Kirjoittaja Aihe: Apuväline TPS:n säätöön  (Luettu 66832 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #30 : Elokuu 27, 2012, 21:42:07 ip »
Kuvahaulla haetut kuvat alla. PF2C mallista tuli vastaan myös oheinen "datasheet". Reiät kavaltavat edelleen että PF1C/2C näyttäisi olevan "tps reset" -malleja ja muut manuaalisesti säädettäviä.

Mikähän tämä malli mahtaapi olla jossa ei ole ruuvinreikiä ollenkaan? Onko mulla joku mandellon koe menossa...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #31 : Elokuu 27, 2012, 22:09:39 ip »
Siksi juuri koetin tehdä listaa "voimiani säästämättä" että pysyis kärryillä kun säännöllisin väliajoin joku "nykäsee maton alta" kun en ole motomatti/tunturi tt tai moni muu joka tietää mistä puhuu... Muutenhan en ole näihin vihkiytynyt mutta Guzzidiag -kehitystä seuratessa törmää muiden ansiokkaasti selvittämiin asioihin ja silmät suurenee että "aha" (vaikka itte ei olis Viljoo nähny).

Noon hätääsille sporttimiehille eri vehkeet, soon paree ja koree?  "This sensor is standard equipment on all recent Ducati superbikes such as 749,999,848,1098,1198".  Kuvahaun päässä näkyi myös: "Magneti Marelli IPF2CB". Näyttäisi että siinä on sivussa "haitat" niin että istuu aina samassa paikassa. Lähteekö nostamalla pois... kai sekin kuluu ja pitää joskus vaihtaa?
 
Mutta ei huolta, liitin on sama... jos tulee välitiituloita tarjolle, sama käy. Tätä malliahan ei tarvitse/voi käsin säätää - kertooko ajotietokone sitten jos se antaa arvoja jotka ovat ihan puutaheinää, Workshop Manual neuvoo mittaamaan perinteisesti vastusarvoja, että onko tolkuissaan. Sopii siis laittaa nimi Motomatin välitiituloiden tilauskirjaan...

Näitä ei varmaan erotella sen vuoksi että PF2C ja IPF2CB antavat ulos samaa käyrää. Mahtaako joissakin uusissa moniventtiilikansilla varustetuissa Guzzeissa olla IPF2CB?

Edit 28.8: kurkin vähän Stein-Dinsen ja Wendelin (rasittaa silmiä vähemmän) varaosakirjoja ja siellä periaate oli näiden uudempien pyörien kanssa että 4V koneet PF1C ja 8V koneet PF2C.  Tuota IPF2CB -mallia ei näkynyt missään. Olisko tosiaan joku koesarja?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2012, 23:48:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #32 : Elokuu 28, 2012, 00:44:58 ap »
Siellähän JuhaV jo tekikin selkoa tänään tekemäni "tiitulan" sielunelämästä. Tosin siinä ei ole vielä ohituskytkintä. Sisällöllisesti saman tapaisen sepustuksen juuri kirjottelin tuonne blogiini: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli_27.html

Kunhan tästä kerkiän niin ainakin tämän testaan. Tosin mun testini eivät ole aina päteviä kun ei ole oikein vakiokuntoisia pyöriä tallissa.

JuhaV voisi vielä suorittaa mietelmän niiden moottorien osalta joissa on lambda. Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Mutta lambdattomissa tämä toiminee kuten selostettu on.

Sanan "tiitula" etymologia?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #33 : Elokuu 28, 2012, 09:10:34 ap »
Lainaus
Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Käykö tämä ratkaisuksi: "lambdan eliminointi mokkula". Sopii suoraan ecun siihen liittimeen, johon lambdalta tuleva johto kytketään (oli koekäytössä 15RC/Cali Stone) "Dynojet O2 controller Moto-Guzzi, 24-76125001"). Eikös tämä ole se mokkula, joka on olevinaan lambda-anturi, kertoo koko ajan eculle että "kaikki OK, älä muuta karttaa".

Esim. http://www.duell.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=26509

Jaa "tiitula", itse opin sen 80 luvun lopulla työkaverilta, joka nimitti sillä kaikkea melko pientä, jolle ei ollut valmista nimeä...useimmiten kyse oli pienistä sähkökomponenteista tai niistä tehdyistä rakennelmista, eli itisvinkuloista.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2012, 22:38:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #34 : Elokuu 28, 2012, 12:35:48 ip »
Tuo Lambda varmasti korjaa karttaa jos se sinne jätetään. Katselin tuossa kesällä penkissä ollutta kaverin tonnista supersporttikyykkyä. Kartassa oli epämiellyttää karheutta tietyissä kiihdytystilanteissa. Kun tätä sitten ryhdyttiin hieromaan pois, ei laiha kohta hävinnyt kokonaa vaikka kuinka Commanderista sääti. Alue korjaantui koko ajan laihalle. Syylliseksi ilmeni nimen omaan lambdan omapäinen kiintymys  esiasetettuun seosarvoonsa. O2 eliminator ko. malliin maksaa jotain hunajaisia mansikoita tms. joten kilpakuski joutuu nyt elämään häiriön kanssa.
Tuo O2 motikka antaa enemmän vapaata säätöön, kun se haistelija putkessa ei tee (kuskin mielestä*) turhaa säätötyötä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #35 : Elokuu 28, 2012, 17:28:29 ip »
JuhaV voisi vielä suorittaa mietelmän niiden moottorien osalta joissa on lambda. Kuinka lienee, käykö niin että lambda kumoaa TPS:n säädön?

Pyynnöstä siis lisää spekulaatioita luettavaksenne.

Edellä jo esitettiin tuo lambdan eliminointimokkulan käyttö ratkaisuksi tähän ongelmaan. Ratkaisu on  varmasti toimiva mutta ei ainoa mahdollinen.

Kuinka merkittävä tämä takaisinkytkennän vaikutus uudemmissa Guzzeissa on ainakin mulle kysymysmerkki. Yleensä lambda-korjaus tehdään parametrillä, johon on pidemmältä aikaväliltä kerätty "käyttäytymisdataa" eli esim. että tässä pyörässä keskimäärin tietyssä kartan osassa pikkuisen rikastetaan peruskarttaa tai sitten toisessa kohdassa laihennetaan. Lisämausteen tuo se että tämä lambda-korjaus on toteutettu vain osaan karttaa ja esim. pienille kaasunavauksille ja pienille kierroksille ja vaikkapa vain tilanteesen jossa kaasuläpän asento on tietyn ajan riittävän vakio ja/tai kierrosluku on riittävän vakio. Yleensä nopeissa muutoksissa (kiihdytys) lambda-korjaus ohitetaan. Kehittyneimmissä moottorinohjauksissa (ei-Guzzit :) ) eri osissa karttaa voi olla eri lambda-targetit.

Yhteenvetona voi kuitenkin sanoa että jos lambda-korjausta tehdään niin se tyypillisesti tapahtuu pienillä kaasunavauksilla ja matalilla kierroksilla eli juuri siellä missä nykimistä usein ilmenee.

Lambdan eliminointimokkula poistaa tietenkin tämän korjausongelman mutta samalla ne mahdolliset edut joita korjauksella olisi ehkä mahdollista saavuttaa jossain tilanteessa.  Tälläinen etu on tuo adaptiivisuus, eli korjaus pystyy reagoimaan esim. bensiinilaadun tai moottorin muiden säätöjen aiheuttamiin hitaisiin muutoksiin. Korjauksen ongelmahan syntyy vain jos korjaus yrittää laihentaa seosta liikaa. Tämä on periaatteessa vältettävissä sillä että ei kokonaan eliiminoida lambdaa vaan "vääristetään" hieman sen signaalia niin että lambda antaa ECU:lle hieman "laihempaa" tietoa kuin tosiasiallisesti tilanne on. Tämä on mahdollista ykisnkertaisella kytkennällä koska lambda-anturi (kapeakaistainen) on jännitelähde, joka generoi 0 -1 V signaalia kun anturiosa on kuumassa. 0 V on laiha seos, 1 V on rikas seos, tavoitearvo jossain 0.5 V tietämillä. ECU tekee säätöä seokseen siten että se pyrkii haarukoimaan tuota 0.5 V aluetta jossa anturi nopeasti ns. switchaa puolelta toiselle.

No, tuosta TPS-trimmeristä opittiin jo vastusjaon toiminta jännitteen säädössä. PERIAATTEESSA kahdella vastuksella voi lambdan ulostuloon tehdä vastusjaon joka pienentää ECU:lle syötettävää jännitettä 10 % eli valehtelee seoksen laihemmaksi kuin se onkaan. Tästä virkansa puolesta huolestunut ECU rikastaa seosta saadakseen lambdalta halutun 0.5 V signaalin (joka onkin tosiasiallisesti 0.6 V eli 10 & isompi ja rikkaampi).

Tämän lambda-signal-correction hommelin toimivuus pitäisi kuitenkin testata koska se riippuu siitä millä algoritmilla ECU tuota korjausta haarukoi.  Ja TPS-trimmeri ja lambda-signal-correction samassa pyörässä saattavat aiheuttaa tårta-på-tårta efektin.

Yleensähän kattipyörissä seos alapäässä rikastuu jo sillä jos lambda johdon nyppää irti. Silloin ECU menee vikatilaan lambda-signaalin puutteessa ja asettaa sisäisesti lambda-korjauksen nollaan ja ajaa pelkästään kartalla. Kartta on tyypillisesti tehty niin että se on pikkaisen rikas jolloin lambda korjaus toimiessaan laihentaa seosta. Syy lievästi rikkaaseen karttaan on se että tilanteessa jossa lambda korjaus ei käytetä (esim. kiihdytys) pudotaan käyttämään tuota karttaa ja silloin lievästi rikas kartta on etu. Uudemmissa pyörissä lambda-johdon irroitus sytyttää vikavalon/generoi errorin, vanhemmissa ei tapahdu mitään muuta kuin että ajetaan peruskartalla. Guzzien osalta en tiedä miten ne tämän suhteen käyttäytyvät.

Siinähän sitä. Juna tulee Treelle joten jatketaan toiste.

t: JuhaV

DISCLAIMER - yllä esitetty on taasen pohdintaa, eikä perustu Guzzeilla tehtyihin testehin mutta asioita on kylläkin tutkittu muissa ajoneuvoissa

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #36 : Elokuu 28, 2012, 21:52:17 ip »
Edit 28.8: kurkin vähän Stein-Dinsen ja Wendelin (rasittaa silmiä vähemmän) varaosakirjoja ja siellä periaate oli näiden uudempien pyörien kanssa että 4V koneet PF1C ja 8V koneet PF2C.  Tuota IPF2CB -mallia ei näkynyt missään. Olisko tosiaan joku koesarja?

Tuossa läppärungossa, kuvassa rengastettu punaisella, on kaiverrettuna teksti "proto". Rungossa on muutakin merkintää, 50CFG32 ja jotain numeroita joista ei saa selvää. Lienee joku mallikoodi?

En tiedä onko tuota TPS:ää kuinka resetoitu Piikkiössä takuuajan huolloissa mutta mitään sille ei ole tehty viimeisen 30tkm aikana. Eikä nypytä tai tee muutakaan kummaa.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #37 : Elokuu 28, 2012, 22:38:18 ip »
Lainaus
Eikä nypytä tai tee muutakaan kummaa
"Jos se toimii - - älä koske siihen..." :D

Lainaus
proto
No niin, MOT. Paljonko maksavat koekaniinina olemisesta... Voit sitten sanoa kun Kimmo päästelee uudella Calilla että hyvähän se on kaasutella kun olen vaivojani säästämättä testannut ton tps -potikan...

Mutta Workshop Manual kyllä mielestäni kertoo että aina kun aloitetaan tekemään uuden Sportin imubalanssin säätöä, ensimmäisiä välttämättömiä toimia on tuo "Autodetect the throttle position". Tämän jälkeen moottorinohjausjärjestelmä lähtee siitä, että vasen (tietääkseni) kiinteästi säädetty ja "plommattu" läppä on tarkalleen asennossa 4,7 astetta auki tyhjäkäynnillä. Jos tps:n antama arvo "hiipii" ajan oloon, ymmärrän niin että tällä toimella kerrotaan ecu:lle että olipa arvo mitä hyvänsä (kohtuuden rajoissa), ecu tallettaa muistiin että tällä tps:n mV -arvolla läpät ovat 4,7 astetta auki. Imubalanssin vuoksi myös oikea läppä antaa saman verran ilmaa aina läpi eli on siis myös tyhjäkäynnillä "4,7 astetta auki". Ja eikö tuo "Autodetect" ole hyvä tehdä esim. kerran vuoteen vaikka imubalansseihin ei tarvitsisi puuttua (tps kuluu/hiipii?). Ainakin "1200 Sport 4V ABS" ohjeessa säädetään balanssi (ilmaaruuvit kiinni) läppien yhdystangosta, jos tarvetta ilmenee. Jos tankoa pitää säätää, sen jälkeen on taas ohjeen mukaan tehtävä tuo "Autodetect" (koska plommattu läppä pysyy paikallaan ja vain se läppä jossa tps on kiinni, liikkuu?). Menee siis tasan päinvastoin kun esim. "hahlopotikan Cali/V11" kohdalla, jossa tuo tps:llä varustettu läppä säädetään tyhjäkäyntiasentoon tps -näyttämän mukaan käsin ja naapuriläppä sitten tämän tps -läpän mukaan imubalanssimittarilla. Tyhjäkäyntibalanssi lopuksi pelkästään ilmaruuveilla, aina.

Kyllä on siis varmaan huollossa tuo tehty. Ja jos itse imubalanssia säätelee muista kun ilmaruuveista, pitäisi olla tuo "Autotedetect" kai mahdollisuus tehdä (Guzzidiag = "kaasuläpän alkuarvon asetus"). Onnistuu tällä hetkellä 5AM -ecun tapauksessa vain Ducatidiag:in uusimmalla versiolla ja ajan oloon myös Guzzidiagilla. Alla Ducatidiag -käyttöliittymän kuva kytkettynä 1200Sporttiin (lähde guzzi-forum.de). Kun kerran ohje sanoo että tyhjäkäyntiasento on 4,7 astetta tuo 3,6 asteen näyttämä siis heittää n.asteen, että pitäisi painaa valikkoa "Tests/reset" ja tehdä tuo "Autodetect the throttle position" joka varmaan on nimellä "Tps reset" tuossa ohjelmassa.  Kun läppä on fyysisesti 4,7 astetta auki ja ecu luulee että se on 3,6 astetta auki, eikös seokset ole aavistuksen laihalle kääntyneitä?

Edit:29.8: Jaa voi olla että tuota D_Diag näyttöä ei parane ottaa niin tarkasti, ainakin vanhempi 15M ecu näyttää noita arvoja karkeasti ulospäin pc softalle.  "5/256 osissa", kuulemma tps:n antama 5 volttia on jaettu 256 askeleeseen ja sen mukaan näytetään, eli portaittain.  "Nothing beats the analog volt meter"...kun se näyttää koko ajan, portaattomasti, siistiä.
 :P Jos meni väärin, korjatkaa...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2012, 09:13:45 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #38 : Elokuu 29, 2012, 00:35:33 ap »
Tänään tein mittausta. Mittaus kesti muutaman minuutin. Laitteen teko mittausta varten sen sijaan useita tunteja.

Motonet TPS; PSA, Renault, Fiat                                          
Astelukema vs vastus                                          
                                          
Astelukema   0   5   10   15   20   25   30   35   40   50   60   70   80   90
Kilo-ohmia   1,890   1,896   1,898   1,891   1,890   1,874   1,854   1,864   1,816   1,763   1,648   1,461   1,202   0,844

Porkele, taitaa taulukkojakautuma mennä hiukan ketuilleen mutta kyllä siitä selvän saa...

Kokeilenpa onnistuuko näin:

Motonet TPS; PSA, Renault, Fiat                                          
Astelukema vs vastus                                          
                                          
Astelukema   0   5   10   15   20   25   30   35   40   50   60   70   80   90
Kilo-ohmia   1,890   1,896   1,898   1,891   1,890   1,874   1,854   1,864   1,816   1,763   1,648   1,461   1,202   0,844

Jos on edelleen sylttyä niin laitan myöhemmin liitteeksi myös.

Koko testirupeama: http://www.motomatti.fi/2012/08/tarvike-tpsn-vastusarvon-muutos-vs.html

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #39 : Elokuu 29, 2012, 09:59:14 ap »
Aika "vekkulin" näköinen log. käyrä

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #40 : Elokuu 29, 2012, 11:55:35 ap »
Eipä tuossa muuta omituista kuin tuo 35 asteen kohdalla oleva pikku "hyppyri".

Katsotaan jatkossa oliko luku- vai kirjoitusvirhe. Loogista olisi lukema 1,834, tai sinnepäin.
Pääsen testaamaan jossain vaiheessa 5V jännitteen kera niin viimeistään silloin selviää totuus. Pitää välillä tehdä muuta.

Saanko ottaa käyrän käyttööni?

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #41 : Elokuu 29, 2012, 12:23:05 ip »
Se on vaan tuo TPS:n signaalin muuttaminen vähän siinä mielessä hullu ajatus, että silloinhan koko kartta menee rikkaammalle..? Omassa oli ekassa tehomittauksessa kiinni nollakartta PowerCommanderissa, eli boksi ei tehnyt mitään korjausta. Silläkin rullattuna 3000-4000 väli oli todella paksulla. Siis oman boksin, omilla säädöillä. Koneen henkipuolella oli kuitenkin K&N, joten pitäisi järjellä ajatellen olla jopa laihalla, kun putkessa ei ole Jackalissa Lambdaa. Jos nyt olisi yläkierrosten seutu korjattu TPS:ää huijaamalla paksulle, olisi tällä alakierrosalueella menty todella läskille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #42 : Elokuu 29, 2012, 12:41:10 ip »
Ymmärrän ongelmasi.

Tarkoitus ei ole paksuntaa seosta yksinomaan vaan laitteella voi myös laihentaa. Kirjoitin blogiini alustavat ohjeet ja siinä on maininta että ensimmäiseksi TPS on käännettävä laihalle.
Sitten ryhdytään hakemaan uutta jännitearvoa perstuntumalla, mahdollisesti lambdalla mittaamalla sekä muilla metodeilla. Jos päädytään tarkalleen samaan jännitearvoon kuin oli ennen TPS:n poikkeuttamista niin voidaan todeta, jos vikoja tai häiriöitä ei löytynyt, että säädöt ovat niiltä osin erinopmaisesti kohdallaan ja ongelmia pitää hakea muualta.

Ei tuo TPS-trimmeri siis mikään tekninen vapahtaja ole mutta varsin monipuolinen työväline testaukseen ja vähän säätöönkin.

Sulle pitäisi olla räätälöity TPS jossa käyrä noudattelee halutumpia arvoja. Pystyisiköhän sellaisen tekemään...

Powercommanderilla pystyy melko hyvin oikomaan virheitä mutta sekään ei ole täydellinen ja ei sovi kovin hyvin lambda-ohjuksen pariksi.

Paras tulee kun laittaa sellaisen ruiskun josta voi jokaista parametria säätää itse haluamaansa suuntaan. Näitä ovat edullisimmasta päästä MegaSquirt ja Tatech. Jälkimmäinen on kotimainen plug-and-play-paketti.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #43 : Elokuu 29, 2012, 12:44:41 ip »
Sopii Matti käyttää. Jos tarvetta voin pistää sulle tuon Excel-taulukonkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #44 : Elokuu 29, 2012, 12:47:26 ip »
Ymmärrän ongelmasi.



Kyllä toki. Mutta säätöä tuolla voi tehdä vain, jos on joko rikkaalla tai paksulla. Molempia ei helpolla kytkennällä saa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.