. Eli nostokohta on kokolailla tasainen ja nostimen sihtaaminen kohdalleen on merkittävästi helpompaa.Toimii !

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #49 : Heinäkuu 19, 2013, 19:18:47 ip »
 ;Dmulla on kans ja oon tyytyväinen
;D
itsellä on semmoinen moto-italiasta ostettu punainen nostin joka nostaa Calia semmoset 50cm on tukeva ja mukava käyttää varsinkin kun on Bilteman pyörillävarustettu istuin millä voi pyöriä ympäri Guzzia .....


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #50 : Huhtikuu 25, 2014, 12:41:53 ip »
Itse tyytyväinen vinsillä nostoihin.
Pikkuisen ahdas huoltotila on peruja ajalta kun valoin veistoksia, asensin silloin kattoon parit tonnin kestävät nostopisteet.
Korkeutta ei paljon ole, mutta riittävästi että saa pyörät mukavalle työskentelytasolle.
Lattiakin on maanpinnasta sen verran korkealla että joutuu ajamaan sisään luiskaa myöden.
Vinssisysteemissä on se hyvä puoli että saa käännettyä pyörän ilmassa ettei tarvi peruuttaa luiskaa, se on hieman turhan jännittävää raskaammilla peleillä kuten kuvassa just huollossa olevalla kaverin Jacalilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #51 : Huhtikuu 25, 2014, 13:02:44 ip »
Guzzin kanssa laajempi työskentely edellyttää nostovälinettä katon suunnasta.
Tein puomin jolla voi nostaa, kääntää ja siirtää rungon sivuun. Aluksi oli vain taljanostin mutta kun sain 12V vinssin käyttöön niin homma sujuu jo sähköisesti. Vinssin vaijerin vaihdoin liinaan että ei vahingossakaan tule klommoja. Hienoutena puomissa on puomin suuntaisen siirron hallinta.
http://www.motomatti.fi/2013/02/puominosturi.html

Alla on lastaussiltanostin joka on hyvin tukeva ja riittävän lyhyt.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2014, 15:17:37 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #52 : Huhtikuu 25, 2014, 14:07:44 ip »
Omaan lämmitettyyn jatkotalliin tein kaksi nostolenkkiä kattoon. Toinen kestää helposti moottorin verran painoa ja toinen koko pyörän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #53 : Marraskuu 30, 2016, 13:44:59 ip »
Tuossa vielä yksi "köyhän" versio.  

https://www.youtube.com/watch?v=Qjs-kN4KVyU&feature=youtu.be
2002 Atlantic 500
2004 B750

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #54 : Joulukuu 05, 2016, 08:00:51 ap »
Melkoinen pellepeloton tuo jeppe.
Tulee vaan mieleen, että mahtaako kulkea jo valkoisen kepin kanssa. Voi tsiisus noita jenkkien (oletan tuon jostain sieltä päin olleen) verstasfilmejä. Rälläkästä suoja pois, että saadaan ylisuuri laikka paikalleen ja sitten veistämään palkkia poikki ilman suojalaseja. Hyvä hyvä!

Haalareita, tai ylipäätänsä mitään työpukua ei löydy varmaan koko mantereelta. Kaikki kangas mennyt farkkuihin?
Ai niin, olihan pojilla siinä Syvä joki filkassa läppähaalarit. Taitaa olla ainoat joita olen nähnyt. Mutta nekin pudotettiin alas ennen kuin alettiin "hommiin".  ;D

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #55 : Joulukuu 05, 2016, 09:58:31 ap »
Ei tarvitse mennä jenkkeihin saakka, tässä meidän lähellä on huoltokorjaamo, jossa”hoono soomi puhu” ryssäasentaja. Kaveri teki auton alla pakoputkiremonttia,  ”miljoona” reikää omaava nailon pusero päällään, ei mitään silmä-kasvosuojaa, kun veti puikolla saumaa putken kiinnikkeisiin ja rälläkällä  kannatin  poikki.
Olen Suomessa nähnyt kaverin, jolla oli silmä/kasvosuoja, palosuojahaalarit päällään,  nahkaiset asialliset suojakäsineet  ja laikan suojus  asiallisesti paikoillaan  ….  mutta silti leikkasi ranteensa auki.
Itsellänikin on tuo laikan suoja ollut pois monet – monet kerrat ja onpa pikkurälläkässänikin joskus ollut sovitettuna iso laikka, mutta olekin ” jenkkiautoharrastaja”. :D
Olin 20 vuotta työsuojelupäällikkönäkin, hyi, hyi 
2002 Atlantic 500
2004 B750

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #56 : Joulukuu 05, 2016, 10:13:45 ap »
Jep. Sen ei tarvi tuollaisen pikkulaikan halkaisijan kasvaa kuin sentin pari, niin johan kehänopeus kasvaa aika perhanasti.
Ei siinäkään vielä suurta vaaraa niin kauan kun ei joudu taivutukselle tai "nahista" kiinni siihen leikattavaan rakoon. Sitten yleensä lentää päreet.
Tuollaisella viritelmällä pitäisi olla koko kasvot suojaava pleksi.

American Chopperia on tullut joskus vilkaistua sivusilmällä ja sama t-paita taiteilu sielläkin menee.
Entä sitten tamä meitä lähemmin liippaava Radical Guzzi. Ehkä tuli turhaan osoiteltua jenkkejä. Kyllä samat hellepaitaheebot touhuaa Euroopassakin. Ehkä se, että tatskat ei näy pitkähihaisessa, määrittelee pukeutumisen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #57 : Joulukuu 05, 2016, 12:34:27 ip »
Tuo on se America Chopper tyyli. Vielä hitsaukset t-paita päällä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #58 : Joulukuu 05, 2016, 13:05:14 ip »
Sain lyhytaikaisen porttikiellon paikalliseen kun tulin maininneeksi uuden terassin rakentajan työkaluista ja tavoista negatiivista työn teettäjälle. Duunari etelänaapurista. Ei suojia koneissa, ei suojavarusteita, ei sammuttimia eikä työmaa ollut eristetty eikä turvallista kulkureittiä merkitty. Tuskin oli tulityölupaakaan. Turkkilainen baarinpitäjä huusi minut ulos kuppilasta runsaasti ulkomaandesibelejä käyttäen.

Mutta onhan hommassa hyviä puolia: ei turhaa byrokratiaa kuten veroja, ilmoituksia viranomaisille, ei sosiaalikuja ja varmaan palkkakin käteisellä kätevästi. Ei työsuojeluun liittyviä hankaluuksia, ei turhia vakuutuksia eikä kallista tulityökurssia.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #59 : Joulukuu 05, 2016, 16:29:12 ip »
"Palkkakin käteisellä kätevästi."

Olin vuosia sitten työn merkeissä käymässä eräällä länsisuomalaisella telakalla. Tuttu typpi koordinoi ulkolaisia ja muitakin alihankintafirmoja. Näytti listaa. Se oli pitkä. Huomasin listalla firman nimen joka oli Payday. Kysyin kaverilta, että oletko huomannut. Ei perkele, oli kaverin kommentti. Ties vaikka oli miten työntekijäystävällinen firma. Rahat käteen päivän päätteeksi, niin on elämänhallinta kohdallaan.

Reilut parikymmentä vuotta sitten, suomalaisen kasinotalouden alkuhämärässä, verottajaa yms. tahoja kusetti täällä Härmässä muuan Jukka-Pekka Mattila. Kovan luokan kilpaveneilijä offshore-luokassa. Bisneksenteko vei sittemmin miehen mennessään ja lopulta kaltereiden taakse. Asia oli tuolloin paljon julkisuudessa. Firman nimi oli Notareal Oy.  Joku sen äkkäsi vasta sitten kun putiikki oli ympäri ja putsattu puhtaaksi. Sen firman nimen. Not/a/real.