Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152355 kertaa)

VSaano

Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #90 : Kesäkuu 18, 2014, 18:08:27 ip »
Shorain takuuehdot voivat olla tiukat, mutta ne kertonevat enemmän kyseisen akun valmistajan lakimiehistä kuin itse akusta tai varsinkaan litiumakuista yleensä. Vertailukohdaksi olisi hauska nähdä amerikkalaisen valmistajan amerikkalaisen juristiikan mukaiset takuuehdot lyijyakkuun. Saattaisivat olla varsin samanlaiset, sillä lyijyakutkaan eivät tykkää tyhjäksi purkamisesta (ei edes 12,4 voltin napajännitteeseen purkamisesta), ylijännitteellä lataamisesta, oikosulusta yms.

Yli 10 sekuntia kestävän käynnistysyrityksen en ole huomannut aiheuttavan mitään ongelmia litiumioniakuilleni. Käytössä litiumakut ovat olleet huolettomampia kuin lyijyakut (joita niitäkin minulla on, sekä perinteisiä, geeli- että AGM-akkuja). Mitään erityistoimia ei litiumakkujen takia ole tarvittu.

Kuinkahan yleistettävä on tuo nimimerkki kaasarin väite hinnoista? Otetaan esimerkiksi Moto Guzzi Stelvioon tarjottu Yuasan AGM-akku tyyppiä YTX20CH-BS, josta luvataan käynnistysvirtaa 270 ampeeria. Motonet pyytää siitä 179,90 euroa.

Jos otetaan suunnilleen saman käynnistysvirran (290 A) antava Motocell-litiumakku TI-TXI4AHL, on sen hinta 149,95 euroa ainakin saksalaisessa Tecnoparts-firmassa, josta omat litiumakkuni aikoinaan ostin. Saksalaishinnan päälle kun laitetaan panttimaksu ja toimituskulut, ei jää merkitsevää eroa (edellyttäen, että hakee Yuasan lähellä olevasta Motonetistä. Minulla sinne on matkaa 600 metriä).

Painossa on iso ero, 5 kg vs. 1 kg. Varauskapasiteetissa samoin: Yuasan kapasiteetti (18 Ah) on yli kolminkertainen verrattuna pieneen litiumakkuun. Mutta käynnistysvirtaa nuo akut antavat saman verran, sillä lyijyakku pystyy antamaan vain noin kolmanneksen kokonaisvarauksestaan suurella virralla, litiumakku kutakuinkin kaiken. Radion kuunteluun yms. em. lyijyakusta riittää energiaa paljon pitempään kuin em. litiumakusta, mutta tässä oli puhe käynnistysakuista. Eikä minulla ole V65 TT:ssä radiota, eikä tule.

Kannattaa arvioida akkujakin suoraan teknisten ominaisuuksien, ei takuuehtojen perusteella. Eikä kokeilukaan ole pahitteeksi. Vähän samaan tapaan kuin moottoripyöriä ostaessa. En edes muista, mitkä olivat Stelvion takuuehdot, mutta mutkalle menneet etujarrulevyt Moto Italia vaihtoi reippaasti uusiin ilman korvausta. Hyvällä muistan kyseistä yritystä ja Stelvion takuuta myös.

Terv. VS

Camn

« Vastaus #91 : Kesäkuu 19, 2014, 01:40:54 ap »
Lainaus
Painossa on iso ero - - Varauskapasiteetissa samoin
Tässä eräästä käyttäjän käsikirjasta (Piaggio -tuotteita) vuodelta 2003  esimerkki:

If this vehicle is not used for more than twenty days, remove the 30A fuses. This will prevent the discharge of the battery caused by the slight current consumption of the multifunction computer. If your vehicle remains unused for more than a couple of weeks, it will be necessary to “trickle charge” the battery, to prevent battery damage. The best way to prevent battery deterioration is to constantly leave a “trickle” charger with a capacity of about 1/10th amp attached.

Että 20 päivässä ajotietokone kuluttaisi akun kapasiteetista liikaa... ei kai nyt sentään.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2014, 14:14:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #92 : Kesäkuu 19, 2014, 19:41:15 ip »
Pari viikkoa on ollut toisinaan liikaa kun pyörä on ollut tallissa ajamattomana. Joko johto akusta irti tai ylläpitolaturi kiinni.

aj@

« Vastaus #93 : Kesäkuu 19, 2014, 23:20:09 ip »
On se vallan mainiota, että testaaja VS kommentoi näitä. Vakavasti harkitsen uudenlaista akkutyyppiä.

gotler

« Vastaus #94 : Kesäkuu 20, 2014, 10:42:58 ap »
Grison (vm.2006) alkuperäinen akku hyytyi viime talven aikana. Akkuja olen pyöriini ostanut varmaan keskimääräistä vähemmän, ainakin tämän viestiketjun mukaan akut kestää tuskin vuottakaan. Ihan halpa-akkuja en ole harrastanut, enkä meinaa harrastaakaan. On se vaan useimmin niin, että harvoin halvin on parasta. Puhutaanpa sitten mistä hyvänsä tavarasta. Hyvää juhannusta!

-SAS-

« Vastaus #95 : Heinäkuu 08, 2014, 13:56:30 ip »
Ostin uuden akun Brevaan tuossa parisen kuukautta sitten (Euroglobe). Viikon päästä akku sanoi sopimuksensa irti joten sain takuuseen uuden. Uudessa akussa ei mitään vikaa.
Hinta kolmasosan siitä kuin alkuperäinen yuasa (vai mikä se ny oli)

Kulutustavaraahan noi ovat. Niin ja yksi kenno ole viallinen "rikkinäisessä" akussa. Starttausteho ei ollut riittävä.

motomatti

« Vastaus #96 : Heinäkuu 08, 2014, 23:05:40 ip »
Noihin Euroglobeihin minäkin olen pitkälti "hurahtanut" vaihdan keväällä uuden jos tuntuu että vähänkin ahdistaa. Toisinaan kestävät kaksikin suvea.

TunturiTT

« Vastaus #97 : Heinäkuu 09, 2014, 06:30:35 ap »
Aika huonoltahan tuo Euroglobe sitten kuulostaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #98 : Heinäkuu 09, 2014, 12:44:19 ip »
Mun tapauksessa on huomioitava se että pyöriä on useita ja harmillisesti niissä on eri muotoiset akut. Olen kyllä koittanut yhdestä edullisesta akkumallista tehdä yhteensopivaa useimpien pyörien kanssa.
Jollain pyörällä kun en aja kuin yhtenä tai kahtena viikonloppuna per kesä. Joku pyöristä seisoo usein koko kesänkin joten sen akku saa kesäpaikan jonkin muun pyörän akkukotelosta. Seisomisen ja käyttämättömyyden vuoksi meikäläisellä akut pyrkivät vanhenemaan ennen aikojaan. Pari 40 - 50€ akkua yleensä kesäkauden kestää kaikkien pyörien käytössä ja jos vielä seuraavankin niin on hyvä akku.

Tällä hetkellä kun ajokelit ovat liian lämpöiset ja makailen mökillä on kaikkien, vaimon ja minun omistamien, pyörien vakuutukset seisontailmoituksella pois liikenteestä. Säästö tosin on vain muutamia kymppejä yhteensä mutta sillä voi sitten ostaa vaikka akkuja. Kun palaamme mökiltä ja kelit hieman viilenevät niin ilmoitus vakuutusyhdistykseen ja taas voi päästellä. Suunnitteilla on kaverin kanssa jokin hieman pidempi lenkki.

Euroglobe on mulle lähin akkumerkki josta on saatavana mm Brevaan sopiva malli paikallisesta traktoritarvikekaupasta. Tinkaamalla saa hinnasta sen verran pois että ei kauheasti rahapussia ohenna.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #99 : Heinäkuu 09, 2014, 21:50:49 ip »
Lainaus
Aika huonoltahan tuo Euroglobe sitten kuulostaa
Tämä tuli minulle myös mieleen. Kumma jos kuitenkin on hyvin identtinen (ainakin ulkoa päin) Yuasan kanssa? Lienee kuitenkin sisältä eri laatua. Kyllä kai se on niin ajateltava että hinta korreloi ainakin karkeasti laadun kanssa, poislukien "poikkeukset, jotka vahvistavat säännön".

Ei sportissa nuo kalliit Yuasat kestä sen paremmin kun muutkaan. 1 1/2 vuotta kesti tehtaalla laitettu yuasa. Tämän hetkinen exide on jo kestäny kauemmin ja maksoi alle puolet jasasta.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Guzzr

« Vastaus #100 : Heinäkuu 09, 2014, 22:41:46 ip »
On tärkeää ajokauden aikana tarkistaa akun, että nestettä on riittävästi jokaisessa akun "osastossa"- cellissä tai kuinka ny sanotaan.
Sunnuntaipäivänä , lauantaiajolenkin jälkeen otin Exide-akun pois BMW -mpltä - ja vaatii ruuvaamista ja vääntöä - m. jouduin lisäämään vettä ja ladata uudestaan. Ja
vähän pensselimaalihommiakin.
Puolet akun kuudesta osastoista oli  liian vähän akkunestettä.
Nähtäväksi jää -kauanko se toimii...

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #101 : Heinäkuu 09, 2014, 23:04:57 ip »
Nämä breva/sport/norge/griso yms käytetyt akut on suljettuja, vettä ei pääse lisäämään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Summu

« Vastaus #102 : Heinäkuu 13, 2014, 14:38:32 ip »
Yuasa tuli tiensä päähän. Tilalle Motonetsistä Euroglobe 59,90. En epäile hetkeäkään, että alkuperäinen 2006 yuasa ei olisi kestänyt kauemmin, jos olisin ajanut säännöllisesti. Pari viimeistä vuotta on mennyt aika heikoilla vuosittaisilla ajosuoritteilla. Noissa kummassakin on irroitettavissa se kumitulppasysteemi, joka laitetaan hapottamisen jälkeen paikalleen. Kaippa distilleerattua vettä voi noihinkin lisätä, jos tietää tarvittavan määrän. Tai sitten ei.

motomatti

« Vastaus #103 : Heinäkuu 13, 2014, 15:42:59 ip »
Kun sen Eurogloben "kannen" saa paikoilleen niin sen irrottaminen ei oikein tahdo onnistua ja on muutenkin tarpeetonta. Ei ainakaan mun käytössä ole neste kaikonnut. Muutoin on Euroglobe nyykähtänyt toisinaan. Myös epätasaisen käytön ja huonon sälytyksen syytä....
Joskus kestää suven, parhaillaan melkein kolme. Voi olla yksilöeroja mutta luulen huonon ylläpidon olevan myös syynä...

Hapotuksen jälkeen tunnin verran levossa, lataus ohjeen mukaan akkulaturilla täyteen. Sitten kiinni pyörän virtapiiriin.

TunturiTT

« Vastaus #104 : Heinäkuu 13, 2014, 17:55:26 ip »
Jos ajoja on kovin harvassa, niin ylläpitolaturi on hyvä hankinta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.