TPS:n perusasennon säätöön
Eikä siinä vielä kaikki: myös tps:ään yhdistetyn kaasuläpän perusasento (avautumiskulma) tyhjäkäynnillä "kaasu vapaana", tehdään useimpien vanhempien mallien kohdalla vielä tuon kaasuläpän topruuvista tps:n mV -näyttämän mukaan.
Se on melko pienillä jännitteillä ajoa - normiajossa kaasuläppää vain vähän raotellaan
Ja juuri tästä syystä arvelen johtuvan sen, että tps ongelmat ovat aina, aina ja taas, esillä. Kestoteema kaikkien mantereiden foorumeilla, ja syystä. Potikka ”kuluu” koko ajan juuri sieltä ihan alkupäästä eikä juuri muualta. Vaikka muulla alueella vielä toimisikin, tyhjäkäynnin tuntumassa ja normiajaossa tulee ongelmia. Ei auta säätö, auttaa potikan vaihto. Ja kun ”1/10 mm” heilahdus potikan asennossa jo vaikuttaa jotain (tapahtuu koko käyrän suuntaissiirto ylös tai alas), tullaan tästä mielestäni siihen, että kun tps on kunnossa, ovat a) tps:n säätö kaasuläpän "0 astetta" asennossa b) sen jälkeen tehtävä kaasuläpän tyhjäkäyntiasennon asetus tps:n jännitenäyttämän mukaan, myös tärkeän prioriteetin asioita.
Kyllä on eduksi monille tästä kaiken aikaa keskustella (siis myös minulle…siksi taas tässä spammaan). Sitten on vielä niin erinomaisen hauskasti, että varmaan n. 90% ruiskuguzzeista ovat sellaisia, että tuo tps:n asennon säätö tehdään tosiaan käsin millivoltteja vahdaten. Vain "ei säädettävällä" PF2C/PF1C tps:llä varustetut uudemmat ”Carc” –mallit ja jotkut seiskapuolikkaat (Breva, Nevada, V7) on varustettu kaasuläpän alkuarvon asetus (”tps reset”) –toiminnolla, joka tehdään ohjelmallisesti esim. Guzzidiagilla. Kun millivolttien mittaaminen on tärkeää ja kuuluu ainakin tällaisen himosäätäjän mielestä perushuoltoon (esim. venttiilien säätö, tps ja kaasuläpät kohdalleen, imubalanssi) tuollaisen sopivan välitiitulan tarve olisi melko suuri, arvelen. Ei ole kiva survoa niitä nuppineuloja sinne liittimeen ja asetella mittarin koukkuliittimiä niihin...
PF3C tps potikka on sopivasti myös hyvin yleinen: Calit, Quota, Sport 1100i, V11. Jos "joku" välittäisi tehdä/teettää välitiitulaa valmiina tuotteena sarjan, kai niitä muutama kymmenen kaupaksi menisi. Alla olevassa kuvassa PF3C käyttö V11 mallissa ja "manuaalimittauspaikat".
Ja sitten vielä on kai sanottava että jos ei tiedä mitä tekee, ei kannata itse käännellä tps:ää eikä kaasuläppiä...tai ainakin alkuarvot ennen säätöä kannattaa merkitä visusti muistiin. Omalla kohdalla mentiin otsa hiessä "sillä siklalla", sydän pamppaillen uskalsin (välttämättömät mittalaitteet: volttimittari ja imumittarit ja tietty Guzzidiag että näkee moottorin lämpötilan ja kierrosluvun tarkasti) ja nyt en saata uskoa ahteriani enkä korviani kun V11 käy tyhjäkäyntiä kun Singeri eikä ole hyppybensaa enää löytynyt mistään...