Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109157 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #150 : Maaliskuu 11, 2012, 13:50:00 ip »
Aattelinki jo, että täytyy olla joku tuuletussysteemi tai muuten tulee blokkailuun stoppi. Sen verran hyvää on käynti, ettei kannata kokeilla sytkää ristiin.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #151 : Maaliskuu 11, 2012, 15:49:47 ip »
Oishan tuolla laatikossa megasquirttikin, mutta puoli kesää jo haaskasin sen kanssa.

En keksi, mitä tuolle enää tekisi, joten pyydän piikkiön hepuilta kommenttia: onko vika ECU:ssa vai jossain muualla.

Jos ECUssa, etsin jostain ecun ja pyydän jotakuta laittamaan sen paikalleen.

Jos ei ECUssa, ... no enpä tiedä enää.  Jackal varaosiksi kaljakopan hinnalla?

JuhaV

  • Vieras
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #152 : Maaliskuu 11, 2012, 17:25:56 ip »
Videon kuvasta näytti siltä että ruiskutussykli pitenee kaasun avauksen mukana ihan ok.

Nappaas vielä irti sekä ilmanpaineanturi että lämpötila-anturi liittimistään. Kun ne on irti niin ECUn pitäisi mennä perusasetuksiin ja jättää sekä barometrinen että lämpötilakorjaus (kylmärikastus) tekemättä. Tuo lämpötilarikastus voi rikastaa seosta varmaan 1.5 tai 2 x jos ECU luulee että ollaan Siperiassa.

Jos oletetaan nyt että mekaniikka on ehjää niin vikoja ei voi oikein olla kuin :

1) kierros/asentoanturi on sökö ja jostain ihme katkoksesta johtuen rykii yhden pulssin sijaan useamman (katkos anturissa sellainen että kun jännite nousee niin anturi lyö pari kertaa läpi jolloin ECU luulee jokaista laskevaa reunaa erilliseksi pulssiksi)

2) lämpötila-anturi ja/tai barometrinen anturi antaa koko ajan aivan äärilukemaa. Näistä lämpötila-anturi on se joka voisi noin paljon rikastusta aiheuttaa.

3) jossain on osittainen johtavuus/tai maadoitushäiriö joka sekoittaa ECUn saamat signaalit

4) ECU on sökö tai sen firmware on seonnut jonkun jännitehäiriön seurauksena (= ECUun on kirjoittautunut ikäänkuin vääriä parametrejä / kartta-arvoja).  Jos se on 15M tyyppiä ja ohjelmoitavissa niin kannattaa kirjoittaa sinne peruskartta uudelleen.

- JuhaV


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #153 : Maaliskuu 11, 2012, 17:40:07 ip »
Videon kuvasta näytti siltä että ruiskutussykli pitenee kaasun avauksen mukana ihan ok.

Skooppi on hieno keksintö.

Lainaus
Nappaas vielä irti sekä ilmanpaineanturi että lämpötila-anturi liittimistään. Kun ne on irti niin ECUn pitäisi mennä perusasetuksiin ja jättää sekä barometrinen että lämpötilakorjaus (kylmärikastus) tekemättä. Tuo lämpötilarikastus voi rikastaa seosta varmaan 1.5 tai 2 x jos ECU luulee että ollaan Siperiassa.

Äh, just ruuvasin tankin paikalleen ja laitoin hanskat toistaiseksi naulaan.


Lainaus
Jos oletetaan nyt että mekaniikka on ehjää niin vikoja ei voi oikein olla kuin :

1) kierros/asentoanturi on sökö ja jostain ihme katkoksesta johtuen rykii yhden pulssin sijaan useamman (katkos anturissa sellainen että kun jännite nousee niin anturi lyö pari kertaa läpi jolloin ECU luulee jokaista laskevaa reunaa erilliseksi pulssiksi)

Vaihdoin CPS:n uuteen muutama käyntiminuutti sitten. Ei muutoksia vehkeen toimintaan.

Lainaus
2) lämpötila-anturi ja/tai barometrinen anturi antaa koko ajan aivan äärilukemaa. Näistä lämpötila-anturi on se joka voisi noin paljon rikastusta aiheuttaa.

Ilma- ja konelämpöanturi mitattu yleismittarilla. Molemmat antoivat järkeviä vastusarvoja. Molemmille tuli +5V ja maa piuhaa pitkin.

Lainaus
3) jossain on osittainen johtavuus/tai maadoitushäiriö joka sekoittaa ECUn saamat signaalit

Tätä etsi JM-Motorsportin heppu diagnostiikkalaitteen ja yleismittarin kanssa pidemmän rupeaman.

ECU jutteli mukavia dg-laitteelle (PC jossa weberin dg-softa ja sopivat liittimet). Dg-softa kertoi että ECU on ihan OK, ei indikoinut virhettä mistään.

JM:n heppu bongasi välillä maissa olevan TPS:n joka sitten vaihdettiin, samoin kuin väljä läppärunko, joka mahdollisti TPS:n virhetoiminnon.

Lainaus
4) ECU on sökö tai sen firmware on seonnut jonkun jännitehäiriön seurauksena (= ECUun on kirjoittautunut ikäänkuin vääriä parametrejä / kartta-arvoja).  Jos se on 15M tyyppiä ja ohjelmoitavissa niin kannattaa kirjoittaa sinne peruskartta uudelleen.

- JuhaV



Minulla ei ole keinoja jutella 15M:n kanssa mitenkään, enkä pysty ajamaan sinne karttoja sisään.
Tämän takia hoidan pyörän Piikkiöön, jossa saavat antaa tuomion.

Jos löytävät vian ja saavat korjattua, hyvä.

Jos vika on ECUssa, etsin jostain ECU:n ja pyydän jotakuta muuta kuin itseäni laittamaan sen paikalleen. Harmi että Piikkiössä tuskin innostutaan MyECUn asentamisesta.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #155 : Maaliskuu 11, 2012, 22:33:49 ip »
tuol ois yks

http://www.bike-teile.de/index.php?seite=einzel&teilid=1038732

ja toinen

http://www.bike-teile.de/index.php?seite=einzel&teilid=1042290

Toisessa on Ducatin kartat ja toisessa 750 Brevan. Kaipa ne joku näppärä saisi uudelleenkartoitettua, mutta minulla ei ole siihen vehkeitä.

Pistin tänään myecu-hepulle meiliä ja kysyin, vieläkö se tekee niitä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #156 : Maaliskuu 12, 2012, 08:18:06 ap »
Pistin tänään myecu-hepulle meiliä ja kysyin, vieläkö se tekee niitä.

Juuri laitoin meilin Piikkiöön ja tilasin heiltä diagnoosin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #157 : Maaliskuu 15, 2012, 07:17:18 ap »
Pistin tänään myecu-hepulle meiliä ja kysyin, vieläkö se tekee niitä.


Lainaus käyttäjältä: Cliff Jefferies
Hello Jussi

Yes I do still make the MyECU.
Does your bike have the older P8 or the newer 15M because they changed around then.

You have a few options -
1) The kit - AU$250 or 290 for the My15M
2) The upgrade, where you supply and OEM ECU - $520
3) The fully built and test - $620

Standard airmail, $30, can take 4 weeks ( slow planes!! ) or express $60 will take a week

Regards

Cliff

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #158 : Maaliskuu 15, 2012, 10:34:22 ap »
Noista Cliffin moottorinohjauslaitteista on kohtuullisen pätevää kokemusta linjalla Kangasala - Jyväskylä. V2Tre osannee neuvoa sen käytössä ja itsekin olen kiinnostunut oppimaan kyseisen laitteen ominaisuuksista. Keskustelujen perusteella hankkimani tiedon pohjalta ruiskutusta käsitellään MY-pruutissa jonkin verran erilailla kuin ohjelmoitaessa Guzzin omaa moottorinohjausta tai MegaSquirtia. Mikäs sen sopivampaa kun kaveri on muutenkin nurinpäin koko ajan. Ainakin täältä katsottaessa. Pakkohan sen on johonkin vaikuttaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #159 : Maaliskuu 17, 2012, 14:07:36 ip »
Noista Cliffin moottorinohjauslaitteista on kohtuullisen pätevää kokemusta

Hjuva. Liekö ihan plug and play?

Kävin just tiputtamassa Jackalin Piikkiöön.

Josko he löytäisivät jotain vikaa jostain. Tai, no. Kyllähän mekin "vika" löydettiin: kone saa liikaa soppaa. Mutta miksi se saa liikaa soppaa, on mysteeri.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #160 : Maaliskuu 17, 2012, 14:49:09 ip »
Enpä usko että mikään ruiskuista on valmiiksi säädetty moottorille jossa on puristussuhde 8,3 ja avarretut kanavat ylisuurine venttiileineen. Tuplatulppakansilla. Oliko nokka-akseli vakio?

Tyypillisesti lähdetään siitä että sytytyskartta laitetaan oletusarvoihin ja haetaan niin kauan ruiskutukseen säätöä haarukoimalla että startatessa alkaa kone lupaamaan ja käymään tyhjäkäyntiä luotettavasti. Siteen lähdetään nostamaan kierroksia ja seurataan lambdanäytön lukemia pyritään pitämään lambda-arvo luvussa 1.

Seuraavaksi päästään jo ajamaan ja ryhdytään säätämään ruiskua ja sytytystä eri kuormitustiloissa.

Aluksi mennään hetken aikaa Stetson-Harrison-menetelmällä arvaamalla ja sittemmin sivistyneesti arvaamalla.

Usein ruutan toimittajalla on valmiina peruskartat vakiopyöriin joilla päästään heti ajonaikaiseen säätämiseen. Nykyaikaiset ruiskut ovat myös itseoppivia ja asettavat arvoja kohdalleen asetettujen parametrien rajoissa. Itse suosin manuaalista säätämistä ja siinä rinnalla ajan myös automaattisäädöllä samat syklit ja katson missä tulee eroa. Mulla ainakin automaattisäätö saa koneen käymään kohtuullisen hyvin mutta jättää seoksen melko rikkaalle. Odotankin mielenkiinnolla mitä automaattisäätö arvelee kun moottoriin tulee ahdin.

Virtuaalisäätöä iltasella ja taas päivänvalossa hienosäätämään. Jos haluaa täydellisen moottorinohjauksen niin siihen menee vain ikuisuus. Hyvään kompromissiin riittää että tietää että mennään kokolailla likellä niitä arvoja joilla pyörä kulkee kohtuullisesti  eikä välitetä poikkeusajotiloissa syntyvistä pienistä häiriöistä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #161 : Maaliskuu 17, 2012, 17:56:47 ip »
Nyt vaan odotellaan tuloksia piikkiöstä. Kevätajelun yksi ohjelmanumeroista voisi olla paluu juhlasaattueessa ko ongelmayksilön vetäessä letkaa.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #162 : Maaliskuu 17, 2012, 20:41:27 ip »
Enpä usko että mikään ruiskuista on valmiiksi säädetty moottorille jossa on puristussuhde 8,3 ja avarretut kanavat ylisuurine venttiileineen. Tuplatulppakansilla. Oliko nokka-akseli vakio?


Nokka on nykyään vakio. Oli se jossain vaiheessa pontevampi, mutta se vaihdettiin takas vakioon.

Lainaus
Tyypillisesti lähdetään siitä että sytytyskartta laitetaan oletusarvoihin ja haetaan niin kauan ruiskutukseen säätöä haarukoimalla että startatessa alkaa kone lupaamaan ja käymään tyhjäkäyntiä luotettavasti. Siteen lähdetään nostamaan kierroksia ja seurataan lambdanäytön lukemia pyritään pitämään lambda-arvo luvussa 1.

Seuraavaksi päästään jo ajamaan ja ryhdytään säätämään ruiskua ja sytytystä eri kuormitustiloissa.

Aluksi mennään hetken aikaa Stetson-Harrison-menetelmällä arvaamalla ja sittemmin sivistyneesti arvaamalla.

Jospa aloittaisi vakio Jackalin arvoilla, jos sellaiset jostain löytyy.

Lainaus
Usein ruutan toimittajalla on valmiina peruskartat vakiopyöriin joilla päästään heti ajonaikaiseen säätämiseen. Nykyaikaiset ruiskut ovat myös itseoppivia ja asettavat arvoja kohdalleen asetettujen parametrien rajoissa. Itse suosin manuaalista säätämistä ja siinä rinnalla ajan myös automaattisäädöllä samat syklit ja katson missä tulee eroa. Mulla ainakin automaattisäätö saa koneen käymään kohtuullisen hyvin mutta jättää seoksen melko rikkaalle. Odotankin mielenkiinnolla mitä automaattisäätö arvelee kun moottoriin tulee ahdin.

Virtuaalisäätöä iltasella ja taas päivänvalossa hienosäätämään. Jos haluaa täydellisen moottorinohjauksen niin siihen menee vain ikuisuus. Hyvään kompromissiin riittää että tietää että mennään kokolailla likellä niitä arvoja joilla pyörä kulkee kohtuullisesti  eikä välitetä poikkeusajotiloissa syntyvistä pienistä häiriöistä.

Niin tosiaan joo, ja sit jos pistäis lambadan ohjaamaan säätöä, niin ei välttis haittais.

Syttyä vois tietty olla hyvä siirtää, kun kipinää laitetaan kahdesta paikasta. Haittaa siitä tuskin olisi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #163 : Maaliskuu 18, 2012, 12:02:43 ip »
Nokka on nykyään vakio. Oli se jossain vaiheessa pontevampi, mutta se vaihdettiin takas vakioon.
Lainaus

Se Jussin vanha nokka-akseli on mun Lemmarissa. valmiita ajoitusarvoja siihen ei löytynyt oikein mistään, mutta nyt kun alkuperäiset jakopään hilut paikallaan, niin ei se ilmeisesti kovin paljon ole pielessä.

Alkaa vaan Piikkiön penkin mukaan sytkä pätkimään yli 6000 kierroksen ja minä kun olen aikaisemmin luullut, että se menee rajoittajalle...

Paljonkohan tuota vielä pitää "virittää" että pääsee edes tehtaan ilmoittamiin tehoihin?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #164 : Maaliskuu 18, 2012, 12:34:29 ip »
Olikos sulla, Ekku, Ignitechin TCIP4?
Siinä on se kierrosrajoitin hieman juoni. Karttaa voi säätää sen ohi mutta rajoitin säädetään eri ruudusta, muistaakseni.

Toinen pätkimissyy on se että anturointi antaa periksi "hyvissä ajoin".

Millanen sytkän pyörijä pyörässäs on? Sen läpimitalla ja massalla tuntuu olevan myös merkitystä anturimallin ohella.

Sytkän pitäisi kyllä pystyä muodostamaan signaali aina 20000 rpm asti että siinä ei varmaan suuria ole.

Puolien varauskyky korkeilla kierroksilla voi tulla myös eteen. Pitäisi mitata puolan maajohdosta (signaalijohdosta) signaalin laatu niillä kierroksilla missä pätkii ja jos siinä ei ole vikaa niin puolien jännitteen saanti akulta varmistaa.

Sen jälkeen ei oikein ole muuta kuin ryhtyä tutkimaan onko puolassa ongelmia varautua signaalien välillä.