Kirjoittaja Aihe: Huoltotaso vai huoltopukki  (Luettu 47254 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #60 : Joulukuu 05, 2016, 18:23:44 ip »
Voihan olla esim suomalaisella suunnittelifirmalla Rapeplanilla hankaluuksia päästä kansainvälisille markkinoille..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #61 : Joulukuu 06, 2016, 09:25:33 ap »
Osataan sitä suomalaisittainkin.
Edelleen naurattaa nuori naisystäväni kun rupesi "hitsariksi".
Tarjosin kokohaalarit, kunnon naamasuojan ja paksut hanskat.
Sitten kun kävin katsomaan kuinka sujuu niin turkki päällä ja korkokengät jalassa likka iloisesti poltti puikkoa, hanskat sentään oli kelvannut saatuaan kipinää näpeille. Turkista tuli mallia kärventynyt, mutta vakaalla kädellä veti hyvää hitsisaumaa.
Hieno asenne tuo osaan mitä vaan, taidekouluun kun muut pyrki sivellinrarjan kanssa, niin hän multa lainatun Kempin muuntajan, rälläköiden ja muun hevimetal vermeiden kanssa ihan pelkällä asenteella runttasi ykkösenä ja on teräs taipunut.
Ei työ tulityökorttia kysy, itselläkin on uusimatta ollut pitkään vain siksi että maksaa sekin ja muitakin kuluja riittävästi.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #62 : Joulukuu 06, 2016, 12:47:48 ip »
Ei sitä tulityö- tai muutakaan korttia tulla kysymään kun omissa nurkissa omia juttuja tekee.
Mutta kun pyrkii alan hommiin jonnekin työmaalle työntekijänä ja varsinkin yrittäjänä niin on kyettävä esittämään työn vaatimat todisteet kelvollisuudesta tehdä vaadittuja tehtäviä. Yrittäjä joutuu asianmukaiset koulutukset kustantamaan itselleen ja mahdollisille työntekijöilleen.

Jos se oma paja sitten vaikka palaa ja osoittautuu että edes joskus on ollut tulityökoulutuksessa niin se katsottanee raskauttavaksi asianhaaraksi koska "olisi pitänyt tietää".

Viimeksi kun pyydettiin töihin niin aluksi tentattiin millaisia valmiuksia on jo valmiina. Olihan niitä. Kuten tulityökortti ja ensiapukoulutus.  Sitten heti koulutukseen missä käsiteltiin kemikaalien käsittelyä ja materiaalin käsittelyä. Seuraava oli langattomasti toimivan nosturin päivän mittainen käyttökoulutus, trukinkuljetuskurssikin on tullut käytyä. Monia pienempiä koulutuksia joista sai todistuksen. Ja samat koulutukset muutaman vuoden välein uusintoina. Ensiapu-, sammutus-, ja pelastuskoulutus on on säännöllisesti uusittavia. Riippuu hieman mitä työtehtäviä on tekemässä ja millä alalla. Konttorin puolen väelle koulutuksista osa oli vapaaehtoisia eikä heitä siellä näkynyt mutta pakolliset olivat pikkutakkiporukalle selvästikin vastenmielistä touhua. Nämä siis suht normityöpaikassa. Lentokonehommissa oli sitten ihan erilainen koulutus jossa suurin osa sisältyi jo ammattikoulutukseen. Niitä oppeja sitten vain kerrattiin säännölliseti.

Mutta se on itseltä jo takana päin. Jälkeenpäin kun muistelee niin monennäköisessä riennossa on tullut oltua mukana. Joskus innolla, toisinaan vähemmän. Nyt ei voi kuin neuvoa.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #63 : Joulukuu 06, 2016, 13:07:46 ip »
  Sitten heti koulutukseen missä käsiteltiin kemikaalien käsittelyä ja materiaalin käsittelyä. Seuraava oli langattomasti toimivan nosturin päivän mittainen käyttökoulutus, trukinkuljetuskurssikin on tullut käytyä. Monia pienempiä koulutuksia joista sai todistuksen. Ja samat koulutukset muutaman vuoden välein uusintoina. Ensiapu-, sammutus-, ja pelastuskoulutus on on säännöllisesti uusittavia. Riippuu hieman mitä työtehtäviä on tekemässä ja millä alalla. Konttorin puolen väelle koulutuksista osa oli vapaaehtoisia eikä heitä siellä näkynyt mutta pakolliset olivat pikkutakkiporukalle selvästikin vastenmielistä touhua. Nämä siis suht normityöpaikassa.

Ei ne ole niinkään vastenmielisiä, mutta tarpeettomia. Työturvallisuuskorttikoulutus käytännössä vaaditaan kaikilta työmaalla olevilta, mutta "pikkutakkiporukan" ei tarvitse juuri muuta suoritaa, koska niitä ei työmaalla vaadita. Konttorin porukka tuskin tarttuu nostokoneiden hallintalaitteisiin tai hitsikoneisiin.
Itsellänikin on Työturvallisuuskortti, ilman sitä en pääse asikkaiden tiloihin pävittäiseen työhön. Itse asiassa minua ei voi edes myydä sinne. Nykyisin (lähes) kaikilla asennus- ja rakennustyömailla vaaditaan Valttikortti. https://www.veronumero.fi/henkilokortit/ Tämän kortin kasvanut suosio vähentää niiden pimeiden "eteläsuomalaisten" käyttöä työmailla ja monet asiakkaat osaavat tätä jo vaatia. Ilman korttia et työmaalla mitään saa tehdä, PISTE.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #64 : Joulukuu 06, 2016, 13:43:47 ip »
Kävihän noita kämmejä sitten kun vapaa-ajallaan asiaan kouluttamaton työntekijä ryhtyi käyttämään työkaluja. Esimerkiksi pöytäsirkkeli "aiheutti" firman ostopäällikölle fyysisen vamman joka vaati sairaalahoitoa. Oli ottanut sirkkelistä irti ns takaveitsen halutessaan tehdä kaarevaa listaa sirkkelillä. Järjen ja koulutuksen puute kostautui. Sen jälkeen puusepänverstaaseen tuli lukot liukuoviin. Samalla kiellettiin muutkin hommat talon tiloissa omalla ajalla. Se haittasi harrastustoimintaa ja hiukan firmaakin sillä viraapelihommat oli tehtävä sen jälkeen työajalla salaa.

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #65 : Helmikuu 14, 2017, 21:13:04 ip »
Grisolle pitäisi saada huoltopukki tai joku näppärä nostin. Pikku googlailun jälkeen käteen jäi tämä Becker-Technikin pukki. Vaikuttaa kätevältä. Liekö muita edullisia yleismallin nostimia joita Grisossa voisi käyttää?



Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #66 : Helmikuu 14, 2017, 21:25:34 ip »
Jos ei tarvitse korkeammalle nostaa niin onhan tuokin pukki vaihtoehto.
Yhdessä kun käyttää etu- ja takapukkia niin työskentely on tukevammalla pohjalla.
Mutta ei kunnollista pyöränostinta voita mikään. Työskennellä voi seisaaltaan kumartelematta.
Nostimen tarve on suhteellista siihen nähden paljonko tekee itse huolto- ja korjaus- tai rakenteluhommia.
Jos on vain öljynvaihdot niin siihen ei kummoista pukkia tarvitse. Kunhan on tukeva.

Etu- ja takapyörän irrotus vaatii tukevampia tukia, mielestäni, kuin pelkän keskipukin.
Pieni saksinostin on usein hyvin kätevä varikkopukin lisäksi.
Tämä on ollut minulla apunostimena sekä lattialla että nosturin päällä työskentelyyn eikä ole kallis: http://www.motomatti.fi/2012/03/pieni-saksinostin.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #67 : Helmikuu 14, 2017, 22:28:26 ip »
Alakolmiosta nostava etupukki ja takapukki, niin pääsee pitkälle. Ratapyörä on yleensä noin. Jos takahaarukka pitää irrottaa, niin koneen alta tuki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #68 : Helmikuu 14, 2017, 22:57:10 ip »
Breva 1100:sen keskituki on erinomainen: sille kun nostaa niin molemmat renkaat ovat maasta irti. Kun irrottaa etu- tai takapyörän niin ei tarvitse mitään lisätukia. Useimmat bokseri-Bemut olivat aikanaan vastaavanlaisia.

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #69 : Helmikuu 15, 2017, 08:22:27 ap »
Nostopöytä olisi kyllä kiva, ei vain tila anna myöten. Pieni saksinostinkin voisi toimia mutta toi Becker-Technikin pukki ilmeisesti lukittuu pyörään kiinni ja olisi varmaan kätevä yksin touhutessa..ei kai tässä kuin tilausta vetämään saksanmaalle :P
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #70 : Helmikuu 15, 2017, 20:02:36 ip »
Tilasin tommosen Becker-Technikin pukin kun vaikutti kätevältä. 114€ posteineen saksasta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #71 : Helmikuu 15, 2017, 20:12:44 ip »
Jos tuo on helppo laittaa ja tosiaan lukittuu pyörään, niin kuulostaa erinomaiselta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #72 : Maaliskuu 28, 2017, 23:43:00 ip »
Tuo Becker-Technikin Griso-pukki tuli pikku vaiheiden jälkeen tänään. Erinomaisen helppokäyttöinen, näppärästi paikalleen lukittuva ja tukeva, suosittelen!

Mitä en suosittele, on Suomen Posti. Pakettia toimittaessa en ollut kotona, postinjakaja oli laittanut lapun väärään laatikkoon ja paketti ehti odotellessa palautua takaisin Saksaan. Soitin postin asiakaspalveluun, ilmeisesti jotain rauhoittavia ottanut asiakaspalvelija selitti monotoonisella äänellä että suomen posti ei tästä tokikaan vastaa vaan pitää ottaa yhteys lähettäjämaan laitokseen. Laitoin sitten viestiä Becker-Technikille, ihmettelivät asiaa mutta lähettivät sitten paketin uudestaan ilman eri korvausta. Tuli tänään, lappu tietysti taas väärässä postilaatikossa mutta tulipa tsekattua naapurilaatikot, onneksi.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Camn

  • Viestejä: 2 567
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #73 : Maaliskuu 29, 2017, 09:39:45 ap »
Lainaus
Becker-Technikin
Saksassa yleinen myös V11 -kuskeilla. Kovasti pitävät.  V11 alkuperäinen toimi samalla perusidealla, siinä vaan oli pitkä varsi vain yhdellä puolella.

Oliko se niin että Beckerin mukana tulee tai on itse ostettava hylsät, jotka tulevat niihin muttereihin, joiden varassa nostetaan?   Ja Beckerin nostovarsi?  Irto-osa ?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2017, 21:21:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: Huoltotaso vai huoltopukki
« Vastaus #74 : Maaliskuu 29, 2017, 14:43:08 ip »
Kyllä tässä Griso-mallissa ainakin oli hylsät valmiina, mitään osasia ei tarvinnut itse lisäillä. Nostovartta ei ollut mutta ei kyllä tarvinnutkaan; jalalla vähän auttaa ja samalla nykäisee kädellä ylös ja valmista tuli. Tuossa B-T:n video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=1vskacytihw
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012