Shorain takuuehdot voivat olla tiukat, mutta ne kertonevat enemmän kyseisen akun valmistajan lakimiehistä kuin itse akusta tai varsinkaan litiumakuista yleensä. Vertailukohdaksi olisi hauska nähdä amerikkalaisen valmistajan amerikkalaisen juristiikan mukaiset takuuehdot lyijyakkuun. Saattaisivat olla varsin samanlaiset, sillä lyijyakutkaan eivät tykkää tyhjäksi purkamisesta (ei edes 12,4 voltin napajännitteeseen purkamisesta), ylijännitteellä lataamisesta, oikosulusta yms.
Yli 10 sekuntia kestävän käynnistysyrityksen en ole huomannut aiheuttavan mitään ongelmia litiumioniakuilleni. Käytössä litiumakut ovat olleet huolettomampia kuin lyijyakut (joita niitäkin minulla on, sekä perinteisiä, geeli- että AGM-akkuja). Mitään erityistoimia ei litiumakkujen takia ole tarvittu.
Kuinkahan yleistettävä on tuo nimimerkki kaasarin väite hinnoista? Otetaan esimerkiksi Moto Guzzi Stelvioon tarjottu Yuasan AGM-akku tyyppiä YTX20CH-BS, josta luvataan käynnistysvirtaa 270 ampeeria. Motonet pyytää siitä 179,90 euroa.
Jos otetaan suunnilleen saman käynnistysvirran (290 A) antava Motocell-litiumakku TI-TXI4AHL, on sen hinta 149,95 euroa ainakin saksalaisessa Tecnoparts-firmassa, josta omat litiumakkuni aikoinaan ostin. Saksalaishinnan päälle kun laitetaan panttimaksu ja toimituskulut, ei jää merkitsevää eroa (edellyttäen, että hakee Yuasan lähellä olevasta Motonetistä. Minulla sinne on matkaa 600 metriä).
Painossa on iso ero, 5 kg vs. 1 kg. Varauskapasiteetissa samoin: Yuasan kapasiteetti (18 Ah) on yli kolminkertainen verrattuna pieneen litiumakkuun. Mutta käynnistysvirtaa nuo akut antavat saman verran, sillä lyijyakku pystyy antamaan vain noin kolmanneksen kokonaisvarauksestaan suurella virralla, litiumakku kutakuinkin kaiken. Radion kuunteluun yms. em. lyijyakusta riittää energiaa paljon pitempään kuin em. litiumakusta, mutta tässä oli puhe käynnistysakuista. Eikä minulla ole V65 TT:ssä radiota, eikä tule.
Kannattaa arvioida akkujakin suoraan teknisten ominaisuuksien, ei takuuehtojen perusteella. Eikä kokeilukaan ole pahitteeksi. Vähän samaan tapaan kuin moottoripyöriä ostaessa. En edes muista, mitkä olivat Stelvion takuuehdot, mutta mutkalle menneet etujarrulevyt Moto Italia vaihtoi reippaasti uusiin ilman korvausta. Hyvällä muistan kyseistä yritystä ja Stelvion takuuta myös.
Terv. VS