Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152245 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #120 : Elokuu 17, 2015, 13:09:09 ip »
Aikanaan mummoni lohkaisi että huonoa virtaa kun valot räpsii, tajusin vasta paljon myöhemmin miten oikeassa oli.
Kulutuskulttuuri on syrjättänyt totaalisesti laadun tekemisen.
Hehkulampuissahan esim tehtiin oikein sopimus etteivät saa kestää kun tietyn ajan, muuten ei kauppa käy.
Vintillä syttyy edelleen pari polttimoa 40-luvulta..
Tulostimissa sirut määrittää jo käyttöiän ja sama laulu kohta kaikessa sähköllä käyvässä kun niin helppo toteuttaa.
Takuu loppuu tasan sekunnilleen on kohta totta kodinkoneissa.
Mikähän meitä riivaa että kaikki menee suuntaan joka ei ole kuin häpeäksi oikeasti.
Muutaman biljardöörin ahneus ei enään selitä, suostuminen moiseen voitelee sekin jotain rattaita.
Olisko jo kapinan paikka?

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #121 : Elokuu 17, 2015, 13:21:00 ip »
Laadun huononemisen taustalla ovat ns. pavunlaskiat, jotka teollisuudessa tekevät kustannuskalkyylejä. Koska taloustiede kauppaoppi poikkeaa oikeasta tieteestä, niin tuloksena on virheellisiä tuotteita. Se joku amerikanraudan virtalukko taitaa olla yksi parhaimpia esimerkkejä. Muutaman sentin yksikkökustannussäästöllä saatiin  miljardivahinko. Toinen vekkuli oli tämä turpatyynyjen viallisuus. Saatiin halpa ja sitten ostettiin myöhemmin hyvä kaikille auton ostaneille. Luulempa että guzzien kuuluisa bensaletkukin on pavunlaskioiden aikaansaannosta. Asiakkaat sitten ostivat omalla kustannuksellaan toimivan letkun.

norgeolli

  • Viestejä: 6
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #122 : Elokuu 23, 2015, 18:57:22 ip »
Vanha akku Norgessani oli alkuperäinen Yuasa vuodelta 2008. Akussa ei ollut mitään vikaa, mutta iän puolesta päätin uusia sen keväällä 2015. Ostin Stormilta Shorai-merkkisen litium-akun. Se oli n. 50 € kalliimpi kuin Yuasa. Halusin kuitenkin kokeilla uutta tekniikkaa. Kaikki on toiminut mainiosti. Otin ehkä pienen riskin vaihtaessani akun keväällä ennen Italian reissua. Yuasaa olen talvisin ladannut muutaman kerran ylläpitolaturilla, mutta en ole pitänyt sitä jatkuvasti kiinni. Litium-akusta otan miinuksen irti talveksi. Litium-akun itsepurkaus pitäisi olla aika olematonta. Shorai painaa vain hieman yli kilon. Jos akku kestää 7 vuotta, akun hinnalla ei ole mitään merkitystä. Mopoilun kustannukset ovat muissa asioissa. Katsotaanpa ensi keväänä, olenko vielä yhtä optimistinen uuden tekniikan suhteen vai palaanko takaisin vanhaan tekniikkaan.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #123 : Elokuu 23, 2015, 21:10:19 ip »
Noi litium akut on tulleet hinnoissa nopeasti alas.
Akkujen lähitulevaisuus lienee niissä, sähköautojen lisääntyvä kysyntä taitaa olla se vaikuttavin tekijä kehityksessä/ hinnoissa?
Paljon potaskaakin tietysti taas markkinoinnissa, kuten vaikka ympäristöystävällisyys.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa+on+sahkoautojen+likainen+pikku+salaisuus/a2173945
Perinteinen lyijyakku on kohta ympäristöystävällinen teko..
Olematon paino verrattuna perinteisempiin tietysti kiehtoo ja pientekniikassahan ne on kyllä osoittautuneet kestäviksi.
Mainoslauseissa luvataan vaikka "4000 syklistä latauskertaa verrattuna lyijyakun 350:neen".
Tiedä sitten, olis kiinnostavaa kuulla mikseivät niille takuita uskalla antaa kuin pari vuotta?
Mistä puheenollen, on kiinnostavaa miten "perinteisille" auton akuille vaikka Biltemasta auton akuille annetaan 4v, mutta MP akuille 1v, what?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #124 : Elokuu 23, 2015, 21:20:09 ip »
Lainaus
Biltemasta auton akuille annetaan 4v, mutta MP akuille 1v, what?
Aiheesta keskustellessani tuli selväksi, tosin vain asiakaspalvelun esimiehen arvio, että moottoripyörien akut ovat pieniä ja heikkotehoisia, moottoripyörät tärisevät, moottoripyörien latausjärjestelmät ovat heikompia kuin autojen, käyttö epätasaista ja pitkät seisonta-ajat.
Eipä noita asioita voi kiistääkään. Joka haluaa akulle pidemmän takuun niin ei ehkä kannata asioida Biltemassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #125 : Elokuu 23, 2015, 22:13:33 ip »
Eiköhän se syy ole juuri tuossa. Käyttö ei ole jatkuvaa, kuten autossa ja akku käy tyhjempänä startatessa. Eli akkua pitää varata enemmän tyhjästä täyteen. Hyytelö ja polymeeriakkuja ei tärinä juuria haittaa. Rasittaa toki liitoksia jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #126 : Elokuu 23, 2015, 22:24:51 ip »
Aikanaan omistin Ducatin joka jo liki uutuuden ryhtyi toisinaan pätkimään. Pätkimistä tapahtui kun tiessä oli töyssyjä. Syynä oli alkuperäinen akun kiinnitys kumipannalla. Itse akkuun ei tullut vikaa mutta akun heiluminen löysäsi akunkenkien ruuvit. Myös johtoliitoksiin tuli ajan kanssa vikoja. Tuin akun metallipannalla niin ruuvien löystyminen ja johtimien katkeilu loppui mutta akkuja alkoi kulua. Tämä oli kahdeksankymmenluvulla joten selvää vertailupohjaa ei ole tähän päivään. Siihen aikaan markkinoille tulleet hyytelöakut sen sijaan kestivät pantakiinnityksen.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #127 : Elokuu 24, 2015, 00:02:53 ap »
Sen noin kymmenen vuoden aikana, minkä olen litiumakkujen kanssa touhunnut, ei niiden kapasiteetissa ole
tapahtunut kummoistakaan parannusta. Toki ne ovat olleet LiPo-akkuja, RC-laitteissa kun LiFePo akku ei ole saavuttanut juurikaan suosiota.
 Suurimmat parannukset ovat tulleet virran ulosantoon ja vastaanottoon. Käyttöikä on myös kasvanut mutta akkuyksilöiden kesken on edelleen aika paljon eroja.
 LiPo on tehokkaampi mutta herkempi käyttäjän virheille ja hankalampi ladattava. Moottoripyöriin tarkoitetut litiumakut ovat LiFePo-akkuja kun, niiden jännitearvot sopivat paremmin latausjärjestelmien kanssa yhteen, eivätkä ne ole niin kranttuja käytön suhteen.
 Virranantokyky näissä molemmissa akkutyypeissä on parempi kuin lyijyakussa. Pienempi paino on myös plussaa.
Tyhjäksi puretun, puhkaistun ja suolavedessä liotetun LiPo-akun voi akkuvalmistajan ohjeen mukaan hävittää
talousjätteen mukana.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #128 : Elokuu 24, 2015, 06:31:48 ap »
Mikäs se litiumakkutyyppi on, jonka puhkaisemalla saa aikaa ilotulituksen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #129 : Elokuu 24, 2015, 07:30:14 ap »
Litium ja vesi eivät sovi yhteen, seurauksena on hankalasti sammutettava palo.
Ladattaessa ylijännitteellä akku kuumenee voimakkaasti ja lopulta räjähtää. Eikä ylijännitteen tarvitse edes olla
kovin iso.
Ainakaan LiPot eivät ole vielä alkaneet säkenöidä vaikka niitä silloin tällöin "puhkeaakin". Jonkun
pienen reiän olen joskus paikannut kuumaliimalla ja jatkanut käyttöä.
Sen sijaan puhelimien yms. akkuja matkustajat ovat hukanneet lentokoneiden istuimen mekanismiin.
Penkkiä kallistettaessa joku akku on sitten alkanut siellä sähistä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #130 : Elokuu 24, 2015, 08:29:59 ap »
Juu. Kun noita videoita puhkaistuista kännykänakuista on nähnyt, niin niissä on ollut kipinää ja savua ihan kunnolla. Ajatus sellaisesta pyörässä vähän kyllä jännittäisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #131 : Elokuu 24, 2015, 09:28:09 ap »
Lainaus
Ladattaessa ylijännitteellä akku kuumenee
Kuinkahan moni ostaa myös laturin samalla?  Kun esim. S-D myy Unibat X-Racer "Lithium akkuja Italiasta", siellä sanotaan aina myös: "huomio, tämän akun lataamista varten tarvitaan Lithium -yhteensopiva laturi. Perinteiset lyijy-happoakku -laturit voivat tuhota tämän akun. Laturista sanotaan siten erikseen "Unicharger 12V 1Ah, Lithium akkujen automaattilaturi käytettäväksi Lithium-Ioni -akkujen kanssa. Muuten jopa 30% tehomenetys." Ja taas meni 50€ lisää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:38:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #132 : Elokuu 24, 2015, 09:42:27 ap »

Paljokos se moottoripyörän oma lataus on akulle.... ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #133 : Elokuu 24, 2015, 09:58:04 ap »
Lainaus
Ladattaessa ylijännitteellä akku kuumenee
Kuinkahan moni ostaa myös laturin samalla?  Kun esim. S-D myy Unibat X-Racer "Lithium akkuja Italiasta", siellä sanotaan aina myös: "huomio, tämän akun lataamista varten tarvitaan Lithium -yhteensopiva laturi. Perinteiset lyijy-happoakku -laturit voivat tuhota tämän akun. Laturista sanotaan siten erikseen "Unicharger 12V 1Ah, Lithium akkujen automaattilaturi käytettäväksi Lithium-Ioni -akkujen kanssa. Muuten jopa 30% tehomenetys." Ja taas meni 50€ lisää.

Hitsin vitsi. Jos ois rahaa, ostaisin näitä http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-6-12V-20A-290-CCA::209662.html vaikkapa 16 kappaletta ja laittaisin ne korvaamaan AGM-akut tähän laitteeseen: http://www.evalbum.com/2785 samalla toivoen että http://www.celltech.dk/pdffiles/sbc-2408.pdf joka on bensatankin paikalla, soveltuu lataamiseen.

Luulisin että soveltuu, jos jokin noista kolmesta jännitteestä ( 52.8 / 54.0V / 55.2V) jaettuna neljällä olisi sopiva, ja laturi "virtalähde"-tilassa antaisi sopivan profiilin (=vaakasuora).

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #134 : Elokuu 24, 2015, 10:02:07 ap »

Paljokos se moottoripyörän oma lataus on akulle.... ??

Mr

Tämä.
Olen ihan samaa miettinyt. Jos sille akulle on pakko hommata erikoislaturi ylläpitoon, niin miten se käyttäytyy pyörän oman laturin jatkona. Pyörissä harvemmin akkukaan on hyvin tuulettuvassa ja jäähtyvässä tilassa. Eli senkin puoleen voi kovasti lämpenevä akku ei ehkä ole paras ratkaisu. Ei sillä, ei kai noita kauhean paljon palanut ole pyöräkäytössäkään.
Sähköpyöriä tuntuvat polttavan tasaiseen tahtiin ulkomailla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.