Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50305 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #45 : Kesäkuu 12, 2013, 21:17:54 ip »
Kiitoksia erinomaisen asiantuntevista vastauksista. Ehkä pääsen kuitenkin Grisolla ensi viikolla reissuun, ettei mitään vaihtoehtovispilää tarvitse alkaa kiireessä hommaamaan.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #46 : Kesäkuu 12, 2013, 21:22:35 ip »
Parasta antaa ammattiauttajalle työrauha.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #47 : Kesäkuu 12, 2013, 22:04:35 ip »
Ecun vikaantuminen on yleensä kerrasta poikki. Noissa lisäbokseissa voi mennä ohjelma solmuun. Niissä monesti riittää uudelleen ohjelman ajo. On kyllä tullut kuulemma täysmykkiäkin laatikoita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #48 : Kesäkuu 13, 2013, 07:39:24 ap »
... mutta ECU:n viat ovat erinomaisen harvinaisia....

Jonkunhan nekin pitää särkeä :)

Itsellä meni yksi M15 sillä tavoin solmuun että se ei havainnut kaasukapulan muutoksia, mutta jutteli muuten ihan OK. Piikkiössä laittoivat minun ECUni toiseen, täysin toimivaan pyörään ja käyttivät taikavehkeitään havainnoidakseen kokonaisuuden toimintaa ja tulivat tulokseen "ECU särki".

Itse asiassa nythän voisin koittaa jutella sen risan purkin kanssa, ihan uteliaisuudesta. Pistin talteen, jos niillä kuorilla olisi joskus käyttöä.


Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #49 : Heinäkuu 17, 2013, 20:52:00 ip »
wildguzzi –foorumilta:http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=63218.0

Breva/Norge/Sport (5AM ecu+stepper motor tyhjäkäynnin säätöön) kuskit lisäävät yleisesti käsitoimisen on/off –venttiilin siihen letkuun, joka menee stepper motorilta imuilmaboksiin.Tasoittaa tyhjäkäynnin (ei ylikierroksia kuumana) ja estää putkessa paukkumista näillä tyhjäkäynnin ylikierroksilla (pitänee muistaa että sikäläisissä malleissa on se järjestelmä joka imee bensatankin kaasuja sylintereihin, että ei ihan ole suoraan verrannollinen eurooppalaisiin).

Kun halutaan korkeampi tyhjäkäynti (kylmä moottori) venttiili pidetään auki. Kun moottori on lämmin, kiinni. Eikä hummaile (kun ilmamäärä pysyy vakiona). Normaalisti ecu käyttää stepper moottoria ja avaa yhteyttä imuilmalaatikkoon ja johtaa ilmaa imukanaviin kaasuläppien ohi. Ymmärrän tuon niin, että järjestelmä on ikään kuin ”automaattiset ilmaruuvit”. Ilmamäärää (=tyhjäkäynnin kierroslukua) säädetään tyhjäkäynnin aikana stepper motorilla (polttoainemäärä on normaalityhjäkäynnillä vakio, koska kaasuläpät ovat asennossa "tyhjäkäynti" ja kierrokset tyhjäkäyntikierroksilla).

Asioista sillä puolella maapalloa hyvin perillä oleva Pete Roper kertoo, että 5AM ecu ei monista muista poiketen täysin katkaise polttoaineensyöttöä kun kaasua käännetään pienelle (moottorijarrutus). Muistan Motomatin kirjoittaneen tästä kattien kuumana pitämisen tarpeesta. Jos tyhjäkäynti on liian ylhäällä, 5AM ruiskuttaa myös enemmän polttoainetta kun pelkän tyhjäkäynnin vuoksi on tarpeen. Tämä puolestaan johtaa paukkumiseen putkessa. (Tämä kaikki koskee siis vakiokarttoja).

Edit 18.7: tämähän on kyllä ns. "viritys" - eli ei korjaa järjestelmän ei toivottua toimintaa vaan estää sen brutaalisti kun ilmankulku estetään manuaalisesti sulkuventtiilillä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2013, 10:16:57 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #50 : Heinäkuu 17, 2013, 21:11:52 ip »
On urbaani legenda että kun lasketaan kaasu pois niin polttoaineenkulutus loppuu. Ei lopu: a) siellä on aina se tyhjäkäynti pohjalla, b) ruiskutuskarttaan on oikein tarkoituksella jätetty "numeroita" sillekin alueelle jossa kaasu ei ole yhtään auki, c) on olemassa kiihdytysrikastus (Acceleration) ja sen vastakohta hidastus (Deacceleration), molemmissa toimissa seosta rikastetaan sillä on hyvä olla hiukan polttoainetta tyrkyllä kun läppä on kiinni jos kuljettaja haluaakin äkkiä avata kaasun. Silloin ei tule monien tuntemaa nykäystä tai hetkellistä kuollutta kohtaa. d) katalysaattori tarvitsee energiaa pysyäkseen toimintakykyisenä. Vaikutus pyörätyypistä riippuen 0,5 - 2,5 litraa kulutusta sadalle kilometrille. Osa tuosta tietenkin on pakollista tyhjäkäyntiä eli siitä kulutuksen osasta ei pääse helposti kokonaan eroon.

MagnetiMarellin karttoja katselleena, alustavasti, on siellä huomattavissa edellä mainittuja seikkoja. Numeroita ruuduissa joita ei periaatteessa tarvita eteenpäin menemiseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #51 : Heinäkuu 17, 2013, 21:30:26 ip »
Tämän selitti minulle jo muinoin Kemiralla katalysaattorihommissa ollut moottori-insinööri. Poltroaineen syöttö on mahdollista katkaista kokonaan moottorijarrutuksessa, mutta ei ole järkeä kun moottorin käytöksestä tulee tökkivää ja kulmikasta. Siten missään moottorissa ei mene nollaan. Aiheuttaisi todennäköisesti moottoripyörässä melkoisen paukkeen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #52 : Heinäkuu 21, 2013, 20:26:38 ip »
Kriisi jatkuu. Pyörä ollut toista kuukautta Kuopion Pyörässä ja Mopossa. Tonnin varapyörä ostettu ja reissut tehty (vaihtelevalla menestyksellä), sen puolesta ei hätää ja varapyörällä ajellaan edelleen. Grisosta ei mitään yksiselitteistä vikaa ole löytynyt. Montaa osaa on vaihdeltu ja koeteltu. Alkuperäinen lambdakin on kunnossa! En ala liikaa selittämään asiasta, josta en mitään ymmärrä. Nyt näyttäisikin siltä, että ohjelma, joka Piikkiössä pyörään ajettiin, olisi vian syy. Tämän ohjelman kanssa on ollut ongelmia muuallakin, kuin Suomessa. Näin minulle on kerrottu. Sikäli se on uskottavaa, koska pyörä muuttui olennaisesti tuon uuden ohjelmoinnin jälkeen, eikä edukseen. Nyt on selvitys menossa maahantuojan (onneksi on Piikkiön maahantuoma pyörä..) ja tehtaankin tasolla. Asioilla on taipumus selvitä, niin myös tälläkin asialla. Sikäli tympäisee, ettei uskalla katkaista vakuutusta, kun pitäähän sitä pystyä sepän aina testaamaankin.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #53 : Heinäkuu 21, 2013, 20:57:51 ip »

- tyhjäkäynti vaeltelee varsinkin lämpimänä, ajettiin päivitys jonka tehdas oli määrännyt, bonuksena rupesi moottorijarrussa paukkaamaan putkessa
- Piikkiössä laitettu ruiskut balanssiin,  uusi lambda ollut paikoillaan n. 60 km, pyörä paukkaa, varsinkin moottorijarrutuksessa
- lämpinänä jää herkästi huutamaan neljän tonnin kieppeille, kylmänä sammuu herkästi, tarvitsee kaasua käynnistäessä uudelleen
- testattu siten, että askelmoottorin johto on irti, myöskään letkun (kun kerran askelmoottorin ja ilmansuodattimen välissä) tukkoon puristaminen ei vaikuta.
- pyörän jäädessä huutelemaan 4000 tietämillä, kun käyttää tappokatkaisinta hetken päällä, kierrokset tippuu välittömästi normaalille tyhjäkäynnille
- näyttäisikin siltä, että ohjelma, joka pyörään ajettiin, olisi vian syy, muuttui olennaisesti tuon uuden ohjelmoinnin jälkeen, selvitys menossa

Tuo viittaa monelta osin noihin ameritikan puolella koettuihin ilmiöihin. Sekä korkea tyhjäkäynti että putkissa paukuttelu. Kovasti pitkältä tuntuu tuo huollon käyttämä aika kun huomioi Suomen mukavien ajokelien lyhyen ajan. Nyt kun maahantuoja on tullut lomalta, alkaako viikon päästä tehtaan loma? Kun nykyinen huoltoliike pääsee moottorinohjaukseen kiinni, varmasti myös toinen softa saadaan ajettua sisään. Jos askelmoottorin letku on ollut ”lutussa” eikä se auta, olisi yksi radikaali toimi kokeilla ”lambda off” –toimenpidettä. Silloin moottorinohjaus toimii ainakin tältä osin täysin kartan mukaan, "lambdaa" ei ole. Kaasuläpät ovat paikallaan tyhjäkäyntiasennossa koko ajan, siitä voitaneen lähteä että ne on säädetty oikein ja tps reset on sen jälkeen tehty (mikähän on läppien kulma tyhjäkäynnillä, pitäisi olla aina 4,7 astetta kun ecu on 5AM, "vaeltaako" arvo?). Jäljelle jää ruiskutusmäärän vaihtelu, joka voisi ehkä tyhjäkäyntiä muuttaa? Tuo "lambda off" kokeilu ei ymmärtääkseni onnistu kun GuzziDiag -työkaluilla, ei merkkihuollossa. Ilman- ja moottorin lämmön lämpöanturit lie tarkistettu? Jos ne ilmottavat lämmitessään "pakkasta 22 astetta", seos rikastuu (jos arvo ei mene ihan tolkuttomaksi, vikaa ei tule vikamuistiin).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2013, 20:12:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #54 : Heinäkuu 22, 2013, 06:04:06 ap »
Korjaamon toimintaa en voi kritisoida, päinvastoin. Pyörä on ollut siellä vähän sillä puheella, että tehdään ja tutkitaan väliaikoina, kun muuten on heillä ollut kiirettä. Ja minulla taas ei ole ollut kiirettä, olen ollut reissussa ja on varapyörä. Nyt on odoteltu lääkkeitä/ohjeita maahantuojan/tehtaan suunnalta.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #55 : Heinäkuu 28, 2013, 11:48:37 ap »
Maahantuojan ja melkein paikallisen huotoliikkeen yhteistyö on pelannut hyvin. On tullut osaa koekäyttöön niin paljon, joilla olisi pitänyt varmasti pelata. Vaan eipä pelaa. Sikäli kuin ymmärsin, raati on sitä mieltä, että johtosarjoissa tms systeemeissä on maadoitusvikaa, josta ongelmat johtuu. Ja nyt siis tutkinnan kohteena on kytkentäkaavioiden avulla johtosarjat. Se oli hyvä uutinen, että korjaamo voi tehdä korjaamollaolotodistuksen, jonka avulla saa maksetut vakuutusrahat takaisin takautuvasti. Nyt mennään XJ 900 Yamahalla (25v.), kuten menin -80 ja -90 lukujen vaihteessa. Silloin tosin oli XJ 750. Jonakin päivänä vielä Guzzi laulaa taas.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #56 : Heinäkuu 29, 2013, 17:45:47 ip »
Mulla on Griso 1100 tehnyt kokoajan sitä että kylmänä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti asettuu heti oikeaan arvoon mutta käytön jälkeen uudelleen käynnistys aiheuttaa tyhjäkäynnin nousun noin pariin tonniin mutta vai muutamaksi sekunniksi. Tuntuu kuin järjestelmä hakisi oikean tyhjäkäyntiarvon kohdalleen. Tämä toistuu nimittäin niin säännönmukaisesti.
Lambdan poisto ei vaikuttanut mitään tähän toimintaan.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #57 : Elokuu 02, 2013, 22:59:30 ip »
Pätkä Saksan ”punaisen foorumin” keskustelua:
"
K: Grisoni (8V,A8 moottori) käyttäytyy kylmänä huonosti. Pienet kaasunkäännöt sammuttavat moottorin. Kun kierrosluku on yli 3000, on kaikki normaalia.

V: Mikä kartta on sisällä? Minulla on Griso 8V kartta 2229GRS8V68 ja se käyttäytyy samoin. Olen muuttanut lämmityskäytön ja nyt on kaikki hyvin. Starttaus ja heti kaikki OK, voi lähteä heti liikkeelle ongelmitta. Saman voit tehdä itse. Tai voin lähettää karttani, josta kopioit lämmityskäytön omaasi. Tai lähetät kartan minulle ja minä teen sen.
"
V11 - it defines you.

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #58 : Elokuu 03, 2013, 13:16:44 ip »
Mulla oli Norgessa samanlaisia oireita. Jäi sellainen kutina että tyhjäkäynti rupesi reistaamaan 20 tkm huollon jälkeen jossa tehtiin myös joku ohjelmistopäivitys. Huolto tehtiin Piikkiössä.

Kävin sitä pariinkin otteeseen maahantuojalla arvuuttamassa ja Hankasalmelle palattuani tyhjäkäynti oli taas mitä milloinkin. Soittelin Piikkiöön useasti asian tiimoilta, mutta ratkaisua ei tuntunut löytyvän.

Kerran luulin jo löytäneeni vian löystyneestä pakoputken liitoksesta, mutta pyörä opetteli pahoille tavoille jo muutaman sadan kilometrin päästä.

Siitä sisuuntuneena vein pyörän Jämsään Huoltokaksikolle jolla on nykyään myös Guzzin sielun avaussysteemit.Jätin pyörän sinne maanantaina ja hain pois perjantaina. Tosin niin myöhään ettei paikalla ollut enää kuin tyttö rahastamassa ja hän veloitti minua noin 200 euron verran. Varaosia ei ollut mennyt. Päättelin ettei töitäkään tuohon hintaan montaa tuntia mennyt.

Harmi ettei tullut jälkeenpäin kyseltyä mikä vika oli ollut sillä se tieto olisi varmaan tehnyt minusta kohta upporikkaan. Pyörä pelasi sen jälkeen paremmin kuin ikinä. Tyhjäkäynti toimi täydellisesti sen loppuajan mitä pyörä minulla oli. Vuosi oli tuolloin 2011 että voi olla että sielläkään ei muisteta enää tapausta mutta kannatais varmaan kysellä.

Hämärääkin hämärämpi muistikuva jäi että kun soittivat pyörän valmistumisesta, että työnjohtaja olisi maininnut että ilman töpselin nokkaa homma olisi ollut hankala.


Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #59 : Elokuu 18, 2013, 20:20:13 ip »
Lainaus
vasen puola ja lambda-anturi antaa vikakoodia, mutta kummassakaan ei ole vikaa
Juuri luin tarinaa jossa maadoitusvika oli aiheuttanut sen että CO arvo ei asettunut kohdalleen (Breva 750,ei mennyt katsastuksessa läpi) ja arvot näkyivät myös GuzziDiag -OBD -työkalussa olevan huonolla tolalla. Toinen oli Griso 1100 ja sen vikamuistiin ilmaantuva merkintä lambdaviasta sen jälkeen kun häiriömerkkivalo oli piipahtanut näytössä. Molemmissa auttoi maadoituksen tarkistaminen/parantaminen. Brevassa 100%, Grisossa asiat ainakin paranivat. Se perinteinen: akun miinus -navalta runkoon menevä paksu johto. Maalit, lakat yms. mahdolliset kontaktia haittaavat pois kaapelikengän ja sen kiinnityskohdan väliltä moottorin päässä. Kaikista kaapeleista, jos näitä johtoja on useampia. Ecun maadoitus tarkastettava erikseen, myös.
V11 - it defines you.