Kirjoittaja Aihe: Huoltotaso vai huoltopukki  (Luettu 47253 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #15 : Lokakuu 22, 2011, 12:20:36 ip »
Kun itse valitsin huoltonostinta omaan talliin niin kävin katselemassa erilaisia nostimia liikkeissä ja huolloissa. Useimmissa huolloissa oli käytössä kalliita sähköhydraulisia nostimia joiden nostokapasiteetti vaihteli 250 - 600 kiloon. Niin sanotut halpisnostimet eivät saaneet luottamustani heräämään ja niissä useimmiten oli käytössä vain hydraulinen, jopa mekaaninen, nostomekanismi. Siinä sitten pumppailemaan tai veivaamaan vaikka sähkökin on keksitty.
Noissa hydraulisissa pumppulaitteissa on yksi epämiellyttävä piirre: alas laskettaessa liike loppua kohti kiihtyy vaikka sen pitäisi hidastua. Kaverilta karkasi tällaisesta pukista uudehko VFR omille teilleen laskun lopussa kun nostosilta tömähti toppareihinsa. Sitä hän ei osannut odottaa uudelta pukiltaan jota hän oli kokeillut ensin vain tyhjänä.

En kelpuuttanut laatunostureita talliini niiden korkean hinnan vuoksi ja halpisvehkeet eivät keränneet luottamusta hempulin ja heiluvan rakenteensa vuoksi.
Siksi hankin järeän sähköhydraulisen varastonosturin. Maksoi käytettynä tasan 500€. Siihen lisäsin saranoimalla loivan sillan ja toiseen päähän irrotettavan jatkopalan. Se on niin leveä että pyörän voi ajaa nosturille koska jaloilla voi ottaa tukea sekä vetää myös keskiseisontatuelle nostimen päällä seisoen.

Nosto- ja laskuliikkeet ovat nopeudeltaan vakioitu paitsi laskun viimeiset sentit menevät hidastetusti. Pöydän reunoissa on tunnistimet jos laskuvaiheessa on jotain välissä niin liike pysähtyy. Noston ja laskun aikana pysäytettäessä nostimen sähköinen hydrauliventtiili sulkeutuu ja lukitsee hydraulisesti liikkeen. Myös letkurikkoventtiili sisältyy rakenteeseen. Lisäksi on mekaaninen lukitusvarsi pitämään pöytää kolmella eri korkeudella jolloin kuorma ei ole hydrauliikan varassa. Nostokyky 500 kg, kannatuskyky 2000 kg.

Tämä:
http://www.ekstrom.fi/Liftmaster-nostop%C3%B6yd%C3%A4t/218
Malli GEL-5.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 661
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2011, 23:05:15 ip »
Katsoin kuvastosta : Saksinostopöytä Meganex 500 kg a tarj.hinta 539 eur sis alv
                            nostokork 110cm, pyörät alle   www.ikh.fi

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #17 : Lokakuu 26, 2011, 08:08:10 ap »
Onha IKH:lla ihan oikeita mp:n nostopöytiäkin, ettei tarvitse viritellä. Tosin niissä ei ole sähköpumppua. Tiedä sitten kuinka tukevia ne ovat. Onko kellään kokemusta.
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Tunkit_prassit_nostimet/Huoltopoydat
V11 Sport

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #18 : Lokakuu 26, 2011, 09:57:58 ap »
"Kaverilta karkasi tällaisesta pukista uudehko VFR omille teilleen laskun lopussa kun nostosilta tömähti toppareihinsa. Sitä hän ei osannut odottaa uudelta pukiltaan jota hän oli kokeillut ensin vain tyhjänä."

Lainasin omaa tekstiäni. Juuri tämä nosturi vanheni yhden vuorokauden kaverini tallissa. IKH:n pojat noutivat pois. Vakuutusyhtiö maksoi pyörän korjauksen omavastuuta lukuun ottamatta.

Kyse oli mallista XTOP028.

Voipi olla että nykyisissä IKH:n nostimissa on tekniikka kunnossa. Kannattanee testata mallikappaleella myymälässä ja vielä uudelleen kun mahdollinen ostos on omassa tallissa. Pari riskiä ukkoa kyytiin ja nostelemaan että testaamaan tukevuus ja laskunopeus.

Ollessani mp-huollossa töissä niin siellä oli nostimissa säästetty tukevuudessa mutta niissä sentään oli laskunopeus lopussa vaimennettu.

Hyvä nostin on niin etevä peli että olen kironnut itseni jo useaan kertaan etten sellaista ollut hankkinut jo kauan sitten. Sanoisin, että se pitäisi olla ensimmäinen tallivaruste jos aikoo pyöräänsä itse huoltaa. Muutoin se voi toimia ylimääräisenä työtasona seinustalla tai kipata kyljelleen viemästä tilaa.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #19 : Lokakuu 26, 2011, 10:13:07 ap »
Mitenkähän noissa on tuo paineenlasku oikein tehty? Itselläni on tuota MEG-30:ä vastaava Biltemalainen ollut jo vuosia. Sen voi ainakin laskea hitaasti alas. Kertaakaan ei ole tullut rymähtäen. Unohtuipa Pläski eräänä talvena pelkän nostimen varaan talveksi. Lukitus ei ollut päällä koko talvena ja pyörä ei ollut mainittavasti laskehtinut. Keulakin oli irti talven, niin olisi kyllä huomannut jos olisi ollut alempana keväällä.
Mainio laite.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #20 : Lokakuu 26, 2011, 10:49:24 ap »
Se hidastin voipi olla ihan vain paine-eroon reagoiva jousiventtiili. Otetaan pienempi reikä käyttöön kun paine nostosylinterissä kasvaa laskun loppuvaiheessa mekanismista johtuen.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #21 : Lokakuu 26, 2011, 11:43:48 ap »
Tarkoitin noita, missä pyörä rämähtää tonttiin. Omassahan on ihan tavallinen pullotunkki, jossa painetta vähennellään ihan neulaventtiilillä. Lasku on hallittu.
Onko noissa isommissa sitten asia jotenkin toisin? On/Off?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 816
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #22 : Lokakuu 27, 2011, 13:32:05 ip »
Onha IKH:lla ihan oikeita mp:n nostopöytiäkin, ettei tarvitse viritellä. Tosin niissä ei ole sähköpumppua. Tiedä sitten kuinka tukevia ne ovat. Onko kellään kokemusta.
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Tunkit_prassit_nostimet/Huoltopoydat

Viime keväästä asti on ollut käytössä. Hintaan reilu 400€ ei viitsi enää mitään virityksiä ruvetatekemään. Mitä ylemmäs nostaa sen tukevampi on. osto on jalkaolkimella ja lasku toisella. Jalaalla voi säätää laskunopeutta. Kyllä omaansa oppii käyttämään.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #23 : Lokakuu 27, 2011, 14:41:32 ip »
Tulikos se Pappa-Tunturi mukana?  :D

Onkos väellä kokemusta tämmösestä värkistä: http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=12429&nav=100200879&q=y

Riittävn tukeva?
Riittävän kestävä?
Kestääkö yleensäkin Calin öljypohja & co. nostamista altapäin?
Tasapaino kunnossa?

Kun tommonen vois olla ihan näppärä... Eritoten, kun ne huolla noita ajokapineita edes tiiviinä harrastuksena, vaan omaa laitetta joskus - erityisesti tulevana talvena - on ihmeteltävä hylsysarjan kanssa...
Ammattimiehet on asia erikseen - tässäkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #24 : Lokakuu 27, 2011, 14:50:59 ip »
Tuommonen on mulla. Kannattaa tehdä tuohon nostotasolle vaikka parista lankusta kehikko, joka tukee vaikka runkoputkiin. Sitten vetää pyörän liinoilla kiinni nostotasoon (tai kai siis pitäisi puhua nostoaisoista). Sitten vain tunkkailemaan. Nousee kyllä ja on riittävän tukeva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

guzimo73

  • Viestejä: 49
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #25 : Lokakuu 30, 2011, 11:43:23 ap »
Ite oon nostellu kahdella taljalla takapäästä. Kertaakaan ei oo meinannu kaatua eikä kait voikaan kaatua kun kiinnityspisteitä on kaks. Eli siitä iskarin yläpään ja rungon kiinnityskohdasta talja kummallekin puolelle ja sitten kiristelemään tasaisesti

Breeze

  • Viestejä: 1 551
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2011, 00:19:06 ap »
http://i751.photobucket.com/albums/xx151/v65lario/nosturi.jpg[/img]]

Mie tein tuommoisen bilteman halpisnosturista. Hyvä tuli ja pyörän roplaaminen on ihan eri tasolla kuin ilman nosturia.
Miten sitä on pärjännyt ennen ilman nosturia ? ! ? ! ?

Ps. Kuvassa onnellinnen nosturin rakentaja...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #27 : Joulukuu 17, 2011, 11:58:05 ap »
Hieno peli, mutta tuossakaan ei renkaita irroitella, jos ei ole keskipönkkää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 106
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #28 : Joulukuu 18, 2011, 00:59:09 ap »
Miksi ei?
Minusta näyttää siltä, että ainakin pukilla olevasta moottoripyörästä pyörät saa irrotettua ilma mitään ongelmia.
Jopa molemmat samanaikaisesti. Tietysti pukilla oleva moottoripyörä pitää aina sitoa ja tukea niin, että
se ei pääse missään olosuhteissa kaatumaan tai putoamaan pukilta.
Omista moottoripyöristäni ainosastaan NTX taitaisi olla sellainen, että sen pyöriä ei tuossa voisi irrottaa kun
pukki taitaisi olla sille liian kapea? Tämä johtuu siitä, että keskituki on siitä poistettu enkä ole
jaksanut tehdä NTX:lle sopivaa huoltotelinettä.
Silloin kun moottoripyörässä on keskituki, renkaiden irrotusta hankaloittavat lähinnä takalokariroiskeläppä tai
ylenmääräinen pyörien kotelointi. Joskus myös alakate rajoittaa tukemista ja tunkin käyttöä mutta silloin
olisi apua etupään huoltopukista.
Huoltopukin tai telineen hankkineen kannattaa hankkia myös valikoima sidontaliinoja, kakkosnelosen pätkiä ja
pikku tunkkikin on hyvä olla olemassa. Kattoon vielä talja niin alkaa olla jo aika hyvä. ::)
Usein moottoripyörän tukemieen riittää kun huoltopukisa on tuki tai joku teline mihin etupyörän saa kiinni.

Vanha kuva liitteenä.


Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #29 : Joulukuu 18, 2011, 10:17:55 ap »
Tarkoitin tuolla aiemmalla, että nostin ei tässä tapauksessa tuo mitään uutta pyörälle, jossa on keskipönkkä. Paitsi tietenkin, jos ei halua kyykistellä ja haluaa ripustaa pyörän välttämättä korkeammalle. Itse vaihdan renkaan nostimella siten, että nostan mahan alta. Saa vaikka molemmat pyörät kerralla irti kun pyörä on sidottuna nostimeen.
Huoltotoimien kannalta olen kyllä Breezen nostimesta kateellinen. Joka kerta kun pyörän äärellä konttailen ja kiemurtelen, niin kokopyöränostin kelpaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.