Kirjoittaja Aihe: Apuväline TPS:n säätöön  (Luettu 66831 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Apuväline TPS:n säätöön
« : Lokakuu 17, 2011, 21:45:31 ip »
Hieman viitseliäs voi rakentaa itselleen näppärän työkalun TPS:n perusasennon säätöön.
Tarvitaan johtoa ja muutama liitin.

Periaate on se että otetaan jännitetieto TPS:stä. Epävirallisesti se on tapahtunut tunkemalla väkisin pari ohutta rautalangan pätkää TPS:n liittimen sisään.

Parempi on hankkia kyseinen liitin ylimääräisenä, uros ja naaraspuoleiset. Niiden väliin johdot jotka haaroitetaan. Haaran päähän voi laittaa vaikka sokeripalaliittimen johon voi kiristää yleismittarin sondit. Nyt ei tarvitse kuin irrottaa alkuperäinen liitin TPS:stä, liittää väliin testijohto, kytkeä virrat ja alkaa säätämään.

Välttämätön työkalu niissä Guzzeissa joissa on vain yksi läppärunko.

Kaikenlainen häslääminen rautalangan kanssa ja hauenleukojen ym virittely sekä oikosulun pelkääminen on eliminoitu.

Liittimiä saa autotarvikeliikkeistä.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2011, 21:47:57 ip »
Koostapa kuva aiheesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2011, 22:04:39 ip »
Se ei ole hyvä kooste.
Syy: johtohaaroitus on mutta ei niitä liitinrunkoja. Ei siis edusta Guzzilaatua.
Siihenkin on syy: käytän samaa kaapeliviritystä myös muuhun säätöön jossa tarvitaan hieman erilaista liitintä. Siksipä olen luopunut laittamasta liitinrunkoa liittimen "sielujen" ympärille. Pitää olla vain tarkkana kun tekee kytkentää ettei sekoita johtimia keskenään.

Voisin kyllä harkita tekeväni yksinomaan Guzzin tietyn tyypin TPS:n säätöön tai sitten sellaisen jossa on viuhka erilaisia liittimiä. Se ei ehkä ole järkevää yksittäisen käyttäjän kannalta.

Arvelin että asiasta kiinnostuneet voisivat tehdä juuri omaan malliinsa sopivan johtohaaroittimen.

Ilmeisesti idea tuli kuitenkin selväksi?

On muuten ollut mielenkiintoista seurata ajon aikana yleismittarin numeroiden vilinää. Teippasin mittarin sarveen ja tein lenkin. Se on melko pienillä jännitteillä ajoa vaikka tuntuu että mennään kuitenkin ihan reippaasti. Normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaan.

mm

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2012, 15:02:40 ip »
Olisiko Moto Matilla tietoa V11 LE"MANS 2002 tps liittimen valmistaja ja tyyppi apuvälineen rakentamista varten , Yleiselekronikalla, Motonetilla, ei ollut yhteensopivaa liitintä .

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2012, 20:29:44 ip »
Entinen Joukon Auto, nykyinen JA Elektro taitaa noitakin liittimiä hyllyssään pitää. Työkalut saa samalta tiskiltä mutta silloin myyjänä on JA Tools.

http://www.jaoy.com/autosahko.php

Pystytkö yksilöimään haluamasi liittimet: valmistaja, liittimen tyyppimerkintä tai ainakin kuvia liittimistä sisältä ja päältä niin kulkeissani voin poiketa kysäisemässä kuvan mukaisia kapineita.

Tämmönenkö TPS kuin kuvaliitteessä?
Eiköhän tuota tyyppiä löydy kohtuu helposti sekä urosta että naarasta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2012, 21:23:55 ip »
Lainaus
TPS:n perusasennon säätöön
Eikä siinä vielä kaikki: myös tps:ään yhdistetyn kaasuläpän perusasento (avautumiskulma) tyhjäkäynnillä "kaasu vapaana", tehdään useimpien vanhempien mallien kohdalla vielä tuon kaasuläpän topruuvista tps:n mV -näyttämän mukaan.

Lainaus
Se on melko pienillä jännitteillä ajoa - normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaan
Ja juuri tästä syystä arvelen johtuvan sen, että tps ongelmat ovat aina, aina ja taas, esillä. Kestoteema kaikkien mantereiden foorumeilla, ja syystä. Potikka ”kuluu” koko ajan juuri sieltä ihan alkupäästä eikä juuri muualta.  Vaikka muulla alueella vielä toimisikin, tyhjäkäynnin tuntumassa ja normiajaossa tulee ongelmia. Ei auta säätö, auttaa potikan vaihto. Ja kun ”1/10 mm” heilahdus potikan asennossa jo vaikuttaa jotain (tapahtuu koko käyrän suuntaissiirto ylös tai alas), tullaan tästä mielestäni siihen, että kun tps on kunnossa, ovat a) tps:n säätö kaasuläpän "0 astetta" asennossa b) sen jälkeen tehtävä kaasuläpän tyhjäkäyntiasennon asetus tps:n jännitenäyttämän mukaan, myös tärkeän prioriteetin asioita.

Kyllä on eduksi monille tästä kaiken aikaa keskustella (siis myös minulle…siksi taas tässä spammaan). Sitten on vielä niin erinomaisen hauskasti, että varmaan n. 90% ruiskuguzzeista ovat sellaisia, että tuo tps:n asennon säätö tehdään tosiaan käsin millivoltteja vahdaten. Vain "ei säädettävällä" PF2C/PF1C tps:llä varustetut uudemmat ”Carc” –mallit ja jotkut seiskapuolikkaat (Breva, Nevada, V7) on varustettu kaasuläpän alkuarvon asetus (”tps reset”) –toiminnolla, joka tehdään ohjelmallisesti esim. Guzzidiagilla. Kun millivolttien mittaaminen on tärkeää ja kuuluu ainakin tällaisen himosäätäjän mielestä perushuoltoon (esim. venttiilien säätö, tps ja kaasuläpät kohdalleen, imubalanssi) tuollaisen sopivan välitiitulan tarve olisi melko suuri, arvelen. Ei ole kiva survoa niitä nuppineuloja sinne liittimeen ja asetella mittarin koukkuliittimiä niihin...

PF3C tps potikka on sopivasti myös hyvin yleinen: Calit, Quota, Sport 1100i, V11. Jos "joku" välittäisi tehdä/teettää välitiitulaa valmiina tuotteena sarjan, kai niitä muutama kymmenen kaupaksi menisi.  Alla olevassa kuvassa PF3C käyttö V11 mallissa ja "manuaalimittauspaikat".

Ja sitten vielä on kai sanottava että jos ei tiedä mitä tekee, ei kannata itse käännellä tps:ää eikä kaasuläppiä...tai ainakin alkuarvot ennen säätöä kannattaa merkitä visusti muistiin. Omalla kohdalla mentiin otsa hiessä "sillä siklalla", sydän pamppaillen uskalsin (välttämättömät mittalaitteet: volttimittari ja imumittarit ja tietty Guzzidiag että näkee moottorin lämpötilan ja kierrosluvun tarkasti) ja nyt en saata uskoa ahteriani enkä korviani kun V11 käy tyhjäkäyntiä kun Singeri eikä ole hyppybensaa enää löytynyt mistään...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 23:17:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2012, 00:29:40 ap »
Jos lähipäivinä kerkeis etsimään noita palikoita sieluineen ja jos vielä löytäis niin voin tehdä pari malliksi. Yhden itselle ja toisen ensimmäiselle mahdolliselle kiinnostuneelle. Katson ensin minkä verran nuo hitusvinkulat maksavat. Johtohan on lähes ilmaista ja sitä saa helposti...
Sitä en sitten tiedä että millaiset kokoonpanopihdit niihin tarvitaan. Vielä.
Ennestään on Abiko, Bosch, Superseal ja joku paksummille kaapeleille tarkoitettu liitintyökalu. Nuo merkkikohtaiset kalut voivat olla se kynnyshinnan muodostaja jos tähänkin omansa tarvitaan.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2012, 07:23:47 ap »
Kiitoksia Matti vinkistä täytyy poiketa JA-ELEKTROSSA näyttää olevan naapuri pitäjässä,TPS motikka samanlainen mikä linkissäsi paitsi kiinitys reiät pitkulaiset säätöä varten.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2012, 11:57:21 ap »
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3759.msg25440#msg25440
http://my.opera.com/v2tre/blog/2012/07/29/tps-hienosaato

Jos ihan tuollaisen liittimellisen testiadapterin teette, niin tehkääs nyt samoin tein tuo linkin mukainen sähköinen trimmisäätö siihen kokeeksi.

Tarvitaan siis 1 kpl esim. 200 ohmin säätöpotentiometri ja yksi kytkin. Osien hinta pari euroa.

Sillä voi sitten rikastaa sitä säätöä vaikka ajaessa niin selviää mikä asetus ko. pyörälle olisi toimivin.

T: JuhaV


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2012, 00:16:02 ap »
Otetaanpa vinkistä vaari. Käynpä ensi viikolla Bebekillä tai Elektorissa kyselemässä ko potikkaa. Loppuviikko menee muissa riennoissa.

Tänään tein pari välikaapelia. Kävin Helmisellä, Elektorissa, Joukon Autossa, Motonetissa ja parissa muussa paikkaa mutta en löytäny naaras- ja urosliitintä PF3C-malliin tai yleensäkään mihinkään miniTPSsään.
Vanhaan anturimalliin sentään löytyi useammankin liikkeen hyllystä liittimet.

Kuvassa vasempi on näihin pieniin tepseihin ja liittimellinen vanhoihin.

Alustava artikkeli aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli.html

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2012, 09:36:49 ap »
hyvä homma että noita liittimiä löytyy, täytyykin tehdä tuommoinen tohon omaan sepelimyllyyn. Alkaa pikkuhiljaa korpeamaan sen epämääräinen käytös hiljaisessa vauhdissa/pienillä kaasun avauksilla. Taidan viedä sen valtuutetulle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2012, 12:41:51 ip »
Lainaus
korpeamaan sen epämääräinen käytös hiljaisessa vauhdissa/pienillä kaasun avauksilla
Taas ollaan asian ytimessä. Ei ole kokemusta kun Calista ja tästä V11 mallista mutta molemmissa oli juuri tuo niin tuttu ilmiö kunnes täksi suveksi tuli 1)uusi tps, 2)tps alkuarvon asetus, 3)balanssien säätö. Kovasti yllätti miten naurettavan pieni liike kaasuläpän topruuvissa tai ilmaruuvissa näkyy imumittareissa.

Lisäksi omaa tyhmyyttä oli mukana: oli mukavaa pitää kaasuvaijeria niin tiukalla kun mahdollista, että ei ole klappia.  Tyhjäkäynnin imutasapainoa ei voi säätää tarkasti kohdalleen ellei ole varmaa, että molemmat kaasuläpät lepäävät aina kaikissa tilanteissa "luonnollisesti" topruuvejaan vasten. Mutta vaikutus oli merkittävä, nyt pysyy tyhjäkäynti ja kun avaan kaasua hissukseen ajossa ei nykäse ei hiukkaakaan ei vähääkään, vaan lähtee loivasti ja pehmeästi vetämään. Itse tulkitsen syyksi sen, että kun imutasapaino on tarkasti kohdallaan a) tyhjäkäynnillä c) kaasuläppien alkupään pienillä avautumiskulmilla ja tps antaa tasaisen nättiä käyrää juuri siellä alussa, käy näin.

Lainaus
tehkääs nyt samoin tein tuo linkin mukainen sähköinen trimmisäätö
Lieksan Anni -juhlissa viiden maissa lauantaina teki yksi V11 lähtöä. Ihailin ja kehuin peliä siinä, omistaja kertoi että siinä pyörässä oli ollut edellisen omistajan jäljiltä "potikka" ecu:n lähettyvillä. Kuvittelen että siellä on ollut juuri tuo puheena oleva potikka johdossa tps-ecu. Joku on siis Suomessa jo tätä ehkä kokeillut?
PS.
Ehkä pitää lohdutukseksi taas mainita tunnetun hollantilaisen Guzzifirman (Teo Lamers) perustajan perusohje, joka meni jotenkin näin: "Älkää aina rassatko niitä Guzzejanne, ajakaa, kyllä ne kestää, käy ja kukkuu".
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2012, 22:28:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2012, 16:46:45 ip »
 @Matti:

 Mistä liikkeestä hait nuo AMPin liittimet?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2012, 23:24:14 ip »
Jos tarkoitat noita PF09 TPS:n liittimiä niin ne ovat merkkiä Bosch. Tai sen kopioita. Niitä löytyy melkein mistä vaan: Motonet, Ad-varaosa, Startax-autotarviketukku ja lukuisat nettikaupat. Homma on vain siinä että pitää myyjä saada käsittämään mitä on haussa. Niin ja pinnit myydään erikseen. Lisäksi tarvitset liitinpihdit ko pinnille.
Itse hain Joukon Autosta.

Noita PF1C-TPS:n ja vast. liittimiä ei näköjään sitten ihan helposti löydy. Itse TPS:iä löytyy kyllä. Liittimen merkki on Delphi. Liitteenä olevassa kuvassa ylärivin keskimmäinen. En viitsisi ryhtyä ulkomaasta tilailemaan. Lisäksi tarvitaan myös vastakappale.

Tämmöinen paja tekee amerikkalaisen Delphin tuotteita: Yueqing Kangyuan Automobile Electric Factory.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuväline TPS:n säätöön
« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2012, 23:36:19 ip »
Päivitys eiliseen TPS-säätöartikkeliin: http://www.motomatti.fi/2012/08/tpsn-saatokaapeli.html