"Kuinkahan moni ostaa myös laturin samalla? Kun esim. S-D myy Unibat X-Racer "Lithium akkuja Italiasta", siellä sanotaan aina myös: "huomio, tämän akun lataamista varten tarvitaan Lithium -yhteensopiva laturi. Perinteiset lyijy-happoakku -laturit voivat tuhota tämän akun."
Olennaiset näkökohdat ja pari vähemmän olennaista:
- m-pyörien lyijyakkuihin tarkoitetuissa latureissa on useimmiten desulfatointitoiminto. Se on yleensä toteutettu niin, että laturi antaa akulle korkeajännitepulsseja. Niitä litiumrautafosfaattiakku ("LiFePo", jatkossa "litiumakku") ei siedä, eli siitä on peräisin tuo varoitus tuhosta.
- em. syystä ja ehkä myös laturien myyntiä edistämään pyrkien varoitetaan "perinteisistä" latureista kategorisesti, vaikka kaikissa latureissa ei desulfatointitoimintaa olekaan. Jos ei ole, laturi sopii myös litiumakulle hyvin.
- muutkin laturit sopivat litiumakun lataukseen, kun niitä ei päästetä yrittämään desulfatointia. Tosin tiedossani ei ole, rupeaako laturi edes yrittämään sitä (en ole uskaltanut koettaa). Mutta otetaan laturi irti akusta silloin, kun akku on tullut täyteen. Esim. Saiton laturi odottaa tunnin akun tultua täyteen, ennen kuin se aloittaa lyijyakun desulfatoinnin (jos toteaa sen tarpeelliseksi), joten vieressä ei tarvitse koko ajan vahtia. Ja Saito ei desulfatoi korkeajännitepulsseilla, joten litiumakku ei tuhoudu (en ole uskaltanut koettaa, kuten jo totesin).
- erityisesti litiumakkuihin tarkoitettuja latureita käytettäessä tuolta teoreettiselta desulfatointihuolelta välttyy. Voi myös olla, että lataus käy litiumakun laturilla nopeammin, sillä litiumakulle voi tarjota paljon virtaa, kun taas m-pyörien lyijyakkuihin tarkoitetut laturit antavat virtaa vain 0,5-0,85 ampeeria.
- toisaalta laturin käyttö on yleensä tarpeetonta, koska litiumakku ei itsepurkaudu, ja akku latautuu nopeasti koneen käydessä. Harvinaiset poikkeustilanteet voi hoitaa tavallisella laturilla. Ylläpitolatausta ei tarvita.
- m-pyörien laturien kannalta m-pyöriin tarkoitetut litiumakut ovat samanlaisia kuin lyijyakutkin. Huolestuneet kommentit ja tarinat räjähtämisistä tms. perustunevat itse litiumkennoista rakenneltuihin akkuihin.
Akun kapasiteetista vielä: 5 Ah:n litiumakku antaa noin 5 ampeerituntia voimakasta käynnistysvirtaa. Nyrkkisääntö lyijyakuista on, että niistä saa noin kolmanneksen kapasiteetista voimakkaana käynnistysvirtana ja loput vain heikkona virtana, jolla voi pitää pysäköintivaloja päällä, ladata puhelimen akkua tms., muttei käynnistää. Näin ollen 5 Ah:n litiumakku vastaa käynnistyskyvyltään 15 Ah:n lyijyakkua. Siinä mielessä voi vastata isompaakin, että 5 Ah:n litiumakusta saa voimakkaampaa käynnistysvirtaa kuin 15 Ah:n lyijyakusta, joten koneen käynnistyminen on varmempaa.
Omaa kokemusta on nyt viidestä litiumakusta, joista vanhin on viidettä kesää käytössä ja yhä toimii hyvin. Mitään erityistoimia, säätömuutoksia, erityisten laturien ostamisia tms. ei ole tarvittu. Vaikuttaa lupaavalta, varsinkin tärisevien yksisylinteristen tapauksessa. Tasaisesti käyvässä matkapyörässä kesti AGM-lyijyakkukin kerran muistaakseni 6 vuotta.
Tarkemmin aiheesta artikkelissa "Uutta akkutekniikkaa veteraanipyöriin", Retro Auto Moto 91: 48‒54, 2014.