Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152357 kertaa)

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #135 : Elokuu 24, 2015, 11:32:13 ap »
"Kuinkahan moni ostaa myös laturin samalla?  Kun esim. S-D myy Unibat X-Racer "Lithium akkuja Italiasta", siellä sanotaan aina myös: "huomio, tämän akun lataamista varten tarvitaan Lithium -yhteensopiva laturi. Perinteiset lyijy-happoakku -laturit voivat tuhota tämän akun."


Olennaiset näkökohdat ja pari vähemmän olennaista:

- m-pyörien lyijyakkuihin tarkoitetuissa latureissa on useimmiten desulfatointitoiminto. Se on yleensä toteutettu niin, että laturi antaa akulle korkeajännitepulsseja. Niitä litiumrautafosfaattiakku ("LiFePo", jatkossa "litiumakku") ei siedä, eli siitä on peräisin tuo varoitus tuhosta.

- em. syystä ja ehkä myös laturien myyntiä edistämään pyrkien varoitetaan "perinteisistä" latureista kategorisesti, vaikka kaikissa latureissa ei desulfatointitoimintaa olekaan. Jos ei ole, laturi sopii myös litiumakulle hyvin.

- muutkin laturit sopivat litiumakun lataukseen, kun niitä ei päästetä yrittämään desulfatointia. Tosin tiedossani ei ole, rupeaako laturi edes yrittämään sitä (en ole uskaltanut koettaa). Mutta otetaan laturi irti akusta silloin, kun akku on tullut täyteen. Esim. Saiton laturi odottaa tunnin akun tultua täyteen, ennen kuin se aloittaa lyijyakun desulfatoinnin (jos toteaa sen tarpeelliseksi), joten vieressä ei tarvitse koko ajan vahtia. Ja Saito ei desulfatoi korkeajännitepulsseilla, joten litiumakku ei tuhoudu (en ole uskaltanut koettaa, kuten jo totesin).

- erityisesti litiumakkuihin tarkoitettuja latureita käytettäessä tuolta teoreettiselta desulfatointihuolelta välttyy. Voi myös olla, että lataus käy litiumakun laturilla nopeammin, sillä litiumakulle voi tarjota paljon virtaa, kun taas m-pyörien lyijyakkuihin tarkoitetut laturit antavat virtaa vain 0,5-0,85 ampeeria.

- toisaalta laturin käyttö on yleensä tarpeetonta, koska litiumakku ei itsepurkaudu, ja akku latautuu nopeasti koneen käydessä. Harvinaiset poikkeustilanteet voi hoitaa tavallisella laturilla. Ylläpitolatausta ei tarvita.

- m-pyörien laturien kannalta m-pyöriin tarkoitetut litiumakut ovat samanlaisia kuin lyijyakutkin. Huolestuneet kommentit ja tarinat räjähtämisistä tms. perustunevat itse litiumkennoista rakenneltuihin akkuihin.

Akun kapasiteetista vielä: 5 Ah:n litiumakku antaa noin 5 ampeerituntia voimakasta käynnistysvirtaa. Nyrkkisääntö lyijyakuista on, että niistä saa noin kolmanneksen kapasiteetista voimakkaana käynnistysvirtana ja loput vain heikkona virtana, jolla voi pitää pysäköintivaloja päällä, ladata puhelimen akkua tms., muttei käynnistää. Näin ollen 5 Ah:n litiumakku vastaa käynnistyskyvyltään 15 Ah:n lyijyakkua. Siinä mielessä voi vastata isompaakin, että 5 Ah:n litiumakusta saa voimakkaampaa käynnistysvirtaa kuin 15 Ah:n lyijyakusta, joten koneen käynnistyminen on varmempaa.

Omaa kokemusta on nyt viidestä litiumakusta, joista vanhin on viidettä kesää käytössä ja yhä toimii hyvin. Mitään erityistoimia, säätömuutoksia, erityisten laturien ostamisia tms. ei ole tarvittu. Vaikuttaa lupaavalta, varsinkin tärisevien yksisylinteristen tapauksessa. Tasaisesti käyvässä matkapyörässä kesti AGM-lyijyakkukin kerran muistaakseni 6 vuotta.

Tarkemmin aiheesta artikkelissa "Uutta akkutekniikkaa veteraanipyöriin", Retro Auto Moto 91: 48‒54, 2014.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #136 : Elokuu 24, 2015, 11:59:20 ap »
Lainaus
Näin ollen 5 Ah:n litiumakku vastaa käynnistyskyvyltään 15 Ah:n lyijyakkua. Siinä mielessä voi vastata isompaakin, että 5 Ah:n litiumakusta saa voimakkaampaa käynnistysvirtaa kuin 15 Ah:n lyijyakusta, joten koneen käynnistyminen on varmempaa.
Tätäpä ei akun myyjä osannut minulle ymmärrettävästi selittää. Hylkäsin tarjotun 5Ah:n litiumakun koska etsin noin 15Ah:n akkua ja sellaisen löysin. Halvemmalla. Menee taas tämän kauden loppuun. Ensi kauden ajoista en vielä tiedä josko akusta olisi vielä jonkin muun pyörän akuksi. Jos siinä talven jälkeen vielä voimaa on.

Lainaus
Voi myös olla, että lataus käy litiumakun laturilla nopeammin, sillä litiumakulle voi tarjota paljon virtaa, kun taas m-pyörien lyijyakkuihin tarkoitetut laturit antavat virtaa vain 0,5-0,85 ampeeria.
Eli perinteinen auton akkulaturi ilman säätöelektroniikkaa sopisi litiumakulle: Alussa pukkaa tyhjähköön akkuun 4A virtaa ja lopussa alle yhden. Ainakin meikäläisen "Modernum".

Akkujen räjähtämisen seurauksia nähneenä en lataa akkuja sisätiloissa vaan vien "nurkan taa" siltä varalta että niin sattuisi käymään. Akun sisällön vapauduttua on myrkyllisiä ja syövyttävia aineita ympäriinsä.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #137 : Elokuu 24, 2015, 12:30:47 ip »
Lainaus
litiumakku ei itsepurkaudu, ja akku latautuu nopeasti koneen käydessä
Kun olen hieman tuskastuneena ihmetellyt ja kokenutkin tilannetta, joka täälläkin aina säännöllisesti käsitellään: tietyn aikakauden (olisko joku 2005-2015 karkeasti, ihan uusista en tiedä) pyörät kuluttavat virtaa koko ajan seisoessaan. Jopa niin että käyttöohjeissakin neuvotaan irrottamaan sulake jos pyörä seisoo lyhyehkön ajan. Jos tällaisessa akussa riittää paukkuja starttivirtaan vaikka kuukauden seisonnan jälkeen piuhat ja sulakkeet kiinni, ja jos se latautuu nopeammin kuin lyijyakut - eikö tässä olisi yksi hyvä syy lisää vaihtaa uudempaan akkutekniikkaan?

Lainaus
5 Ah:n litiumakku antaa noin 5 ampeerituntia voimakasta käynnistysvirtaa
Tämänkö vuoksi tarjotaan niin "pieniä" akkuja lyijyakkua korvaavaksi ("eihään tuollaaseet liparehet näin julumaa pyörää käynnistä")? Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa niin iso kun akkukoteloon mahtuu kun tällainen akku on kuitenkin niin kevyt? Ylimääräinen kapasiteetti ei liene koskaan haitaksi? Ainut haitta on korkeampi hinta?

V11 - it defines you.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #138 : Elokuu 24, 2015, 13:12:42 ip »
"Eli perinteinen auton akkulaturi ilman säätöelektroniikkaa sopisi litiumakulle: Alussa pukkaa tyhjähköön akkuun 4A virtaa ja lopussa alle yhden."

Suattaahan tuo sopia, vuan suattaa olla sopimattahii. Vajaaseen litiumakkuun menee virtaa rivakasti, esim. omaan 4,5 Ah:n akkuuni voi antaa 25 ampeerin vauhtia. Mutta voi olla, että litiumakku ei täyteen tullessaan tuota laturille sellaista vastusta kuin lyijyakku.

Ainakin oma, 1970-alussa E-huoltamolta ostamani laturi (maksimivirta 4 A) ei ymmärtänyt, että litiumakku on varauksensa täyteen saanut, vaan nosti latausjännitettä yli 15 volttiin (täysi lataus ko. litiumakkuun saadaan 14,8 voltilla, pitkän käyttöiän kannalta paras osittaisvaraus 14,5 voltilla).

Viisas seuraa ensimmäisellä kerralla volttimittarin kanssa, minne mennään isoa laturia käytettäessä. Yli 15 voltin, joidenkin lähteiden mukaan yli 15,2 voltin ei pidä mennä. "Modernum"-laturi saattaa hyvinkin olla fiksumpi kuin oma E-huoltamon laturini, ja osaa lopettaa latauksen ajoissa. Kuten mittaamani m-pyörän akuille tarkoitetut CTEK XS500 (turhankin varovainen, 13,9 V) ja Saito Procharger DLPC 1000 (14,3 V) ja Benton BX-4 (14,4 V).

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #139 : Elokuu 24, 2015, 13:28:42 ip »
"...Jopa niin että käyttöohjeissakin neuvotaan irrottamaan sulake jos pyörä seisoo lyhyehkön ajan. Jos tällaisessa akussa riittää paukkuja starttivirtaan vaikka kuukauden seisonnan jälkeen piuhat ja sulakkeet kiinni, ja jos se latautuu nopeammin kuin lyijyakut - eikö tässä olisi yksi hyvä syy lisää vaihtaa uudempaan akkutekniikkaan?"

Noinhan se menee, turhauttavaa se olisi joka kevät rahtailla raskaita lyijyakkuja jonnekin kierrätykseen ja ostaa uusia, vaikka kuinka halpoja olisivat.

Litiumakku on kuukauden seisonnan jälkeen käytännöllisesti katsoen täydessä latauksessa, jos se sellaisessa vireessä pyörään jäi. Käynnistys tietysti vähän sähkövarausta akusta vie, mutta koneen käynnistyttyä ja päästyä ajokierroksille virtaa menee akkuun hirmuista vauhtia (ja nykypyörien latureissa on useimmiten reilusti ylimääräistä tehoa), joten akku on pian taas täysi.

Mutta ongelma taitaa olla käyttäjässä, joka ei irrota sitä sulaketta (tai maajohtoa).

Tuolloin kello ja muut sähkölaitteet purkavat akun varausta pitkän seisonnan aikana, ja 5 Ah:n akku menee nopeammin tyhjäksi kuin 15 Ah:n akku. Olennaista muuta eroa ei ole, varauksestaan täysin purettuna pilalla ovat niin litium- kuin lyijyakutkin.

Mutta jos purkautumisen tietää ja hallitsee, ei tule ongelmaa. Kuten jo aiemmin kuvasin, pidän myös BMW G 650 GS:n akun pyörän virtapiirissä koko ajan ja annan kellon tikittää (?) ja välimatkamittarin muistella menneitä. Tiedän, että akku (muistaakseni 4,5 Ah:n litiumakku) kestää tuolloin ainakin kaksi kuukautta, joten lataan sen parin kuukauden välein talviseisokin aikana. Lataus ei pitkään kestä. Talvi kestää vähän pitempään, mutta ei siihenkään sovi kuin muutama lataussessio.

Vanhemmissa pyörissäni, kuten Moto Guzzi V65 TT:ssä, ei akun takia tarvitse tehdä mitään. Litiumakku on lähes täydessä latauksessa ja valmiina starttiin vielä vuodenkin seisonnan jälkeen.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #140 : Elokuu 24, 2015, 13:37:54 ip »
Litiumakuissa tyypillisesti sanotaan, että latausjännite pitää rajoittaa alle 15V.
Perinteisessä ilman säätöelektroniikkaa olevassa Muuntolaitteen Matti-laturissa
vaihtojännite on vain tasasuunnattu ja vaihtelee 0V ja 20V välillä. En kytkisi
sitä litiumakkuun.


VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #141 : Elokuu 24, 2015, 13:53:42 ip »
"Tämänkö (so. voimakkaan starttivirran) vuoksi tarjotaan niin "pieniä" akkuja lyijyakkua korvaavaksi ("eihään tuollaaseet liparehet näin julumaa pyörää käynnistä")?

Ystävällistä palvelua, jos noin tekevät. Kokemukseni mukaan monet kauppiaat eivät kuitenkaan tee noin, vaan pyrkivät suurempaan liikevaihtoon myymällä varauskapasiteetin mukaan. Polttomoottorilla kulkevaa pyörää ei kuitenkaan ajeta sähkövirralla, vaan akkusähköllä käynnistetään polttomoottori, so. annetaan energiaa starttimoottorille, sytytyslaitteistolle, bensapumpulle yms. Kun kone käy, tuottaa laturi sähköä yleensä niin paljon, että sitä joutaa jopa hukattavaksi lämpönä ympäristöön. Varastosähköä ei tarvita paljon.


"Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa niin iso kun akkukoteloon mahtuu kun tällainen akku on kuitenkin niin kevyt? Ylimääräinen kapasiteetti ei liene koskaan haitaksi? Ainut haitta on korkeampi hinta?"

Jos rahaa on, niin mikä ettei voisi ostaa varauskapasiteetiltaan ison litiumakun. Mutta kuten usein muulloinkin, kaksinkertainen lisäpanostus ei yleensä tuo kaksinkertaista hyötyä. Eikä neljä kertaa Ladaa enemmän maksava Mercedes-Benz ei kulje neljää kertaa suurempaa nopeutta kuin Lada (tiedän, olen omistanut molemmat). Ei se ylimääräinen kapasiteetti (75 vs. 184 hv, ks. edellinen esimerkki) ole varsinaisesti haitaksi, mutta enimmäkseen se on ylimääräistä eikä välttämätöntä.

Akkukotelosta saa kätevän tilan esim. kunnollisille työkaluille, kun kotelosta 2/3 jää tyhjäksi litiumakkuun vaihdon ansiosta. Ainakin silloin kun ostaa esim. hyvän AGM-lyijyakun sijasta samanhintaisen litiumakun, joka tuottaa kuitenkin hieman enemmän starttivirtaa kuin AGM-akku. Ja painaa useita kiloja vähemmän.

V65 TT:n tapauksessa tilansäästö oli 3/4 kotelon tilavuudesta ja painon säästö muistaakseni lähes 7 kg. Pyörän mukana tuli 26 Ah:n akku, nyt siinä on neljättä kesää 4,5 Ah:n litiumakku.

Vajaan kilon painoista, pienikokoista akkua on sitä paitsi eri kätevä nostella pois tieltä nk. pienten säätötoimien yhteydessä. Lähdenkin nyt jatkamaan säätötoimia: starttinappiin menevän johtonipun monipiikkiliittimeen oli edellinen omistaja tehnyt katalasti piilotetun "korjauksen". Sen ansiosta Guzzia jouduttiin välillä tyrkkäämään käyntiin kesäkuisella Venäjän reissulla. Välillä startti toimi, välillä ei. Vika ei ollutkaan starttinapissa, kuten alkuun luulin. Laitan nyt uuden liittimen.


Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #142 : Elokuu 24, 2015, 15:12:44 ip »

Hitsin vitsi. Jos ois rahaa, ostaisin näitä http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-6-12V-20A-290-CCA::209662.html vaikkapa 16 kappaletta ja laittaisin ne korvaamaan AGM-akut tähän laitteeseen: http://www.evalbum.com/2785 samalla toivoen että http://www.celltech.dk/pdffiles/sbc-2408.pdf joka on bensatankin paikalla, soveltuu lataamiseen.

Luulisin että soveltuu, jos jokin noista kolmesta jännitteestä ( 52.8 / 54.0V / 55.2V) jaettuna neljällä olisi sopiva, ja laturi "virtalähde"-tilassa antaisi sopivan profiilin (=vaakasuora).

Tutustu vaikka vain mielenkiinnosta akkutekniikkaan mitä käytetään RC-laitteissa.
Halpisakkuja:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10308__Turnigy_5000mAh_6S_40C_Lipo_Pack.html
Parempia akkuja saa vaihtelevasti Suomestakin:
http://www.eurorc.com/category/170/6s-lipo-battery
Hyvä pikkulaturi niille:
http://www.revolectrix.com/pl6_description_tab.htm
Laturi tarvitsee virtelähteen, serveripowereita käytetään yleisesti tähän, YouTubesta löytyy modausohjeet.
Noita kytkee riittävän monta sarjaan ja rinnakkain.
http://www.ebay.de/itm/HP-DPS-600PB-B-DL380-G4-Server-Netzteil-575W-PSU-321632-501-406393-001-ESP135-/261539208670?hash=item3ce4f39dde

Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #143 : Elokuu 24, 2015, 15:52:15 ip »
Litiumakuissa tyypillisesti sanotaan, että latausjännite pitää rajoittaa alle 15V.
Perinteisessä ilman säätöelektroniikkaa olevassa Muuntolaitteen Matti-laturissa
vaihtojännite on vain tasasuunnattu ja vaihtelee 0V ja 20V välillä. En kytkisi
sitä litiumakkuun.



En minäkään.
Kokemukseni mukaan autotarvikeliikkeen tms. akkulatureilla ei näytä saavan ladattua lyijyakkua täyteen.
Niiden tuottama sähkö on siihen tosiaan liian huonolaatuista, "keittävät" vain elektrolyytin kuiviin. Siksi sopivat  tarkoitukseensa vain tilapäisessä käytössä, jos pitää saada akkuun sen verran sähköä että saa koneen tulille.
Eikä niillä näytä saavan syväpurkautunutta ns. kalsiumakkua enää ladattua.
Ovat surkean heikkotehoisiakin.
Olen käyttänyt auton ja moottoripyörien akkujen lataamiseen samoja latureita kuin RC-laitteiden LiPo-akkujenkin
lataamiseen, silloin kun akkuun on pitänyt saada äkkiä varausta. Tai jos akku pitää ladata oikeasti täyteen varaukseen. Niissä on latausohjelmat valmiina käytännössä kaikille kaupallisille akkutyypeille. Osaavat näyttää
lataustapahtuman kulun alusta loppuun ja kertovat akkuun latautuneen kapasiteetin.
 
Jos nyt pitäisi ostaa auton/moottoripyörän akun lataamiseen laturi, se olisi joku tämmöinen:
http://fi.eurorc.com/product/11731/ecube-a1-charger
Samalla se olisi tarvittaessa yleislaturi kaikille kodin laitteille.
Jos ei tee itse latausjohtoja, siihen käy joku tällainen "jeesusjohto"
http://fi.eurorc.com/product/5703/eurorc-latausjohto-deans---futaba---jst---rx---tx---diy
l
Sohc van Helmi.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #144 : Toukokuu 04, 2016, 10:37:32 ap »
No niin, Sportin alkuperäinen akku pimeni. Talvisäilössä oli ladattu 1,5 kk sitten ja oli kuulemma ok. Ei mitään eloa kun kytkin sen kiinni, eikä ihme sillä jännite oli 3,8 V. Ruohonleikkurin apuvirralla käyntiin ja 10 km. kotio. Ei mitään eloa vaikka jännite oli siinä vaiheessa 13,3 V, edes auton lamppua ei jaksanut polttaa häivähdystäkään. Eli uutta tilalle. Alkuperäinen on Yuasa YTX20CH-BS.

Mietin tilalle litiumakkua. Storm tarjoaa Sportiin seuraavaa 7 Ah:n akkua:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/1200-sport/2009/shorai-litium-akku-12v-21ah-a-navat-kotelo-6/

Motonetista löytyy halvempia Euroglobeja, mutta niistä en löydä ampeereja. Veijon viestin mukaan voisi riittää 5 Ah, joka vastaa 15 Ah lyijyakussa (nykyisessä 18). Esim. tuo olisi täsmälleen leveyden ja pituuden suhteen sama, korkeus huomattavasti matalampi, joskin akun päällä oleva levy on pieni haaste jos haluaa lisätilaa. Jos ei halua niin väliin voi tunkea vaahtomuovia. Tällainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900068/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ14S--P150xL87xK93mm

Infon mukaan tällä akulla voidaan korvata seuraavat lyijyhappoakut: YTZ12S ja YTZ14S. Tarvinneeko noista välittää jos akku sopii ja Ah on riittävä? Vai riittäisikö noista joku pienempi, kun en saa selvää tarkemmin? Mallihaku ei ehdota Sportille tai Norgelle mitään litiumakkua. Viiden kilon painonpudotus ei olisi huono asia. Yuasa painaa 6,1 kg ja litiumit +- 1 kg.


Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #145 : Toukokuu 04, 2016, 10:52:09 ap »
No niin, Sportin alkuperäinen akku pimeni.

Sehän kesti ihmeen kauan! Mulla se samainen yuasa pimeni jo ensimmäisenä vuonna. Vai oliko toisena, ei muista. Nopiaa kumminkin meni.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #146 : Toukokuu 04, 2016, 11:27:33 ap »
Joo aika hyvin kun pyörä on otettu käyttöön 2010, ja valmistettu vissiin 2008 eli miten vanha itse akku lienee.

No niin, Sportin alkuperäinen akku pimeni.

Sehän kesti ihmeen kauan! Mulla se samainen yuasa pimeni jo ensimmäisenä vuonna. Vai oliko toisena, ei muista. Nopiaa kumminkin meni.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #147 : Heinäkuu 11, 2016, 14:57:26 ip »
LiFePo akku omassa paikallaan (siinä "Charge current Amp Max 24"). Vasta pari lyhyttä koeajoreissua takana. Tässä pari tuoretta kuvaa Saksasta, Aliant Ylp 10Ah LiFePo4. Jo ensimmäisellä reissulla oli akku luopunut savustaan. Kuvasta päätelleen vanhempi V11, jolloin regulaattori on toisaalla ihmettelemäni Ducati Energia (jos on alkuperäinen). Jos regulaattorin viitejännite on väärä, voinee akku saada ylijännitettä. Tuossa rikkoutuneessa akussa lukee "max charge current 10A".  Kun V11 30A sulake tykkää yleisesti sulaa (johdossa regulaattorilta akun plussaan)... oliko syynä ehkä ylivirta eikä ylijännite? Kun ei ole alan koulutusta, kuvittelen että n. 24A DC virralla ladataan normiajossa enimmillään (korjausoppaan taulukko), jos akku tuota vastaan ottaa.

Ahaa: LiFePo -akuissa suurin sallittu latausvirta vaihtelee mallikohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2016, 15:09:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #148 : Heinäkuu 11, 2016, 17:31:39 ip »
Onko vedätetty jälleen akunostajaa oikein kunnolla?
http://www.go-aliant.com/web/battery/index.php?option=com_content&view=article&id=157&Itemid=811&lang=it-IT
Ei taida olla 10 Ah akku, vaan vastaa valmistajan/myyjän mielestä 10Ah lyijyakkua,
näin itse tuon tulkitsen.
Jos taas on 10Ah akku ja max. sallittu latausvirta on 1C (=10A), akun kemia on jostain
kymmenen vuoden takaa. Silloin tuskailimme litiumakkujen olemattomien latausvirtojen
kanssa.
Nykyiset LiFePo akut hyväksyvät 5C latausvirrat. Tarkoittaa että 5Ah akkua ladataan 25A virralla.
Ylijännitettä ei saa olla, 14,4V olisi sopiva. Kaikki yli 14,6 on akulle haitaksi. Tosin noissa on
ajoneuvoakuissa lienee kaikissa sisään rakennettu balansseri mikä tasaa kennojen jännite-eroja.
Se ilmeisesti syö jännitteestä pienen osan jolloin maksimijännitteeksi näytetään rajatun se 15V.


Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #149 : Heinäkuu 11, 2016, 17:58:14 ip »
Shellin baarissa tunti sitten juttelin Autoliiton tiepalvelumiehen ja parin muun vakioasiakkaan kanssa akuista. Tiepalvelija on hyvin rauhallinen henkilö mutta alkoi lämpeämään kun tuli puhe näistä LiFePo-akuista.
Teettää kuulemma tiepalvelumiehellä kovasti hälytyslähtöjä nämä nykyakut. Kesken matkaa tulee savut ulos ja matkanteko on siinä. Oli talvi tai kesä. Ei auta edes uusi akku vaan hinausta on soiteltava ja auto korjaamolle. Siellä sitten laittavat uuden akun ja asettavat järjestelmäasetukset kuntoon. Jos hyvä säkä käy on päiväsaika ja korjaamo auki niin saattaa saada korvaavan ajoneuvon pariksi päivää. Sen verran akun vaihtoon on kuulemma varattava aikaa.