Kirjoittaja Aihe: Öljynsuodatinvinkki  (Luettu 14956 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Öljynsuodatinvinkki
« : Kesäkuu 12, 2009, 11:07:58 ap »
Ennenkin tämä asia on tullut mainituksi mutta laitetaan taas: Kun vaihdatte ö-suodatinta näihin malleihin missä on suodatinjalka öljypöhjan sisällä öljypohjan alapinnassa niin laittakaa suodattimen paikalleen kiristyksen jälkeen tavallinen letkuklemmari suodattimen ympärille siten että sen ruuviosa nojaa paineensäätimeen niin ettei klemmarin kiristyksen jälkeen suodatin pääse pyörimään itsekseen auki. Jos ei muuta etua asiasta ole niin eipä tarvitse ainakaan epäillä että suodatin kiertyisi itsekseen irti ajon aikana. Näissä malleissa riittää filtterin vaihto kerran vuoteen eikä välttämättä joka ö-vaihdon yhteydessä.

mm

JuhaV

  • Vieras
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2009, 21:04:28 ip »
Erittäin hyvä ja kannatettava vinkki !

Jos suodin pääsee kiertymään auki ajossa niin kiertokangen alapään laakeriliuskat hermostuvat heti tämän näköisiksi :
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/pinbearing.JPG

Tämä on käytännössä testattu juttu.

Terv. JuhaV

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2009, 22:58:51 ip »
klemmari estää suodattimen löystymisen myös v11 mallissa (suodatin "roikkuu") -tästä lisää v11 lemans.com
-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2011, 23:56:49 ip »
Netistä;     11.07.2011:

Kun ajelin tapaamisesta kotiinpäin pikkuteitä syttyi yllättäen öljynpainevalo. Arvelin että täytyy lisätä öljyä, moottori alkoi kuitenkin kalkattamaan jatkuvasti voimistuen - - sammutin moottorin ja tilasin hinausauton. Kotona purin öljypohjan. Öljynsuodatin oli todella löysällä, oli vielä paikallaan, mutta kahden kierroksen jälkeen se pirulainen oli kädessäni. Öljypohjassa näkyy vaikka kuinka paljon messinginomaisia lastuja, jopa 2 mm suuria.

=> Kuinka yleistä on varmistaa öljynsuodatin motomatin suosituksen mukaan letkuklemmarilla niin, että se ei pääse värinöitten johdosta kiertymään itsekseen ?

Workshop manual kertoo: “Position the gasket on the new cartridge, after having lubricated it with oil; fit the new cartridge in its special seat, tightening it by hand to avoid over-screwing.”

=> Käyttääkö kukaan suodatinavainta ja 14 Nm momenttia, tällainenkin tuli vastaan.  Perustelu oli, että tuo "käsin" voi olla asentajakohtainen juttu (käsien öljyisyys, paljonko on "napakasti käsin" jne.). Varoitettiin myös että kahta tiivistettä ei saa jätää epähuomiossa käyttöön eikä käyttää sellaisia "ei-ufi" -suodattimia, joissa on liian paksu tiiviste?

Yksi vastaus on tietysti käyttöhjekirjan mukainen: "It is recommended to perform the operation described above at our dealer locations", vaan tahtoo harrastaa...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2016, 23:36:51 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2011, 08:11:34 ap »
Useimmat minun tuntemat Guzzistit käyttää tuota klemmaria ja ainakin ne, jolta suodatin on joskus irronnut...

Jos itse vaihtaa öljyt, niin eihän tuo ole kovin suuri vaiva.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2011, 08:34:58 ap »
Suodatin neuvotaan kiristämään käsin.
Jospa käytänkin suodatinavainta ja kiristän ns. apinan raivolla liikaa, niin onkos siitä muuta haittaa, kun sen tiivisteen vaurioituminen? Kumitiiviste - vaikkapa ulkoseinävesipostissa - vaurioituu liikaa kiristamällä, se tiedetään.
Vanhan suodattimen saa aina pois vaikka murjomalla se muodottomaksi, sitähän ei tarvitse varoa.

BTW mikäs on Caliin sopivan UFIn tuotenumero? Kun pitäis tuosta naapuriliiteristä sellaista ostella...


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2011, 09:07:53 ap »
Sen filtterin runko on valmistettu pellistä joka kannattelee pellistä prässättyä kierrettä jolla suodatin on kiinni jalassaan. Ylikiristys saattaa rikkoa suodattimen sisäkalut. Myös tiiviste voi pullahtaa pois ylikiristyksen seurauksena. Mitään paniikkia ei tästä suodatinasiasta kannata ottaa. Seuraavassa huollossa sitten se klemmari kiinni. Yksi klemmari riittää koko pyörän iän...

mm

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2011, 21:14:42 ip »
Yksi klemmari riittää koko pyörän iän...

mm

Niin kestää. Ei edes ruostu ;D

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2012, 20:14:21 ip »
Moro,
Klemmarin asentamisella tarkoitettiin vissiin kuvan mukaista suoritusta?
Ymmärsinkö oikein?

Oma suodatin oli suhteellisen löysällä, vaikka olin mielestäni asentanut sen aika tiukasti.
Olisko syksyinen ajo autobaanalla saattanut löysytellä sen?!

t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2012, 20:21:11 ip »
Juuri näin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #10 : Maaliskuu 14, 2012, 22:03:38 ip »
Hommasin Grison 8veen viime syksynä ja siinä taitaa olla tuollainen suodatin eli öljypohjan uumenissa oleva. Miksi se löystyy, myyjäkin varoitti tästä (tai ehkä puhui yleisesti kutseista) mutta olin unohtanut koko jutun? Ei se pyörä niin paljon mielestäni täristä/värise paitsi kylmänä (verrattuna rivinelosjaappanilaisiin). Miten sen klemmarin saa tungettua sinne suodattimen kierteiden lähettyville kun on niin ahdas paikka? Kiitokset hyvästä saitista ja kommenteista, pitkät talvi-illat on sujunu aika tiiviisti Gruppon sivuja tavatessa.
Kasi vee ei vee kasi

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2012, 22:18:56 ip »
En ymmärrä tuota klemmarijuttua ollenkaan, uuden suodattimen olen kiertänyt paikoilleen pelkillä käsillä eikä ole koskaan löystynyt. Kun vaihdon aika on tullut on pitänyt putkitongeilla auki kiertää kunnes hommasin siihen kunnon avaimen Motonetistä.
Titaniumin kuski

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2012, 22:38:16 ip »
En ymmärrä tuota klemmarijuttua ollenkaan, uuden suodattimen olen kiertänyt paikoilleen pelkillä käsillä eikä ole koskaan löystynyt.

Ei se varmaan kovin usein tapahdu, mutta näitä tapauksia on kuitenkin esiintynyt. Miksipä ei varmistaisi, että se ei pääse tapahtumaan, kun siitä ei aiheudu paljon vaivaa eikä edes rahanmenoa?


kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2012, 11:58:56 ap »
Näitä suodattimen löystymisiä on tapahtunut täällä kotimaassakin - itse tiedän kolme tapausta - ja  yhdenkään asiantuntemusta suodattimen kiinni laitossa ei voi kyseenalaistaa , näin vain on käynyt..

Näin pieni vaiva kannattaa nähdä estämään  täystuhoa l. klemmari ympärille.

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #14 : Maaliskuu 15, 2012, 12:13:41 ip »
Oli viime kesänä suht helposti irroitettavissa omassakin. En tosin osaa entisen omistajan/huoltajan kyvyistä ja tasosta juuri mitään sanomaan. Paitsi että ilmanputsarilla oli vissiin porhallettu 50 tonnia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.