”
- tyhjäkäynti vaeltelee varsinkin lämpimänä, ajettiin päivitys jonka tehdas oli määrännyt, bonuksena rupesi moottorijarrussa paukkaamaan putkessa
- Piikkiössä laitettu ruiskut balanssiin, uusi lambda ollut paikoillaan n. 60 km, pyörä paukkaa, varsinkin moottorijarrutuksessa
- lämpinänä jää herkästi huutamaan neljän tonnin kieppeille, kylmänä sammuu herkästi, tarvitsee kaasua käynnistäessä uudelleen
- testattu siten, että askelmoottorin johto on irti, myöskään letkun (kun kerran askelmoottorin ja ilmansuodattimen välissä) tukkoon puristaminen ei vaikuta.
- pyörän jäädessä huutelemaan 4000 tietämillä, kun käyttää tappokatkaisinta hetken päällä, kierrokset tippuu välittömästi normaalille tyhjäkäynnille
- näyttäisikin siltä, että ohjelma, joka pyörään ajettiin, olisi vian syy, muuttui olennaisesti tuon uuden ohjelmoinnin jälkeen, selvitys menossa
”
Tuo viittaa monelta osin noihin ameritikan puolella koettuihin ilmiöihin. Sekä korkea tyhjäkäynti että putkissa paukuttelu. Kovasti pitkältä tuntuu tuo huollon käyttämä aika kun huomioi Suomen mukavien ajokelien lyhyen ajan. Nyt kun maahantuoja on tullut lomalta, alkaako viikon päästä tehtaan loma? Kun nykyinen huoltoliike pääsee moottorinohjaukseen kiinni, varmasti myös toinen softa saadaan ajettua sisään. Jos askelmoottorin letku on ollut ”lutussa” eikä se auta, olisi yksi radikaali toimi kokeilla ”lambda off” –toimenpidettä. Silloin moottorinohjaus toimii ainakin tältä osin täysin kartan mukaan, "lambdaa" ei ole. Kaasuläpät ovat paikallaan tyhjäkäyntiasennossa koko ajan, siitä voitaneen lähteä että ne on säädetty oikein ja tps reset on sen jälkeen tehty (mikähän on läppien kulma tyhjäkäynnillä, pitäisi olla aina 4,7 astetta kun ecu on 5AM, "vaeltaako" arvo?). Jäljelle jää ruiskutusmäärän vaihtelu, joka voisi ehkä tyhjäkäyntiä muuttaa? Tuo "lambda off" kokeilu ei ymmärtääkseni onnistu kun GuzziDiag -työkaluilla, ei merkkihuollossa. Ilman- ja moottorin lämmön lämpöanturit lie tarkistettu? Jos ne ilmottavat lämmitessään "pakkasta 22 astetta", seos rikastuu (jos arvo ei mene ihan tolkuttomaksi, vikaa ei tule vikamuistiin).