Akku on joiltain osin metka kapistus. Kun mittaa jännitteen ilman kuormaa, se saattaa näyttää hyvältä. Mutta...
- Ei ota vastaan latausta kunnolla => on aina alijännitteinen
- On aina alijännitteinen => ei pysty antamaan kunnolla virtaa
- Onko virranantokyky riittävä, eli akusta saadaan se virtamäärä, jota kulloinkin tarvitaan ilman, että jännite putoaa liian alas? Akun levyt oksidoituneet => uusi akku...
Toisaalta: Onko laturi kunnossa, eli lataa täyteen?
Onko johdotus kunnossa, eli onko kulutuskohteessa riittävä jännite? 12V akun jännite saattaa jäädä matkalle, jolloin kohteessa onkin vain 10V. Joskus yritimme isoa dieseliä käyntiin huonoilla akuilla. Pyöritti, mutta jännite ei riittänyt pysäytyssolenoidin avautumiseen => ei saanut löpöä.
Voisi olla hyvä konsti ottaa akku "kainaloon" ja kipaista akkuliikkeessä ja pyytää heitä lataamaan ja testaamaan akku. Ei olisi eka kerta, kun jokin lyijylevy akussa onkin murtunut poikki ja kennokapasiteetti on pudonnut alas...