Kirjoittaja Aihe: Huoltotaso vai huoltopukki  (Luettu 63263 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 414
Huoltotaso vai huoltopukki
« : Lokakuu 20, 2011, 23:04:25 ip »
Mitä huonoselkäisemmäksi on tullut sitä haluttomammin viitsii kontata pyörän vieressä.

Ensimmäinen vaihe oli että rakensin 30 cm korkean huoltopukin tai sillan. Siinä oli varusteena loiva "lastaussilta" että pyörän sai tuupattua pukille. Kaveri oli suureksi avuksi. Kapean pukin päällä oli hankala toimia pyörän suhteen koska sivujalka ei auta ja keskituelle pukin sivusta on hankala saada pyörää. Piti siis olla kaveri apuna.

Pyöränostin, siis sähköhydraulinen huoltopöytä joka nostaa 10 cm korkeudesta 120 cm korkeuteen ja on sopivan mittainen niin että etupyörän ja takapyörän saa irti kääntämällä päätyluiskat ala-asentoon. Pyörä on useimmiten keskituen varassa. Tasapainosta vastaa pari lastiliinaa rungosta telineen reunaa. 

Markkinoilla on myös runsaasti erilaisia piennostimia. Ne soveltuvat yleensä vain raskasrakenteisille kustomeille ja useimmille H-D:lle.

Jos pyörässäsi on kaksipuoleinen takahaarukka niin huoltotukevuutta voi lisätä hankkimalla ns. varikkopukin. Se ei nosta kovinkaan korkealle mutta pitää pyörän tukevasti pystyssä.

Kevytrakenteinen ja edullinen vaijeritalja on hyvä pari varikkopukin kanssa. Liina eturunkoputkesta tai sarvien alta ja se taljan koukkuun niin käy huolto varman päälle ja korkeuttakin saa sen verran että ei ihan maata tarvitse pyörän vieressä.
Taljalla ei pidä nosta pyörää takapäästä. Siinä käy helposti tapaturma.

Varikkopukki säästää myös tilaa tallilla. Sen kanssa kun voi "taluttaa" pyörää.
Noiden pukkien hinnat näyttävät alkavan kolmesta kympistä ylöspäin. Hintansa väärti sijoitus ja pitää takarenkaankin pois lattiasta talvipaussin aikana.

Centauroon en meinannut löytää riittävän leveää varikkopukkia kunnes Bilteman pukin säädöt riittivät, ihan juuri ja juuri.

mm

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 168
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2011, 05:42:44 ap »
Kerro lisää taljalla takapäästä nostamisesta. Tuo kun
on rutiinitoimenpide rengaspajoissa sivutuellisen
takarengasta vaihdettaessa.
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2011, 07:57:45 ap »
Tämä kiinnostaa minuakin? Vai meinaako Matti, että voipi keikahtaa painopisteen ympäri kyljelleen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2011, 09:28:30 ap »
Mulla on ollut tällainen pitkään  http://www.sd-tec.de/catalog/product_info.php/cPath/117_149_347/products_id/1978?osCsid=7d81e4351b3309920ff6006c36224ef3  Pyörä on lähes aina sen päällä, kun en aja. Vie vähemmän sivuttaistilaa autokatoksessa. Pukkia käyttäessä takarengas on ilmassa. Renkaan vaihtokin onnistuu, kun pyörän mostaa pukille siten että takapyörän alle saa riittävästi tilaa. Alkuperäinen kilpiteline tulee sen verran alas, ettei rengas mahdu tulemaan sen alta. Eturenkaan vaihdossa pitää takapäätä painottaa irroittaessa. Itse olen siinä käyttänyt liinaa. Tuolla periaatteella voisi rakentaa Motomatin pukille nostosysteemin.  Olis aika helppo rakentaa itsekin.
V11 Sport

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2011, 09:43:11 ap »
Minä nostelen takapäästä ketjutaljalla jotta saan pattingin pätkän keskijalan alle ja jotta saan takapyörän irti ilman apuvoimia ja pyörän kallistamista.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2011, 10:01:24 ap »
Eikös takapyörän irroittamista varten riitä, että laittaa esim laudanpätkän keskipönkän alle? Sille kyllä nousee polkaisemalla Guzzikin. Ei tarvi tunkkailla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2011, 11:58:27 ap »
Laudanpätkä ei riitä ja pattingin päälle pyörää on vaikeaa (=haastellista) saada yksin ilman nostamista, saattaa keikahtaa nurin. Kokeiltu on.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2011, 12:20:21 ip »
Ensi alkuun, korjaa välykset ja iskari(t) peräpäästä, että perä ei painu omalla painollaan ja toisekseen keskipönkälle nostossa ei voi pyörää kaataa kovalla alustalla. Onhan sulla molemmat keskikoiven tassut maassa kun polkaiset pyörän ylös?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2011, 13:14:13 ip »
Ei ole mitään välyksiä mitä korjaisi, eikä peräpää painu alas. Taljalla nosto on toiminut hyvin eikä tarvitse "äheltää" pyörää väkisin pattingin päälle riskillä että se vielä keikahtaa nurin. Jatkan edelleen taljalla nostoa koska se kivuttomin tapa saada pattinki keskijalan alle   8)
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2011, 13:23:37 ip »
Totta kai homma kannattaa tehdä siten, miten se omalle "järjestelmälle" on varmin ja turvallisin. Itse olen sen verran roisin kokoinen, että kappaleen tai pyörän massa ja koko ei juuri aiheuta estettä käsittelyyn.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2011, 15:13:52 ip »
Meillä ei ole keskijalkaa kuin kuskilla. Sporttipyörä nääs...
V11 Sport

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #11 : Lokakuu 21, 2011, 17:55:51 ip »
Jeps, mun pyöriin on toiseen keskikoipi. Tosin se on irrallaan hyllyllä. Vaimon pyörässä, siinä missä on enemmän tehoa ja vähemmän painoa kuin Guzzeissa, on keskituki paikallaan. Se ei silti taida olla sporttipyörä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 138
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #12 : Lokakuu 21, 2011, 18:52:21 ip »
Kuvan menetelmä on ollut käytössä kun olen työmaalla työpäivän
päätteeksi huoltoa tehnyt.
Jos nosturissa on langaton ohjaus täytyy kapula piilottaa siksi aikaa kun
mopo roikkuu ilmassa. ;D
Varsinkin öljypohjan irroituksessa jää työskentelytila mukavasti vapaaksi ja
työskentelykorkeuden saa aina säädettyä sopivaksi.
Omassa tallissa korjauspukkina on noin puolenmetrin korkuinen vanerilaatikko
mikä toimii samalla säilytystilana pikkusälälle.
Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 414
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #13 : Lokakuu 21, 2011, 22:14:17 ip »
Kuten njoku jo arvelikin, mp kellahtaa melko helposti nurin jos nostaa takarungosta. Parhaimmillaan heti kun takapyörä irtoaa lattiasta. Tämä riippuu kovasti pyörän omasta painopisteestä.

Silkkaa fysiikkaa: nostokohdasta takaa vedetty jana etupyörän kosketuspisteeseen lattialla on ratkaiseva. Jos painopiste on ko linjan alapuolella ei kaatumista tapahdu. Nostoa jatkettaessa se ennen pitkää siirtyy janan yläpuolelle jolloin pyörähdys käy niin äkkiä ettei edes feles domiciliumia ehdi sanomaan.

Jos nostaa takaa, kannattaa varmistaa että etupyörä on tuettu hyvin. Huoltoliikkeissä se tuetaan huoltotasolla olevaan puristimeen.

mm

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2011, 07:10:29 ap »
Yksi tapa estää tuo keikahtaminen on tietysti laittaa tunkki tai pukit esim. jalkatappien alle.