Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152335 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #105 : Elokuu 15, 2015, 17:02:59 ip »
Kävin taas vaihteeksi hankkimassa akun 1100 Brevaan. Toissakeväänä hankittu Euroglobe oli satulan alla puolet viimekesästä sekä talven ja tämän kesää tähän asti kiinni täysin ajamatta. Nyt ei ollut niin paljon virtaa että olisi starttia pyöräyttänyt. Käynnistykseneston valoa sen sijaan vilkutteli.
Biltema kun on parin kivenheiton päässä niin hain 56€, 14Ah korvaavan geeliakun. Niitä sinisiä. Harmaissa kalsiumakuissa eikä muissa tyypeissä ollut kuin sopiva koko mutta napaisuudet väärinpäin. Ei riitä kaapelit ristiin. Muutoin olisin hankkinut kalsiumakun. Niistä on hyviä kokemuksia. Alkoholipyörässä vuosikausia ja sama akku edelleen California Adamantissa. 14Ah on tehoa.

Myyjä tyrkytti litiumakkua mutta kyljessä oli teksti että 5Ah. Mitäpä minä sellaisella jossa ei sähköä ole. Myyjä kyllä vakuutteli että ei amppeerilukema kerro koko totuutta akusta. En oikein uskonut kun ei osannut perustella.

Laitoin akun paikoilleen ja ylläpitolaturin tunkemaan virtaa sisään. Nyt on vain niin lämmintä että ei jaksa lähteä ajelemaan mutta kaipa nämä kelit tästä viilenevät että pääsee vielä reissun päälle. Ainakin Savojärvelle ja pariin muuhunkin syysrientoon aikomus olisi.

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #106 : Elokuu 15, 2015, 18:16:32 ip »
Onko akkujen laatu huonontunut vai pyörien vaatima virta kasvanut.Minulla oli edellisessä pyörässä( Virago) yuasan akku 8 vuotta ja tuntui olevan uudenveroisessa kunnossa vaihtaessani pyörää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #107 : Elokuu 15, 2015, 19:25:49 ip »
Vaimon pyörässä nuo Bilteman siniset on kestäneet tasan yhden ajokauden. No, joutaisi myydä koko pyörän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #108 : Elokuu 15, 2015, 21:26:03 ip »
Lainaus
Bilteman siniset on kestäneet tasan yhden ajokauden.

Sepä hyvä sillä ei ole enää paljon ajokautta jäljellä. Edellisen viestin jälkeen kävin irrottamassa laturin johdot ja laittamassa maajohdon akkuun kiinni sekä akkutelineen kannen paikoilleen ja ajoin tallin pihassa kahdeksikkoa. Hyvin lähti viimevuoden heinäkuussa ostetulla bensalla käyntiin. Jahka tää kuumakausi on ohi niin otan Brevan ajoon.

Olisi se viimevuotinen Euroglobekin kai jotenkuten startannut mutta vien ongelmajätekeräykseen muiden ex-akkujen ohessa. Ei enää happoakkuja. Tämäkin oli hieman kantensa raosta pukannut happoa vaikka päällä lukee että sealed. On jotenkin varmempi olo kun on uusi akku pyörässä joka ei vuoda.

Tuskin akut huonontuneet ovat. Halpa-akut ovat halpoja eivätkä kaikki yksilöt ole hyviä ja ne hyvätkin vain keskinkertaisia. Kalliimmat voivat kestää pitempään.
Nämä uudenaikaiset digitaalipyörät syövät akkua koko ajan jos ei ota maajohtoa irti: kaikenlaista muistipiiriä ja ajonestoa on päällä vaikka virta-avain olisi taskussa. Se kuluttaa akun salakavalasti ajan kanssa. Jos taas ottaa johdot irti niin sen jälkeen on tripit nollaantuneita ja ajotietokoneen asetukset pielessä.

Vanhoissa tallin perällä olevissa Californioissa ja Centaurossa nämä halpisakutkin kestää vuosikausia jos saa hyvän yksilön. Centaurossa oli sama akku yli kymmenen vuotta ja on vieläkin mutta pitää ladata jos aikoo koittaa käynnistystä. Vanha tai viallinen akku voi käydä latausjärjestelmän päälle.

Noin yleensä kaikista akuista voi sanoa että ne tykkää käytöstä. Kaikenlainen käyttämättömyys taas kuluttaa niitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #109 : Elokuu 15, 2015, 21:51:29 ip »
Tallin hyllyssä olevat pyöräkauppojen yhteydessä tulleet mutta ei menneet akut seisovat tyhjän panttina. Siellä on muutama ihan kohtuukunnossa oleva mutta kukapa käytettyä haluaa. Yhden sain alkukesästä menemään kun oli turistin pyörästä meno hyytynyt. Annoin ilman. Suurin osa muuttuu käytön puutteessa kyvyttömiksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #110 : Elokuu 15, 2015, 22:08:04 ip »
Tuo käytön puute on kyllä vihollinen numero yks. Mönkijän käyttö on kovin kausiluontoista ja sitä ei aina muista laittaa latinkiin. Just viime talvena antautui Yuasa. Ajelin apukaapeleilla. Kattotaan ostanko uuden ensi kaudelle, vai vaihdanko aurauskaluston jykevämpään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #111 : Elokuu 16, 2015, 11:05:00 ap »
Itselläni on tapana ollut talvisaikaankin pitää pyörää tallissa käynnissä vähintään kerran kuukaudessa pidemmän aikaa. Samalla olen käyttänyt vaihteitakin, että pysyy paikat notkeina. En ole vielä joutunut kertaakaan ostamaan akkua 8-vuotisen ajourani aikana, en Nevadaan enkä Norgeen. Koputtelen puuta. Itse en oikein usko tuon ylläpitovirran jatkuvaan käyttöön, ja senkin kanssa on oma vaivansa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #112 : Elokuu 16, 2015, 11:35:04 ap »
Tieteellistä kokemusta ei ole mutta ylläpitolaturi on hyvä keksintö mutta suurella varauksella suhtaudun sen käyttöön jatkuvasti kytkettynä. Epäilen, nimittäin, että ylläpitolaturi tappaa akun siinä missä tavallinenkin laturi kun sitä pitää pitkään kytkettynä. Tai mun ylläpitolatureissa on jotain vikaa.
http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #113 : Elokuu 16, 2015, 12:53:23 ip »
Venetelakan laituriparlamentissa ylläpitolaturit saa kritiikkiä, että niiden halvemmat mallit rikkoo akut. Itselläni oli 4-5v ikäiset akut toissatalven ylläpidossa (C-Tec:n alle satasen malli), kun potku ei yllättäen riittänyt alkukesästä starttaamaan. Olin jo starttimoottoria irrottamassa, kun kokeilin kolmannella pikkuakulla (60Ah) ja lähti (Volvo turbodiesel) laakista hehkuttamatta. Savua tuli kuin russkiin-panssarivaunusta.
Uusilla akuilla (Trane 125Ah x2) palasin syksy+kevät kertalataus perinteeseen. Jatkuva huolenpito lämpimässä sopii eläville, mutta ehkä akku säilyy paremmin kylläisenä kylmässä kenkä irti.
Ei enää happoakkuja. On jotenkin varmempi olo kun on uusi akku pyörässä joka ei vuoda.
Juuri tuon takia valitsin geeliakun Guzziin. Halpis e-Baystä (linkki), joka on jo kolme kesää toiminut huoletta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #114 : Elokuu 16, 2015, 14:26:37 ip »
Ei ole klo ikinä vuotanut happoja pyöristä, yhdeksänkymmentäluvulta tähän päivään. Vaikka siis on ollut vain märkiä akkuja. Ei edes kaatumisen jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #115 : Elokuu 16, 2015, 17:26:21 ip »
Nykyistä laatuaikaa akuissakin toivotaan, toivotaan..
Kaikissa omissa kulkupeleissä akut sipannut alle 5v 2000-luvulla ja nyky patterit kun väsähtää, niin aika kerrasta loppu amppeeriasiat.
Vanhoissa litkuakuissa ikä loppui kai hitaasti siihen että pohjalle seostui ainesosia johtamaan maadoitusta levyjen väliin.
Lyijyakujen solfasitointuminen tiputtaa jotain hapettumisesta sakkaa pohjalle.
Pyörissä vois kuvitella ettei niin kerry kun kaltevassakin asennossa välillä.
Tiedän ainakin yhden akkupuljun jossa käännettiin akkuja ylösalaisin pidentämään toimivuutta ja toimivia käytettyjä sai edullisesti.
Mutta geeliakuissa mikä aiheuttaa lyhempää toimivaa ikää?
Ihan saletisti että tulee kohta markkinoille akkuja jossa on siru viimeiselle käyttöpäivälle jota ei kerrota ostaessa ja loppuu virta just silloin, naks.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #116 : Elokuu 16, 2015, 20:34:11 ip »
Lainaus
ikinä vuotanut happoja pyöristä, yhdeksänkymmentäluvulta tähän päivään

Uudessa Quotassa oli alkuperäisasennuksena happoakku joka lopetti omansa ja pyörän elämän lähellä Oritupaa täydestä vauhdista lykkäämällä sisälmyksensä pihalle pahan hajun säestämänä. Rosterinen paoputkisto oli melko surkean näköinen. Akku ja osat vaihdettiin takuuseen. Lataus toimi kunnolla.

Henkilöautossa vanhahko akku kiehahti myös 90-luvulla mutta siitä ei tullut isoa haittaa. Matka vain keskeytyi. Latausjärjestelmän tutkin mutta oli ihan kunnossa.

Akun lataamisessakin on ollut ongelmia. Latauksessa oleva traktorin akku levitti itsensä ympäri traktorisuojaa. Onneksi suoja oli tyhjä. Tapahtui 70-luvulla. Nykyisin olen hyvin varovainen noissa lataushommissa ja teen sen tilassa jossa ei tarvitse oleskella eikä siellä ole tuhoutuvaa materiaalia. Amiksessa taisi yhden kolmasluokkalaisen 96 Saabin akku haljeta kesken ajon ja maalipintaa pilaantui.

Että on näitä koettu ja varovaiseksi tultu.


ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #117 : Elokuu 16, 2015, 22:57:41 ip »
... nyky patterit kun väsähtää, niin aika kerrasta loppu amppeeriasiat.
... Ihan saletisti että tulee kohta markkinoille akkuja jossa on siru viimeiselle käyttöpäivälle jota ei kerrota ostaessa ja loppuu virta just silloin, naks.
Just näin. Osaavat ketaleet niin tarkkaan laskea halutun kestoiän tai sitten tehdään stoppi vängällä. Meillä väri-lasertulostimen tulostuskerrat väheni värikaseteistakin, kun tulosti mustavalko-sivuja. On se härskiä, että pitäis heittää täysissä jauhoissa olevat kasetit roskiin uusien tieltä. Googlaten selvis, että eBaystä chipit, jotka vaihtamalla laite luuli kasetteja uusiksi ja tulostus taas jatkui - ja jatkuu edelleen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #118 : Elokuu 17, 2015, 06:33:34 ap »
Tuo on enää ohjelmoinnista kiinni akuissa. Noissa litiumakuissahan on latausta valvova turvapiiri. Sinne vaan koodi, että 500:n latauksen jälkeen akku ei enää ota virtaa vastaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #119 : Elokuu 17, 2015, 07:54:46 ap »
Tuttu akkukauppias möi pari viikkoa sitten uuden akun frouvan Ducatiin ja siinä hapottaessa sanaili, että nyt kun myös "laatumerkkien" valmistus on siirtynyt Kiinaan, on akkujen laatu heikentynyt selvästi. Toisinsanoen muuttunut kirjavaksi. Toinen toimii paremmin, toinen huonommin, toinen pidempään, toinen vain kesän. Tuossa Ducatissa palvellut Yasa pantiin paikalleen kun lähdettiin tulemaan Ruoveden Guzzi-ralliin. On kai siitä jokunen vuosi aikaa.