Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50282 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #75 : Helmikuu 26, 2014, 12:30:57 ip »
Kannattaa sitten kun purkaa noita niveliä nipan porausta varten, katsoa että kestääkö käytetyt tiivisteet paineella työnnettyä rasvaa. Joissain tapauksissa tiivisteet ovat sen verran kevyitä pölysuojia, että tulevat vaseliinilla painamalla pois paikaltaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #76 : Helmikuu 26, 2014, 19:33:51 ip »
Lainaus
Joissain tapauksissa tiivisteet ovat sen verran kevyitä pölysuojia

Näissä on ihan oikeat huulitiivisteet. Ne arvelin vaihtavani samalla vaikka laakereita ei ehkä tarvitsekaan. Mielestäni tiivisteet ovat ihan standarditavaraa kun viimeksi niitä katselin. Kun tuollaiseen kokonaisuuteen laittaa rasvaa nipan kautta niin pitää malttaa laittaa sitä hitaasti ja vain vähän kerrallaan. Muutoin tiivisteet pullahtavat pois paikoiltaan ja silloin lialla on vapaa pääsy laakereihin. Toinen vaihtoehto on sorvata tiivisteiden sijaan helat kovasta alumiinista ja tehdä niihin O-rengasurat. O-renkaat tekisivät samaa hommaa kuin huulitiivisteet mutta eivät pullahtaisi pois paikoiltaan. Päästävät vain vanhan vaseliinin ulos. Se mikä tuossa hommassa on vaativaa niin rasvakanavien poraaminen niin pieniksi että ne eivät heikennä rakennetta liikaa. On kaksi vaihtoehtoa: vivun kylkeen laakereiden väliin tai poraamalla pultin ontoksi ja tekemällä poikkireikä laakerin sisähelaan. Todennäköisesti rakenteeseen tulee molempia ratkaisuja. Vivusto on varsin helppo purkaa mutta neulalaakereiden irrottaminen vaatii erikoisempia työkaluja.

Mutta tää meni jo aika kauas aiheesta. Camn tuossa jo palautteli takaisin aiheeseen.

Lainaus
Service Bulletin -tyyppisen kirjeen huoltoliikkeille

Riippuu varmaan tapauksien määrästä. Jos asia todetaan yksilökohtaiseksi vaivaksi niin ei tule tarvetta moiselle toimenpiteelle.
Keväällä näemme miten "tapaus gotler" etenee ja tuleeko pyörästä nöyrä laite vai vieläkö ilmenee jotain omituista. Toivottavasti saamme asiasta selvityksiä jatkossakin.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #77 : Helmikuu 26, 2014, 21:22:50 ip »
Kannattaa tuollaisiin kohteisiin etsiä kevyen mallinen prässi. Noilla vipupumppumallisilla tulee uskomaton paine pienellä työllä. Itse olen käyttänyt kiinniruostuneiden moottoreiden irtipoksauttamiseen. Ei kovin paljoa tarvi punnertaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #78 : Helmikuu 26, 2014, 21:28:45 ip »
Lainaus
etsiä kevyen mallinen prässi

Tein itse pullotunkista ja muutamasta metristä U-palkkia. Monitoimityökalu: http://www.motomatti.fi/2012/03/putkentaivutinprassimuottipuristin_29.html
Ei tullut hintaa kuin muutama kymppi. Saumat vetelin ydintäytelangalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #79 : Helmikuu 26, 2014, 21:44:16 ip »
Niin, tarkoitin toki rasvan laittoon rasvaprässiä  ;D
Hieno on prässi kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #80 : Helmikuu 26, 2014, 21:49:54 ip »
Rasvaprässi on sellaista perinteistä maatalousmallia. Centauron ja Daytonan omistajat tarvitsevat sellaisen. Tuubillinen vaseliinia on riittänyt jo yli 15 vuotta. Eihän noihin ristiniveliin laiteta kuin pieni painallus. Niissä voi myös tiiviste pullahtaa paikoiltaan. http://www.motomatti.fi/2012/01/vaseliiniprassi-ja-kardaanin.html

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #81 : Maaliskuu 21, 2014, 20:04:22 ip »
No niin, on tätä odotettu. Pyörä on kotona, ja toimii hienosti. Ilmanpuhdistimen kotelo oli osin jyrsitty, ja osin repeytynyt, jolloin kone imi ilmaa molemmin puolin putsaria. Tästä johtuen läppärungot oli syöpyneet läppien kohdalta. Vaan eipä ime enää. Kiitokset foorumin asiantuntijoille, R.M.Heinon Seijalle ja Kuopion Pyörän ja Mopon Markulle hyvästä yhteistyöstä, ja hienoisesta talkoohengestä myös.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #82 : Maaliskuu 23, 2014, 11:05:16 ap »
Laitettiinko kokonaan uusi ilmansuodatinkotelo? Ilmeisesti myös läppärungot.

Asialla lienee ollut omatoimivirittäjä jonka tekemisissä ei ole ollut ajatusta mukana. Vai miten se ilmansuodatinosasto oli niin risana?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #83 : Maaliskuu 23, 2014, 11:42:22 ap »
Laitas kuvia leikellystä ilmansuodatinkotelosta tänne, niin asiantuntijaraati voi repostella oikeen kunnolla epäonnistunutta viritystä.
Forza Moto Guzzi!

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #84 : Maaliskuu 23, 2014, 18:32:22 ip »
Pyörässä on nyt uudet läppärungot hiluineen. Sain "halvalla" Heinolta. Itse en nähnyt ilmanputsarikoteloa, mutta tietoni mukaan siihen oli jyrsitty aukkoa, ja lisäksi kotelo oli haljennut/repeytynyt. Tämä/nämä aukot olivat siis siten, että kone imi molemmin puolin suodatinta, ja putsari oli likaisempi sisäpuolelta! Seppä on korjannut kotelon liimamassan, ruuvien ja paikkamuovin avulla, pysyy varmasti. Uskon näin olevan. Kuten MotoMatin kanssa jo kirjoiteltiinkin, niin toimitan vanhat läppärungot tutkittavaksi mahdollista uutta elämää varten.

Olen ajellut nyt pyörällä satakunta kilometriä, ja pelaa mainiosti. Vastaa kaasuun heti, ainoastaan ihan tyhjäkäynnin pinnassa on hyvin pientä nykimistä, kuten yleensäkin tahtoo olla tuon ikäluokan ruiskuissa. Mutta paremmin tuntuu pelaavan, kuin ikään.

Toivottavasti tästä keskusteluketjusta on apua vielä jollekin, että vika löytyy aiemmin. Uskon, että vastaavia ongelmia johtuen läppärunkojen kulumisesta on muillakin, ja myös muissa merkeissä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #85 : Maaliskuu 23, 2014, 19:04:39 ip »
Lainaus
ongelmia johtuen läppärunkojen kulumisesta on muillakin, ja myös muissa merkeissä

Ainakin vanhempien bokseri-Bemareiden läppärungoissa ilmenee samaa vaivaa. Ennemmin tai myöhemmin kuluu tietysti niissäkin pyörissä joissa ilmansuodatus on kunnossa. Kaikki kuluu kun käytetään. Mutta nyt ainakin tiedetään miten tämä vaiva ilmenee. Seuraavalla kertaa ei tarvitse kuin tutkia akselien välys ja tehdä päätelmä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #86 : Maaliskuu 23, 2014, 19:21:24 ip »
En ole nähnyt, millainen Grison kotelo on malliltaan, mutta kyllä nyt kuulostaa, että leikkaaja ei ole ollut silmät auki tai yhtään tiennyt mitä tekee.
Jokusen vuotta sitten leikkelin kaverin (2kk vanhasta) Yamahasta putsarikoteloa avarammaksi. Vaikka olisi leikannut silmät kiinni, ei imuaukon avarrusta olisi saanut ulotettua filtterin molemmille puolille. Tehoa muutoksella irtosi useampikin hevonen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #87 : Maaliskuu 23, 2014, 19:35:22 ip »
Centauron hankittuani oli ensimmäinen homma poistaa imuäänenvaimentimet. Oli oikein ohjeet mukana miten se tehdään.
Nyttemin ei Centaurossa ole edes imukoteloa.
Brevassa on tehty imuäänenvaimennus viisaammin enkä usko että sen kotelon muokkaamisesta ole merkittävää vaikutusta pyörän kulkuun. Tai ei oikeastaan ole tarvista koska se kulkee ihan hyvin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #88 : Maaliskuu 23, 2014, 19:53:01 ip »
Omaan Caliin on tarkoitus tehdä imuparannus. Joko rakennan isommat imutorvet tai sitten teen eräällä toisella tavalla.. En aio vaan poistaa kantta ja imeä lämmintä ilmaa moottorin päältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #89 : Toukokuu 03, 2018, 10:27:25 ap »
Jatkan tähän vanhaan ketjuun niin ei tarvitse levittää uusia säikeitä. Eli kysymys, onko 5AM -vehkeissä hajonnut askelmoottoreita ja miten näitä ongelmia on saatu korjattua? Olisi arvokasta tietoa, kun näitä nyt näyttää olevan.

Starttauksen jälkeen ottaa kiekkoja noin 3000 ja sammuu. Jää lopulta käyntiin vasta startin ja kaasun kanssa kikkailun jälkeen. Vika voi olla monessa kohtaa, kuten tässä ketjussa on pohdittu. Myös lämpötila-anturi voi vaikuttaa. Siitä luulisi jäävän vikakoodin. Niitä ei ole.

Samoin tyhjäkäynnillä huusi, mutta se ratkottu lambda off-kartalla. Lambda on ottanut itseensä, siksi mennään offilla nyt. Vai tarvitseeko askelmoottori toimiakseen lambda-kytkennän?



Weber-Marelli electronic injection with stepper motor on seuraavissa pyörissä:

MG 1200 Sport 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG 1200 Sport 8V 2008
MG Breva 850 IE 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG Breva 1100 IE 05-07 , BJ 2005 - 2007
MG Breva 1200 2007
MG Griso V 850 IE 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG Griso V 1100 IE 05-07 , BJ 2005 - 2007
MG Griso V 1200 8V 2007-2008
MG Norge 850 07 , BJ 2007 -
MG Norge 1200 IE , BJ 2006 -
MG Stelvio 1200 08 , BJ 2008 -

Askelmoottori on tarkoitettu stabiloimaan tyhjäkäyntiä, kylmäkäynnistystä.

ECU ohjaa sen toimintaa? - kaavion mukaan, tarvittaessa myös vika koodit löytyvät.

Grisossa kohonnut tyhjäkäynti johtuu säätämisestä, jossa ei ole huomioitu askelmoottoria - todennäköisesti?

Ongelmana on MattiV:n mainitsemat tapaukset, joissa kaikki komponentit ja ohjelmointi pitäisi olla kunnossa.
Tässä tapauksessa varmistaisin, että paikat ovat puhtaat, letkut/itse moottori, koska vakiossa ilmanputsarikoteloon johdetaan myös moottorin huohotus - vaikkakin askelmoottorin ilma tulee suodattimen jälkeen?

Itselläni askelmoottorin ilmanotto tulee itsenäisesti oman suodattimen läpi.
1200 Sportin tyhjäkäynti on toiminut moitteettomasti, edellä mainittua aamupäivää lukuunottamatta.

T,
Jukka

Ps. Tuumailua - opiskelua. Edelleen tulossa "kurssille" - toivottavasti järjestyy TRE:een suunnassa...