Kirjoittaja Aihe: Apuväline TPS:n säätöön  (Luettu 66834 kertaa)

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #15 : Elokuu 25, 2012, 00:52:28 ap »
Terve,

AMP:n superseal -liittimiä saa myös Partco:n verkkokaupasta www.partco.fi

- seppo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2012, 15:24:14 ip »
Juu mulla on itselläkin Supersealliitinrasia jota täydennän aika-ajoin. Siitä taisin kirjoittakin pari varoituksen sanaa: Nimittäin eräät liikkeet myyvät samaan rahaan halpisversiota ko liittimestä joka, kokemuksen mukaan, ei kestä vettä.

Itse käytän MTA:n Supersealeja jotka ovat melkein yhtä hyviä kuin AMP-liittimetkin. Hinnassa vain on ero.

Valitettavasti tuo Delphin lanseeraama liitintyyppi ei ole sama kuin Superseal. Siinä missä Delphillä on kolme nastaa niin Supersealissa on vain kaksi. Tiivisteet ovat samat. Mietinkin mahdollisuutta, jos ei piakkoin löydy sekä naaras- että urosnastoille liitinrunkoja, tehdä ainakin naarasmallinen jyrsimällä Superseal osittain ontoksi ja muotoilemalla ulkoa Delphi-muotoon ja valaa hartsilla tai urtsulla kolme liitinpinniä liitinrungon sisään. Vaivalloista on se. Korkeintaan voisin itselle tehdä.

Partcolta, YE:ltä, JA-Elektrolta, Elektorilta ja Bebekiltä jo noita Delphejä tiedustelin mutta ei kuulu heidän valikoimiinnsa mutta Partco ja JA voivat ottaa varastoon jos ilmenee kysyntää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2012, 21:38:30 ip »
Eihän tässä käytössä ole merkitystä, pitääkö vettä eli ei. Vai haluaako joku oikeasti tehdä mittauksensa esimerkiksi ajamalla kaatosateessa? Jos sittenkin sattuu kosteissa keleissä mittauksia suorittamaan, voi ennen liittimen yhteen puristamista laittaa tiivistehuuleen vaseliinia. Pitää aikansa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #18 : Elokuu 26, 2012, 00:17:44 ap »
Juu.
En minäkään vesitiiveyttä säätökaapelille kaipaa. Liitin vain tekee kytkennästä helpompaa ja siten myöskin varmempaa kuin tökkiä irtopinnejä. Kuten tuosta TPS:n kuvasta näkyy niin yksi pinni on jo vääntynyt kun ei ole gynekologin sormet.

Usein tuo TPS-liitin on hankalasti tavoitettavissa niin soisi ainakin kytkentöjen olevan helppoja.

Tosin: Ensi viikolla tulee näkyville proto JuhaVeen esittämästä säädettävällä etuvastuksella varustetusta säätöjohdosta. Siihen pitää olla oikeat palikat tiivisteineen koska sen käytöstä voi tulla pysyvää. Johtimien mitoitustakin pitää miettiä säätöpotentiometrin sijoituspaikkaa niin että sitä on helppo ajossakin ropata ja seurata samalla jäännöshappimittarin lukemia.
Toisaalta se ei saa olla näkyvissä ettei ratikaiset pääse pitelemään sitä itsen huomaamatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #19 : Elokuu 26, 2012, 09:31:03 ap »
Niin, siis ajatus oli, että kasaa sen mittaus/säätöjohdon saatavilla olevilla liittimillä, piti vettä eli ei. Oli liittimet sitten halpoja tai kalliita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #20 : Elokuu 26, 2012, 14:00:18 ip »
Näin on toistaiseksi toimittu. Boschia saa, Delphiä ei.

Kulkekaahan verstaissa ja kaupoissa silmä kovana ja kädet pois taskuista.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #21 : Elokuu 26, 2012, 16:56:48 ip »
Kyseessähän kuitenkin on perinteisen tunturi sportin -72 bing 11mm-kaasarin säätösuuttimen päivitetty versio.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #22 : Elokuu 26, 2012, 22:10:32 ip »
Säätösuutin oli laiton ja konstat pyöritti neulan niistä taskuunsa ja käskivät työntää mopon kotia.
Laitonta tämäkin mutta ei juuri näy päälle ja saahan sarvessa olla vaikka "kahvanlämmittimen" tarkkuussäätönuppi. Toki pitää olla järki sen käytössä mukana. Sillä saa taitamaton mäntään reiän tai tankin tyhjäksi ennätysajassa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2012, 22:49:24 ip »
Joutaisko Matilta lainaan tuo Jackaaliin käypä malli? Saisi oman mitattua, joillain alueella pientä epävamuutta. Tai sitten taikauskoa. Pääsisi tuosta pelsota mittaamalla. Maksan kyllä postittelukulut.

Jatkan tähän: säädin omastani tänään synkat kohdilleen. Oli nestepatsaassa parikymmentä senttiä korkeuseroa. Tuo TPS:n Powercommanderiin säädetty nollakohta toteutuu pitämällä kahvaa tiukasti ylhäällä. Tyhmäkäynnillä leijuu yhdessä prosentissa. Peukalolla kokeilemalla vasemmassa läppäakselissa, jossa siis TPS, on hieman "käyntivälystä". Sen huljuttelu ei vaikuta tyhjäkäyntiin tai synkkaan, eli ei varmaan liikaa välystä.

Toimii kyllä mainiosti muuten. Ekun kanssa käytiin tänään hieman kokeilemassa mutkapätkää. Kivaahan se oli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #24 : Elokuu 27, 2012, 00:39:56 ap »
Guzzidiag -dokumentaation mukaan, luettelo tps-ikäjärjestyksessä:

Tps/ecu: malli (esimerkkejä):

PF09/P8:    California "ensimmäiset" (esim. 1000/1100i, EV), Daytona, Quota 1000
PF09/16M:  Centauro
PF3C/16M:  Sport 1100i
PF3C/15M:  California/ei kat (esim. EV, Jackal, Stone), V11/ei kat (esim. Sport, LeMans)
PF3C/15RC: California/kat (esim. Classic, Stone, Vintage), V11/kat (esim. Sport, Ballabio)
PF3C/5AM:  Bellagio
PF1C/15RC: Breva 750, Nevada, V7
PF1C/5AM:  Breva 850-1100, Griso 850-1100, Norge, Sport 1200
PF2C/5AM:  Griso 1200 8V, Stelvio 1200 4V

Kuvista näyttäisi että sama 3 -napainen liitin: PF3C, PF1C, PF2C.
Kun tuo lista on tuossa sopivasti niin samalla ecuista (sikäls ko mie oon ymmärtänt): P8/16M=eprom, 15M ja siitä eteenpäin=flash rom, sopii karttoja päivittää jos on tähän työkalut (saatavuus tunnetusti hankalaa) ja osaa. Tuo kohta PF3C/15M ei kat => PF3C/15RC + kat, on omansa lainen sen vuoksi, että tuossa kohtaa Calissa ja V11 mallissa pysyivät läppärungot, tps:n tyyppi ja asennustapa samana, ainoastaan ecu ym. tarvittavaa päivitettiin (lambda käyttöön, ja taisi tulla pakoputkeen se yhdysputki eteen). Tämän vuoksi voi olla eri säätöjä, ainakin V11sport.de -palstalla tulee vastaan melko usein muistutus, että monet eivät ole tietoisia siitä, että kaasuläppien tyhjäkäyntiasento on eri, riippuen siitä onko kat -versio vai ei.

Kuvahaulla etsityt kuvat alla. PF2C mallista tuli vastaan myös oheinen "datasheet". Reiät kavaltavat että PF1C/2C ovat "tps reset" -malleja ja muut manuaalisesti säädettäviä.

Päivitetty myöhemmin:
PF09 ja PF3C = epälineaarisia, kuvaaja kääntyy kohdassa ”30 astetta auki”. PF09 = autokäyttöön, PF03 = "ei auto- eikä mp -käyttöön", Magneti Marelli 215810601800.
PF1C ja PF2C = lineaarisia, kuvaaja on suora.
PF1C/PF2C = eri kiertosuunta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2012, 18:33:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #25 : Elokuu 27, 2012, 09:31:30 ap »
Koko ajan viisastuu.
Pienen liittimen tyyppi: Metripack 3 way.
Niitä kun löytyis. Naaraita ja uroksia.

Enpä taida lainailla säätöjohtoja. Lainattu johto on aina jossain muualla kun sitä itse tarvitsisi.
Teen niitä kyllä tarvitseville. Hieman tietoa myös tarvitsisin että tiedän mitä teen.
Jos on halu tilata säätöjohdin niin laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli. Vaikuttaa sekä liitintyyppiin että johtojen pituuteen.

Edullisimmillaan testijohto tulee maksamaan korkeintaan vain muutamia kymppejä.

Kallein johto tulee, tällä tietoa, olemaan tarkkuuspotentiometrilla varustettu aktiivinen säätöjohto. Vaatii seurakseen jäännöshappimittarin, sen näytön tai kulutusmittarin. Perstuntumallakin voi säätää mutta open-loop moottoreissa voi mennä vahingossa laihalle ja siitä voi olla seurauksia. Toisaalta tämän tyyppisessä moottorissa on myös mahdollista päästä parhaaseen tulokseen.
Tämänkään johdon omakustannushinta ei tule paljoakaan satasesta heittämään.

Lambdaohjatussa closed-loop-moottorissa on vielä vaikea kertoa vaikutuksista. Pitää testata useammallakin nykypyörällä.

Eivätköhän kaikki tiedä minkä tyyppinen moottorinohjausjärjestelmä heillä on pyörässään. Tieto löytyy pyörän omistajan käsikirjasta, korjaamokäsikirjasta ja netistäkin pienen kaivamisen jälkeen mutta ei huoltokirjasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #26 : Elokuu 27, 2012, 09:48:05 ap »
Maksoi Motonetissä 49€ tuo pikku TPS. Myyjällä ei ollut antaa tuoteselostetta mukaan. Olisi kiva tsekata millainen jännitekäyrä siitä pukkaa ulos. Pyörimissuunta on sama. Jousipalautus.

Toinen asia mikä askarruttaa että onko noissa kaikissa pikku tepseissä sama käyrä vai vaihteleeko?

Tuollaisesta pyöreillä rei'illä olevasta TPS:stä teen kyllä pienellä koneistuksella säädettävän.
Jos sattuisi niin onnellisesti että tuo Motonetin kalu olisi spekseiltään sama kuin mitä Guzzeihin ja Ducateihin on laitettu, niin olisipa edukas varaosa ja helppo saatavuus. Tosin en tiedä kovinkaan monta hajonnutta yksilöä.
Pääasiassa hajonneet räplääjänsä toimesta.

Onko vapaaehtoista kokeilijaa?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #27 : Elokuu 27, 2012, 09:51:20 ap »
Lainaus
Pienen liittimen tyyppi: Metripack 3 way
Oma "toivetiitulani" olisi yksi "muovinen pala", joka tökätään säädön ajaksi tps:n ja siihen tulevan naaraspistokkeen väliin. Tästä "muovipalasta" lähtisi kaksi johtoa (n. 20 cm) jotka päättyisivät sellaisiin naarasliittimiin, joihin voisi vaan tökätä yleismittarin piikit. Tai 2-napainen "sokeripala".

Lainaus
laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli
Niin, taisin listalla jo olla... PF3C/V11/15M, ei kat (näissä tps on kivasti käsillä muutekin, haitta on se että vesikin pääsee sinne helposti kostealla kelillä).

Lainaus
vahingossa laihalle ja siitä voi olla seurauksia
Kun en ole afr/open/close -loop/rikkaalla/laihalla/stökiometrinen/happitunnistin/co -arvo -"säätötekniikan" osaaja, miten minusta tuntuu että tuollainen potikka on vaarallinen peli monelle, ainakin minun laiselleni... liikaa intoa + liian vähän osaamista = ongelmia.  Vaikka "musta tuntuu" ja perstuntuma sanoisi että nyt menee hyvin, niin harvalla lienee nuo tarvittavat mittavälineet ja näyttö silmäin eessä kun potikkaa kääntää?  Miten se potikka lukitaan, ettei hiivi omineen, Guzzi tärisee tunnetusti, jotain irtoaa joka reissulla...

Lainaus
Tosin en tiedä kovinkaan monta hajonnutta yksilöä
Mutta eikös tps:t ole kulutustavaraa?  30 - 50 tkm ja vaihtoon ? Kun kuluu sieltä alusta ja se johtaa merkillisiin/ikäviin -vikoihin.

Lainaus
onko noissa kaikissa pikku tepseissä sama käyrä
Edit myöhemmin: lisäsin tuonne ylemmäs luetteloon. Kaksi viimeistä tuottavat suoraa käyrää, kaksi ensimmäistä ei.

Ps/Edit: v11sport.de -palstan "motomatti": "Ja muutenkin, pidän mahdottomana sitä että Guzzin voisi omistaa teknisesti 100% moitteettomassa kunnossa, joitain pientä on aina, jo tehtaalta alkaen." :D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2012, 22:35:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #28 : Elokuu 27, 2012, 10:04:40 ap »


Enpä taida lainailla säätöjohtoja. Lainattu johto on aina jossain muualla kun sitä itse tarvitsisi.
Teen niitä kyllä tarvitseville. Hieman tietoa myös tarvitsisin että tiedän mitä teen.
Jos on halu tilata säätöjohdin niin laittakaa minimissään TPS-anturin tyyppitiedot ja pyörän malli. Vaikuttaa sekä liitintyyppiin että johtojen pituuteen.

Edullisimmillaan testijohto tulee maksamaan korkeintaan vain muutamia kymppejä.

Laitan sulle tulemaan vähintään tarvittavat tiedot, kun sulla lienee niitä pinnejä ja oikeat puristinpihdit, niin tilaan mielelläni valmiin johdon teikäläiseltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #29 : Elokuu 27, 2012, 18:36:27 ip »
Tuon "rikastinpotikan" osalta muutama huomio :

1) Jos sen toteuttaa tämän arvaamani kytkentäkaavion mukaisesti : http://my.opera.com/v2tre/blog/2012/07/29/tps-hienosaato niin tuo kytkentä voi ainoastaan rikastaa seosta, ei laihentaa. Tämä johtuu siitä että lisäpotikka voi ainoastaan nostaa varsinaisen TPS:n näkemää maatasoa alkuperäisestä tai toisessa äärireunassa pitää sen ennallaan. Niinpä jos TPS:ää ei ennen tuota säädä tarkoituksellisesti kovin laihalle niin vaurioita ei tule. Matalaviritteisellä Guzzilla saa kyllä aika pitkään painattaa (ainakin maantiellä) laihalla seoksella ennen kuin mäntä sulaa tai muuta mekaanista tapahtuu. Voi olla että hermo menee nykimiseen ennen sitä.

Jos Guzzi nykii ja nykiminen johtuu TPS:n säädöstä niin 99 % tapauksista säätö on laihalla. Tuolla potikalla voi siis säätöä rikastaa kunnes nykiminen lakkaa. Sitten kun oikea volttimäärä tuolle pyöräyksilölle on näin tiedossa, niin kannattanee säätää TPS tuolle jännitteelle ja poistaa tuo trimmeri.

Eli trimmeripotikka on parhaimmillaan kun etsitään pyöräyksilölle optimaalista säätöä. Koska käytännössä kaikki ei ole kuin Strömsössä, niin tuo optimiarvo ei ole kaikille yksilöille sama kuin tehtaan ohjearvo, johtuen mm. siitä että niitä kaikkia muitakaan säätöjä ei ole saatu tarkasti tehtaan ohjearvoihin (balanssi, suutinten toiminta, venttiilivälykset, ilmanputsarin virtaukset, anturien epätarkkuudet ...) ja nykybensakin on sitä mitä on.

2) Tuo esitetty 200 ohmia on valittu TPS:n oman sisäisen vastuksen perusteella, joka tuossa kytkennässä välillä A-C oli siis 2000 ohmia eli 2 kohmia. Hyvä alkuarvaus trimmeripotikalle on tuo 10 % TPS:n omasta vastuksesta. En tiedä paljonko tuo TPS:n kokonaisvastus eri tyypeissä vaihtelee mutta kannattaa tarkistaa. Trimmerin ja TPS:n vastusten suhde määrittelee sen kuinka paljon trimmeri voi maatasoa nostaa suhteessa 5 Volttiin. 10 % arvolla siis n. 500 mV joka varmasti riittää seoksen rikastumiseen. 5 % eli 100 ohmiakin voisi riittää.

3) Lambda-mittaus on kiva lisä mutta helpoiten säätö voi mennä siten että aluksi trimmeri laitetaan siihen reunaa jossa maataso ei nouse. Tämän voi todeta naksuttelemalla sitä kytkentään piirrettyä ohituskytkintä. Sitten aletaan pikkuhiljaa säätämään trimmerillä maatasoa ylös kunnes nykiminen loppuu. Säätö on kohdallaan. Jos nykiminen ei lopu trimmerillä vaikka sen säätää toiseen äärilaitaan, niin se kertoo siitä että vika on jossain muualla kuin TPS:n perussäädössä.

Ja kaikki tämä oli valistunutta arvausta kunnes joku tätä käytännössä kokeilee :)

T: JuhaV