Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109118 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #45 : Marraskuu 22, 2011, 09:09:34 ap »
Oisko sitten mahdollista, että nokkaketju olisi hypännyt kesken ajamisen yhden pykälän. Eikös se niin ollut, että oireet ilmenivät hyytymisenä moottoritienopeudesta. Meinaan vaan, että jotain oireita olisi pitänyt olla aikaisemmin heti kokoamisen jälkeen. Onko ne omat merkit paljonkin eri paikassa, kuin nämä tehtaan S ja D?
Nokkien ajoitusvirhe selviää venttiilivälyksen tarkistuksella. S-merkin kohdalla pitää vasemman pytyn venttiilien välykset olla normissa olikos se nyt imu 0,15mm ja pako 0,2mm 2-venttiilisessä puristustahdin päätteeksi. D vastaavasti toisella puolella.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #46 : Marraskuu 22, 2011, 10:25:50 ap »
Oisko sitten mahdollista, että nokkaketju olisi hypännyt kesken ajamisen yhden pykälän. Eikös se niin ollut, että oireet ilmenivät hyytymisenä moottoritienopeudesta. Meinaan vaan, että jotain oireita olisi pitänyt olla aikaisemmin heti kokoamisen jälkeen. Onko ne omat merkit paljonkin eri paikassa, kuin nämä tehtaan S ja D?
Nokkien ajoitusvirhe selviää venttiilivälyksen tarkistuksella. S-merkin kohdalla pitää vasemman pytyn venttiilien välykset olla normissa olikos se nyt imu 0,15mm ja pako 0,2mm 2-venttiilisessä puristustahdin päätteeksi. D vastaavasti toisella puolella.

Siis kyllähän tuo kerran hyytyi moottoritieylinopeudesta, kun mekaaninen ahdin leipoi kiinni. Todellista nopeutta en kehtaa kertoa, eikä sitä moni taitaisi uskoakaan. Tämän jälkeen vehkeelle on tapahtunut niin paljon ettei siinä ole paljoakaan samaa enää. Kiertokankiin ja kampiakseliin ei ole koskettu sen enempää kuin mitä mäntien poisto ja takaisinlaitto vaatii.

Muuten tuo on "nyt" eli viimeisen kolmen vuoden aikana ryhtynyt vaan toimimaan huonommin ja huonommin; ongelmat alkoivat aivastelulla hiitaassa ajossa.

Nokkarattaiden merkit osuvat kohdalleen, vastakkain, joten veikkaan että rattaat ovat toisiinsa nähden oikein.

Kotoa on tallille matkaa 20 kilometriä ja aikaa on käytössä rajallisesti, varsinkin kun kelit ovat mitä ovat ja liikkuminen tapahtuu vaimon autolla, julkisilla tai moposkootterilla.

Käyn kuitenkin heti kun pystyn katsomassa omien merkkien sijainnin suhteessa S&D merkkeihin. Tämän jälkeen pyyhin omat merkit pois ja käytän S ja D merkkejä sytytyksen ajoituksen selvittämiseen.

Härveli käy niin huonosti että tarvitsen enemmän kuin kaksi kättä  ja lisäkädet ovat yleensä kortilla.

Taidan ostaa keväällä uuden moottorin, jos en tajua, mikä tuossa on vikana.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #47 : Marraskuu 22, 2011, 10:31:04 ap »
Jakopään koppa on kiinni muutamalla ruuvilla, joten eihän sinne kurkkaaminen ole kovin iso jobi. Voihan se vika sytkäpuoleltakin löytyä, mutta oma kokemus on se, että ajoitus kestää olla pahasti pielessä ja ainoa oire on huonontunut suorituskyky kierrosalueen yläreunalla, siis jos sytkät on myöhäisellä. Minuilla ei ole osunut liian aikaiselle niin paljoa koskaan, että olisi käytössä huomannut mitään erityistä. Saattaa se tietenkin startatessa yrittää sytkäistä takaisin jos ennakko on ihan tolkuton.

Epämääräistä huonoa käyntiä ja vetoa tulee kärjellisellä koneella jos konkka on huonossa iskussa. Se vissiin aiheuttaa kipinän heikentymisen ja kone alkaa jättää iskuja väliin ja sen seurauksena työntää palamatonta seosta putkeen ja yskähtelee. Voiko kärjettömässä systeemissä olla samanlainen vika, siis että korkeajännitepuolelle tulee pulssit, jotka strobo tunnistaa, mutta osa niistä on niin kehnoja, että ei riitä tekemään kunnollista kipinää?? En ole lukenut koko pitkää ketjua läpi, mutta puolat on vissiin testattu ja todettu ehjiksi? Olisiko mikään järki vaihtaa korkeajännitepuolen johtimet ja kokeilla hiukka pienemmällä tulpan kärkivälillä?

Ainakin autossa saattaa johtimet vanheta nopeammin kuin tulpat.





Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #48 : Marraskuu 22, 2011, 10:33:18 ap »
"Nokkien ajoitusvirhe selviää venttiilivälyksen tarkistuksella. S-merkin kohdalla pitää vasemman pytyn venttiilien välykset olla normissa olikos se nyt imu 0,15mm ja pako 0,2mm 2-venttiilisessä puristustahdin päätteeksi. D vastaavasti toisella puolella."

Eipä taida selvitä. Välykset pysyvät samoina yli puolen kampiakselikierroksen ajan.

Motojussi, missä sijaitsevat sytkän anturit, kampiakselilla vai virranjakajassa? Jos kampiakselilla, pysyy sytytys paikoillaan vaikka venttiilijako olisi pielessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #49 : Marraskuu 22, 2011, 11:11:17 ap »
Vastaan aapon kysymykseen: MotoJussin pyörässä on yhdistetty Marelli M15 moottorinohjausjärjestelmä jonka tarpeelliset osat on vianetsinnän aikana likimain kaikki vaihdettu ECUa myöden.

Tilanne on se että moottori käy huonosti tai ei ollenkaan. Kaikki rakenteen ulkopuoliset järjestelmät on testattu. Nyt on menossa rakenteiden läpikäynti. Tutkimus kohdistuu nyt mahdolliseen ajoitushäiriöön joka ei johdu suoranaisesti jakopään ajoituksesta.

Epäillään esimerkiksi kampiakselin asentovirhettä jakoon nähden. Tarkoittaa että kampiakselin etupään rattaan kiilaura olisi pettänyt. Tai nokka-akselilla oleva jakopyörä on väärin anturiinsa nähden. Asia joka vaikuttaa epätodennäköiseltä. Jakoketju ei ole hypännyt hampaiden yli koska merkit täsmäävät.

Mulla kävi itsellä ahdetussa Guzzissa siten että kampiakselin pään ratas alkoi heilua kiilaurassaan. Huomasin sen ajoissa ajokäytöksestä ja ylimääräisistä äänistä. Vika on korjattu eikä uusiinnu enää. MotoJussin Jackalissa voi olla sama vika.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #50 : Marraskuu 22, 2011, 11:38:39 ap »
Kampiakselin pään rattaan virheasennon pitäisi ilmetä, kun katsoo miten jakopään merkit ovat, kun ollaan TDC:ssä.
Forza Moto Guzzi!

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #51 : Marraskuu 22, 2011, 12:00:59 ip »
"Yläkuolokohdan määrittäminen pelkällä meisselillä on todella epätarkkaa, virhettä voi hyvinkin olla 10-15 astetta. Tee tulpasta tai muovista taii jostakin pidempi tappi, jonka voi kiertää tulpanreikään niin, että mäntä pysähtyy vaikka 10mm ennen ykk:a. Kierrä moottoria kunpaankin suuntaa niin, että mäntä kohtaa tapin. Merkkaa paikat. Hampaita laskemalla ykk on näiden puolivälissä. Nyt kun olet saanut ykk:n merkittyä. ota toinen venttiilikansi pois, hae sen puolen venttiilien ns ristipiste, missä venttiilit ovat yhtä paljon auki. Nyt pitäisi männän olla ykk:ssa, jos jakopää on kunnossa. Nyt joku sanoo, että jos siellä jakopäässä on löysää, voi jako täsmätä, mutta käydessä sitten vaihtelee. Mahdollista, mutta ei todennäköistä."

Itseäni toistaen, tuossa yllä on yksinkertainen tapa tarkistaa jako, lähes mitään purkamatta.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #52 : Marraskuu 22, 2011, 12:03:50 ip »
Eipä taida selvitä. Välykset pysyvät samoina yli puolen kampiakselikierroksen ajan.

Jep. Venttiilien elämästä ei voine päätellä paljoakaan siitä mitä alakertaan kuuluu.

Lainaus
Motojussi, missä sijaitsevat sytkän anturit, kampiakselilla vai virranjakajassa? Jos kampiakselilla, pysyy sytytys paikoillaan vaikka venttiilijako olisi pielessä.

Nokka-akselin päässä on hammaspyörä, josta puuttuu yksi hammas. Tätä nuuhkii Crank Position Sensor, yksi niistä komponenteistä jotka vastikään uusin. Vastaus on siis "virranjakajassa" noin perinneyhteensopivasti, eli samassa kappaleessa nokan kanssa.

Kone käy niin paskasti, että uskon että siinä voi hyvinkin olla ylä- ja alakerta väärässä suhteessa toisiinsa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #53 : Marraskuu 22, 2011, 14:14:30 ip »
...  Muuten tuo on "nyt" eli viimeisen kolmen vuoden aikana ryhtynyt vaan toimimaan huonommin ja huonommin; ongelmat alkoivat aivastelulla hiitaassa ajossa. ...
Ylläolevasta minulle tulee mielleyhtymä alentuneesta paineesta polttoainejärjestelmässä. Oletko mitannut sitä ?

Sähkövika on on/off, eikä siksi pitäisi kehkeytyä hiipimällä. Samoin jos jako menee sekaisin.
Kiila poikki tai ura rikkunut olisi mahdollinen, mutta myös silloin sen luulisi ilmenevän tai ainakin alkavan äkisti.

Omalle kohdalleni sattui saumasta vuotanut pa-suodatin tankin sisällä aikoinaan BMW K100:ssa, jossa systeemin kokoonpano on sama, kuin ruisku-Guzzeissa, joissa pa-pumppu-suodatin-paineensäädin on tankin sisällä. Vaivaa etsittiin silloin (koko kesä) merkkihuoltoa myöden "kissojen ja koirien kanssa".  "Älykäs" moottorinohjaus ei tunnistanut tällaista mekaanista vikaa ja ulos, ylös sekä sivuille päin kaikki näytti ja tuntui olevan kunnossa. Tyhjäkäynti oli kuin yksi pytty (4stä) olisi ollut pimeä, tulpat mustuivat, kulutus oli 10l/100km (norm.alle 6), eikä tehot riittäneet yli 100km/h vauhtiin.  Silloin otti kyllä pattiin !!  Vian selvittyä vaihdoin pyörää ruiskusta kaasari-koneiseen ja siitä asti olen ihaillut ja arvostanut jaloa yksinkertaistamisen taitoa, vaikka V2 ruiskuun nyt olenkin "päätynyt".
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #54 : Marraskuu 22, 2011, 14:26:51 ip »
...  Muuten tuo on "nyt" eli viimeisen kolmen vuoden aikana ryhtynyt vaan toimimaan huonommin ja huonommin; ongelmat alkoivat aivastelulla hiitaassa ajossa. ...
Ylläolevasta minulle tulee mielleyhtymä alentuneesta paineesta polttoainejärjestelmässä. Oletko mitannut sitä ?

Bensasysteemiin on vaihdettu regulaattori, kun se oli kerran mennyt särki. Orggis-regulaattori maksoi niin paljon että tein siitä liittimen (kairasin sisukset pois) ja kävin tarvikekaupasta ostamassa halvan mutta ehjän ja sopivan paineisen tarvikkeen.

Nyt letkuissa on kiinteästi kiinni bensapainemittari, joka kertoo samaa painetta kuin mitä pitääkin.



Lainaus
Sähkövika on on/off, eikä siksi pitäisi kehkeytyä hiipimällä. Samoin jos jako menee sekaisin.

Itse asiassa, minulla TPS-sähköviat ovat kehittyneet mitä moninaisimmilla tavoin; ei suinkaan on/off. Nyt muutama viikko sitten vaihdoin uuden TPS:n _JA_ uudet läppärungot kaikkine hiluineen kas kun siinä oli sellainen "sähkövika" että ECUn diagnostiikka sanoi virhettä kun läpän akselia käänsi tai kosketti.

Aiemmin mainitsin Mitsubishi L200 diisel-pikapista, jonka jako vatkasi milloin mihinkin suuntaan, mutta kyllähän se sekaisin oli...

Lainaus
Kiila poikki tai ura rikkunut olisi mahdollinen, mutta myös silloin sen luulisi ilmenevän tai ainakin alkavan äkisti.

Enpä tiedä. Jos urassa on hieman väljää ja paikat vatkaavat rajusti niin ehkä se ura siitä kasvaa aikaa myöten? Tämä on kuitenkin uskottavin polku tällä hetkellä.

Lainaus
Omalle kohdalleni sattui saumasta vuotanut pa-suodatin tankin sisällä aikoinaan BMW K100:ssa, jossa systeemin kokoonpano on sama, kuin ruisku-Guzzeissa, joissa pa-pumppu-suodatin-paineensäädin on tankin sisällä. Vaivaa etsittiin silloin (koko kesä) merkkihuoltoa myöden "kissojen ja koirien kanssa".  "Älykäs" moottorinohjaus ei tunnistanut tällaista mekaanista vikaa ja ulos, ylös sekä sivuille päin kaikki näytti ja tuntui olevan kunnossa. Tyhjäkäynti oli kuin yksi pytty (4stä) olisi ollut pimeä, tulpat mustuivat, kulutus oli 10l/100km (norm.alle 6), eikä tehot riittäneet yli 100km/h vauhtiin.  Silloin otti kyllä pattiin !!  Vian selvittyä vaihdoin pyörää ruiskusta kaasari-koneiseen ja siitä asti olen ihaillut ja arvostanut jaloa yksinkertaistamisen taitoa, vaikka V2 ruiskuun nyt olenkin "päätynyt".

Aika ikävä vika.

Pitääpä miettiä tuota. Kas minulla on BMW R1100GS joka savuttaa ja käy hiton huonosti ja tuhoaa tulppia ja josta ei vielä ole mitään vikaa löytynyt, vaikka paikat purettiin lohkoa myöten ja ECUkin vaihdettiin. Suuttimetkin kävivät koestettavina suutinpajalla. Mittaanpa siitä bensapaineet, kun kerran mittarikin tuli hankittua.

Penseää kun on kaksi 1100-kuutioista klassikkopyörää ja kumpaakin vaivaa vika, josta ei ota pirukaan selvää eikä kummallakaan voi ajaa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #55 : Marraskuu 22, 2011, 14:44:43 ip »
Mitens remmiahtimeen oli voima vedetty. Edestä kampiakselin tienoilta? Jos se olisi heikentänyt pikkuhiljaa rakennetta.

Ylä/alakerran eriparisuutta voi kokeilla kummin päin vaan: Ensin TDC kohdalleen ja sitten onko jakopään merkit kohdallaan tai toisinpäin. Ilman astelevyäkin.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #56 : Marraskuu 22, 2011, 15:30:15 ip »
Mitens remmiahtimeen oli voima vedetty. Edestä kampiakselin tienoilta? Jos se olisi heikentänyt pikkuhiljaa rakennetta.

Ylä/alakerran eriparisuutta voi kokeilla kummin päin vaan: Ensin TDC kohdalleen ja sitten onko jakopään merkit kohdallaan tai toisinpäin. Ilman astelevyäkin.

Voima varastettiin kampiakselin päästä. Dynamoa ohennettiin ja upotettiin vähän matkaa sisäänpäin ja moniurainen kiilahihnapyörä sovitettiin dynamon ja päätymutterin väliin.

Ahdin istui tukevasti oikean sylinterin kainalossa.

On esitetty ajatus että ahtimen kiinni leipoessa se olisi jollain tapaa häirinnyt kampiakselin etupään hyvinvointia, mutta tästä ei ole ollut selviä ja näkyviä merkkejä.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #57 : Marraskuu 22, 2011, 16:35:21 ip »
Saattais hyvinkin joku paikka pettää, kun tuosta laturin akselin kohdalta eli kampiakselin päästä ottaa tiukasti kiinni yhtäkkiä. Luulis, että kiilahihnat olis heikoin lenkki ollu. Purkamaanhan tuota joutuu jonkun verran ennen kuin merkkejä pääsee tarkastelemaan.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #58 : Marraskuu 22, 2011, 20:09:47 ip »
Saattais hyvinkin joku paikka pettää, kun tuosta laturin akselin kohdalta eli kampiakselin päästä ottaa tiukasti kiinni yhtäkkiä. Luulis, että kiilahihnat olis heikoin lenkki ollu. Purkamaanhan tuota joutuu jonkun verran ennen kuin merkkejä pääsee tarkastelemaan.

Tältä tuolla viimeksi näytti:

Niinjuu, tästä käy suunnilleen ilmi se miten toi oli ahdettu. http://koti.kapsi.fi/~jsavola/ahdin/3.html

Ja tässä sitä vasta tehdään: http://koti.kapsi.fi/~jsavola/ahdin/64.html

Kas pahus, siitä Mitsubishin hihnapyörästäkin löytyi kuva: http://koti.kapsi.fi/~jsavola/autot/17022007%28001%29.jpg

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #59 : Marraskuu 22, 2011, 22:53:41 ip »
Merkit näyttäis tältä etäisyydeltä olevan kohdallaan. Onko kuva otettu ennen kuin ongelmat ilmenivät? TDC:n merkki, jos on näkyvissä tarkistusluukusta tuossa asennossa, niin venttiilien ajoitus on kohdallaan. Phonic wheelin (ajoitusratas) asennon vois vielä tarkistaa, että tyhjä kohta osuu vastakkaiselle puolelle anturia TDC.ssä. Hihnapyörä näyttää vähän kärsineen. Urassa on iskun jälkiä.
Forza Moto Guzzi!