Tässä esittäisin myös päinvastaisen arvauksen: jos öljynsuodattimen saa öljypohjan aukon kautta vaihdettua irrottamatta itse öljypohjaa (myös V11) – pitää olla kunnon välineet, että saa kireyden kohdalleen.
Toki pitää olla asianmukainen suodatinavain: ohutseinäinen hylsy. Momenttiavaimella tulee kireys oikein. Toki pitää katsoa silmällä että vanhassa suodattimessa on tiiviste mukana. Jos ei ole niin se on jäänyt koneeseen tai jossain öljypohjassa.
Vaikka paikka onkin öljyinen niin tiivisteeseen pitää sipaista öljyä pintaan ennen asennusta. Kiristys tulee silloin oikein kun tiivisteen kitka ei laita hanttiin.
En tiedä V11:n öljypohjan suodatinkannen etäisyyttä kulloinkin käytetystä suodattimesta mutta V10-koneessa käyttämieni Championin suodattimien kanssa välystä ei jää kun kansi on kiristetty. Suodattimella ei ole mahdollisuutta löystyä niin että vuotoa olisi. Toki olen ottanut muutaman kerran öljypohjan irti mutta ei siellä mitään ylimääräistä ole ollut joten suodattimen vaihto kannen kautta onnistuu varsin hyvin.
Omien havaintojeni mukaan suodatin on usein ylikiristetty. Se on tarpeetonta ja voi vaikuttaa suodattimen sisäkaluihin.
Suodattimen sisäkalut ovatkin sitten eri asia: paljonko ja minkälaatuista suodatinmateriaalia siellä on, onko öljyn paluun estävää venttiiliä, rakenteen lujuus, ym pikkuseikkoja.
On tullut tavaksi katsoa mitä taulussa näkyy ennen käynnistystä: virrat päälle ja siinä kypärää ja hanskoja pukiessa on sopivasti aikaa syynäillä muutakin pyörästä. Silloin voi huomata löystyneitä osia tai vaikka linnunpaskan satulalla, tms