Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109258 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #90 : Tammikuu 27, 2012, 06:36:48 ap »
Akuista: Jos lähtee akulla käyntiin eikä tarvitse apukäynnistystä, niin akku on kunnossa. Jos tarvii ladata ennen jokaista käynnistystä on joko akku sökö tai latauksessa on vikaa.

Ei välttämättä. On aika monta japanialaista pyörää korjattu akku vaihtamalla. Ei esim kierrä jonkun tietyn kierrosluvun yli tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #91 : Tammikuu 27, 2012, 15:12:06 ip »
>>...virrankulutus on hyvin pulssimuotoista...<<

Jep, jep! Josklus etsin kauan ja hartaasti vikaa eräästä värkistä, kun 230V => 12V poweri meni aina polvilleen, kun siihen kytketyn laitteen käynnisti. Powerin nimellisteho kyllä riitti. ja sitä mittausten ja testausten määrää... Lopulta syy - ei vika - löytyi: Powerin ylikuormasuojaus oli niin nopea, että se ehti katkaisemaan sähköt ennen kuin siihen liitetty kapine käynnistyi. Ja käynnistysvirta oli nopea pulssimainen "jytky". Kun sitten tuohon 12V:iin kytkettiin iso kondensaattori, niin kaikki toimi kuin unelma.

Sähkö on kummallista - ainakin joskus...  :P

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #92 : Tammikuu 27, 2012, 18:43:10 ip »
Tälläinen 90-asteen v-twini suorittaa melkomoisen akkutestin joka käynnistyksessä. Tää seikka on käyty jo aiemmin läpi tällä foorumilla akkukirjoitteluissa. Ei lähde käyntiin, jos startatessa jännite laskee liian alas vaikka tuntuisi pyörittävän kunnolla. Japsinelikoissa on aivan omat kotkotuksensa.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #93 : Tammikuu 27, 2012, 20:10:08 ip »
Eipä maksa paljoa ottaa auton akkua rinnalle ja antaa apukaapeleilla sähköä. On tuokin nopeasti kokeiltu, muuttuuko käynti. Sähkö sille Guzzinkin sytytykselle maistuu/ruiskulle.

Siinä ajassa, mitä tätäkin tapausta on foorumilla puitu, olisi kerennyt kokeilemaan ja mittaamaan yhtä ja toista konstia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #94 : Tammikuu 27, 2012, 21:07:23 ip »
MotoJussin Guzzi ei talvehdi makuuhuoneessa.
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #95 : Tammikuu 27, 2012, 22:47:07 ip »
MotoJussin Guzzi ei talvehdi makuuhuoneessa.

Ei varmaan, mutta alkaahan tämä jo sen verran kiinnostavalta vaikuttaa, että ehkäpä sen olisi saanut jo purkaa jonkun Gruppolaisen tallissa tai makuuhuoneessa...

Kyllä minä silti olisin jo avannut sen jakopään ja katsonut merkit ja varmuuden vuoksi ottanut jakopään rattaat ihan pois asti ja tarkistanut kiilat ja urat.

Ei se niin kummoinen homma ole, vaikka tässä nyt puhuukin mies, joka ei ole vielä tässä vaiheessa talvea aanut Lemansin kampuran takastefaa vaihdettua.

Taitaa vaatia motivaatio vähän kevätaurinkoa ensin. ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #96 : Tammikuu 27, 2012, 23:02:19 ip »
Oma pyörä sijaitsee kylmässä tallissa ja silti se etenee. Ei tuollaiset pikkuhommat tarvitse mitään makuuhuonetason korjaustilaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #97 : Tammikuu 29, 2012, 11:32:20 ap »
Lainaus

Kyllä minä silti olisin jo avannut sen jakopään ja katsonut merkit ja varmuuden vuoksi ottanut jakopään rattaat ihan pois asti ja tarkistanut kiilat ja urat.

Ei se niin kummoinen homma ole, vaikka tässä nyt puhuukin mies, joka ei ole vielä tässä vaiheessa talvea aanut Lemansin kampuran takastefaa vaihdettua.

Jep. Rattaita katselin päältä päin tuossa aiemmin. Varmaankin muutamaankin kertaan.

Tänään vaihdan kaikki 30-40 euron hintaiset releet ja tutkailen, kuinka toimii.

Sitten pistän paksuilla kaapeleilla auton akun rinnalle, ja tutkailen kuinka toimii.

BMW:ssä ja Guzzissa on molemmissa 2 kpl 20Ah AGM-akkuja rinnan. Mitään muuta yhteistä niiden tekniikassa ei ole :)

J

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #98 : Tammikuu 29, 2012, 14:37:02 ip »
Lainaus

Kyllä minä silti olisin jo avannut sen jakopään ja katsonut merkit ja varmuuden vuoksi ottanut jakopään rattaat ihan pois asti ja tarkistanut kiilat ja urat.

Ei se niin kummoinen homma ole, vaikka tässä nyt puhuukin mies, joka ei ole vielä tässä vaiheessa talvea aanut Lemansin kampuran takastefaa vaihdettua.

Jep.


Jep jep.

Paksu autonakku pyörän oman akun rinnalla ei auttanut asiaa ollenkaan.

Vaihdoin kaikki releet paitsi yhden: Pyörässä oli kuusi relettä, mutta toimitus Piikkiöstä sisälsi vain viisi. Releiden vaihdosta ei ollut mitään apua. Aivan kuten arvelinkin, mutta tulipa käytettyä 180 euroa hienoon tarkoitukseen.

Ryhdyin purkamaan moottorin etupäätä. Tajusin että silmä- ja näppituntumalla on turha sen enempää ihmetellä, ja tulin tulokseen että sillä, että nokkapyörän ja kampiakselin merkkien kohdatessa vasen sylinteri tuntuu olevan TDC:ssä on tuskin mitään merkitystä.

Tässä vaiheessa iltapäivää etsin keinoa saada kampiakselilla oleva 32 millinen mutteri irti. Ei ole irronnut niillä työkaluilla mitä olen tähän mennessä löytänyt.

Taisi käydä juuri niinkuin oli syynä siihen että päätin viedä pyörän ammattilaisille: Taas yksi hieno iltapäivä hukkaan.

Kiinnostaisiko jotakuta ostaa tosi upea guzzi joka melkein toimii kohtuuedullisesti, esimerkiksi kaljakopan hinnalla?




(No en nyt kuitenkaan ihan vielä kaljakopan hinnalla tuosta luovu, mutta ehkä jossain vaiheessa tulee sekin hetki eteen)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #99 : Tammikuu 29, 2012, 14:42:07 ip »
Tälläinen 90-asteen v-twini suorittaa melkomoisen akkutestin joka käynnistyksessä.

Toki toki. Tuo härveli kuitenkin lähtee "käyntiin". Pyörittää OK ja kun tarpeeksi kauan jauhaa ja sopivasti vemputtaa kaasukapulaa, lähtee suorittamaan imu-puristus-työ-poisto - tahtisekvenssiä, tai jotain sinnepäin.

12.5 volttia oli lepojännite, joka sitten humpsahti jonnekin vähän reiluun 10 volttiin startatessa.

Starttaaminen ei kuitenkaan siis ole se pääongelma vaan huono käynti.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #100 : Tammikuu 29, 2012, 14:53:58 ip »

Tänään hain releet postista. 5 relettä, 181 euroa postikuluineen.


Siis HÄ!! ???
Viimeksi kun tuommoset releet hain, Hella merkkisiä näköjään, maksoivat maksimissaan kympin kappale varaosaliikkeessä.

Stein-Dinselläkin on http://www.sd-tec.de/catalog/quick_search_result.php?keywords=30732560&osCsid=c1183dc4d3d3d0177a2be86939177e2f&x=2&y=7

No Moto-Italia Import ei olekaan varaosaliike.

g01732560 rele virtapiirin 4-napainen # V-11 3 kpl a-hinta 33,00 alv 22% summa 99 euroa
g30732560 rele virtapiirin 5-napainen # C1100, Sport i 2 kpl a-hinta 37,58 alv 22% summa 75,16 euroa

lukee kuitenkin tässä laskulla.

En tiedä lukeeko näissä Hella tai Siemens, mutta nämä ovatkin Moto-Guzzin releitä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #101 : Tammikuu 29, 2012, 15:52:03 ip »
Tällaisina hetkinä tuntuu siltä, että voisin tuon Honda MTX:n dumpata kaatikselle, BMW R1100GS:n myydä varaosiksi, samoin kuin Guzzin, Cagiva el Freccian lahjoittaa museoon, Chevrolet G20:n myydä tarjousten perusteella, samoin kuin Smart Roadster-Coupen ja Honda CBR600:n, ja ostaa tilalle Toyota Yariksen (kun corollaa ei taideta enää tehdä) tai sitten tyytyä liikkumaan vaimon Fiat Puntolla.

En löytänyt työkalua kampiakselin mutterin irroitukseen, eikä tänään ole kaupat auki, eikä enää huvita koko projekti.

Pistän nyt pyörän kuitenkin kuljetuskuntoon ja irti jääneet osat (laturin kiila, nokkaketjun kiristin) muovipussiin jonka teippaan pyörän kyytiin. Teippi virtalukon eteen, ettei kukaan yritä käynnistää ...

Jos tuon jotenkin saisi johonkin huoltoon, joka osaisi tuon korjata, niin olisihan se kiva. Ehkäpä vien tuon ihan omalla pakulla Piikkiöön ihmeteltäväksi, kunhan saan vaan pakun käyntiin. Tänä aamuna oli liikaa pakkasta.

ttu. Ei taida minusta olla näihin hommiin.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #102 : Tammikuu 29, 2012, 16:17:00 ip »
Jos jaksaa lähteä omalla akulla ilman, että lataa ensin, niin akku on kunnossa. Miksi muuten on kaksi 20Ah akkua rinnan?

Eikö näkynyt merkkiä tarkistusaukosta vauhtipyörältä, kun jakopään merkit oli kohakkain? Vauhtipyörä pyörii monta astetta, vaikka tulpan reijästä kokeilemalla vaikuttaisi olevan yläkolokohta käsillä.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #103 : Tammikuu 29, 2012, 16:31:19 ip »
Jos jaksaa lähteä omalla akulla ilman, että lataa ensin, niin akku on kunnossa. Miksi muuten on kaksi 20Ah akkua rinnan?

Akut on tarkoitettu ihan muuhun käyttöön kuin starttiakuiksi. Epäilin, syystäkin, virran annon riittävyyttä yhdellä akulla. Siksi kaksi vierekkäin.

Lainaus
Eikö näkynyt merkkiä tarkistusaukosta vauhtipyörältä, kun jakopään merkit oli kohakkain? Vauhtipyörä pyörii monta astetta, vaikka tulpan reijästä kokeilemalla vaikuttaisi olevan yläkolokohta käsillä.

En katsonut. Enkä katso. Tämä projekti on osaltani päättynyt.

Jälkikirjoitus: Kävin läpi koko ketjun kirjoittaessani saatetta korjaamoon. Nimimerkki Kaide on pari kertaa kehottanut suorittamaan "katso, näkyykö tarkastusaukosta S/D kun nokan ja kampiakselin merkit ovat kohdakkain". Kiitos kehotuksesta, se on ehkä juuri sitä mitä olisi pitänyt tehdä. Ehkä tein, ehkä en, mutta en muista, teinkö vaiko en, saatikka, näkyikö sieltä aukosta jotain. Nappa kuitenkin loppui täysin tänään, enkä enää tarkista tuota, vaikka se melko helppoa olisikin. Pistin jo magneeton paikalleen (joskin ilman kiilaa), kopan paikalleen ja sen parilla ruuvilla kiinni.

Tarkistuksen tekeminen veisi kuitenkin taas yhden iltapäivän ja niitä olen tämän paskan pöyhimiseen käyttänyt jo liian monta. Rahaa on vian etsimiseen palanut liioittelematta tonni tai pari, mutta sitä painetaan lisää. Aikaa taas ei saa mistään enempää.

Seuraava askel on saada mopo jonnekin paikkaan, jossa joku siitä jotain ymmärtää ja erityisesti löytää vian sekä mahdollisesti korjaa sen.

Alustavasti olen Moto-Italian kanssa keskustellut aiheesta, mutta jos joku haluaa tarjoutua, se kyllä kiinnostaa. Tarkoitus on ajaa auringonlaskuun viimeistään loppukeväästä. Hondalla ajaminen ei paljoa hymyilytä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2012, 18:24:06 ip kirjoittanut MotoJussi »

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #104 : Tammikuu 30, 2012, 08:11:44 ap »
Sitten kun saat sen jonkun mekaanikon toimesta jälleen pelaamaan, niin kerro ihmeessä, missä se vika oli.

Voi sitten auttaa jotakuta muuta, jos tulee samanlaisia oireita.

Uskon kyllä vakaasti, että eiköhän me Guzzirallissa tavata. Lupaan tarjota muutaman oluen.